Mijn man had het leuke idee om voor de kinderen kikkerdril in een klein aquarium te doen. Ondertussen hebben wij tientallen kikkervisjes al huisdier erbij. Maar nu gaan wij volgende week op vakantie en ik moet er niet aan denken dat als wij thuis komen het gehele huis vol kikkers zit... Weet iemand hoe snel dit gaat? Want anders mogen we eerst nog die beestjes weer naar de sloot verhuizen. Het zijn nu nog echte kikkervisjes, zonder pootjes, een soort groot uitgevallen spermacellen zeg maar.
Hoe groot is de bak? Is er genoeg voedsel? Dat lijkt me eerste zorg. Die poten komen niet zo snel. O en zet ze koel weg. Het liefst buiten en zeker niet in de zon. Kamertemperatuur is eigenlijk al te warm voor kikkervisjes.
En nog een tip voor later: kikker(visjes) springen, als ze groot zijn, niet opeens je huiskamer in. Ze kunnen een aquarium niet uitspringen. Zodra te poten krijgen moeten ze op de kant zuurstof kunnen happen. Je moet er dus voor zorgen dat je de waterkant zo maakt dat ze (iets) op het droge kunnen. Kun je ook doen met waterplanten oid. Doe je dat niet, dan gaan ze dood. Beter is het om voor die tijd de beestje al terug te brengen naar de sloot waar je de drip gevonden hebt.
De bak is ongeveer 70 bij 50 cm, ze hebben waterplanten (uit de sloot waar ze vandaan komen), en een soort stenen plateau boven water, daarnaast staan ze uiteraard niet in de zon en krijgen ze voldoende eten. Maar bedankt voor jullie adviezen, ik ga mijn man overhalen om ze komende week weer terug te brengen naar de sloot waar ze vandaan komen.