Ik ben benieuwd naar de manier waarop jullie je salades aanmaken. Ik gebruik vaak gewone slasaus en een balsamicodressing (recept van mn schoonmoeder). Maar ik ben op zoek naar nieuwe recepten. Dus vertel mij jullie geheim (liefst zelf gemaakt he) en ook met welke soort salade je die eet.
Zomers eten we vaak deze: olijfolie, citroensap, peper/zout, knoflook en dat door een salade van pasta of ijsbergsla, met komkommer, tomaat, paprika's, mozarella, pijnboompitjes of croutons. In de winter kies ik voor de vollere dressings met wat ik maar tegen kom in de kast, meestal yogonaise met een beetje olijfolie en wat lekkere kruiden, Italiaanse uit een potje, of lekker vers gesneden.
Ik eet meestal krulsla of zoiets (uit een zak) en dan maak ik een dressing van Slasaus Olijfolie Balsamicoazijn Mosterd Paprikapoeder Zeezout Versgemalen peper En een heel klein beetje kaneel. De verhoudingen gaan op gevoel, soms lukt het beter dan anders, maar dit is wat ik er altijd instop.
Vaak heb ik uit gemak kant en klare sladressing, maar soms maak ik de dressing die mijn moeder vroeger maakte: 5 eetlepers olijfolie, 2 eetlepers witte-wijn azijn, eetlepel mayo, suiker, peper en zout. Dan lekker pijnboompitjes bakken, geraspte kaas erdoor. Heerlijk!! Met gebakken spekjes wordt het nog lekkerder trouwens!
2 delen (balsamico)azijn, 1 deel olie, theelepel mosterd en theelepel honing. Verder lekker een beetje bieslook, peterselie en dat is erg lekker bij een goed gevulde tonijnsalade of (mijn favoriet) geitenkaasjes gebakken in spek
Oh ja! Witte wijnazijn en balsamico gebruik ik ook regelmatig, erg lekker en helemaal met wat grana padano!
1 grote theelepel mosterd 1 grote theelepel honing 1 klein theelepeltje mayonaise peper, zout en kruiden naar smaak (ik gebruik altijd gemengde italiaanse of provencaalse kruiden) Goed roeren halve citroen uitgeknepen Goed roeren Grote scheut olijfolie (ongeveer dezelfde hoeveelheid als citroensap) Steeds blijven roeren en af en toe proeven... Yum! Ook lekker op een warme geitenkaassalade (mijn favoriet): Gemengde sla, plakjes tomaat en uitgebakken spek met daarop sneetjes gegrild stokbrood waarop onder de grill plakjes geitenkaas zijn gesmolten. mmmmmmmmmmmmmmmmmmm!!! Eet ze!
Ik vind de appel-honing dressing van Calve helemaal jammie, maar als ik het zelf maak doe ik het vaak met balsamicoazijn en honing, of alleen wat azijn met suiker, ligt aan wat voor salade ik maak. Soms doe ik er nog een zakje saladekruiden door.
Die doe ik dan over echte slasoorten. Hier is de witlofsalade ook favoriet met: rauwe witlof sinaasappel appel wortel cashews rozijnen of de klassieker: witlof peer walnoten roquefort En dan maak ik een dressing van: yoghurt citroen of appelazijn honing beetje peper en zout
Waar haal je die speciale soorten azijn? Kun je dit in de super kopen of zo? Hier meestal yoghurt dressing of zo'n zakje van calvé (denk ik) waar je water en olie bijdoet. Ik vind vinaigrettes erg lekker, vooral van vandemoortele. maar die kan je hier niet vaak vinden in de winkel.
Ik had eergisteren een heerlijke salade gemaakt, lekker 'ouderwets' met ijsbergsla, komkommer, tomaat, augurk, ei, rood uitje.. maar mijn fles dressing viel kaboem kapot op de vloer. Nu woon ik 2,5 km van het dorp dus ik fiets dat niet gauw even heen en weer.. Ik heb geimproviseerd en mijn man was gelijk fan! Yoghurt, mayonaise, Italiaanse kruiden, eetlepel mosterd, wat suiker, zout en peper.. tadaa een voor mij nieuwe dressing was geboren. En het was nog lekker ook haha. Je kan er van alles doorgooien denk ik altijd maar. Ps. alles was schaal 1 op het oog, ik kook nooit met hoeveelheden.