Kiezen tussen gewone bevalling of een keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door sanna1986, 25 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. priscil

priscil Bekend lid

22 aug 2011
    713
    1
    18
    Vriendin van mij leek leek een vreselijke bevalling te krijgen ( zal niet in details treden ... Maar na uren van weeën en pijn kreeg ze een spoed keizersnee .... En wat was ze daar blij mee
    Haar is het echt 100 procent mee gevallen en ze zou het zo weer doen . Ze was na een paar dagen al op de been wond genas snel enz

2. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Het helpt mij wel... met ervaring van anderen kan ik rustiger overwegen.

Ben nog steeds op zoek naar een succes verhaal van een gewone bevalling na een totaalruptuur. Ik neig namelijk heel erg naar een natuurlijke bevalling. Met een dicht getimmerd beval plan die ik over 2.5 week op ga stellen met de gyn.

3. sanna1986

Ja... maar dit is wel weer een ander verhaal. Mijn bevalling moest ik (te) lang persen maar verder was het niet hels.
    Ik kwam er bij 5 cm ontsluiting pas achter dat ik weeën had. Sterker nog het ging pas pijn doen bij ongeveer 8 cm.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb dan geen totaalruptuur gehad maar wel 12 hechtingen en een zware bevalling bij de eerste. Kon ook niet naar het toilet ed, had er echt last van. Tweede was een normale bevalling, derde een spoedkeizersnede. Vierde mocht ik zelf kiezen en ging voor een keizersnede. Mijn bekken zijn niet heel breed en dat is de reden dat het ook zo moeilijk ging bij de eerste. Ze is uiteindelijk ook gehaald met de vacuümpomp. Mn derde kind was een kleine reus dus dat liep al snel fout en durfde een normale bevalling niet meer aan.
    Kreeg dus een gentle sectio en die is me enorm goed bevallen. Ook alles er omheen als in rustig de kinderen bij de oppas brengen ed, weten wanneer het zover is. Keizersnede viel enorm mee, hoefde ook niet op de uitslaapkamer te blijven, na 2 dagen zat ik grotendeels in bed en kon gewoon mn kindje verzorgen. Bij ththuiskomst alleen smiddags even gaan liggen, na een week deed ik alles gewoon zelf weer.

5. sanna1986

Ik snap dat 12 hechtingen ook vreselijk kunnen zijn hoor. Maar ik had ze x10 ben vooral huiverig voor de restschade op lange termijn.

6. Mellebel

Mellebel Bekend lid

20 jan 2013
    536
    6
    18
    Ik lees mee!

Ik had bij mn eerste bevalling ook een totaal ruptuur.. op de OK gehecht.. en heel veel hechtingen gehad.. gelukkig vrij snel op de been en geen restschade..
    mijn zoon was 9 pond en had zn arm naast zn hoofdje toen hij naar buiten kwam.. ik heb 9 maart een afspraak met de gyn die me destijds heeft begeleid.. en ga over een tweede zwangerschap/bevalling praten want we hebben momenteel een wens voor een tweede.. ik wil liever ook geen KS.. maar vaginaal bevallen lijkt me ook geen fijn idee.. juist omdat het nu zo goed gaat.. ben zo bang voor opnieuw een TR en dan met schade..

Succes met je beslissing ;)

7. sanna1986

Oh ik ben heel benieuwd wat de reactie van jouw gyn is! Zou je die met mij willen delen?

Jij ook succes :)

8. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier (gelukkig) geen totaal-ruptuur gehad bij de eerste, maar een knip, zo diep dat de verloskundige die kwam om de hechtingen eruit te halen aangaf dat ze nog nooit zoiets had gezien (in het zkh bevallen). Na drie kwartier persen zonder echte persweeen kwam mijn zoontje maar niet verder en dipte zijn hartslag zo dat de gyn snel een knip moest zetten. Daarna is hij geboren. De eerste 2 weken heb ik nauwelijks kunnen zitten en na zes weken was het nog wel gevoelig, maar niet meer pijnlijk. Bij de tweede had ik twee hele kleine scheurtjes waarvan er 1 voor de sier gehecht is en waarvan ik totaal geen last heb gehad.

