PCO na keizersnede

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by liedel, Mar 28, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liedel

liedel Actief lid

Feb 11, 2007
    264
    0
    0
    Hallo meiden,

Ik had even een vraagje. In juli 2007 ben ik bevallen van een dochter dmv een keizersnede. Mijn dochter moest met 30 weken zwangerschap gehaald worden omdat ik HELLP had. Gelukkig is ze, na een lange ziekenhuisperiode, uitgegroeid tot een gezonde meid van ruim anderhalf. Wij zijn ondertussen weer gaan denken aan een 2e kindje, maar omdat ik vrij ziek was tijdens mijn zwangerschap moest ik, als ik weer zwanger wou worden een soort 'vooronderzoek'. Bij dat vooronderzoek hoorde ook een echo, en daar is iets uitgekomen wat we eigenlijk helemaal niet verwacht hadden. Als resultaat van de keizersnede zag de gynecoloog een 'PCO- beeld' in beide eierstokken dus, verklevingen dus. De gyn drukte me op het hart dat dit niet altijd hoeft te betekenen dat zwanger worden een probleem is, maar het kan dus wel. We waren echt verbaasd, omdat ik met mijn dochtertje binnen de 1e maand zwanger was, maar toen had ik natuurlijk ook nog geen keizersnede gehad wat waarschijnlijk het resultaat is van die verklevingen.

Mijn vraag is of hier nog meer meiden zijn die verklevingen als resultaat v/e keizersnede hebben (gehad) en wat hun ervaringen hiermee zijn. Na deze constatering hebben we verder van de gyn niet meer veel info gehad, behalve dat we het maar gewoon 'moesten gaan proberen', en als het langer dan een jaar zou duren ik contact op moest nemen voor een HCG (iets met vloeistof in de eileiders?) of een kijkoperatie. Vorige week donderdag hadden we dit onderzoek, en hebben we dus ook de condooms de deur uit gegaan dus het is niet zo dat ik al heel lang bezig ben met zwanger worden, maar ik zou graag wat meer info willen van meiden die ook na een keizersnede een verkleving hebben 'opgelopen', aangezien ik toch wel geschrokken ben.

Alvast heel erg bedankt!

Groet,
    Liedel

2. luukske

luukske VIP lid

Sep 5, 2008
    6,682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    @liedel, PCO is geen beeld met hoofdsymptoom verklevingen....het zijn veel kleine eitjes (soms kralenkrans genoemd als het een slinger van eitjes is)die over het algemeen niet doorgroeien voor een eisprong, dus meiden hebben vaak lange en onregelmatige cyclussen, soms helemaal geen eigen cyclus(zoals ik). Vaak is er ook cyste vorming!

verder heb ik ook een keizersnede gehad, en een prematuur kindje, maar PCO heeft daar geen invloed op, sommige meiden blijven gewoon pco hebben, en enkele gelukkigen hebben na een zwangerschap nergens last van ivm de hormoonhuishouding.

PCO en een keizersnede staan ook totaal los van elkaar.Nooit in mijn hele zwangerschap is daar ook iets van ter sprake gekomen, en ben altijd in het academisch ziekenhuis onder behandeling geweest, en werk zelf als verpleegkundige dus heb ook al mijn literatuur nagekeken...

Endometriose, oftewel verklevingen is weer iets anders, er staat hier ergens een hele uitleg over wat het is etc....zou even daar bij kijken....

3. liedel

liedel Actief lid

Feb 11, 2007
    264
    0
    0
    Hoi Luukske,

Bedankt voor je antwoord. Dat dacht ik inderdaad al, ik had ook al eens op internet gekeken wat nu PCO was, en ik vond het al zo vreemd omdat ik wel gewoon een eisprong heb, (aangezien ik al een kindje heb). Ze hebben inderdaad een verkleving op de echo gezien, maar de gyn bleef het maar hebben over een PCO beeld in mijn eierstokken..wel vreemd...stond ook op het briefje wat ik heb gekregen; 'PCO beeld in beide eierstokken', en tijdens het maken van de echo had ze het maar over een verkleving die ze zag. Ook vroeg ze naar mijn cyclus, die wel wat langer dan gemiddeld is (5 / 6 weken).

Misschien kun je wel PCO beeld hebben in je eierstok (whatever dat is) zonder meteen PCOS te hebben, maar dan als resultaat van het littekenvorming van je keizersnede. Ik ga inderdaad die uitleg eens even lezen. Had ook al ergens gevonden dat verkleving als resultaat van een keizersnede (of andere operaties) wel voorkomen, maar dat is dus, als ik jou goed begrijp endiometrose en heeft niet met PCOS te maken.
    Zucht, ik wou dat ik op dat moment wat assertiever was geweest en om meer uitleg van de gyn had gevraagd, maar ik was zo verbaasd dat er iets in mijn baarmoeder zat wat er niet hoorde dat ik helemaal vergat al deze belangrijke vragen te stellen, terwijl ik normaal gesproken echt wel mondig genoeg ben.

In iedergeval bedankt, en ik zal het internet eens verder afspeuren. Als nog meer meiden iets weten hoor ik het graag!

Groet,
    Liedel

4. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    ik heb ook ernstige verklevingen gekregen door de keizersnede
    alles zit van binnen vast en vol verklevingen
    er valt niks meer aan te doen, alleen ivf
    plus ik heb pco maar dat heb ik altijd al gehad en is niet door de keizersnede gekomen ;)

bij mij kwamen ze erachter (de verklevingen) door de klachten die ik had sinds de keizersnede en ik niet meer zwanger werd, toen heeft een gyn een kijkoperatie gedaan.

heel veel succes meid

5. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Goh hier schrik ik wel een beetje van...ik heb ook een KS gehad...
    We zijn nu bezig voor een 2e kindje, voor Alyna zijn we ruim 2 jaar bezig geweest.
    Denken jullie dat het verstandig is om eens naar de gyn te gaan en om een echo ofzo te vragen?

6. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    je zou altijd even een afspraak kunnen maken met de gyn
    en het overleggen
    hij kan altijd even kijken ;)

7. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Dan ga ik dat maar doen denk ik, al is het voor m'n eigen gemoedsrust. :)
    Dankjewel ;)

Share This Page