Bij het slapen gaan 1,5 uur krijsen... S nachts 1 uur krijsen... Het CB gevraagd wat het kan zijn, karaktertje uitgelegd van de kleine: Snapt bijna alle woorden al Ze is fel en kan haar zin flink doordrijven Zewil alles zien en meemaken. Heeft al veel humor Is al erg ondeugend (met dingen gooien bijv) CB zegt dat ze met een machtsstrijd bezig is: zo van: als ik maar hard genoeg krijs komt mamma wel. Nu dus de bekende regel aan t toepassen: eerst na 5 min erheen, dan na 10 enz enz. (niks anders helpt ook) Maar het is nu al weeeeken (lees een week of 4) bezig. Soms gaat het beter, maar vaak ook niet. Ik vind het erg zwaar. Hebben jullie dit ook (meegemaakt)? S middags slapen is nu ook vaak een probleem, maar als ik dat, na 3 keer erheen en krijsen, niet voor elkaar krijg bij haar haal ik haar er uit, ik ga overdag die strijd niet aan... Herkenning? Vonden jullie het ook zo zwaar?
hoi, geen ervaring mee, mijn dochtertje is pak jonger maar kan me wel inbeelden dat het zwaar is. en haar telkens zolang moeten laten krijsen lijkt me ook allesbehalve leuk. snapt ze een beloningssysteem al??? anders werken met stickertjes en als ze flink gaan slapen is krijgt ze stickertje en bij 10 stickertjes mag ze iets echts leuks doen of kiezen. hoop voor je dat het vanzelf terug overwaait. succes
Hi, Ja hoor, hier ook midden in dezelfde ellende . Had gehoopt mee te kunnen lezen met de adviezen die jij krijgt... Bij ons is het inmiddels zover dat we standaard een matras naast zijn bed hebben liggen (zoontje is over 2 weken 2 jaar) en daar gaan we naast liggen als hij moet slapen, dan wordt hij rustig en gaat ie uiteindelijk rustig slapen. Helaas wordt hij 's nachts ook weer heel vaak wakker en klinkt helemaal bang, dus gaat 1 van ons dan ook naar hem toe en weer op het matrasje er naast liggen, anders blijven we heen en weer lopen.....Geen ideale situatie, maar hij is wel rustig zo en wij krijgen ook nog een beetje (met nadruk op een beetje) nachtrust. Maak mij wel al zorgen voor het moment dat we besluiten dat het genoeg is en we niet meer naast hem willen liggen...... Succes in ieder geval en hopelijk is het fase die snel weer voorbij is! Groetjes Cindy
O meid, wat een ellende he...ben blij met je reactie hoor, gewoon wat gelijkgestemden is al fijn. Ik persoonlijk zou dat matrasje snel weer op je eigen kamer leggen. Je mannetje leert zo alleen in slaap vallen met pappa en mamma erbij...maar moet wel leren dat het alleen ook veilig is, toch? Nu raakt hij hieraan gewend en als je dan weer op je eigen kamer gaat liggen kan de ellende weer van voren af aan beginnen omdat hij daar dan weer aan moet wennen...lijkt me...maar ja ik heb de waarheid ook niet in pacht hoor... CB zegt bij ons iig dat het echt een machtsstrijd is.... Krijst hij bij jullie ook alsof er een moord gepleegd wordt?!
O jeetje wat een ellende....!! Ik ken het zelf niet, maar een kindje bij mij op de KDV groep doet dit ook thuis! Krijsen bij het slapen gaan 's middags en 's avonds! Terwijl ze bij ons gewoon gaat liggen en binnen 2 min slaapt! Ik denk ook dat het gewoon een machtsstrijd en een soort van gewenning is. Heel veel sterkte ermee! Ik denk dat wat je nu doet het goede is hoor!
vaak geven ze advies: een nachtlampje.heb je dat al geprobeerd? mijn zoontje wil ook niet slapen maar hij huilt of krijst niet. alleen heel hard mama en papa roepen. hij vraagt om doekje, knufeltje of iets anders. heel vervelend. hij ligt in bed nu bijvoorbeeld vanaf 19:15u en hij roept nog steeds mama,het is bijna 9uur. ik heb hem n paar keer uitgehaald geknuffeld maar niets helpt. en hij is ook 6uur in de ochtend ook helemaal wakker. pff. hier is de reden misschien zijn nieuwe bed.maar goed,het is ook een sprong.
