ik weet dat er misschien heel wat topics over bestaan, maar moet het even van me afschrijven. het is nog vroeg, maar morgen start de 1ste dag van mijn laatste maand dat ik Full time bij mijn dochter Evelien kan zijn. Vanaf 4 januari start ik terug op mijn werk. Ik loop er nu al over te stressen en te piekeren en vat de slaap hier meermaals niet door. Ik werk in een dierenwinkel/tuinzaak als dierenverantwoordelijke. dit 9 uur per dag (9-18u) op maandag, woensdag, vrijdag en zaterdag. Dinsdag's werk ik tot 13 u en donderdag's ben ik vrij. Mijn man zal dan zaterdag de hele dag op haar letten en samen zijn we op zondag. Dit betekend dat ik mijn dochter van 8 - 18:30 naar de onthaalmoeder moet brengen. Een vrouw waar ik een redelijk goed gevoel bij heb en dat bevestigd is door menig personen, zelfs de persoon die me inschreef bij landelijke kinderopvang heeft haar kindjes naar deze vrouw gebracht. Zelf zijn we ook al 2x met haar gaan praten. maar ik heb het er enorm veel moeite mee dat ze zo lang naar daar zal moeten gaan. We staan op het punt nog verder weg te verhuizen van mijn werk (wel tijdelijk om te sparen voor een huis) maar dit wil betekenen dat ik om 6:30 uit mijn bed moet en mezelf , de dieren én mijn lieve dochter klaar moet krijgen om tegen 7:30 te vertrekken richting onthaalmoeder, en dan weer een dik half uur door naar mijn werk. Dan om 18u snel afsluiten en zorgen dat ik om 18:30 ten laatste bij de onthaal moeder ben (tenzij mijn man haar kan afhalen maar dat is nooit zeker, hij werkt in brussel en wij wonen in limburg (tegen de nederlandse grens met maastricht aan) dus dat is zo'n 2,5 uur rijden voor hem op én terug elke dag. En met files weet je nooit wanneer je thuis bent. Dus kortom, ik zal haar halen om 18:30 dan ben ik tegen 19u thuis.. dan zou mijn dochter van dan 3 maand al langzaam leren dat ze om 19 u in haar bed moet liggen, toch? dus dan heb ik (voor de goedheid van mijn kind haar slaap te bewaren) GEEN tijd met haar Ik moet haar zien in (bad) + bed te stoppen, misschien nog een voeding, dan bed in, en dan zien dat ik zelf het eten op tafel heb staan voor mezelf en mijn man. De dag erna ben ik weliswaar om 13 u klaar, maar net op deze dag moet ik zien in te kopen voor het gezin, of ik moet op zondag samen met mijn man gaan inkopen, maar meestal zijn dan enkel de duurdere winkels open (geen aldi-lidl's in de buurt). maar ook het huis poetsen ect moet ook gebeuren.. met de hond wandelen en en en.. ik hoop dat ik nu niet zeurend overkom, en ik weet dat waarschijnlijk heel wat ouders dit hekelpunt voorhebben maar het valt mij op moment zo zwaar. zeker ook door het verhuis naar een onbekende buurt ergens ver van mijn ouders en vertrouwde omgeving, maar ik zie dit als ENIGE en laatste kans nog om zelf te kunnen sparen voor een huis, wat ik als betere toekomst voor ons kleine meisje bezie. Maar de jonge moeders in mijn omgeving kunnen allemaal zo met hun werk spelen.. moeten hun kind maximaal 2 dagen in de opvang brengen, beginnen om 9 u stoppen om 17u.. allemaal roze wolk en regenboog bruggen.. en ik heb het idee dat ik alleen maar werk en mijn kind "dump" bij iemand anders. en ik heb ook nog een DOODSANGST dat mijn dochter de onthaalmoeder als moeder zal bezien ipv mij en haar liever zal hebben. Iedereen zegt wel "ze herkennen de moeder wel in tegenstelling tot de onthaalmoeder" maar omdat ik haar zo lang zal moeten brengen wringt het bij mij als een stalen priem door mijn hart. Iedereen zegt nu al van "je dochter leeft echt op als ze bij je is" of " ze kijkt je de hele tijd na als ze bij iemand anders op de arm ligt"... Dat is voor mij de bevestiging dat ik het goed doe met mijn dochter, dat ze me even graag zie als ik haar en nog zoveel meer.. god, hoe gingen jullie hiermee om? Wat hielp bij jullie? Ik kan geen stukje tekst over onthaalmoeders of terug aan het werk lezen zonder als een klein kind te moeten huilen en dit nog een maand voor ik moet gaan.. sorry voor mijn beklag, of misschien het overdrijven maar ik zit er echt diep mee ps: 4/5de nemen of ouderschapsverlof ect is geen optie op mijn werk, ik heb vast contract en wens dit ook te behouden.
