Kiezen voor een keizersnede na eerdere geplande keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door MamaDiamantje, 22 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Mag ik vragen waardoor je de vorige keer een KS hebt gekregen?
     
  2. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Mijn zoontje lag in stuitligging en na een mislukte versie ook met zijn voeten naar beneden. Dus dat werd sowieso een keizersnee. Niet zo heftig als bij jou. Ik had wel zwangerschapssuiker trouwens maar verder geen last daarvan, kindje wel wat aan de grote kant volgens de voorspellingen maar zoals je ziet in mijn handtekening viel dat uiteindelijk nog mee.
     
  3. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Ja die metingen kloppen vaker niet. Ons zoontje zou gemiddeld zijn. Was daardoor best een schok toen hij zo klein en licht was. Een versie lijkt mij ook geen pretje hoor :confused:
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  4. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Een versie ga ik nooit meer doen, het was zo ontzettend pijnlijk, heb echt normaal een hoge pijngrens maar dit, dat geduw en getrek, ik had blauwe plekken op mijn buik ervan.
    Als het deze keer ook een stuitligging is dan is dat eenmaal zo.
     
  5. lotsoflove

    lotsoflove Actief lid

    20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik lees in dit topic vooral alles over de keuze van de arts of de moeder. Wil nog even toevoegen dan een vaginale geboorte voor de baby voordelen heeft in vergelijking met een ks. Bij een vaginale bevalling (als het spontaan begint tenminste) zet je baby de bevalling in gang door hormonen uit te scheiden, waardoor je baby er helemaal klaar voor is om geboren te worden. Bij een ks wordt je baby er uit geplukt op een gepland moment wat erg stressvol kan zijn voor je baby. Hierdoor is het risico op een slechte start voor je baby groter. Daarnaast krijgt je baby de bacteriën uit de vagina niet mee bij een ks, dit is bepalend voor de vorming van de darmflora. Hierdoor zijn baby's na een ks vaker onrustig en hebben ze vaker last van overmatige darmkrampen.
    Nog even extra om mee te nemen in je overwegingen...

    Zelf ook beiden ervaren. Mijn tweede lag overdwars en moest een ks worden. De andere twee vaginaal bevallen. De eerste was 5 kilo en werd een totaal ruptuur. Dus bepaald geen droombevalling. Maar bij de ks heel beroerd geweest van de ruggenprik dus totaal niks mee gekregen van de geboorte. Heel blij dat mijn 3e weer vaginaal geboren kon worden. Dit was wel een droombevalling van 1,5 uur.
    En nu voor mijn 4e hoop ik enorm dat alles zo loopt dat ik weer vaginaal mag bevallen!

    Succes met je keuze! En bedenk wel: hierin bestaat er geen foute keuze, waar jij het meest achter staat is sowieso de beste keuze!
     
    Loveischocola vindt dit leuk.
  6. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik wil even reageren dat het is wel zo als je het vergelijkt met “normale” spontane snelle en makkelijke bevallingen. Mijn weeen begonnen met 40.2 maar geen ontsluiting. Zoveel pijn gehad, 3 ruggenprikken, 36 dagen later met hoop stress en gedoe spoed keizersnede: ze was enorm, sterrenkijker (ze wisten het niet), en geen ontsluiting dus na 36 sromweeen en 3 ruggenprikkken en petedine en weeenopwekkers. Ze was vreselijke huilbaby, Had reflux, bv wil niet lukken, ze had continu honger, zat vast in nek, 6 weken waren verschrikkelijk. Ze had eerste jaren enorme last van eczeem, slecht slapen, altijd druk etc. Altijd en snel ziek.

    tweede geplande: het is de rustige baby ooit!huilde nooit, sliep direct door. Nooit ziek. Ook gelijk flesvoeding gegeven. Echt wereld verschil tussen hun. Als ik kon kiezen zou ik mijn eerste dochter nooit een natuurlijke bevalling kiezen. Nooit..

    Nu deerde en ik ben super blij met ks die gepland wordt. Ze krijgt ook na 10 dagen probiotica voor babys(dat is dus je punt over de darmflora opgelost) en gaat ze naar de osteopaat net als mijn andere dochters ook gegaan. Ze krijgt ook flesvoeding want is mij zeker en absoluut veel beter bevallen dan bostvoeding. Ik ken beide en het natuurlijke met uitloop op spoed ks, was een verschrikkelijke ervaring voor mij en mijn dochter.

    mijn vrienden heeft natuurlijk bevallen met pop haar zoontje is ook vaker ziek en onrustig, slaapt slecht, veel problemen. Andere vriendin had bevalling van 2 uur thuis, super makkelijk Met borsvoeding en alles maar ook hier idem vaak in zh gelegen, slechte start, veel reflux, onrust, allergie etc. Dus het zegt echt niet zo veel over het start van de baby, maar meer over de baby zelf. En traumatische bevalling is veel erger dan geplande keizersnede
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  7. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.858
    7.805
    113
    Amsterdam
    @Lieverding ik snap je reactie op @lotsoflove maar wat zij beschrijft is echt onderzocht en dat is bewezen dat het klopt. Wat jij beschrijft zijn een paar ervaringen die ook prima zijn ofc. Maar dat is dus bij merendeel niet het geval.
    Ik heb helaas door 2 keer niet vorderende uitdrijving beide keren een keizersnede gehad en ik had toch echt vaginaal willen bevallen. Wel beide spontaan begonnen hoor en verder droombevallingen. Juist vanwege het persoonlijk herstel.
    Ik heb ook bij beide bv gegeven en de jongste krijgt het nog steeds. niks is fout of goed, we moeten daar gelukkig allemaal zelf een keuze inmaken.
     
