jullie saladedressing

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 20 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie je salades aanmaken. Ik gebruik vaak gewone slasaus en een balsamicodressing (recept van mn schoonmoeder). Maar ik ben op zoek naar nieuwe recepten. Dus vertel mij jullie geheim (liefst zelf gemaakt he;)) en ook met welke soort salade je die eet. :D

2. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Zomers eten we vaak deze: olijfolie, citroensap, peper/zout, knoflook en dat door een salade van pasta of ijsbergsla, met komkommer, tomaat, paprika's, mozarella, pijnboompitjes of croutons.

In de winter kies ik voor de vollere dressings met wat ik maar tegen kom in de kast, meestal yogonaise met een beetje olijfolie en wat lekkere kruiden, Italiaanse uit een potje, of lekker vers gesneden.

3. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Ik eet meestal krulsla of zoiets (uit een zak) en dan maak ik een dressing van
    Slasaus
    Olijfolie
    Balsamicoazijn
    Mosterd
    Paprikapoeder
    Zeezout
    Versgemalen peper
    En een heel klein beetje kaneel.

De verhoudingen gaan op gevoel, soms lukt het beter dan anders, maar dit is wat ik er altijd instop. :)

4. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Vaak heb ik uit gemak kant en klare sladressing, maar soms maak ik de dressing die mijn moeder vroeger maakte:
    5 eetlepers olijfolie, 2 eetlepers witte-wijn azijn, eetlepel mayo, suiker, peper en zout. Dan lekker pijnboompitjes bakken, geraspte kaas erdoor. Heerlijk!! Met gebakken spekjes wordt het nog lekkerder trouwens!

5. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

2 delen (balsamico)azijn, 1 deel olie, theelepel mosterd en theelepel honing. Verder lekker een beetje bieslook, peterselie en dat is erg lekker bij een goed gevulde tonijnsalade of (mijn favoriet) geitenkaasjes gebakken in spek :D

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Oh ja! Witte wijnazijn en balsamico gebruik ik ook regelmatig, erg lekker en helemaal met wat grana padano!

7. pb70

pb70 Niet meer actief

1 grote theelepel mosterd
    1 grote theelepel honing
    1 klein theelepeltje mayonaise
    peper, zout en kruiden naar smaak (ik gebruik altijd gemengde italiaanse of provencaalse kruiden)

Goed roeren

halve citroen uitgeknepen
    Goed roeren

Grote scheut olijfolie (ongeveer dezelfde hoeveelheid als citroensap)
    Steeds blijven roeren en af en toe proeven...

Yum!

Ook lekker op een warme geitenkaassalade (mijn favoriet):

Gemengde sla, plakjes tomaat en uitgebakken spek met daarop sneetjes gegrild stokbrood waarop onder de grill plakjes geitenkaas zijn gesmolten. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!! Eet ze!

8. pb70

pb70 Niet meer actief

Kennen wij elkaar? :D

9. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Ik vind de appel-honing dressing van Calve helemaal jammie, maar als ik het zelf maak doe ik het vaak met balsamicoazijn en honing, of alleen wat azijn met suiker, ligt aan wat voor salade ik maak. Soms doe ik er nog een zakje saladekruiden door.

10. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Geen idee :D maar wanneer gaan we eten?! :D

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

3 delen extra vergine olijfolie
    2 delen balsamico
    1 deel honing
    snufje peper en zout

12. tulip

tulip Niet meer actief

o dames, wat een goede recepten alweer, ik lees veel nieuwe dingen. bedankt alvast.

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Die doe ik dan over echte slasoorten.

Hier is de witlofsalade ook favoriet met:

rauwe witlof
    sinaasappel
    appel
    wortel
    cashews
    rozijnen

of de klassieker:

witlof
    peer
    walnoten
    roquefort

En dan maak ik een dressing van:

yoghurt
    citroen of appelazijn
    honing
    beetje peper en zout

14. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Hier ook favoriet!

15. pb70

pb70 Niet meer actief

You bring the goat's cheese, I bring the honey... :D

16. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Waar haal je die speciale soorten azijn? Kun je dit in de super kopen of zo?

Hier meestal yoghurt dressing of zo'n zakje van calvé (denk ik) waar je water en olie bijdoet.

Ik vind vinaigrettes erg lekker, vooral van vandemoortele. maar die kan je hier niet vaak vinden in de winkel.

17. fafje

fafje Niet meer actief

toevallig vandaag:

mayo, mosterd, honing, peper en klein btj suiker en citroen :D...succesje hier :)

18. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Deal :)

19. Delight

Delight Fanatiek lid

17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ik had eergisteren een heerlijke salade gemaakt, lekker 'ouderwets' met ijsbergsla, komkommer, tomaat, augurk, ei, rood uitje.. maar mijn fles dressing viel kaboem kapot op de vloer. Nu woon ik 2,5 km van het dorp dus ik fiets dat niet gauw even heen en weer.. Ik heb geimproviseerd en mijn man was gelijk fan!

Yoghurt, mayonaise, Italiaanse kruiden, eetlepel mosterd, wat suiker, zout en peper.. tadaa een voor mij nieuwe dressing was geboren. En het was nog lekker ook haha. Je kan er van alles doorgooien denk ik altijd maar.

Ps. alles was schaal 1 op het oog, ik kook nooit met hoeveelheden.

Deel Deze Pagina