Het zijn inderdaad lange dagen. Maar je doet wat je moet doen. Ik lees vooral heel veel in je verhaal over wat jij allemaal moet doen om dit te laten slagen. Wat doet je man? Want jullie werken allebei fulltime, dus zijn ook de andere lasten voor allebei. Vind ik. Kan hij naar de winkel? Kan hij brengen? Kan hij 4/5e werken met ouderschapsverlof? Kan een van jullie op zoek naar een job dichter bij huis? Dat laatste is bijvoorbeeld wat wij gedaan hebben. We stoomden af op een ritme zoals dat van jou, en dat zag ik niet zitten voor ons gezin. We zijn dus allebei beginnen zoeken naar een andere job, dichter bij huis. Die kwam er voor mij sneller dan voor hem, dus ben ik overgestapt.
Ik zou een schoonmaakster nemen, als jullie allebei zulke dagen maken. Die dan bijv als je d'r vertrouwd de sleutel heeft. Ik zou ook de dag dat ik 13:00 klaar was, alvast eten koken voor in de vriezer. Dus bijv grote portie macaroni, dan kan je er die avond van eten en bijv maandag avond na t werk. Zaterdag kan je man koken. En de rest van de week iets simpels? Ik schilde bijv s avond als m'n dochter sliep vast de aardappelen en maakte de groente klaar. Of kookte soms al voor die dag erna. Dan had ik bijv 5 pannen op t fornuis. 2 gerechten maar die dag erna had ik dan rust. K zou nog niet zo strikt in 19:00 naar bed gaan zijn. Mijn dochter dronk t eerste jaar om 20;00 d'r fles en ging dan slapen. Ze kunnen overdag nog prima slapen dus zou me geen zorgen maken over dat ze er vroeg uit moet. Verder moet je t grwoon ervaren. Je word er vanzelf handig in, maar leuk is anders. Sterkte! Ik herken t gevoel en kreeg er zelfs paniekaanvallen door en ben onder begeleiding van een psycholoog en t ziekenhuis, nog een jaar ziekgemeld geweest wegens ( bleek later ) PPD
merci voor de reacties. Mijn man werkt full time in brussel, dit wil zeggen dat hij om 4:30 op staat en de afwas doet en snel de borstel door het huis of de vuilnis taken op zich neemt. Dan vertrekt hij om 5:30 naar het werk om rond 7:30-8u te starten op het werk, tot 16u ongeveer (afhankelijk van meetings ect..) dan komt hij naar huis. Hij is dan thuis om 17u30 op een zeer goede dag (bv als het vakantie periode is) en ten laatste rond 19u als het verkeer tegen zit (regen/sneeuw/vertrekdag vakanties / zwaar ongeval) Dus hij is evenzeer lang van huis weg. Hij zoekt wel regelmatig naar jobs in de buurt maar in de IT is dit zéér moeilijk in limburg.. op zijn huidig werk is er zekerheid. Vast loon, bedrijfswagen, fijne extra legale voordelen.. zulk vast werk kan je niet zomaar opgeven als je een gezin hebt en het zit in belgie ook zo (ik weet niet of het zo in nederland is) stel dat hij zijn vaste job opgeeft voor iets in de buurt wat 9/10 terug op interim basis is, en ze stoppen de samenwerking met hem om welke reden dan ook dan krijgt hij geen werkloosheidsvergoeding (dop) en krijg je nog een sanctie van de RVA. + als hij niet "hetzelfde" soort job vind in de buurt wil dat ook zeggen dat hij zijn bedrijfswagen kwijt is en we een tweede auto moeten aanschaffen.. daarbij heb ik nu ook een autolening lopende én het ergste is dan nog als ik mijn dochter moet wegbrengen moet ik nog eens 277 euro per maand ophoesten om haar te kunnen wegbrengen -> zodat ik kan gaan werken -> om grotendeels haar opvang te betalen.. (beetje ziekelijk wereld vind ik het maarja het zij zo) familie werkt ook allemaal full time en mijn grootmoeders vind ik niet meer "bekwaam" om ze de hele dag bij te houden en dat geven ze zelf