Deze topic komt voort uit de discussie over schoonouders en om het daar ontopic te houden, gaan we hier verder. Dus: welk geloof wil jij jouw (toekomstige0 kind meegeven? Zelf ben ik protestants opgevoed, maar ik geloof niet en doe er ook niks mee (logisch als je niet gelooft hehe). Mijn vriend is opgevoed volgens de waarden van de Pinkstergemeente, maar is ook van het geloof afgestapt. Wij willen onze (toekomstige) kinderen vrij opvoeden, waarin zij zelf mogen beslissen of zij een geloof boeiend vinden of niet. Ik wil ze bv sprookjes/verhaaltjes gaan vertellen waardoor ze bekend raken met verschillende culturen, landen en religies. Geen zware kost, maar gewoon leuk en leerzaam en hopelijk helpt dit ze later een keuze te maken bij wie ze willen zijn. Want een religievraag komt vaak bij identiteitskwesties aan bod. Ik heb in mijn omgeving gemerkt dat velen dat niet doen en hun eigen geloof 'opdringen' aan hun kind. Veel geloven stimuleren dat ook, de verplichting om je kind dat te leren wat 'de waarheid' is. Afijn, hoe denken jullie hierover?
helemaal niks zal de kleine natuurlijk wel dingen proberen uit te leggen,maar de uiteindelijke keuze is aan de kleine zelf. zelf geloof ik nergens in,alleen in mezelf
Geen enkel geloof, daar mogen ze later zelf voor kiezen. Wij zijn zelf niet gelovig, maar als onze kinderen wel een geloof willen aanhangen zullen we ze daar in steunen.
Ik denk dat dit topic word gesloten ivb met geloofsovertuigingen Maar ik wil graag ons toekomstige kinderen met het geloof in aanmerking laten komen zo ook dopen wat ze er later zelf mee doen moeten ze zelf weten.
prima toch zoals jullie het willen doen. wij zijn beide RK en hebben onze kinderen RK laten dopen. Wij zullen ze volgens die traditie opvoeden maar als ze later zelf een andere keuze maken dan is dat prima.
ik zelf ben NH en mijn vriend is katholiek. Wij doen er zelf helemaal niks meer mee. Ik ga niet mijn kind opdringen voor welk geloof hij/zij moet nemen. Al wordt hij/zij moslim maakt mij niet uit. Het gaat er om dat hij/zij gelukkig wordt en dat kan ook zonder geloof. Ik ga zeker niet opdringen. Gr. Bianca
ik laat mijn kind niet dopen of iets. mijn vriend is wel gedoopt en gelooft ook etc gedaan maar ik heb zelf geen geloof. Ik vind dat ik deze beslissing niet kan maken voor me dochter en daarom heb ik haar dan ook geen geloof meegeven. als ze straks wat ouder is laat ik deze keuze aan haar over en mag ze zelf beslissen of ze ongelovig wil blijven of kiest voor een god. Het zou me ook niet uitmaken of ze moslim, christen of weet ik veel wat wordt dat is geheel haar beslissing en zal haar daar bij steunen. Haar gastoduer is wel gelovig en hierdoor is alicia ook al 1 maal in de kerk geweest Hier heb ik ook niks op tegen kan ze wat inspiratie opdoen haha
En we mogen het niet over geloofsovertuigingen hebben? Jammer, want ik vind het heel interessant en als we het gewoon netjes houden en lkaar respecteren. En vooralsnog gaat dat goed!
WIj willen onze eventuele kinderen protestants opvoeden. Wij zijn zelf ook beide protestants. Je kunt ze het van af het begin af aan meegeven maar uiteindelijk blijft het wel hun eigen keuze. Maar als je ze er niks van mee geeft dan weten ze er ook niks vanaf en ik denk dat ze daar dan later ook geen weloverwogen beslissing over kunnen maken.
Ik ben gereformeerd opgevoed en mijn man hervormd. Allebei hebben we ons uit laten schrijven bij de kerk toen we gingen samenwonen. Tja we hebben er niet zoveel mee. Voor de toekomst zullen we waarschijnlijk wel kiezen voor een christelijke basisschool.
Precies Wup en daarom wil ik mijn (toekomstige) kinderen een beetje van alles meegeven. Ik ga ze niet onderwijzen in elk geloof, maar wil ze stukjes meegeven. Dan is de beslissing later denk ik makkelijker en weten ze dat er méér is dan wat ze van ons of bv op school horen.
Mijn man komt uit een gereformeerde en ik uit een hervormde kerk. We konden daar onze draai niet vinden en gaan nu naar een evangelische kerk. Als we een kindje mogen krijgen zullen we dat wel 'opdragen' (dat is wat evangelischen doen ipv dopen) en christelijk opvoeden. Ook zal het naar een christelijke school gaan. Ik laat mijn kind (eren) als ze ouder worden echter zelf de keus of ze er mee door willen gaan of niet. Dat vind ik heel belangrijk. Je moet namelijk zelf voor (een) God kiezen dat kan niemand anders, dus ook niet je ouders, voor je doen.
Ja volgens mij heb ik dat ergens gelezen geen geloofsovertuigingen en politiek ik heb het zelf niet bedacht hoor
Ook hier geen geloof... Ik wil ze wel naar een chriselijke school doen dus zullen er wel wat van mij krijgen. Maar wij gaan niet naar de kerk etc.
zo met deze antwoorden ben ik echt blij, ik ben eerst nooit gelovig opgevoed geweest en ben door mijn man bij het geloof gekomen en heb me ook gedoopt, ik vind het geloof als je er zelf lekker bij voelt goed, je moet mensen niks op dringen voor al het geloof niet, ik weet dus hoe het is om niet gelovig te zijn en wel te geloven mijn ouders steunen mij hier ook super en mijn schoonvader en man ook. schoonmoeders lang verhaal(zie schoonouders) maar ik wil mijn toekomstige kinderen opvoeden wel met geloof dat ze wel respect krijgen en wat wij geleerd hebben,als ze er niks mee willen dan sta ik er ook achter, want zal altijd moeilijk blijven want ze krijgen dan gelovige opa en oma en een ongelovige opa en oma dus leer ze beiden kanten
Haha ik geef jouw ook niet de schuld hoor Maar goed, dat je me er even op wees. Hoop alleen dat we erover mogen blijven praten (mits we het leuk houden natuurlijk!)
wij willen onze kinderen het geloof in zichzelf meegeven wij zijn beide niet gelovig opgevoed, houden ons wel bezig met spiritualiteit, en willen onze kids een heel breed wereldbeeld meegeven, maar niets opdringen. vooral de kracht in jezelf vinden en je eigen creatiekracht vinden we erg belangrijk, dat zullen we dan ook zoveel mogelijk meenemen in de opvoeding. we zullen vooral niet meegeven dat er een 'hogere macht' is die over jou beslist 'van bovenaf', maar dat je zelf die hogere macht bent, dat iedereen een stukje van het geheel is, en iedereen even belangrijk en bijzonder is, en je je leven zelf creeert. Wij zien het dan ook niet dat wij onze kinderen heel veel moeten leren, het is een wisselwerking, wij hebben minstens zoveel van hen te leren.
Wij zijn beide niet gelovig opgevoed (volgens mij onze ouders ook niet) Dus ons kind krijgt geen geloof mee. Uiteraard krijgt mijn kind ook respect mee voor andere, maar dat staat los van het geloof.