mijn dochter is nu bijna 20 mnd en heeft dit ook sinds kort, ze sliep eigenlijk al heel snel door en middagslaapje ging ook prima. lekker blij naar bed. als ze snachts een keer wakker werd dan voed ik haar en dan slaapt ze heel snel weer. maar tegenwoordig krijsen tot en met en gaat dus echt niet meer slapen. en echt waar, alles al geprobeerd! lichtje aan, lichtje uit, knuf mee, boekje in bed, deur open, deur dicht, nog een extra flesje (voor als de borst niet genoeg mocht zijn) nee hoor, mevrouw wil helemaal niks en is lekker wakker. gisteren nog 3 uur achter elkaar wakker tussen ons in gezeten en gebabbeld en slaan om ons weer wakker te maken. tja niet echt fijn, en ik maak me zorgen over hoe dit straks moet gaan. nummer 2 is namelijk onderweg! ik hoop maar dat het een fase is.........
@Snoebeltje: I know je hebt ook helemaal gelijk! Hier was het tot een paar weken terug geen enkel probleem. Hij huilde wel even, maar na max 10 minuten sliep hij wel. 's Nachts ook, hij riep van alles: poep, plas, drinken, pijn, mama, papa etc. Eerst trapte we er nog wel in maar later niet meer en ging hij redelijk snel slapen. Maar nu is het precies wat je zegt, hysterisch krijsen en gillen alsof ie idd vermoord wordt..................En omdat we bang zijn dat ie ook zijn zusje wakker maakt, gaan we er dus naar toe. Nu is hij vandaag gevallen en heeft een gaatje in zijn hoofd. Bloeden, niet normaal.....dus ben er wel maar weer naast gaan liggen en als dat over is gaan we het weer afbouwen met de 5 minuten methode. Succes in ieder geval en hopelijk is het snel weer voorbij
tja... wel herkenbaar (op de nacht na... brr dat lijkt me wel erg zeg!) ik ben nogal van die 'harde' aanpak, idd die 5 min regel. naar boven zeggen dat ze moet gaan slapen en weer gaan (wel op ooghoogte!) dan na 10min etc etc. hier werkt het echt!!! doe het al die tijd al zo als ze zo'n periode heeft.
het schijnt ook zo te zijn dat kinderen tussen de 1,5 en de 2 jaar snachts gaan dromen en daar erg aan moeten wennen. dat kan er dus mee te maken hebben. wij laten onze dochter nu overdags een stuk minder slapen in de hoop dat ze snachts flink moe is en wel gaat slapen! liggen jullie kindjes in een ledikant of peuterbed?
Mijn meisje is ook 21 maanden en komt al van af dat ze vijf maanden was regelmatig s nachts. Deze week had ik het er ook mee gehad. Om 4 uur wakker geven wat te drinken en mooi dat ze dan niet terug naar bed wil Maar ik ben iets strenger geworden(niet als ze ziek is) want ze heeft weer dubbele oorontsteking dit is al maanden aan de gang al buisjes gehad. Pff denk dat hier dus deels de oren een probleem zijn. Maar is ze niet ziek of niet lekker dan ben ik dus van af deze week wat strenger ze kan wat te drinken krijgen maar ze gaat daarna terug naar bed. Hier is er nog een probleem ik heb een ouder kind dat daar door s nachts ook wakker word vandaar we heel lang door gegaan zijn met s nachts sussen en troosten. Maar we moeten er even door heen. We brengen haar dus terug en laten haar dan maar even wat mopperen miepen en wat huilen natuurlijk niet te lang maar ze is geen baby meer en ik ben nu van mening ze gaat het maar leren dat door slapen. Blijf niet aan de gang. In de avond naar bed brengen gaat tot nu toe wel redelijk wel met vaste regelmaat de zelfde handelingen niet te druk in huis flesje te drinken voor dat ze naar bed gaat dat soort dingen. Deze week wel begonnen met een soort van avond papje om de maag wat extra te vullen wand ze eet ook niet echt goed. Het is een lastige periode. Moet zeggen met mijn oudste die is rond die periode in mijn bed beland en is er pas uit gegaan toen hij negen was. Dus of vol houden of bij je nemen. O ja hier ligt ze nog in haar baby bedje zo lang ze er niet uit klimt blijft ze in haar baby bedje haar vervolg bedje staat al klaar. Moet wel zeggen als ze over gaat hoop ik dat ik zo sterk in me schoenen blijft staan om haar niet bij me in bed te nemen als ze moeilijk doet.
