Hoofdredacteur Jackie weg na rel om Rihanna Eva Hoeke stapt per direct op als hoofdredacteur van de Jackie. Het tijdschrift kwam in opspraak doordat zangeres Rihanna, de 'ultieme niggabitch' werd genoemd. In de nieuwste editie van het modeblad staat onder meer dat Rihanna 'street cred' heeft, een 'ghetto ass' en een gouden keeltje. Haar kledingstijl: 'Wat aan is, kan uit. Tijgerprint, roze shizzle en alles dat glimt'. Boze tweets van Rihanna Rihanna zelf krijgt er lucht van en stuurt Jackies Eva Hoeke een tweet, die weinig aan duidelijkheid te wensen over laten: 'Ik hoop dat je Engels kan lezen, want je tijdschrift is een slechte representatie van de ontwikkeling van mensenrechten! Je bent respectloos, en behoorlijk wanhopig!' aldus een boze Rihanna. Twee woorden In een tweede tweet direct erachteraan schrijft ze: 'Nigga bitch?! Met alle respect en namens mijn ras heb ik twee woorden voor jou: FUCK YOU!" 'In goed overleg' opgestapt Na overleg met uitgever Yves Gijrath heeft Hoeke besloten 'in het belang van Jackie en alle betrokkenen' haar functie aan het hoofd van de glossy neer te leggen. Dat meldden uitgeverij GMG en Hoeke in een gezamenlijke verklaring. Volgende maand komt een rectificatie in het blad. Op Facebook ging de nu de ex-hoofdredactrice al diep door het stof over de kwestie.
Tja, vind het lastig om hier een mening over te vormen. Ben het er wel mee eens dat dit niet zo in het magazine had mogen komen. Alleen denk ik dat ik de ophef erover een beetje overdreven vind.
Ik vind het ook een beetje overdreven Ik heb de bewuste Jackie thuis en heb stukje ook gelezen. In de eerste instantie was het mij niet eens opgevallen! Via internet werd ik er eigenlijk op gewezen en heb het nog eens nagelezen. De Jackie was een kids-editie. Niet voor kinderen bedoelt, maar voor de modebewuste moeder, zeg maar. Nu waren er een paar bladzijden gevuld met mode items, bedoelt als inspiratie voor jezelf en/of de kleine. De mode items waren geinspireerd op beroemde mensen. Anderen waren bijv. Prins Harry, Lenny Kravitz en Nicole Richie. Bij iedere persoon was dus een begeleidend/verklarend stukje geschreven. Ik denk dat we het ook op die manier moeten zien. We moeten nu niet net gaan doen alsof het hoofdonderwerp Rihanna was. Allerbelangrijkste in dit artikel was de kleren (geinspireerd op de celebrity). Eigenlijk dus een compliment voor Rihanna, dat zij was uitgekozen als inspiratiebron. Ik citeer even letterlijk: Wat aan is, kan uit (Kleding dus, EW90). Als dat inhoudt dat ze half nakend op een podium staat, dan is dat maar zo. Maar de Hollandse winters zijn de Jamaicaanse niet, dus kies een kledingstijl waarin je dochter min tien kan weerstaan. Daarom heen dus allemaal mode items, geinspireerd op de look van Rihanna. Ik denk dat we ons niet zo druk moeten maken,en Rihanna al helemaal niet. Holle vaten klinken het hardst in dit geval, daarmee bedoel ik: mensen die het artikel daadwerkelijk gezien hebben snappen de context hiervan. Daarnaast: op twitter refereert zij naar zichzelf als Nigga. Kijk maar na bij haar tweets. Zijzelf mag het wel zeggen, maar anderen dus niet. Hoezo hypocriet?! En als laatste: dit was trouwens de eerste en de laatste Jackie die ik kocht. Ik vind dr geen hol aan....
Sja, ik denk dat het algemeen bekend is dat het een gigantisch beladen woord is voor veel mensen. Ik snap de wood keuze dan ook niet zo goed, ook al had de persoon in kwestie Rihanna willen ophemelen en haar een compliment willen geven, dan had diegene daar ook een andere bewoording voor kunnen gebruiken.