lieve ster, de normale gang van zaken is, los van t feit dat de gyn het bepaalt en niet jij meestal, eerst een HSG en indien daarop afwijkingen te zien zijn, de lara. ik zou je dus absoluut aanraden te beginnen met de HSG. hij is niet leuk, dat zeg ik eerlijk, maar ik zeg ook dat als je je goed 'drogeert' vantevoren met bv ALEVE en dat soort spul, naporxen 500 (ik had er 3 achterover geklapt!) dat het dan echt te doen is. net als nicky vond ik het superklote, maar indien de gyn een beetje weet waar ie mee bezig is zal de HSG kort duren, en daardoor is de pijn te verdragen. uitzonderingen (bv als alles compleet dicht zit, maar dan is het niet de bedoeling dat ze met alle macht door proberen te drukken) daargelaten. er gaan veel helse verhalen rond op internet, ik was daarom voor mijn HSG ook panisch. vandaar dat ik er liever achteraf met je over praat dan je nu al in de stress te jagen verdere tips? - zorg dat sterman mee kan. niet alleen voor handjevast, maar ook met de duidelijke instructies dat HIJ goed meekijkt om te zien of beide leiders doorlopen enz. - nogmaals, naproxen erin! - trek een jurkje/tuniekje/rokje (zonder rits beneden!) aan, dan loop/lig je minder in je blote kont, wel zo prettig - onthou: het zal pijn doen, maar meestal kort genoeg om het te trekken - onthou: het is een belangrijk orrienterend onderzoek. je krijgt nu hulp, en dat is fijn (hoewel je liever helemaal geen hulp nodig had gehad uiteraard....) - onthou: NA de HSG ben je een paar maanden lang, indien alles er goed uit zag, vermeerderd vruchtbaar!!!! je kan ook (vantevoren) informeren of ze de HSG doen op olie-basis of op water-basis. olie-basis is het beste. bij sommige ziekenhuizen kan je zelfs een voorkeur aangeven. nou, dat waren ze geloof ik! zet m op, je kan t echt. en als alles goed is, dan heb je mooi de lara, toch een zwaardere ingreep, gemist! smak!
Wil hier toch nog even op reageren. Want ik heb wel het idee dat mensen eerlijk zijn over de pijn. Ik had zoveel horrorverhalen gelezen op internet dat ik m flink kneep, en uiteindelijk kon ik zeggen dat het pijnlijk was, ja, maar dat het me 100% is meegevallen. Dus het kan ook andersom. Mijn ervaring is dat je juist meer horrorverhalen leest dan positieve ervaringen. Daarom ben ik altijd eerlijk, een HSG is geen fijn onderzoek. Het is pijnlijk, maar...het is zo voorbij. En de nasleep is er vrijwel niet, enkele uitzonderingen daar gelaten. Een kijkoperatie is alles bij elkaar gewoon een stuk ingrijpender, hoewel ook de kijkoperatie mij uiteindelijk meegevallen is. Maar als ik moet kiezen doe ik liever nog een HSG dan een kijkoperatie. Er zijn altijd uitzonderingen en iedereen heeft een andere pijngrens, dat speelt natuurlijk ook mee. En of je eileiders goed doorgankelijk zijn of niet. De mijne liepen traag door en dat veroorzaakte ook extra pijn. @ Ster: Als je nog vragen hebt voel je vrij om ze te stellen, maar zag dat Klingel ook al een aantal tips heeft gegeven. Bedankt voor je lieve berichtje in mij topic. *knuffel* Nogmaals sterkte met het maken van je keuze.
