Vorige week bij een watertje achter in de tuin een massa kikkerdril gevonden. Ik ben dan zo'n typje dat dat spul in een bak doet, wat zorg eraan besteed, alles uit laat komen etc. Vin 'k leuk om te zien, hoe dat groeit. Toen ik het net gevonden had, was het 1 grote kleverige massa; aan elkaar geplakte doorzichtige gel-balletjes (zo lijkt het), met daarin een zwart puntje. Na een dag of wat begint er wat te bewegen en te wiebelen, en nu, na een week, friemelen er 200 a 300 van die kleine zwarte "sperma-celletjes" door het aquarium, zo grappig om te zien! [/img]
Aaah, wat leuk! Vroeger thuis ook heel vaak gedaan. Maar als je er 200-300 hebt, dan heb je straks een hoop kikkers hoor! Misschien tegen die tijd maar wat vrijlaten en een aantal overlaten om echt kikker te worden bij jou thuis? Vooral voor kinderen is het erg leerzaam om dit hele proces mee te maken, op mij maakte het altijd erg veel indruk om ze te zien groeien en vervolgens pootjes te zien krijgen enzo. Veel plezier ermee!
Idd leuk om te zien, maar realiseer j ewel dat in de natuur van al die 200/300 kikkervisjes er vaak maar een paar overblijven... Je wil straks echt geen 300 kikkers in je tuin... ALs het van die herrieschoppers zijn zoals die ik in one vijver had gedaan.... Wat heb ik daar spijt van gehad zeg! Maar misschien kun je er een paar extra bewaren voor mij? Om het kikkerbestand weer op peil te brengen na mijn massamoord van afgelopen week? Ik reed door een achteraf straatje met aan 2 kanten een sloot, en ik denk nog: "Goh, die blaadjes waaien niet weg als ik voorbij rijd" (In my defense: het was donker...) Na 200 meter realiseer ik me dat het kikkers/padden zijn... Eeeeeeew! Ik denk dat ik er minstens 20 overreden heb... Gaderdegadver! IK! Die altijd remt voor dieren...
Ah wat sneu Bluesky.... Maar wel leuk hoor die kikkerdril. Ook leuk om te zien hoe ze daarna uitkomen tot kikkers. Alleen 200-300 kikkers in de tuin....pffff
ooooohhh dat deed ik vroeger ook altijd, maar ik deed ze niet in een bakje maar gelijk in de vijver van mijn ouders...waren ze niet altijd even blij mee.. haha. @bluesky: wel zielig voor die kleine beessies hoor... maarja je kunt er niks aan doen. zo heb ik een keer een konijn aangereden was ook niet echt de bedoeling..
oh,ik was daar vroeger ook altijd helemaal weg van! Heb heel veel jaren lang altijd kikkerdril gehad! Geloof dat ik daar op de basis school mee begonnen ben,tot een jaar of 16(haha best lang) heb het er laatst nog met me vriend over gehad!En later mogen mijn kids dat ook,heb dr veel van geleerd!
Gaaf zeg. Is weer eens wat anders als een afrikaanse kikker in je terrarium. Ben gek op kikkers en padden enzo. Vind die beestjes altijd zo lekker onnozel uit hun bol kijken. En dan die kleine handjes en zo...erg schattig (je mag me gerust gek vinden hoor ) Heb zelf een pad van de bevriezing gered vorig jaar. T beestje zit nu nog in mn terrarium te wachten tot t niet meer vriest snachts. Gelukkig weet ik uit ervaring met uitheemse kikkers precies wat ze nodig hebben (niet zomaar potgrond en hoe je een bakkie inricht voor zo'n beest etc). Al ben ik niet helemaal gelukkig met wat onze pad te eten krijgt (voornamelijk wormen en die zijn eigenljik te hoog aan proteine)maarja veel anders was er in de winter ook niet buiten af en toe wat creepy crawlers van de dierenwinkel. Heb hem vorig jaar toen hij eigenlijk al in winterslaap moest zijn gevonden in de put voor mn huis....hij was half verdroogt en bewoog bijna niet meer. Dus heb hem mee naar binnen genomen en snel in een bakkie met n laagie water gezet. En hij leefde weer helemaal op gelukkig (je moet uitkijken met amfebien op je hand...die nemen via de huid dinge van jou hand op en daar kunnen ze door dood gaan) Maarja toen moest hij dus n wintertje bij ons logeren. En t mooie is...ik ben nu strafbaar! Want je mag geen inheemse dieren houden. Zeker geen padden of kikkers die allemaal beschermt zijn in Nederland. Dus ook geen kikkervisjes. Ik hoop dat jullie je dat realiseren.... ondanks dat t een mooie manier is om kinderen wat te leren en zelf je te verwonderen over de natuur.
haha bluesky, ik heb ook iets ranzigs meegemaakt op dat gebied. Vorig jaar moest ik extra vroeg beginnen op mijn werk en was nogal laat dus wilde het huis uit sprinten om de bus te halen. Het was nog donker buiten en met de eerste stap die ik buiten zette gleed ik dus direct uit. Dacht dat ik over wat natte bladeren was uitgegleden maar heb toch maar even de buitenlamp aangedaan om te kijken waar ik nou over uit gleed, en ja hoor: Gewoon een dikke vette pad vermorseld .. Zijn darmen lagen overal verspreid, bleeh.. Had zo even niks bij de hand om dat beeste op te ruimen en had toch nog best haast, dus heb later naar mijn moeder gebeld (woonde nog thuis destijds) dat er een geplette kikker voor de deur lag en of ze die even kon opruimen haha.. tja.. wrong place, wrong time
Nou, het is ook niet de bedoeling dat alle kikkertjes hier blijven wonen; zou onze hond héél blij mee zijn denk ik, haha We wonen aan een ruim park met veel gras, begroeiing, vijvers etc, en daar zet ik ze later uit, "als ze groot zijn". In dat park zitten al een boel kikkers, waardoor we al behoorlijk gewend zijn geraakt aan het gebrul in voorjaar/zomer, dus daar liggen we allang niet meer wakker van! Intussen blijft het mooi om te zien; de kleintjes poepen nu ook al, haha! Andere reden dat ik ze nu in een bak heb zitten; als ik het daar in het fonteintje had laten liggen, zit je straks écht met meer kikkers in de tuin, ook al komt er maar 10 % van uit... En is het niet zo dat kikkers vaak terugkeren naar de plaats waar ze zijn geboren?
Leuk hoor! wij hebben sinds een paar dagen ook kikkerdril in een bak staan,leuk voor mijn dochter van 4,die had erover op school gehad De eitjes zijn nu uit en ze zwemmen lekker rond,zal een dezer dagen er een bakje slootwater bijdoen..nog leerzaam ook!
wat leuk! deden wij (mijn broertjes, zusje en ik) vroeger ook toen we klein waren! met een opblaasbootje de sloot op en kikkerdril vangen en mee naar huis nemen. vonden onze ouders nooit zo erg