om 21uur ging hij slapen maar 1:40 was hij weer wakker tot bijna 3 uur.ik ben maar 1 keer uit geweest, kijken.tja.vresselijk. mijn jongen slaapt wel sinds 2 weken in peuterbed. Omdat slecht slapen niet echt goed was in ledikant.hij stootte zich hard tegen de randen.maar goed, hij is wel een slechte slaper.heeft weinig slaap nodig.
hier nog zon slaapmonstertje. ook erg heftig kan zo een wk goed gaan maar dan ineens weer heel lang niet. zo was er vorige wk niks aan de hand. en vannacht begon ie weer. dus ik ff naar hem toe om half 3. getroost drinken gegeven muziek aan. en hij bleef maar tegen me aan geplakt. zodra ik wegging was het weer schreeuwen en dan ook lekker op mijn gevoel he. "toe nou mammie"!!!! echt zo heftig. uiteindelijk is manlief er heen gegaan maar zodra hij dde deur los deed , sprong de kleine man het bed uit en wist niet hoe snel hij bij mammie moest komen. dus toen lag ie weer bij ons. ook omdat manlief weer vroeg moest en al zo beroerd ant slapen was. dus om half 6 waren we alweer beneden. als ie het vannacht weer doet dan ga ik ook ff strenger doen want verder helpt niks. ook hier een grotere zus die er anders wakker van word. en weer naar school moet dus ook neit fijn als die gestoord word.
Toen Louise die leeftijd had, heeft ze dit ook gehad. Bij haar bleek het oorontstekingen te zijn. Het arme kind had gewoon veel pijn met liggen. Verder had ze geen tekenen van een oorontsteking dus daar nooit aan gedacht, maar het bleek het dus wel te zijn. Veel succes/sterkte in ieder geval! Zoiets breekt je echt op.
onbegrijpelijk, overdags laat ik haar max een uur slapen (een paar weekjes terug sliep ze nog 3 uur) om half 8 naar bed (ze is dan ook helemaal moe) gaat heerlijk slapen..... maar dan om 11 uur begint het! krijsen krijsen krijsen. na een 15 min ga ik er heen om te zeggen dat ze moet gaan slapen en leg haar weer plat... krijsen weer na 15 min hetzelfde verhaal dat heb ik een uur volgehouden en zij dus ook en dan even vastgehouden en tussen ons in bed. daar gaat ze rechtop staan en spelen en babbalen. dit houden we ook een half uur vol, dan zijn we het zat en leggen we haar weer in bed en weer 15 min later is ze toch in slaap gevallen. en dan half 6 in de ochtend hoppa! weer wakker. grrrrrrrrrrrrrrrrr.... ik weet het echt niet meer!
dat verhaal komt mij bekend voor!!! mijn dochtertje heeft het ook gehad. wat wij gedaan hebben is : een nachtlampje gekocht, haar bedje op een andere plek gezet, en we geven haar af en toe natuurlijke druppeltjes om rustig te worden. en ik moet zeggen ... SUPER resultaat!!! bedje op een andere plek gezet hebben we gedaan op aanraden van een pendelaar. die wist mij te vertellen dat ze slecht sliep omdat er 2 aardstralen kruisten in haar bedje. raar maar waar, bedje staat op andere plek, en ze slaapt goed!?
