Een vraag vanuit een andere vriendin van mij. Haar kindje was op een verjaardag en daar raakte hij per ongeluk een ander kindje in zijn spel. Hij had wat lange nagels en dat kindje had hiervan een kleine verwonding. Zij riep haar kind ter verantwoording zodat hij sorry zou zeggen. Waarop de moeder van het andere kind weer zei: nou je mag het best terug doen bij hem. Kan dit volgens jullie of niet? Is dit nou de juiste manier of niet? Kan je een kind van 2 (zo oud is hij) leren dat je soms wel kan slaan en soms niet. Ze is er totaal onderste boven van ook omdat haar man de reactie deelt van deze andere moeder dat slaan mag. Dat je je kind moet leren van zich af te bijten.
Als het per ongeluk gaat niet natuurlijk. Wij leren onze zoon dat hij niet mag slaan tenzij hij telkens met opzet door een ander kindje wordt geslagen. In eerste instantie (als het op school is) moet hij naar de juf toe gaan maar als hij telkens wordt geslagen mag hij terug slaan. Hij hoeft zich niet te laten slaan.
Niet als het per ongeluk gebeurd, maar als mijn kind express wordt geslagen of gekrabt of wat dan ook dan mag ze dat van mij terug doen.. Kinderen die dit niet doen en alleen maar iedere keer naar de leraar gaat ( waar de pesters toch nooit naar luisteren ) worden alleen maar erger gepest.. Mijn kind mag van mij van zich af bijten, en daarbij dus ook TERUG slaan, schoppen, krabben etc. MAAR mochten ze beginnen en andere kinder slaan zonder reden dan krijgen ze zeker weten straf.. Dat wil ik absoluut niet!
Wij hebben een jongetje in de buurt die expres slaat (soms met voorwerpen) of andere kinderen omduwt (= bijna 4 jaar). Mijn zoon zit niet zo in elkaar om terug te slaan. Hij gaat vaak huilen. Wij hebben hem nu wel aangegeven dat als hij geslagen of geduwd wordt, hij dit terug mag doen (tot nu toe zonder resultaat). Straks komt dat jongetje bij hem in de klas, dus ben benieuwd hoe dat gaat. Onze zoon heeft nu natuurlijk een voorsprong dat hij de klas kent en veel andere vriendjes heeft daar. Hopelijk bijt hij dan wel van zich af!
Mijn kinderen hoeven zich niet te laten slaan. Als het expres gaat. Ligt dus echt aan de situatie. Ze mogen niet beginnen.
dat hangt er af zoals iemand zegt als het perongeluk gaat niet maar mijn zoontje heeft een vriendje die hem vaak slaat tja dan zeg ik op mijn beurt sla maar x goed terug dan houd die wel op en nu sla hij hem dus terug als hij word geslagen door die jongen. en moet je zeggen het gebeurd nu amper dat me zoontje door hem word geslagen omdat hij nu inzag dat hij een mep terug kon verwachten. oke me zoontje is dan bijna 4 zoontje is ook al x dus door hem met een ijzere schep geslagen of met andere dingen dus ben eerlijk sla ma x terug (niet met de voorwerpen dan)
Ik leer mijn kinderen verbaal weerbaar te zijn, niet fysiek. Zou fijn zijn als alle ouders dat doen, scheelt weer veel gemep . Op school wordt dit ook absoluut niet getolereerd trouwens. Voor een tweejarige is het niet te begrijpen dat je soms wel, soms niet mag slaan. Ik snap dat namelijk al niet. Als iemand in de super tegen mij aanbotst, mag ik dan uithalen? Overigens is het slaan wat een 2jarige doet, meestal vrij onschuldig: een uiting van frustratie omdat ze nog niet zo verbaal zijn, maar dat moet je als opvoeder juist ondersteunen ipv zeggen dat je wel een ram mag verkopen ...
Lees nu pas de reacties en ben echt in shock. Als er een kind is dat mijn kind structureel slaat, ga ik niet zeggen dat er teruggeslagen mag worden: slaan mag niet PUNT. Een kind dat slaat, ga je uit de weg en je bespreekt het gedrag met de ouders/juf (m/v)/leidster (m/v). Zeker als er wordt geslagen met een ijzeren schep ... waar zijn die ouders dan? En als die er niet zijn of niets doen dan grijp ik in: verbaal dus. Dat is namelijk iets waar een kind iets positiefs van kan leren ipv bevestigd worden dat agressief gedrag dus ok is.
Met 2 of 3 jaar is dat niet te begrijpen voor een kind. Mijn nicht voedt haar zoon dus zo op dat hij andere kinderen best mag slaan, schoppen, trekken enz. Als ze het erg vinden moeten ze maar terug slaan. Ik erger me dus dood als zij op bezoek komen, want wij leren hier dat je elkaar niet slaat, en excuses moet aanbieden als het wel gebeurt. Het ergste is dus dat niet alle kinderen dit meekrijgen thuis, en je dus de situatie krijgt dat je eigen kind constant wordt gemept en de betreffende ouder niks doet. Enorm verwarrend voor kinderen. Wij gaan nu gewoon niet meer op bezoek bij de nicht (alleen als het echt moet), maar op school kun je niet wegblijven. De oplossing van salapio is perfect, mijn ervaring is dat dit alleen niet werkt met bullebakken.