Gister ongesteld geworden en vandaag een afspraak gemaakt voor een HSG op 19 januari. Hoop dat het door kan gaan, mocht ik nog een klein beetje vloeien dan moet ik het namelijk afzeggen. Dag 8, in principe is dan alles over maar een pietsje bruinverlies kan nog wel eens wat nadruppelen... De HSG kan helaas alleen op dinsdagen, en een week later heb ik mijn eisprong al rond die tijd. Hoop dus dat het door kan gaan, anders moet ik weer een maand wachten... @ Klingel: ook aan de telefoon zeiden ze van het ziekenhuis dat ik naproxen kon gebruiken. Maar bij kruidvat zag ik alleen naproxennatrium. Zal dat hetzelfde zijn? Dosering is 220 mg, met een max van 3 tabletten per dag. Als het hetzelfde is was jij met je drie keer 500 mg in ieder geval voldoende gesedeert! Dat van die rokjes had ik ook met uitstrijkje en overige onderzoeken al bedacht! Grappig dat ik daar niet de enige in was om er over na te denken. Hihi. Super goeie tip! En jij bent ook al bijna klaar met aftellen! Spannend! Weet niet precies wat er in Dusseldorf gebeurt maar zie het zo nu en dan voorbij komen in onderschriften, gekoppelt aan lange wachttijden. Voor jou dus nog even. Duimpjes draaien vast dat Dusseldorf je snel een dik buikje mag bezorgen! @Zora hoe is het met jou? Mag je al weer bijna stoppen met je pil om te beginnen met de ICSI? Hoe zat het ook al weer met je lange tijdschema? Liefs ster *
Hoi ster, Misschien iets te laat maar hier toch mijn ervaringen na 2 keer HSG en een keer hysteroscopie (niet zo ingrijpend als laparoscopie) De HSG heb ik als niet vreselijk ervaren, pijnlijk ja, maar de tandarts vind ik zelf erger, en het is maar erg kort als het goed is. Ik dacht terwijl ik daar lag dat bevallen waarschijnlijk ook geen pijnloze toestand gaat zijn en toen viel het eigenlijk best mee die 10 seconden. Ik had hetzelfde als jij, ik wilde mijn lichaam geen narcose aandoen, en snijden leek me ook zo drastisch. Nou goed, lang verhaal iets korter...niks ontdekt bij HSG, maar bleek later dat ik een vleesboom had, dat zie je niet op een HSG. Alsnog een hysteroscopie om die weg te halen en dat was de grote boosdoener. De moraal van dit verhaal? Geen idee maar misschien heb je er iets aan als ze bij de HSG niets vinden. Heel veel sterkte met de onderzoeken
Dus de HSG gepland? Spannend meid! Ik hoop voor je dat het door kan gaan, nog een maand wachten wil je ook niet, de MMM bestaat al teveel uit wachten. Hopelijk valt het mee, ik hou dit topic in de gaten meis! Ik begin vandaag aan mijn 2e pilstrip, en de 29e kan ik beginnen met spuiten. (Decapeptyl) 5 februari stop ik met de pil en 12 februari komt de 2e spuit erbij. (Puregon). En dan heb ik 19 febr. de 1e FM. Als alles goed gaat rond 24 febr. de punctie. Dus voor mij begint het ook al op te schieten. En 8-12 febr. gaan we nog lekker een weekje weg. Liefs Zora
een update vanmiddag hsg gehad... Pijn viel mee. Was wel een heftige pijn: ineens een enorme steek in je buik, zonder aankondiging. Lag daar met gebalde vuisten en tranen in mijn ogen mijn best te toen om me te ontspannen, dat viel niet mee. Liefje was er wel bij maar achter een scherm vanwege de rontgenstralen. Gelukkig was het een erg lieve (vrouwelijke) gynaecoloog die het onderzoek deed, dat scheelde wel. één eileider liep zonder problemen door, in de ander kwam geen vloeistof. Na een injectie in mijn arm met een spulletje dat mijn 'eileider-spieren' (?) zou moeten ontspannen een tweede poging: nog niet. Balen. 8 februari bespreek ik de foto's met mijn eigen gynaecoloog, maar vrees dat er nog een kijkoperatie in het verschiet ligt voor dat we met IUI kunnen beginnen. Helaas. Evengoed toch blij met mijn keuze eerst een HSG te doen. Als dit in een keer goed was is het een eenvoudig onderzoek. Niet ingrijpend en de pijn is goed te handelen en, belangrijker, van korte duur. Nu best hevig aan het bloeden. Verder voel ik me redelijk. Anderhalf uur na het onderzoek was ik al weer aan het werk. Ik had een overleg dat ik liever niet wilde missen. Nu weer thuis en dat vind ik eigenlijk wel heel lekker. Heb een grote kop thee voor mijn neus en duik zo lekker onder een fleecekleedje op de bank voor de televisie, even een hangavondje. Jullie allemaal bedankt voor de adviezen en het meedenken! Dat maakt dit soort keuzes toch een stuk makkelijker. Ik hou jullie via dit forum wel op de hoogte van het vervolg, nadat ik de gynaecoloog heb gesproken. Liefs