    Paardenbloempje en lotsoflove vinden dit leuk.
  8. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    @Lieverding ik begrijp helemaal dat je voor een KS kiest gezien je voorgeschiedenis.
    Met geplande KS zelf ook goede ervaringen, hele rustige tevreden baby, wel gelijk flesvoeding gegeven , darmkrampen minimaal en snel gestart met ortica (probiotica) door de fles. Wel ivm stuitligging (waarschijnlijk) voorkeurshouding dus met 8 weken naar osteopaat.
    Voor nu neig ik nog steeds naar keizersnee, maar we gaan het zien/bespreken als ik verder ben in mijn zwangerschap.
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  9. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Er zijn ook onderzoeken waarbij de baby ingesmeerd wordt met vaginale bacteriën. Ik las dat je ervoor kunt kiezen om een gaasje een uur lang in je vagina te laten zitten en dat ze dat dan kunnen gebruiken.

    Ik moet zeggen dat mijn ervaring ook prima is met mijn zoontje. Hij heeft regelmatig oorontstekingen maar dat is te herleiden naar onze eigen genen, mijn man en ik hebben dit vroeger ook veel gehad. Verder is hij heel gezond.
     
    lotsoflove vindt dit leuk.
  10. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik heb bij beide geplande keizersnedes gehad, ik zal en mag nooit op de natuurlijke manier bevallen, vind ik heel jammer, maar anders word t mn dood.. ik hoote bij mn 2e zo dat ik t natuurlijk mocht proberen, maar helaas het risico was te groot.
    Desalniettemin ben ik dankbaar voor de 2 gezonde meiden die ik heb mogen krijgen :)
     
  11. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Is het herstel bij de tweede keer moeizamer gegaan, of merkte je weinig verschil?
     
  12. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik merkte zeker veel verschil.
    De 1e was het herstel erg langzaam, heb bij elkaar 10 dagen in t zkh gelegen eer ik naar huis mocht met baby, en had ik veel meer en langer last, en mocht de kleine niet op de ok bij me blijven.
    Bij de 2e was ik binnen 48 uur thuis, liep binnen een week al weer in de stad.
    Heb de 2e keer een gentle sectio gehad, en dat beviel zoveel beter! Zou t zo weer willen bij nog een kindje :)
     
    Salvatore vindt dit leuk.
  13. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Dat klinkt goed daar teken ik voor! Een gentle sectio lijkt mij ook wel beter.
     
    Kimmetjuh90 vindt dit leuk.
  14. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Jaa is t ook
     
  15. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Ik had afgelopen week een gesprek met een Gynaecoloog in het ziekenhuis waar ik dit keer ga bevallen. Ze doen daar een onderzoek waarbij er al vroeg in de zwangerschap gesproken wordt over wat je wilt vaginaal of weer een ks. Eerst met 14 weken een gesprek gehad over mijn vorige ervaring, die Gyn probeerde mij echt te overtuigen van een vaginale bevalling. En afgelopen week het tweede gesprek gehad bij een andere Gyn. Zij vroeg alleen wat ik wilde en wat ik wil als de bevalling zelf op gang komt voordat de geplande keizersnede staat.

    Dat laatste ben ik nog niet helemaal uit. Ergens heb ik zoiets van we proberen het dan gewoon en ik kan altijd nog een KS dan kiezen als het niet voorspoedig genoeg gaat. Maar andere dagen denk ik nee, ik plan niet voor niks een KS. Ik heb er gewoon te weinig vertrouwen in dat het vaginaal gaat lukken. En ik wil nu een 'zorgeloos' einde van mijn zwangerschap.

    De kansberekening voor een succesvolle vaginale bevalling is wat lastig te maken zei de Gyn. Er is niet echt bekend waardoor het inleiden niet goed afliep de vorige keer. De kans dat vaginaal lukt is daarom tussen de 47 en 60%
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  16. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Lastige keuze is het he. Ik vind het ook heel moeilijk, hier pas met 30 weken een gesprek, dus heb nog even. Neig nog steeds naar keizersnede.
     
  17. Salvatore

    Salvatore Fanatiek lid

    3 jan 2018
    1.008
    818
    113
    Vrouw
    Een dorpje bij Utrecht
    Ja ik vind het zeker lastig! Ik heb sowieso nu de keuze voor een geplande keizersnede staan.
    Alleen wat als de baby besluit met bijvoorbeeld 38.4 te komen.

    Ik heb momenten gehad dat ik na de eerste dacht, ik heb voor de makkelijke weg gekozen. Wat helemaal niet zo was, want het ziekenhuis stond er volledig achter en vond het ook de beste oplossing in mijn geval. En soms ben ik bang dat ik het bij deze ook weer ga krijgen, want dit keer kies ik er wel bewust voor om zo min mogelijk gedoe te hebben.

    Voor mij zou mijn zoontje de reden zijn om het vaginaal te proberen. Vanwege het snellere herstel, en dat ik hem dan ook gewoon kan tillen. Maar verder zie ik het vaginaal niet zo zitten :roflmao:
     
    MamaDiamantje vindt dit leuk.
  18. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ik mag bij een tweede zelfs kiezen voor een keizersnede omdat mijn eerste bevalling zo traumatisch was dat het mij PTSS klachten heeft opgeleverd. :)
     
  19. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Aan je handtekening te zien heb jij een geplande keizersnee staan he?
     
  20. MamaDiamantje

    MamaDiamantje Bekend lid

    30 apr 2019
    507
    717
    93
    Vrouw
    Als de baby eerder komt dan je geplande KS dan wordt het toch een spoed KS ?
    Hoe is jouw vorige bevalling gegaan dan?
     

Deel Deze Pagina