ook aan. we zullen inderdaad moeten regelen dat hij moet gaan inkopen op zaterdag. Ik als moeder ben dan weer aan het denken : mijn man, met de kleine gaan inkopen (wat hij nooit moet doen) dat kind meesleurend en met zijn chaotische instelling (zoals mannen zijn met vrouwentaken..) komt dat wel goed? heeft hij alles wat hij moet halen gehaald? het is niet dat ik hem niet vertrouw hoor maar ik spreek uit ervaring vraag hem welk kabeltje waar in moet steken en hoe het allemaal technisch werkt en je krijgt meer dan je wilt weten, maar vraag niet om te multitasken.. dat van dat eten maken dat is wel een goede tip! ik was al aan het nadenken om s'morgens de aardappelen al te schillen enzv, zodat als we thuis kwamen gewoon het vuur moesten aanzetten? ivm 4/5de dat moet je werk toestaan, ouderschapverlof mogen ze maar 1 x weigeren voor 6 maanden, maar ik wil dit houden voor "noodgevallen" bv stel ze komt in haar kruip of staanperiode ten val of ze wordt zwaar ziek zoals nu dat kindervirus wat op het nieuws komt en ze geraakt in het ziekenhuis.. dan heb ik dat ook nodig. daarbij wil ik mijn werk liever niet "pushen" omdat ik er nu best goed zit qua collega's en loon. En dat is zo belangrijk. tis altijd zo 50/50 van gevoel hé dat maakt het zo zwaar. ik ken mensen die ervoor kiezen thuis te blijven tot de kinderen naar school gaan maar dan moet ik ook eerlijk toegeven dat ik het ook niet kan permitteren dat ze mee gaan op allerlei school uitstappen, zwemlessen, hobby's, ect ect.. en dat wil ik ze echt wel geven. Ook is nu mijn laatste kans ECHT door te sparen voor een eigen huis en daar heb ik me keihard op vastgebeten want blijven huren en in appartement wonen vind ik nix. Hier ben ik niet gelukkig. nogmaals merci voor het meedenken en de tips meiden ! @mamaenmini: daar heb ik ook bang voor! ik heb namelijk(ben) HSP. En heb ook vaak echt last van emotie veranderingen, je zou het ook borderline kunnen noemen ofzo maar dat is niet vastgesteld, alles wat bij mij "voorkomt" valt onder HSP.. omdat ik ook zeer snel emoties overneem van andere mensen is in een winkel werken erg vermoeiend maar ik doe het graag omdat ik een dierenmens ben met véél ervaring in verscheidene dierensoorten (paarden(dressuur en mennen) en zelf hondenschool gehad ect.. dus mensen helpen en raad geven ivm voeding vind ik dan ook top! oh en daartussen moet ik ook nog ruglessen en kinesist / osteopaat zien te verwerken want ik heb 2 hernia's waarvan 1 met uitstraling en dat moet ik steeds blijven onderhouden met mij job. maar jullie tips zijn écht handig ivm op voorhand eten gereed maken ect!
Ik denk dat je in de war bent met ouderschapsverlof en sociaal verlof. Dat laatste kan je op korte termijn opnemen, als je kind bijvoorbeeld ziek wordt. Ouderschapsverlof (in 4/5e bijvoorbeeld) vraag je aan voor blokken van telkens 5 maand. Dat kan je ook niet zomaar 'snel' aanvragen als je kind een virus oploopt, je moet dat 3 maand voor je verlof ingaat aanvragen. En je werkgever kan je dat niet weigeren, enkel 6 maand uitstellen. Al weet ik natuurlijk ook dat sommige werkgevers doen alsof ze dat wel kunnen... Verder: collect&go! Doen wij ook met twee voltijds werkende ouders. Bespaart je veel gedoe, en als je een beetje uitkijkt kan je de service gratis krijgen door de juiste producten te kopen. Kijk ook eens of een poetsvrouw via dienstencheques niets voor jullie is. Ja, extra kosten, maar ook meer vrijheid om met je kindje te spelen op momenten dat jullie samen thuis zijn.