Beste verloskundige, Sinds enige tijd kamp ik met benauwdheidsklachten. Met daarbij soms een verhoogde hartslag. Het maakt niet uit of ik dan gewoon stilzit en niks doe of toch bezig ben en dus actief in de weer ben. Ik heb het in beide gevallen. Het kondigt zich ook niet aan, het is er opeens. Nou weet ik wel dat je aan het eind van je zwangerschap je baarmoeder tegen je longen aan gaat drukken, maar ik ben net 20 weken zwanger. Heb jij enig idee wat het is? en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen? Tijdens de laatste (4 weken geleden) controle bij de verloskundige was mijn bloeddruk normaal. Weer bedankt voor je reactie. Groeten Smallgirl77
Hoihoi, benauwdheid is een klacht die vaker in de zwangershcap voorkomt. De een heeft er meer last van dan de ander. HEt heeft inderdaad te maken met je lichaam die verandert en je organen die plaatsmaken voor de groeiende baarmoeder. Dit gebeurt ook bij 20 weken. Je darmen gaan opzij en die duwen weer tegen je maag,lever en gal en deze duwen weer tegen je longen. Dus het is niet gek dat je die klachten al ervaart! Je hartslag stijgt ook vaak in de zwangerschap omdat je lichaam nu een extra bloedsomloop moet voorzien van bloed. Het zijn klachten diemogen voorkomen maar indien je er veel last van hebt kan je altijd naar je huisarts voor advies. Misschien brengt eenpufje je wat meer lucht? Imke