Hoi, Twee weken geleden heeft de gyn vastgesteld dat ik en mijn partner verminderd vruchtbaar zijn en daardoor voor vruchtbaarheidsbehandelingen in aanmerking komen. In ons geval zal er eerst met IUI worden begonnen. De gyn geeft echter aan dat van te voren een kijkoperatie moet worden gedaan om eventuele verklevingen op te sporen en eventuele verstoppingen in de eileiders te verwijderen. Er is een variant kijkoperatie onder algehele narcose waarbij twee sneetjes in je buik worden gemaakt en er blijkt een nieuwere variant te zijn waarbij je plaatselijk zal worden verdoofd en dan wordt er vaginaal geopereerd dmv een sneetje net onder je baarmoedermond. Hebben jullie ervaring met één of beide varanten? Zo ja, wat waren jullie ervaringen? Ik zie er nogal tegen op en zou graag vernemen of het mee of juist tegenvalt. Gr. Shareeza
Hoi Shareeza, Ik heb voorafgaand aan mijn IUI's een kijkoperatie gehad. Onder narcose met 2 sneetjes. Ik zag er enorm tegenop, maar het is me heel erg meegevallen. Ik heb vrijwel geen (erge) pijn gehad. Ik ben op donderdag geopereerd en op dinsdag weer gaan werken (kantoorbaan). Een paar dagen later heb ik weer paardgereden en dat ging ook prima. Ik zou het zonder twijfel weer doen als het moest. Ik heb voor de operatie een kalmeringspilletje gehad. Dat is wel een aanrader. Zo ging ik heel relaxed richting de ok. Succes en sterkte!
Hoi, ik ga binnenkort ook voor een kijkoperatie. Heb mn eerste IUI al gehad en daarna niet ongesteld geworden, nu dus kijken of mn eileider wel open is. Het is een dagopname dus je kan dezelfde dag nog naar huis. Volgens mn gyn kan ik maandag gewoon weer aan het werk (OK is vrijdag). Van de tweede methode heb ik trouwens nog nooit gehoord. Wens je veel succes, niet zenuwachtig zijn dan ben ik dat ook niet Liefs Joontje
Ik heb ruim 2 jaar geleden een kijkoperatie gehad.Onder volledige narcose en dat vond ik wel prettig.Heerlijk geslapen haha. Mijn ervaring was dat ik de 1e dag(en) nogal last had van het gas dat ze in je buikholte spuiten.Dat stijgt op naar je schouders en doet erg pijn. Ik benn geloof ik een week thuis gebleven en daarna weer gaan werken.(heb geen zittend werk)maar heb er zo'n 2 weken last van gehad.'t Lijkt een kleine ingreep, maar het vindt toch allemaal in je buik plaats.Had vooral last van de hechtinkjes.. Veel suc6.
ik heb ok een kijkoperatie gehad, bij mij hebben ze doordat ik pcos heb 24 eiblaasjes weggeprikt op me eierstokken. Onder volledige narcose, wel lekker geslapen alleen je word in een vreemde ruimte wakker.. Verder met dat gas wat er in je buikholte word gespoten, dat is per persoon verschillend. Ik werd de volgende dag weer opgenomen omdat ik niet kon zitten liggen of staan en het ademen niet goed wou. Er bleek een spiertje knel te zitten. Maar het was het allemaal waard. Van de wondjes (ik had er drie doordat ze ook die blaasjes weg gingen halen) heb ik totaal geen last gehad.
Ik heb beide operaties gehad, dus de kijkoperatie en de nieuwe variant genaamd TVE. Ik heb als eerste de TVE gehad en ik wil je niet bang maken ofzo, maar die is echt superpijnlijk. Het was voor mij echt een nachtmerrie! Een week later heb ik de kijkoperatie gehad en die viel reuze mee, lekker onder narcose dus je voelt er helemaal niets van. Ik heb na de operatie wel last gehad van de sneetjes en het gas, maar dat viel in het niets met de pijn van de TVE. Dus als ik jou was zou ik maar kiezen voor de kijkoperatie onder narcose.