Als ik jouw verhaal lees dan komt het op mij over dat de totaal-ruptuur ontstaan is doordat de gyn vergeten is om een knip te zetten. Mocht je nu vaginaal gaan bevallen dan lijkt me dat er met je gyn een plan gemaakt wordt waarbij er wellicht op een bepaald punt van de bevalling preventief een knip wordt gezet.
    Een bekende van mij heeft bij de eerste ook een totaal-ruptuur gehad en bij haar volgende bevallingen is er door de vk preventief een knip gezet waardoor er geen verdere schade was.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik heb bij de 1e een TR gehad. ik was al ingeknipt en daarna kwam de vacuumpomp te voorschijn dus toen geheel uitgescheurd. op de OK gehecht. ik van dit alles wel complicaties over gehouden. oa verzakkingen.
    ik heb hierna overlegt met gyn en vlos over een evt volgende. ik was natuurlijk als de dood voor een volgende bevalling. maar ze zeiden beide dat een TR bij de eerste, geen garantie is voor een TR bij de 2e. het kan alle kanten op.
    aan de ene kant is de weg al vrij gemaakt en opgerekt dus kans dat het soepel verloopt. of de boel is al gevoelig en scheurt op het oude litteken. niks van te zeggen dus. ik heb niet eens aan een keizersnede gedacht. no way dat ik daarvoor gekozen zou hebben als ik de keus had tussen weer een TR of een keizersnede. een KS is ook een flinke operatie waar ook de nodige nadelen aan kunnen zitten.

bij de 2e gekozen voor thuis bevallen. het ging inderdaad weer scheuren. de vlos heeft er voor gekozen om NIET preventief te knippen omdat dat nog een extra litteken zou worden en omdat knippen minder snel genezen. het is toen weer op het oude litteken gaan scheuren. net niet totaal.
    weer heel veel hechtingen gekregen. maar eerlijk? ik heb hier 0,0 niks pijn of last van gehad. zat na een paar uur al in kleermakerszit op mn bed, liep de trappen op en af.

zusje is bij de 2e niet uitgescheurd. bij de 1e TR.
    mijn moeder heeft een TR gehad en bij de andere 3 alleen een knip of kleine scheurtjes. zegt dus helemaal niks.

10. sanna1986

Ohhh yes op dit verhaal zat ik te wachten damay!

Wat goed dat het bij jou en je moeder de volgende keren beter is gegaan.

Ik wacht nu af tot 36 weken met het idee dat ik voor een vaginale bevalling ga. Tenzij er iets geks uit de echo komt zoals een stuit ligging of een monsterlijke groei :p

11. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik heb alleen ervaring met een keizersnede en ik zou dit zo weer doen moest dit nodig zijn! Ik heb dit totaal niet als vervelend ervaren, en het was nog wel een spoedkeizersnede. Het herstel vind ik ook meevallen. Succes met het maken van je keuze!

12. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier een totaalruptuur bij de eerste met restklachten. Bij de 2e een keizersnede gehad. Dit is deels op eigen verzoek geweest, omdat ik dus wel restklachten heb. Ik wilde niet het risico lopen om nog een keer te gaan. Ik denk dat als ik geen restklachten had ik voor een natuurlijke bevalling zou zijn gegaan.

De gyn. zei wel tegen mij dat in de overgang zich nog meer klachten kunnen openbaren, omdat alles daar beneden dan verslapt. Dus de klachten die ik nu heb, kunnen behoorlijk verergeren.

Overigens was de gyn. het met me eens. De vk had liever een knip gezet en vond het maar onzin.

Ik vond de keizersnede best pittig, zeker met een dreumes van 1,5 jaar. Maar sta nog steeds achter de keuze.

13. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Misschien niet een positief verhaal waar je op hoopte, maar dit is mijn ervaring..
    Hier ook bij de eerste een totaalruptuur. Ik heb bij de tweede zwangerschap geen keuze gehad. De verloskundige heeft het nooit over een keizersnede gehad en vond het (net als bij Saar22) maar onzin.
    Bij de tweede wel in het ziekenhuis bevallen (moest ivm bloedverlies bij de eerste). Helaas weer een ruptuur, gelukkig alleen 'maar' een subtotaal ruptuur.
    Ik heb er restklachten aan overgehouden. Na de tweede bevalling meer dan na de eerste. Maar het zijn restklachten waar ik op dit moment goed mee kan leven. Ik ben alleen wel bang voor het verergeren van de klachten op langere termijn. Als ik het achteraf over mocht doen had ik, ondanks de heerlijke bevalling, bij de tweede gekozen voor een keizersnede. Op dat moment misschien wel een stuk pittiger, maar beter voor de latere klachten.

14. sanna1986

Oyoy en nu komt de twijfel weer...

Bedankt dames voor het delen van jullie ervaringen!

15. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Zelf geen ervaring, ben bevallen middels een keizersnee, maar wel een super goed herstel gehad.

Mijn vriendin is van de eerste bevallen met een totaal reptuur. Binnen een half uur zat ze in de auto onderweg naar het ziekenhuis. Veel pijn gehad daarna ook.
    Bij de tweede weer vaginaal bevallen. Wel wat gescheurd en wat hechtingen, maar niks ernstigs.
    De derder ook weer vaginaal, ook weer wat hechtingen, maar verder geen gekke dingen

16. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik denk dat je besluit ook moet afhangen van de oorzaak van je ruptuur. Bij mij waren er geen duidelijke redenen. Geen groot kind, geen vacuümpomp, voorspoedige bevalling. Bij jou komt het waarschijnlijk door een combinatie van het gebruik van de vacuümpomp en het niet knippen. Je zou ook kunnen afspreken dat je bij een probleemloze zwangerschap en een niet al te groot kind, je gaat voor een natuurlijke bevalling. En wanneer het weer nodig is om de vacuümpomp te gebruiken, ze overgaan tot een keizersnede.
    Of denk ik nou te ver door..??

17. reckless

reckless Bekend lid

17 apr 2014
    798
    286
    63
    Ik mag ook kiezen of ik voor een ks ga of een natuurlijke bevalling. Gelukkig geen ervaring met een TR maar onze eerste is geboren door spoed ks na een ingeleide bevalling die niet wilde vlotten. Ook bleek dat hij bijna 9 pond was, een relatief groot hoofd had en een sterrenkijker was, dus die combinatie zorgde ervoor dat het vaginaal niet lukte.
    Omdat deze beeb ook weer groot wordt geschat, heeft de gyn ons de keuze gegeven en wij hebben besloten voor een geplande ks bij 39 weken.

We hebben voor onszelf alle voors en tegens afgewogen en waren er eigenlijk vrij snel uit. Ik kan me voorstellen dat het in jouw geval een stuk lastiger is om dit te beslissen. Heel veel succes met je beslissing!

18. sanna1986

Nee hoor zou best een optie kunnen zijn.... over twee weken gaan we knopen doorhakken.:)

19. sanna1986

Vandaag heb ik de echo en de risico inschatting gehad.

Kindje is super gemiddeld en het hoofdje is kleiner dan bij E. Hij ligt er goed voor dus eigenlijk alles ideaal voor een natuurlijke bevalling.

En ik ga het doen! Wel word ik op tijd ingeleid op 7 april Dan is het kindje nog relatief klein maar wel volgroeid. En ik heb een einddatum waardoor de zorgen wat weg gaan.

Ik heb veel last van voor weeën dus moet de 38w4d maar eerst eens zien te halen :p

20. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Komt goed meis, fijn dat je nu een einddatum hebt!

Even ter geruststelling:
    Mijn moeder is bij mijn broer volledig uitgescheurd terwijl hij heel klein en mager was, maar bij mij (een flinke baby) had ze geen scheurtje, helemaal niks! Dat kan dus ook!

Deel Deze Pagina