Belastingteruggave vraagje

Discussion in 'De lounge' started by Essje, Jan 17, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen hoe het nou precies werkt met belastingteruggave. Als voorbeeld; vorig jaar had ik de belastingaangifte voor mijn partner ingevuld, die heeft in 2013 het eerst half jaar bij de ene werkgever gewerkt en het laatste half jaar bij zijn nieuwe werkgever. Dus twee jaaropgaves, als ik die los van elkaar berekende kreeg hij van beide geld terug, maar als ik ze bij elkaar invulde kreeg hij niks terug?:( Maar hoe zit dat dan precies? Want dat zou dan toch betekenen dat, hoe meer belasting je betaald, hoe minder je terugkrijgt?!
    Iemand die mij dit in Jip en Janneke taal kan uitleggen hoe dit nou precies werkt en berekend word?:)

2. Fleurtjeee28

Fleurtjeee28 Niet meer actief

Heeft hij in in 1 maand 2x salaris gekregen?
    Zo ja, dan heeft hij dus 2x loonheffing toegepast gekregen waardoor die te weinig belasting heeft betaald op dat moment.. maar op andere vlakken te veel dus verrekend dat zichzelf.

Ook moet je de beide jaaropgave bij elkaar doen en niet apart rekenen. Belastingdienst kijkt altijd over een heel jaar alles bij elkaar.. dus nooit apart.

Hoe het werkt kan ik je ook niet uitleggen verder daarvoor zou je beter zelf de belastingdienst kunnen bellen.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Je krijgt kortingen verrekend met de loonheffing die je betaald bij je salaris worden deze kortingen verdeeld over 12 maanden zodat je elke maand evenveel korting krijgt. Als je dus maar van 1 werkgever invult krijg je volgens de bd de rest vh jaar de korting nog maar die is dus al verrekend in het salaris bij de volgende werkgever.

4. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Nee hij heeft geen maand dubbel betaalt gekregen dus is niet zo dat hij te veel heeft gekregen en daarom terug moet betalen ofzo? Maar kan je wat betreft die loonheffing nog iets duidelijk uitleggen? Snap het nog niet helemaal :)

5. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Kan iemand mij dan misschien uitleggen hoe het kan dat als je de twee banen los berekend dat je geld terug krijgt maar als je ze samen berekend je ineens niks terug krijgt, hij heeft geen overlapping gehad qua loon en ook niet qua werk. Hij is eerst bij de ene gestopt en daarna pas bij de ander gestopt. Ik weet wel dat als je inderdaad 2 banen tegelijk hebt dat je van maar 1 baan loonheffingskorting krijgt. Maar dat is op dit moment dus niet het geval geweest :(

6. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    deze moet je los invullen zover ik weet. ooit 5 of 6 banen in 1 jaar gehad. die moest ik idd ook los invullen. heb toen ook van alle banen geld terug gehad

7. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Ja dat dacht ik dus ook, can 1 baan hadden we het ook gehad maar na de controle van de tweede baan kregen wij een afrekening terug dat hij niks terug kreeg en dus het geld van de eerste baan terug moest betalen::$

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Iedereen heeft per jaar een bepaalde belastingvrijstelling. Die wordt verdeeld over 12 maanden en je werkgever verrekend die vrijstelling met je salaris.
    Wanneer je bij A 6 maanden werkt en aansluitend 6 maanden bij B, dan verrekenen A en B elk 6 maanden van de vrijstelling.
    Laten we zeggen dat die vrijstelling 12000 euro per jaar is (VOORBEELD, aangezien ik de vrijstelling zo snel niet weet) Dat zou betekenen dat iedere werkgever maandelijks 1000 euro belasting vrij aan je mag betalen, over de rest betaal je inkomsten belasting.
    Dus A rekent 6000 en B doet hetzelfde, zodat je einde jaar aan die 12000 zit.
    Wanneer je nu alleen het inkomen van A invult, betekent dit dat je maar 6000 belastingvrij hebt gehad, terwijl je recht zou hebben op 12000... dus geld terug zou ontvangen.

Wanneer je A en B beide invult heb je 12000 vrijstelling gehad van de 12000 waar je recht op hebt... per saldo krijg je niets terug.
    De Belastingdienst rekent over een geheel kalenderjaar en daarom moet je bij je aangifte beide jaaropgaves gebruiken en invullen.

Let op dit zijn dus VOORBEELDbedragen.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Kan het niet zo zijn dat jullie toen extra aftrekposten hadden? Danwel dat je parttimebaantjes hebt gehad, waardoor je niet je volledige vrijstelling hebt gebruikt dat jaar?

Je moet nl alle 5-6 werkgevers op 1 aangifte invullen zodat je een juiste berekening krijgt.

10. Essje

Essje Fanatiek lid

Feb 9, 2011
    2,177
    372
    83
    Female
    Vastgoedadviseur
    Noord-Holland
    Super bedankt voor de uitleg, dat maakt inderdaad een hoop duidelijk. Dus doordat hij dan alle vrijstelling heeft gehad, krijgt hij verder niks terug? Dat is dan duidelijk inderdaad😊

11. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Ik durf niet te zeggen hoe het zit, maar ik weet wel toen ik nog thuis woonde en dat jaar 3 verschillende werkgevers had, ik veel geld terug kreeg. Puur omdat ik meerdere werkgevers had gehad. Vraag me dus niet waarom, maar het was wel zo :)

Share This Page