Adi, nee helaas niet. En die kindjes worden dus genegeerd. Erg zielig ... dus beter maar leren dat slaan niet mag
Als het perongeluk gebeurd is niet.. voor een 2 jarige is het verschil tussen perongeluk en expres volgens mij niet echt te maken. Ik leerde aan dat hij eerst nee moest zeggen, en anders naar mij kon komen (deed hij toch al, verlegen jochie).. Ik heb het in 1 geval wel aangedragen als oplossing, met tegenzin, maar nodig. Dat was een jochie bij hem in groep 1, die nogal fysiek stoorde. Dus even botsen, duwen, tikje tegen het wang. Niet direct pijnlijk, maar wel onnodig. Hij had meters ruimte om langs de kinderen te gaan. Op woorden reageerde het jochie niet. Daar heb ik van gezegd dat hij dan best een duw terug mocht geven om de ruimte op te eisen, maar niet vol meppen of schoppen. Dat was ook in overleg met de juf, omdat ze niet altijd alles zag. Hij is nu wel fysieker terug tegen het jochie, maar toch probeert hij het altijd eerst met woorden. En als het met woorden niet lukt, dan wordt het een duw zodat mijn zoontje zijn eigen werkje/speelgoed kan beschermen, maar geen gevecht. Het jochie reageert daar dan wel weer op door verder te lopen. Maar dan heb je het over 4-5 jarigen, niet over peuters..
Eens, absoluut niet eerst zelf terug slaan. Probeer het eerst zelf op te lossen ( zonder te meppen! ), en dan naar de meester of juf. Werkt dat niet, en blijft diegene bewust slaan; terug meppen. Tot nu toe nooit nodig geweest trouwens, de juf ziet hier alles en lost het heel adequaat op. Met vriendjes ook nog nooit in die situatie gezeten, gelukkig.
de ouders waren er wel natuurlijk is het afgepakt en wat van gezegd dus dan hoef zoontje ook niet terug te meppen. mochten zij het niet zien grijp ik ook in want slaan met voorwerpen is onnodig
Nee slaan mag nooit Mijn dochter heeft daar eigenlijk helemaal niet mee te maken. Tenminste bij hun op school slaan de meiden elkaar (nog) niet. Zij slaat dus ook nooit. Ook haar broertje niet terug. Zoonlief slaat wel. Wordt al minder trouwens. Maar dat mag niet. Maar ben me wel bewust van het feit dat jongens meer fysiek zijn. Maar hier is slaan: op de gang.
Wow, ik ben echt in shock dat sommige kindjes geleerd wordt dat terugslaan mag!! Serieus?? Nee, slaan mag in geen geval. Denk dat je je kindjes op andere manieren weerbaar kunt maken tegen pesterijen en dat als je je kind leert terug te slaan, je het kind van de kans beroofd om te leren hoe het op een constructieve manier (verbaal) weerbaar kan zijn. Een kwaliteit die ze ook later in het leven nog nodig gaan hebben. Het is gewoon zielig! Het idee dat slaan iets oplost.. Waanzin..
Nee, bij peuters lijkt me dat niet aan de orde. Als een kind op de basisschool gepest wordt bijvoorbeeld, vind ik het in sommige gevallen een ander verhaal. Voor jezelf opkomen moet wel gestimuleerd worden! Maar bij peuters, die half per ongeluk/half in hun spel elkaar soms pijn doen, nee!
Mja precies dat dus.. Mijn voorkeur heeft het niet. Maar soms als alles niet werkt.. Is een keer terugslaan wel effectief. Al zie ik mijn dochter nog niet slaan.. Die is meer het type van huilen in een hoekje vrees ik.
Als mijn zoontje bewust geslagen wordt mag hij zich zeker verweren. Terug slaan dus. Niet zichzelf wegcijferen of onder laten sneeuwen zoals ze het hier zeggen. Dus ja hij mag dat. Als iets per ongeluk gebeurt uiteraard niet, dus ligt het aan de situatie. Ik leer mijn zoontje dat hij niet zomaar kinderen mag slaan/duwen. Alleen als een ander kindje het steeds bewust bij hem doet mag hij het terug doen. Mijn ervaring van vroeger is, dat eerst naar de juf gaan vaak niet hielp. Ik sloeg gewoon meteen terug. Maar toen was ik al ouder, bij mijn zoontje van 3 is het niet aan de orde. Laatst waren we bij koningin juliana toren en een ander kind joeg mijn zoontje steeds heel boos weg. En mijn zoontje zei niets en liet het gaan, toen zei ik wel een keer: Komop, laat je niet weg jagen! En inderdaad, het vervelende kind kwam weer.. En mijn zoontje schreeuwde een keer: Hou eens een keer op!! Maar het was wel over, en dit zonder slaan
Nee, ik leer mijn kinderen dat slaan niet mag, ook niet als iemand anders iets doet wat zij niet leuk vinden. Misschien dat ik er over een paar jaar later anders mee om zal gaan (zoals mijn moeder vroeger; als een van ons riep: "mamaaaaaa, ... slaat mij" was haar standaard reactie: "dan sla je maar terug!". Maar toen waren we geen 4 en 2 meer.)
hoi mijn zoontje is dan wel al acht maar hij wordt wekelijks geslagen op school ,komt thuis met schaafwonden en verhalen,ik wil niet dat hij terug slaat,maar zelf durft hij dat ook niet te doen zegt hij. maar die kinderen blijven doorgaan en zijn zo gemeen zelfs meisjes slaan hem hard. ik heb het al vaak aan gegeven op school ,maar school zegt ja had dat ene kind per ongeluk gedaan terwijl mijn zoontje zegt ze doen t extra. mijn zoontje is overgevoelig en kinderen merken dat snel genoeg,dus ze blijven door gaan. een paar weken geleden is hij bekogeld met stenen door een kind van 3 jaar die bij zijn vriendje was t spelen en je raad t al,hij durft er niet meer heen. ik ben ook dan radeloos groetjes