Hoi Shareeza, ik heb vorig jaar n kijkopertaie gehad voorafgaand aan de ivf. Ik ben onder volledige narcose gegaan en heb 3 sneetjes, 2 in mn liezen en 1 boven mn schaambeen. Ook in de navel had ik hechtingen. Na de kijkoperatie had ik voornamelijk last van het gas dat ze inspuiten in je buik om de boel van binnen beter te kunnen zien, dat gas stijgt naar je ribben na de operatie. Van de narcose was ik nog een paar dagen moe. Na een week ben ik weer gaan werken. Ik vond het erg mee vallen. Succes
Dank voor al jullie reacties. Wel lastig, hoor, om te kiezen tussen de twee varianten. Ik durf namelijk niet onder narcose te gaan. Daar ben ik gewoon bang voor. Ik denk ook wel dat het mee zal vallen maar het lijkt me echt eng, maar ik moet wel. Voordat ik voor IUI in aanmerking kom moet ik sowieso onder het mes om te kijken of de eileiders verstopt zitten of dat er wellicht sprake is van endometriose (omdat ik al jaren last van buikpijn heb en niet kan vertellen of het nou de darmen of iets bij de baarmoeder is). Zijn er onder jullie ook dames die IUI hebben gedaan zonder een kijkoperatie vooraf? Dus bijvoorbeeld eerst het traject van bloedprikken, zaadonderzoek, inwendige echo samenlevingstest en dan IUI? Het resultaat van de onderzoeken was bij ons behoorlijk teleurstellend. Het zaad is slecht (weinig bewegelijkheid), dus wij komen voor IUI in aanmerking en mijn FSH is hoog.
Hoi, ik heb eerst een ronde clomid gedaan en daarna hebben we een IUI gehad. Beide pogingen zijn niet eens geresulteerd in een ongesteldheid en waarom?? Weet uit ervaring dat het erg frustrerend is om allemaal hormonen in je lichaam te stoppen zonder dat je resultaat ziet. Ik wil liever ook niet onder het mes maar weet straks nu wel wat er precies aan de hand is en dan kunnen we ook goed verder in plaats van nu een beetje van dit en een beetje van dat. Ik heb zelf maar 1 eierstok, ben de andere verloren door een teratoom, en in deze eierstok zit nu ook een teratoom. Vriendlief heeft ook slecht zaad, nu na bewerking gelukkig goed genoeg voor IUI. Ze gaan nu dus kijken of mn eileider open is, hoe mn eierstok eruit ziet en of er verklevingen zijn van mn vorige OK. Dat was trouwens ook een laparoscopie en is me ook meegevallen Heb je al een OK datum?? Succes, hoop dat je eruit komt!!
Hoi Joontje, Jeetje, wat een verhaal, zeg! Wat is een teratoom overigens? Is dat een soort cyste? Het is hopelijk niet kwaadaardig, toch? In jouw geval kan ik me een dergelijk onderzoek goed voorstellen. Ik zou er dan - hoe eng ook - niet meer over aarzelen. Ik heb nog geen OK datum, maar het wordt ergens in september dit jaar. Binnenkort zal ik wel een berichtje ontvangen. Heel stiekem hoop ik dat het in augustus raak is, maar de gyn heeft al gezegd dat de kans op een spontane zwangerschap door het slechte zaad bijzonder klein is. Stom dat ik dan toch zo blijf hopen..... Jij ook heel veel sterkte Joontje!
Shareeza, de narcose vond ik ook het engst. Ik wilde echt geen infuus maar zo'n kapje met gas. maar dat doen ze natuurlijk niet. ( Alleen bij kinderen.) Ik kreeg vantevoren een slaappil en kalmerings tablet, dat hielp wel en ik werd rustig. het infuus heb ik bijna niet gevoeld en voor ik het wist ging ik in slaap. Ik heb het echt over me heen laten komen. Terwijl ik tog echt een fobie voor dat soort dingen had. Ik heb me behoorlijk aangesteld in dat ziekenhuis haha. 2 maanden geleden ben ik weer onder narcose gegaan en ik zag er niet meer tegenop. Je doezelt gewoon lekker weg.