Zoon wil leren lezen, hoe helpen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaVanVier1985, 8 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanVier1985

MamaVanVier1985 Actief lid

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hallo dames, mijn zoon wordt binnenkort 6 en doet groep 2 nu voor de tweede keer. Vorig jaar de beslissing genomen om hem groep 2 over te laten doen omdat hij er sociaal emotioneel niet aan toe was om naar groep 3 te gaan. Nu heeft hij in de zomervakantie een enorme sprong gemaakt, hij is enorm gegroeid. Hij heeft altijd wel letterinteresse gehad, maar is er nu echt mee bezig. Als we op straat, in de winkel, benoemt hij alle letters en woordjes hakken en plakken. Nu zegt hij dus: ik wil lezen mama. Wat zal ik doen? Boekjes halen van avi start/ die samenleesboekjes? We lezen thuis veel voor, voordat hij gaat slapen lees ik altijd een kwartiertje ongeveer. Moet ik hem daarvoor/ daarna zelf laten lezen? Zit je er dan bij of niet? Op school gaan ze er ook mee aan de slag. Heb morgen een gesprek. Maar wilde graag jullie ervaringen/ meningen horen.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook even met juf overleggen. Het jaar duurt ook nog lang als ze dat niet goed aanpakken.

In het begin pakte is van die samenleesboekjes inderdaad. Wat mijn oudste ook leuk vond was de woonkamer volplakken met post-its. Ik schreef erop wat het was (stoel, bank, vloer, etc.) Dan ben je ook lekker bezig.
    Of dingen als ik zand/bloem schrijven: de letters naschrijven met je vinger, dat is makkelijker dan met een pen..

3. tuc

tuc Niet meer actief

hier hetzelfde verhaal, bijna 6 en weer in groep 2. Groep 2 nog een keer vind ik overigens een hele goede beslissing geweest hier, maar met lezen en letters lopen we er wel tegen aan. Hier is voor de vakantie ook al overleg geweest en op school wordt er al groep 3 werk aangeboden wanneer de andere kinderen de letters leren. Thuis wil ze vaak woordjes schrijven en vraagt dan aan mij of het goed is. En samenleesboekjes zijn ook erg in trek.

4. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Dank je wel voor je tips. Die post-its ga ik zeker proberen. Ik heb morgen een gesprek met de juf en dan ga ik dit zeker aankaarten.

5. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Ik sta ook nog steeds achter de beslissing om mijn zoon groep 2 over te laten doen. Ben ontzettend blij dat hij nu zo aan het groeien is, vooral sociaal emotioneel. En dat hij volgend jaar lekker kan beginnen in groep 3 met een sterke basis. Maar we lopen nu inderdaad wel tegen het lezen aan en heb daar morgen een gesprek over. De juf wilde overleggen over zoon omdat hij sommige dingen saai vindt en de juf merkt dat hij iets meer uitdaging nodig heeft. Ik ben wel blij dat hij spelen ook nog ontzettend leuk vindt met zijn vriendjes en niet de hele tijd klaagt over dat hij dingen saai vindt. Ik ga even kijken voor samenleesboekjes. Ben benieuwd of hij dat leuk gaat vinden. Kan jouw dochter ook al 'lezen'? En krijgt jouw dochter extra / ander werk?

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    misschien kun je de taal-oefennen.nl uitproberen?

tuc: als de kinderen letters lezen wordt er gr3 werkjes aangeboden schrijf jij? nou echt? bij ons is het echt niet het geval. sterker nog, ook als het kind kan gewoon lezen geven ze niks van gr3 als werkje.
    zou het bij jullie school aan schoolbeleid liggen?

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.073
    113
    Mijn zoontje heeft vorig jaar groep 2 overgedaan, maar bij hem werd er vanuit school geen groep 3 werkjes aangeboden (dat is het beleid). We hadden wat makkelijke boekjes uit de bieb gehaald en zijn samen wat gaan lezen, maar veel heeft het mijn zoontje nog nooit geinteresseerd.

8. tuc

tuc Niet meer actief

mamavanvier en belize, ja mijn dochter kan lezen, dwz het eerste begin, dus zinnetjes als: roos, ik vis. Die boekjes.
    Het groep 3 werk bedoel ik niet mee dat ze alle stof die ze in groep 3 krijgen nu in groep 2 krijgt. Ze zal daar ook echt beginnen met woordjes leren volgend jaar. Maar zij noemen het groep 3 werk omdat het een stuk verder gaat dan groep 2. In groep 2 leren ze de letters en oefenen met klanken waar een woord mee begint of eindigt. Ze krijgt nu een speciaal werkboekje (kan de naam nog wel even vragen) waarin het taalonderwijs dus verder gaat, het borduurt verder op groep 2 en bouwt op naar groep 3.

9. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    #9 belize, 8 sep 2014
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
    oeps

10. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    het is dus enorm belangrijk om op eigen nivoo uitgedaagd te worden op school. anders krijgt het kind totaal foute idee van school. zoiets van :een plek waar je niks nieuws hoefte leren alleen maar laten zien wat je echt zeker heel goed kan en geprezen worden.

11. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn excuses mamavanvier!

mijn zoon vond taal-oefenen.nl echt heel leuk vanwege lettertjes en verschiedene oefeningen. en op allerlei nivoo's. kijk eens samen met je zoon. het heeft ook een beloningssysteem. en rapport en zo.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Alfabet oefenen (spreek letters, â, buh, cuh, duh, etc)
    Klanken (oe, eu, ie, etc)

Wij hebben een tijd tekeningen aan de slaapkamer uur gehad met daaronder het geschreven woord met onderstreept de klank. Dus een zwarte piet tekening met daar onder: P ie t

SCH at-kist
    V uu r
    P oe s

Dat soort dingen. Werkte heel goed. Daarnaast boekjes halen en oefenen. En vooral niet aandringen.

Er zit een groot verschil tussen technisch leren lezen en automatiseren dus verwacht niet te snel teveel.

Veel leesplezier.

13. MamaVanVier1985

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Bedankt voor al je tips. Mijn zoon kent het alfabet en de tweeletterige klanken al wel. Hij hakt en plakt woordjes en ik ben vanmiddag naar de bieb gegaan om boekjes te halen. Mijn kinderen mogen na het voorlezen altijd zelf nog even een boekje lezen ( lees plaatjes kijken en verhalen verzinnen), misschien dat ik mijn zoontje zo'n boekje geef. Kijken of hij het leuk vindt. Aandringen doe ik niet, hij geeft het zelf aan, ben erg benieuwd. Leesplezier is inderdaad het belangrijkste!

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb wat avi boekjes in huis (evt bibliotheek). Verder deed ik er zelf weinig mee, omdat ze het echt op haar eigen manier en tijd wilde doen. Als ze er zin in had/heeft dan pakt ze een boekje, het liefst doet ze het helemaal zelf.
    Verder ook alleen maar spelenderwijs oefenen, als ze ergens om vroeg. Als ik zelf ergens mee kwam, dan was ze er meestal snel mee klaar, werkte eerder averechts dus.
    Nu (5,5) leest ze allerlei boekjes, waar ze maar zin in heeft. Bijna alleen 's avonds voor het slapen gaan, pas als ik weg ben.

Ook qua schrijven deed ze het meestal zelf, evt vroeg ze eens wat. Op papier of achter de laptop. Ze heeft een tijdje gehad dat ze perse aan elkaar wilde schrijven (wat er niet uit zag). Afremmen werkte niet, dus ik heb t maar zoveel mogelijk laten gaan. Nu doet ze dat nog maar af en toe.

Dus niet echt tips; als ze t zelf willen, lekker laten doen. Goed materiaal aanbieden en bij vragen voordoen, zoals ze het op school ook leren.. (fonetisch en kleine letters)

15. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Mijn oudste van 5,5 zit nu dan wel net pas in groep 2 maar loopt wat voor en gaat nu beginnen met lezen (wat hij zelf wil natuurlijk) hij pakt een boekje en leest de letters die hij zeker weten kent en bij de andere help ik hem. Ik zeg dan idd wel de ah, uh, ih enzo en probeer voor hem uit te leggen hoe een o en e worden uitgesproken enz.

Schrijven doet hij een tijdje.

Hier op school is het niet gebruikelijk dat ze werkjes van een groep hoger geven maar bij hem doen ze het wel omdat hij anders vervelend gedrag laat zien uit verveling. Hij zou qua Nivo naar groep 3 kunnen maar wij wilde het niet ivm het sociaal emotionele gedeelte. Hij mag nu ook nog gewoon spelen tussendoor en " moet niks"

16. adi

adi Niet meer actief

Mijn zoon heeft leren hakken en plakken adhv het spel 'ik wil leren lezen'. Maar zo te lezen kan jouw zoon dat al. Nu zijn we bezig met meelees boekjes van Borrel en Bobo.

Deel Deze Pagina