kijken jullie naar tog-waarde met slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Flan82, 4 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    ok...onze kleine man slaapt weer behoorlijk slecht.

    tandje...sprongetje...reflux (heeft hij medicatie voor...mamahonger
    alles kan, maar dacht stel hij heeft het koud

    Zo kwam ik de tog-waardetabel tegen. nog nooit van gehoord. Heb me er eens in verdiept.
    Kort gezegd bij een bepaalde slaapkamertemperatuur hoort een ideale tog-waarde. Elk kledingstuk, deken, slaapzak heeft ook een waarde en zo kan je zorgen dat je baby niet te warm en niet te koud is.

    Hebben jullie er ervaring mee?
    Want het lijkt me zo weinig. Als ik nu zelf alleen in een hemd, onderbroek, pyjama en zomerslaapzak moet slapen zou ik het koud hebben. Toch is dat voor zijn slaapkamer nu de ideale TOG-waarde.
     
  2. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik kijk naar de kindjes zelf, mn jongste heeft het snel warm en draagt nu een nachthemd onder een lakentje terwijl de oudste liever piama draagt onder een deken.en de middelste trapt alles van dr af en ligt alleen in dr piama/nachthemd. Zolang ze niet liggen te zweten of liggen te bibberen/ koud voelen in het nekje zal het wel mee vallen.
    Ik zou dus daar naar kijken, heeft hij het koud of juist te warm en daar op kleden. Niet iedereen vind precies het zelfde prettig.
     
  3. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Ik houd het wel eens als richtlijn maar vannacht was hij onrustig en voelde koud. Snel dekentje er overheen gedaan.
     
  4. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Nee daar hou ik eigenlijk geen rekening mee.
    Ik heb de 4 seizoenen slaapzak van Puckababy en daar stem ik het een beetje mee af. Hij zweet snel van zichzelf, dus op dit moment slaapt hij een rompertje en dan de zomerslaapzak met lange mouw.
    Hij slaapt al een tijdje erg onrustig door doorkomende kiezen en vorige week heeft hij zijn 14 maanden inenting gehad, dus de nachten zijn vrij drama op dit moment. Maar als ik bij hem voel dan voelt hij gewoon warm aan, dus ik denk zelf niet dat hij nu door de kou wakker wordt.

    Mijn dochter van 5 slaapt op dezelfde kamer en die ligt met een nachthemd zonder deken in haar bed.
     
  5. Sama1

    Sama1 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    1.050
    73
    48
    Hier hou ik er ook geen rekening mee. Ze slaapt nu in romper, pyjama, zomerslaapzak met mouwen en dekentje. Vannacht een wat dikker dekentje over nu het wat afkoelt.
     
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Nee ik kijk naar het kind. Mijn zoon slaapt in een romper, shirt en als ik geluk heb trekt ie z'n slaapzak (zomer/zonder mouwen) niet uit.
    In de winter heeft ie dan een winterslaapzak met mouwen aan maar dat is ook het enige verschil. Ook als baby (6+maanden) al.
    Deken ging hij standaard met z'n hoofd onder liggen (lag ie met z'n voeten boven de deken uit:rolleyes:), dus die al snel uit bed gehaald.
    Hij heeft het niet snel koud.

    Ik lig al onder mijn winterdekbed :p
     
  7. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.544
    3.780
    113
    Overijssel
    Het is toch nog niet zo koud? Vindt het nog best wat: ondergoed,pyjama en slaapzak. Lijkt me toch prima.
    Voelt hij wel “lekker” aan als hij slaapt?
    Mijn kind is op dit moment erg warmbloedig ( nu 5 jaar). Zelfs in de winter alleen boxershort en shirt met korte mouwen ( en natuurlijk dekbed)
    Slaapt nu in alleen een boxershort half onder de deken
     
  8. smax

    smax Fanatiek lid

    15 feb 2018
    1.951
    1.040
    113
    Vrouw
    Nog nooit naar gekeken. Heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en mijn oudste is ruim zes jaar.

    In de winter gebruik ik de winterslaapzakken van de Hema en in de zomer de zomerslaapzakken.
    Meer varianten heb ik niet en ze sliepen er toch heerlijk in :)
     
  9. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Dank jullie wel.

    Bij de andere twee kinderen ben ik er niet mee bezig geweest. Denk toch een klein tikje meer bezorgd door de premature geboorte

    Ik voel inderdaad altijd het nekje en zo te lezen is het prima zo. Dan gaan we er maar vanuit dat de nachten weer een fase zijn.
    Hij is niet de enige zo te lezen, maar soms...zie ik zoooo op tegen de nacht.
     
  10. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Nee niet. Omdat mijn ene kind het ook snel koud heeft en de ander warm.

    Mn zoon ligt nu met pyjama en romper in een dikke slaapzak onder een laken.

    Mn dochter ligt nu in pyjama met romper in een dunne mouwloze slaapzak.