Ik kon niet kiezen, maar heb de kijkoperatie genomen. Je bent dan onder narcose en ze doorzoeken dan alles van binnen! Ook doen ze gelijtijdig een HSG onderzoek. Je hebt dan 2 vliegen in 1 klap. Vinden ze een afwijking, helpen ze je gelijk. Scheelt je weer op de wachtlijst te gaan voor een kijkoperatie na de HSG. Liefs
Ik heb ook een kijkoperatie gehad resultaat zwanger Succes met bijkomen meis. Kijkoperatie voel je niks
drie weken geleden nooit gedacht dat ik dit zou gaan zeggen, maar... ...Lang leve de HSG: ik ben ZWANGERRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Van harte gefeliciteerd meis!!!! hihih die HSG en kijkoperaties doen tocht wonderen....... hier ook na de kijkoperatie zwanger geraakt ondanks slechte zaad ze zouden aan iedereen moeten geven
dankjewel lieve sjan, klingel en zora!! @sjan: ik denk inderdaad dat die hsg het zetje heeft gegeven! Ondanks de niet geweldige uitslag ervan. Had zelfs al een hele intakeronde door het ziekenhuis gemaakt voor een kijkoperatie en dok had het al over IVF daarna. NIET NODIG Met jou alles trouwens goed? Vrolijk zwanger door het leven? @Klingel: had je op een ander forum al gefeliciteerd maar jeetje wat een wonder: ZWANGER!! Super zeg voor je!!! Heb je zo af en toe voorbij zien komen maar volgens mij hebben jullie ruim voldoende voor je kiezen gehad voor jullie dit mooie nieuws kregen. Alles gaat vast goed! We zijn zelfs bijna even lang zwanger, gezellig! @Zora: hoe is het nou met jou? Hoe staan de wieken van de molen ervoor op het moment? Je oude forum hield ik nog wel een beetje bij maar nieuwe nog niet gelezen eigenlijk. Gaat het een beetje? Duimen draaien dat ook jij binnenkort mooi nieuws mag krijgen!! Knuffel voor jullie allemaal!! st*r
Hier ook alles goed meis. idd zwanger en vrolijk door het leven en jij ook?? Een opluchting he dat je niet in de mmm hoeft? xxx
Een enorme opluchting! Super! Heel raar, had aan de ene kant al heel erg het gevoel dat de HSG belangrijk zou zijn, maar ook absoluut niet het idee meteen de ronde erna zwanger te worden! Ben er deze maand ook helemaal niet zo bewust mee bezig geweest. Ben nu erg blij zwanger te zijn, kan het me nog steeds maar heel moeilijk voorstellen. Voel me prima. Soms in de middag/avond wat misselijke momenten, maar had dat ook op momenten rond de eisprong, dus ben daar ook al wel aan gewend. Hoef nog niet te spugen gelukkig. En ben snel moe, slaap 's nachts tegenwoordig bijna het klokje rond! Maar als dat nodig is om ons kleine wondertje goed te laten groeien doe ik dat met alle liefde! Wat anders: hebben jullie al vakantieplannen? De hele wereld lijkt wel aan het boeken te zijn sinds deze week! Ik heb nog geen flauw idee: gaat alles goed en wat kan en wil ik dan nog? Hoe doen jullie dat, Sjan en Klingel?
Dankjewel Tummeltje! Jij was ook direct de ronde van de HSG zwanger toch? Hoe is het met de kleine tuimelaar in je buik? Gaat het goed? Een meisje!! Leuk hoor! Al een naam uitgekozen?
@ster: er is hier sprake van om mee te gaan op een zakenreis naar chili in maart/april, en ik denk eigenlijk wel dat ik dat door laat gaan. tenzij ik me dan zwaar klote voel of weet ik? weet t ook niet hoor.. en in de zomer (aug?) nog even zuidfrankrijk, maar of ik daar nu zit of hier in de hitte.. ik probeer gewoon alles zoveel mogelijk te doen/laten denk ik. maar ik besef me dat alles afhangt van hoe ik me zal gaan voelen. en eigenlijk hoop ik dat ik snel me heel erg zwanger voel met alle ellende van dien