Dit doen wij ook, alleen zit ik aan het voeteneind van het zijn bedje.. We hebben in principe 2 dingen die we kunnen doen.. 1. De strijd aangaan en uren (ja, zijn een week lang uren bezig geweest met heen en weer lopen) bezig zijn 2. Erbij gaan zitten tot hij slaapt.. Binnen tien minuten ben ik weer beneden.. Als hij 's nachts wakker wordt en niet begint te huilen kruipt hij bij mij in bed.. 's morgens word ik dan wakker met een peuter naast me Ook zeker niet ideaal, maar voor nu kan het niet anders.. Ik moet het rustig aan doen i.v.m. de zwangerschap en ik ga niet nachtenlang moeilijk doen.. hoe het straks moet, geen idee.. Zie ik dan wel weer.. Overigens, afgelopen nacht moesten we m'n man wegbrengen naar het werk en normaal gesproken wil hij dan 's nachts bij mij in bed.. Alleen nu liep hij naar zijn eigen bed, ging liggen, klopte op het matras en deed een deken over zich heen.. Zo ging dat gisternacht ook, toen wilde hij niet bij ons liggen.. Dus ik denk dat het ook voor een deel vanzelf overgaat.. Lang verhaal geworden, sorry
Ja dat is heel herkenbaar! maar bij ons was het dus helemaal geen machtsstrijd.. (is wel in ons opgekomen hoor) Maar enige tijd later.. zagen we dus dat ze Beer geruststelde dat er geen spoken en monsters zouden komen. toen viel het kwartje vrij snel. hier hielp dat "5 minuten weg, 10 minuten weg" in ieder geval van geen kanten. toen we eenmaal wisten wat het probleem was, was dat natuurlijk ook meer dan logisch... want daar verjaag je echt geen spoken mee. @mama van sem: AS sliep inderdaad prima op kdv.. maarja daar was het dan ook licht EN was ze niet alleen. Dus wij hadden een pienter meisje wat vaak wakker werd van "een druk hoofd" en bovendien bang was voor spoken/monsters.... Dus ook weleens midden in de nacht volledig in paniek wakker werd. En zodra ik erbij bleef.. bleven de monsters wel op afstand. The minute dat ik wegliep.. keek ze weer naar dat ene donkere hoekje en ja hoor! daar zat het spook/monster weer! Ook hier was een nachtlampje alleen niet de oplossing.. Wij zijn dus ook deels mee gegaan in de fantasie van het monster... (inmiddels is ze ouder en hebben we uitgelegd dat dat schaduwen zijn van bijv. het gordijn en dat het lampje dus beter uit kan!) maar we hebben inmiddels al krokodillen, spoken, monsters, tijgers EN een babykrokodil weggejaagd. het spook zit bij het buurjongetje (die is niet bang voor spoken! en dat is gezelliger voor zowel buurjongetje, spook als onze dochter) De krokodil slaapt in het gras in de tuin... en de babykrokodil heeft heel lang onder een bakje geslapen naast het bed. Als we de babykrokodil naar de gang of de tuin stuurden.. ging hij namelijk heel hard huilen en dan kon ze niet slapen want lawaai en zielig. Zelfs nog een tijdje Opa op de kast gehad... maar die bleef weg toen we de kast vervingen door lage kastjes (en die was niet eng... daar lag ze altijd mee te kletsen) Verder staat die grote pluche hond (van fisherprice met liedjes.. ) voor de kast met boeken want daarachter zit ook een schaduw. Heel typisch vond ik ook dat bijv. het spook naar de tuin sturen gewoon geen effect had.. krokodil ergens anders dan de tuin werkt ook niet. Dan komen ze gewoon net zo hard terug het was dus wel echt even goed zoeken iedere keer weer. En een babykrokodil die zit te huilen op de trap omdat hij niet op de kamer mag slapen . Geloof mij, dat had ik zelf echt niet verzonnen hoor! En ja.. zo waren we wel een paar maanden zoet maar zonder Beer hadden we het dus nooit geweten. We hadden het al bijna afgeschreven aan aandachtvragerij. Nu heeft ze ipv een gewone lamp met philips nightlight (geeft wel veel licht maar kost weinig stroom) zon stekker voor in het stopcontact. Want.. nu snapt ze dat schaduwen komen omdat er licht aan is dus mag het licht dan verder gewoon uit. Maarja.. inmiddels is ze dus ook wel 4. En ja het is zwaar ik heb zon 3,5 jaar nauwelijks 1 nacht doorgeslapen en ben compleet gesloopt. Eigenlijk pas sinds ze volledig zindelijk is (dag EN nacht) hoef ik er niet meer structureel 1, 2 of 3x per nacht uit.