    Ik kijk naar mn kind.
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.609
    13.154
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik ken het ook pas sinds we de jongste hebben. Had er ook nog nooit van gehoord.
    Heb er sinds die tijd welgeteld 1x naar gekeken toen we een nieuwe slaapzak nodig hadden en die via internet wilden kopen.
    Als ik een nieuwe slaapzak in een stenen winkel zou kopen zou ik gewoon voelen aan de dikte van de stof en niet kijken naar de TOG-waarde.

    Overigens.. wat het www beweerd wat ''de ideale TOG-waarde" is wil nog niet zeggen dat dat bij je kindje past he!
    Onze jongste bijv. is een enorme zweetkip.
    Die ligt al een paar maanden overdag alleen in dr luier en in de avond in een zomerslaapzak zonder mouwen + luier (en op hele hete dagen ook dan alleen in luier).

    Merkte wel altijd goed aan onze kindjes wanneer ze het te koud hadden. Exact dan hadden ze ineens 2 of 3 slechte nachten achter elkaar. Hier is dat meestal begin oktober dat het zo ver is ;)
     
  12. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Nee. Mijn oudste moest de dikste winterslaapzak met pyjama en lange mouwen romper aan. Ook in de zomer altijd slaapzak met lange mouwen. Mijn jongste besterft het als ze überhaupt iets aan heeft in bed. Die ligt al maanden alleen in een luier en nu het iets kouder wordt in een romper. That’s it.
     
  13. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Haha dit, al heb ik wel gehoord over tog, nooit de behoefte gehad om me er in te verdiepen..
     
    smax vindt dit leuk.
  14. Vollemaan1

    Vollemaan1 Actief lid

    29 dec 2018
    103
    79
    28
    Vrouw
    Nee kijk er nooit naar. Nu hebben mijn kinderen met slapen een wollen of wolzijde pyjama aan. Dat reguleert hun temperatuur dus ideaal met slapen.
     
  15. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    In het begin als richtlijn gebruikt en nu doen we maar wat. Ik heb er een van extremen. In de zomer snel heel warm en in de winter erg koud (vorige winter sliep hij met dikke slaapzak, laken en deken er overheen). Nu ligt hij in katoenen slaapzak met shirt met lange mouwen, romper en sokken.
     
  16. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Als ik die tabel volg, dan wordt mijn dochter snachts wakker van de koude.

    Het is nu 23° in haar kamer, en ze slaapt in romper en slaapzak van 2 tog. Ze droeg eerder romper + slaapzak 0,5 tog zonder mouwen en werd dus wakker. Was een teken om de warme slaapzak boven te halen.
     
  17. Merell90

    Merell90 Bekend lid

    30 jul 2015
    995
    227
    43
    Vrouw
    Betreft de slaapzak uittrekken; ik hoorde laatst de tip om ze dan achterstevoren aan te trekken haha. Misschien is dat een optie?
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Binnenstebuiten, achterstevoren, hij krijgt ‘m uit :roflmao:
    Maar goed, zolang hij de nacht doorslaapt... ik leg ‘m wel vaak als dekentje over m heen als ik naar bed ga :oops: Maar ik heb 3 kids die zo warmbloedig zijn, alleen mijn oudste dochter slaapt met alles erop en eraan. De rest ligt in een onderbroek met een lakentje (en de jongste dus de slaapzak als laken) :rolleyes:.
     
  19. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Nee nooit gedaan, altijd op gevoel. Maar onze slaapkamer is nooit kouder dan 18 graden en vaak ook niet veel warmer, dan gaat de airco aan. Als dochter het koud heeft kruipt ze tegen mij aan en als ze het warm heeft trekt ze zelf in haar slaap haar pyama en onderbroek uit en slaapt verder als nudist. Voorheen sliep ze in de puckababy en daarna de puckababy opvolger voor peuters. Nu vind ze zichzelf een grote meid en slaapt ze onder een dekbed. Als ze het warm heeft trapt ze die van zich af. Ik voel nog regelmatig even in haar nekje, vind ik die koud leg ik het dekbed weer terug over haar heen.
     
  20. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Mijn zeer prematuur geboren dochters temperatuur ik nog steeds voor het slapen gaan en in de ochtend bij het ontwaken. Voor het slapen is hun temperatuur rond de 37 a 37,2 graden. In de ochtend is deze stukken lager, zo tussen de 36,5 en 36,8 in. Afgelopen week zelfs bij eentje 35,8 graden. Terwijl het in huis een graadje of 23 is. En dat terwijl ze volledig gekleed zijn, een slaapzak en dubbele deken in bed hebben. Ben meteen met kruiken in de weer gegaan. Ik kijk dus naar de temperatuur van het kind en absoluut niet naar de temperatuur van de kamer. Dan zouden ze inmiddels flink onderkoelde zijn. En dat terwijl de nekjes gewoon warm aanvoelen. Onbetrouwbare methode om de temperatuur te controleren blijkt.
    Ik probeer ook naar de tof waarde van de slaapzak te kijken, maar veel slaapzakken staat dit niet eens in, zoals de slaapzakken van de Hema en de prenatal. Had dit liever wel gezien.
     
    Flan82 en Kangerootje vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina