utrogestan gebruiken zonder recept??

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door surf, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    hoi meiden,

even in het kort mijn verhaal...
    in juni 2009 heb ik een mk gehad met 9+3, gelukkig snel weer zwanger, maar heftig bloedverlies met 6 weken. we zaten toentertijd in de VS en konden meteen bij een gyn terecht. bij de echo bleek dat ik een hematoom had en (omdat ze zo grondig zijn in de VS) bleek uit bloedonderzoek dat mijn progesteron veel te laag was. ik heb toen tot en met de 10e week progesteron gel gebruikt (prochieve 4%). de rest van mijn zwangerschap is helemaal goed gegaan en we hebben een heerlijk mannetje van 15 maanden rondlopen!
    nu ben ik inmiddels weer in verwachting van ons derde kindje, maar ik ben erg bang dat mijn progesteron weer te laag zal zijn (weet namelijk niet of dit bij mijn vorige zwangerschap toeval was, of dat het vanaf nu altijd zo zal zijn...)
    ik heb geïnformeerd bij mijn eigen ha, die wil niets doen, de gyn hier in het ziekenhuis ook niet. de Geertgenkliniek ook niet, in Gent kunnen we pas in september terecht en in het AMC, waar we de 15e voor een intake kunnen, heb ik niet veel vertrouwen...
    ik heb dus een onafhankelijk laboratorium mijn bloed laten prikken vanochtend, morgen krijg ik hier de uitslag van.
    als mijn progesteron dan weer te laag blijkt ga ik natuurlijk eerst weer naar de ha, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het niet lukken om dan utrogestan te krijgen.
    ik wil het dus mssn zelf gaan bestellen, maar nu mijn vraag:
    hoeveel moet ik gebruiken van utrogestan (ik de VS gebruikte ik 4% gel, dat is 45 mg werkzame progesteron, maar die spoot ik vaginaal in). ik denk de 100 mg capsules (oraal innemen?) en hoeveel dan per keer?
    ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat gebruikelijk is.... bedankt alvast voor jullie hulp!

ik hoor het graag!!

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Tijdens een officiele vruchtbaarheidsbehandeling gebruik je 3x daags 2 utrogestan-bollen. Niet oraal, maar vaginaal (veel effectiever, gelijk bij de bron en beter opgenomen door het lichaam). Kwaad kan het in ieder geval niet om ze te gebruiken, maar ik zou het idd pas doen als uit je bloedtest blijkt dat je progesteron nu weer te laag is (wat je zegt, je weet niet of het toen toeval was en aan de zwangerschap lag of dat er toch meer is).
    Ik heb nog een doosje liggen, je mag het zo hebben, maar het zijn er maar 30. Kom je dus niet zo ver mee. Maximaal een week.
    Maar (en dit mag ik niet zeggen), het is op internet volop te krijgen.

Laat je even weten wat je bloedwaaren waren?

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    dankjewel voor je snelle reactie!
    zijn dit dan diezelfde capsules die ik op het internet vind? daar staat namelijk bij dat ze oraal ingenomen moeten worden...
    ik zal een plaatje erbij plaatsen van het doosje... (link van de website mag denk ik niet namelijk...)

Bekijk bijlage 171677

ik zal mijn waarden zeker laten weten.
    bij mijn vorige zwangerschap waren ze met 6 weken 11 (moet volgens mij zijn tussen de 11 en de 90 in het eerste trimester...) en na een paar dagen gelgebruik al gestegen naar 22...

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    oja, die 4% gel bevat 45 mg werkzame progesteron, dat spoot ik 1x per dag, is dan 3x per dag 2 bollen van 100 mg niet wat veel?

5. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Surf, ik heb nog een kast vol..... (mag ik dit zeggen??)

6. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    LZ: hoeveel gebruikte jij dan?

oe je hebt bijna je eerst echo! spannend!

7. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Bij mn verse tp gebruikte ik 3x2 p/d, maar dat is omdat je wondjes hebt van de punctie. Bij een cryo poging moest ik 3x1 p/d gebruiken.

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat zijn idd de bollen. Het klopt dat in de bijsluiter staat dat je ze oraal moet innemen. Ik stond ook heel raar te kijken toen ik het las, omdat ik zeker wist dat mijn gyn had gezegd dat ik ze van onderen in moest brengen. Bij navraag bleek dat deze capsules ook nog voor andere doeleinden gebruikt worden (bv bij overgangsklachten) en dan moeten ze wel oraal.

Ik denk idd dat je met 3x daags 1 capsule al een heel eind komt. Bij bijvoorbeeld IVF wordt behoorlijk overgedoseerd. Dit is omdat je niet weet hoe je lichaam reageert na de punctie. In het ergste geval zijn al je follikels vernield en maakt je lichaam dus zelf 0,0 progesteron meer aan. Bij de dosering gaan ze daar van uit. Bij jouw vorige zwangerschap produceerde je lichaam wel wat, maar het liet niet te wensen over (aan de ondergrens).
    Als je dus liever bollen gebruikt ipv gel zou ik voor 3x 1 capsule gaan.

9. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    En bij deze spontane actie heb ik 1 week 2x 1p/d gebruikt voor mijn BMS, omdat dat altijd zo dun is. Maar na een week kreeg ik zo'n hoofdpijn.... toen ben ik ermee gestopt.

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    LadyZorra, nee dit mag je eigenlijk niet zeggen (hahaha), maar top dat je het toch hebt gedaan ;)
    Van harte met je zwangerschap!!!

11. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Dank je wel!

Oh whahahaha:), nou goed.... moet ik het weghalen? Of krijg ik nu een bekeuring:cool:

12. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    merah: die gel is niet in Europa te verkrijgen en moeilijk te bestellen, dus ik ga (als ik het durf) sowieso voor de utrogestan bollen (vaginaal dan dus).
    ik begin dan denk ik maar met 2x 1 bolletje, want het lijkt bij mij echt meer ter ondersteuning (hangt natuurlijk ook van de bloedwaarden af...) en als dat niet genoeg werkt dan ophogen...
    ik bestel meteen weer een nieuwe bloedtest in ieder geval zodra mijn waarden laag zijn, voor volgende week, dan kan ik het een beetje in de gaten houden...

en LZ: als je je voorraad toch niet meer gebruikt... hou ik me aanbevolen ;)

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb toch ook aangegeven dat ik nog heb liggen, dus ik ben net zo schuldig.
    Kans is dat een moderator je berichtje verwijdert.
    Ik zou Surf even een PB-tje sturen voor 'het geval dat', dan weten jullie elkaar in ieder geval te bereiken, mocht ze in willen gaan op je aanbod.

14. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    merah: we zijn al vriendjes van de aprilmama's 2010, dus gelukkig weten we elkaar te vinden, dankjewel!!

15. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Surf: als je het nodig hebt, laat maar weten!!!

16. LadyZorra

LadyZorra VIP lid

6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Oh gelukkig, een mede-deliquent whahahahaha

17. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik ga hier even wat in huis doen, de kindjes zijn naar de opvang, dus kan ik eindelijk serieus wat schoonmaken... en het helpt wel voor wat afleiding!
    ontzettend bedankt voor jullie info en laat het weten zodra ik meer weet!

18. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    O, dan komt het helemaal goed!
    Hoop dat je een hele fijne zorgeloze zwangerschap mag hebben Surf.
    En weet je, die bollen werkten bij mij ook gewoon heel fijn tussen de oren.
    Ik had tijdens mijn gewone cylcussen ook een progesteron die te wensen overliet, heb ook een miskraam gehad, dus het extra gebruiken van de bollen gaf mij ook extra rust. Misgaan kan het altijd, maar dan had het in ieder geval niet daar aan gelegen. Vond het overigens wel heel spannend om er uiteindelijk mee te stoppen, maar moest wel, want ik ben nogal gevoelig 'down under' en het raakte er na een week of 9 best geirriteerd daar...
    Succes!!!

19. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    merah: ja dat had ik ook toen ik er de vorige keer mee stopte... bang dat ik dan alsnog ongie zou gaan worden en dat de gel alles had tegen gehouden al die tijd...
    maar goed, ik moet het gewoon gaan gebruiken als ik een lage waarde heb, want als het dan misgaat en ik heb het niet gedaan dan zou ik het mezelf kwalijk nemen dat ik er niet alles aan gedaan heb om het tot een goed eind te brengen...

nou goed, wordt vervolgd!

20. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    De waarde was 26.2 bij 5 weken precies.
    Wat denken jullie? Klinkt voor mij niet superhoog...
    Wat nu wat nu??

Deel Deze Pagina