islamitische naam..engel mag??

Discussie in 'Babynamen' gestart door aylins, 29 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aylins

aylins Actief lid

5 jan 2009
    262
    0
    0
    hai ik hoop dat er iemand is die mij meer kan vertellen over een naam geven van een engel hoorde hier dat het niet mag,en heb zelf gezocht op @ maar erg onduidelijk...en op turkse site's zie ik de naam wel voorkomen?:( alvast bedankt!!!

2. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hey meis,
    zoals ik je schreef het staat idd op turkse en zelfs arabische namensites alleen het mag eigenlijk niet.
    Aangezien een mens nooit gelijk aan een engel mag zijn.
    Maar je moet natuurlijk zelf beslissen of het zo belangrijk voor je is:)
    xxxxx

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.146
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zou je dit niet bij de moskee na kunnen vragen? Daar weten ze het vast.

4. aylins

aylins Actief lid

5 jan 2009
    262
    0
    0
    dankje elif weetje wat het is ik was al blij dat ik een naam gevonden had,mijn eerste is donderdags geboren en maandag wist ik zijn naam pas wat is dat moeilijk zeg vooral de turkse jongens namen vindt ik minder mooi dan de meisjes,en de betekenis is natuurlijk super mooi mijn man wist dit ook niet trouwens! en de namen samen vondt ik ook leuk vandaar,bedankt in iedergeval!!
    ;)

5. supermummy

supermummy Niet meer actief

Zover ik weet zijn namen van engelen ¨afgeraden¨ namen.
    In hoeverre jij dat belangrijk vind ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.

Als het erg belangrijk is voor jullie dat het een goede/toegestane naam is zou ik iets anders uitkiezen waar geen twijfel over bestaat.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.146
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben even op Engelstalige sites gaan zoeken (vaak is daar toch meer op te vinden dan op de Nederlands-talige)
    Wat ik op diverse sites vond, is dat het "makrooh" is om mensen de namen van Engelen te geven. Het is dus niet verboden, maar het is beter om het niet te doen. Of jij en jouw man dat belangrijk vinden... dat is jullie keus.

Ik denk dat je daarvoor ook even je eigen familie na moet gaan en misschien de wijk waarin je woont. Komt je zoon later op school met veel kinderen uit streng Islamitische (Marokkaanse) gezinnen? Zij zouden er misschien vervelende opmerkingen over kunnen maken. Maar als je kind op een school komt met vooral Nederlandse kinderen... Ach, die zullen het echt niet in de gaten hebben. Ik denk dat dit ook voor Turkse kinderen geldt, maar dat kun je denk ik beter zelf beoordelen.

Succes met kiezen! Wij hebben het ook erg moeilijk met het vinden van een geschikte naam. En ik begin het nu soms toch benauwd te krijgen. We hebben hier al veel over nagedacht en gepraat vorodat ik zwanger was. Nu ben ik op de helft en we weten het nog niet! Ik ben bang dat we dadelijk een naam moeten kiezen die het niet helemaal "is" voor ons. En het is zo belangrijk!

Nu ik er zo over nadenk, zeg ik: volg je hart. Als deze naam voor jou en je man goed voelt en jullie het gevoel hebben dat het bij je kindje past: gewoon doen! 't Is toch zonde om een mooie naam niet te gebruiken, alleen omdat een bepaalde groep mensen het afraadt. Het is geen scheldnaam ofzo, dus de burgerlijke stand zal er in ieder geval geen probleem van maken!

7. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Aylin ik weet niet of het is toegestaan? Zou je het niet aan een vertrouwde geleerde kunnen vragen? En je bedoeld toch de naam Melek? Dus engel in het algemeen en niet bijv EEN naam VAN een engel? İk heb een vriendin waar de man ilahiyatçı van is (weet niet hoe dat in het nederlands heet) zal het voor je ook aan haar vragen.

8. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Soeey supermummy heeft het beter verwoord:D
    Ik schreef het eigenlijk na aanleiding dat je zei dat je man een islamitische naam wilde ;)
    Ja dan heb je een naam en dan dit.
    Maar idd zoals al meerderen zeiden moet je ff denken of dit zo zwaar voor je tild:)
    xxxxxxxx

9. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    mvbatuhan niet de naam melek maar mikail .

10. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Owww ok sorry :D dat weet ik ook echt niet. Had gisteren aan die vriendin Melek gevraagd. Ze zou me terug mailen (woont in Turkije)

11. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Ik krijg net een mail van haar terug. Ze zegt dat ze heeft gegoogle en dat er staat dat het wel mag. Maar ik weet niet of dat betrouwbaar is

12. supermummy

Mvbatuhan is denk ik niet betrouwbaar...ik heb ook gegoogled en kom tegen dat het niet toegestaan is of om niet aan te raden. Denk dat er niet een eenduidig ja of nee is.

13. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    ja idd. Ik denk ook niet dat google betrouwbaar is. Ik persoonlijk zou het niet doen omdat de een zegt dat het wel mag en de ander niet. Zou ik het risco niet nemen.

Meiden ff offtopic

''moet'' het volgens de islaam zo zijn dat de naam die je kiest in de Quraan moet staan?

14. kleinesam

kleinesam Fanatiek lid

15 mrt 2009
    1.409
    0
    0
    Mijn naam is ook die van een Engel. Maar ik ben niet Islamitisch maar Protestants opgevoed.

15. supermummy

Nee hoor!
    Er zijn een aantal richtlijnen ik weet het ook allemaal niet meer precies uit het hoofd maar ¨toegestane¨ namen zijn:

-De 99 namen van Allah met ¨ABD¨ ervoor.
    -De namen van de profeten.
    -Namen met een goeie betekenis.

Ik zal vast wel iets vergeten zijn.

16. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Batuhan zijn naam komt van de Ottomaanse tijd af. Mijn mans naam is en naam van ee keizer van het Ottomaanse rijk. En de mijne staat wel in de Quraan :D

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.146
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nog een vraagje: 'abd' (voor een naam) betekent toch zoiets als 'dienaar van'? Het is me inderdaad al eens opgevallen dat je best veel namen tegenkomt die met abd beginnen. Toen wist een leerling mij ooit te vertellen dat het deze betekenis had, maar hij wist het niet zeker en ik heb het daarna ook nooit meer gehoord.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Namen van engelen zijn inderdaad afgeraden volgens de Islam, zal eens bewijs opzoeken.

19. aylins

aylins Actief lid

5 jan 2009
    262
    0
    0
    bedankt voor alle reactie's ja het is wel erg lastig en vooral omdat ik het echt en super naam vindt yasin ook maar dat is dichtbij in de famlie al,en mijn man wilt dit keer een islamitische naam..wel apart dat het niet toegestaan zou zijn,wist dit echt niet heb er ook nooit wat van gehoord hij gaat op een nl school en alleen zijn familie is turks,naja op internet is het wel te vinden maar niet veel en duidelijk,misschien toch dieper gaan zoeken:(
    liefs...

20. KanjerB

KanjerB VIP lid

24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Veel succes met het zoeken. Hoop dat jullie iets vinden wat jullie beiden heel mooi vinden. Yasin vind ik ook een hele mooie naam

Deel Deze Pagina