Glucose tolerantie test mislukt

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jingle, 19 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    11-05-12 mirena laten verwijderen
    Ik ging vanochtend voor de gtt. Zag er niet erg tegenop want bij vorige zwangerschap ook gedaan.
    Maar nu ging het halverwege het drankje fout en kwam de laatste slok er met dezelfde vaart weer uit..
    Ze kunnen dan niet verder gaan met de test.
    Nu moet ik overleggen met de verloskundige over wat nu maar ik weet het niet zo goed. Zag er vooral tegenop om 2 uur lang stil te moeten zitten. Heb al veel last van mijn bekken.
    De laborant had het over een andere test waarbij ze elk half uur prikken 8x totaal. Dus dan ben je ruim 4 uur daar. Dat zie ik al helemaal niet zitten.
    Mijn eerste 2 kinderen waren rond de 4 kilo, toen ook getest en geen zwangerschapsdiabetes.

Dus nu twijfel ik tussen niet testen en de groeiecho afwachten of aangeven dat ik thuis een dagcurve wil doen.
    Hebben jullie nog tips?

2. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    zou gewoon vragen of je een dagcurve mag laten prikken, als die een niet goede of twijfelachtige uitslag geeft kun je altijd nog weer een intolerantie test proberen te doen.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken meerdere mensen die thuis een dagcurve hebben gedaan, ik vond de ogtt echt vreselijk en had zo’n dagcurve ook graag als optie gehad; zou dat dus zeker aangeven!

4. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    Ja maar laten prikken betekent ruim 4 uur in het ziekenhuis rond hangen. Mijn bekken doet nu al pijn terwijl ik erover nadenk. Dat lukt me gewoon niet goed.

5. Jingle

Jingle Fanatiek lid

14 nov 2008
    1.200
    235
    63
    Ja ik vind dat zelf ook een goede optie! Ga het zeker aandragen.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Nee hoor gewoon brutaal zijn, heb ik toen ook gedaan . Heb de huisarts gebeld of zij bereid waren mij te prikken en dat waren ze . Betekende wel dat ik die dag 3 keer naar de huisarts moest maar dat minder belastend dan 3 x op en neer naar het ziekenhuis. Hier moest ik 1x om 8 uur nuchter, 1x een uur na de lunch en 1x een uur na het warme eten.

7. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Kan je niet vragen voor een bed?
    Ze zullen toch wel een bed ergens hebben.
    Ik heb hem afgelopen dinsdag gehad vond het meevallen maar kwam denk ik ook dat ik het drankje op bed kreeg werd wakker gemaakt in de ochtend met dat lekkere drankje.(vond de eerste slokjes meevallen de rest best met moeite binnengekregen)
    En kon ook gewoon blijven liggen en heb heerlijk geslapen tussendoor.
    Helaas bij mij was de uitslag niet goed dus ben aan het prikken en aan een dieet.

8. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Moet wel even melden over zo'n dagcurve dat dat andere uitslagen zijn.
    Iedergeval bij mij wel.
    Ik scoorde met dat drankje 11 dus is extreem hoog, lag in het ziekenhuis maar moest direct een dagcurve bij houden dus 7 keer prikken op 1 dag.
    Ik ben niet 1 keer boven de 7 uitgekomen
    Vandaag ook weer 7 keer keer geprikt en zelfs macaroni en sinas gedronken en nog een goede waarde.
    Dus ik moet uitzoeken waar mijn lichaam op reageerd.
    Morgen ga ik maar een glaasje cola drinken.
    Moet tot maandag 7 keer prikken en dan gaan ze kijken hoe we verder gaan.
    Ze vertelde dat het drankje juist de reactie uitlokt op suiker en mensen die het niet hebben en normale waarde hebben.

9. Stakato

Stakato Niet meer actief

@rijswijkse
    Bij de ogtt drink je 150 ml dat 75 gram glucose bevat, dat is ook wel extreem veel suiker (en niet heel realistisch). Ter vergelijking: een glas cola (250 ml) bevat circa 26 gram suiker... met de ogtt spoor je dus veel meer gevallen van zwangerschapsdiabetes op, maar het kan wel zijn dat je met een normaal eetpatroon prima waardes hebt.

10. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ja blijf het raar vinden, heb het idee dat ik alles kan eten en drinken wat ik normaal ook deed

11. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Hier werken ze ook nog steeds met een dagcurve gelukkig. Wel in ziekenhuis of andere locatie prikken, maar je kan gewoon steeds naar huis hoor. 3x prikken is het hier. Nuchter, na ontbijt, na de lunch. En klaar :)

12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn gyn had geen hoge pet op van de ogtt; zo’n enorme stoot glucose is onrealistisch. Na een ogtt doen ze hier bij hoge waardes sowieso een dagcurve, als die goed is dan is er alsnog niks aan de hand. Mijn vk had de ogtt aangevraagd, waardes waren aan de hoge kant, gyn liet nog 2x prikken (nuchter en na een broodmaaltijd); dik in orde.

13. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Hier in het ziekenhuis hanteren ze dat helaas niet.
    Ben nu vanaf dinsdag 7 keer per dag aan het prikken hoogste was 1 keer 6.8 dus nog onder de 7.

14. Mammamuis

Mammamuis Fanatiek lid

8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Ik had ook 1 waarde te hoog bij de ogtt. Ik moet nu elke woensdag 4x prikken. Als er 1 waarde te hoog uitkomt moet ik naar het ziekenhuis en krijg ik het stempel zwangerschapsdiabetes. Ik ben vandaag stiekem een dagcurve aan het prikken om te zien wat mijn normale dieet doet, want 75 gram suiker heb ik nog nooit voor mijn ontbijt gegeten. Ze kwamen na de ogtt meteen met een redelijk streng dieet aanzetten maar dat lijkt me echt niet nodig, en zeker niet met kerst (mijn eerste officiële dagcurve).

15. rijswijkse

rijswijkse Fanatiek lid

26 nov 2008
    2.012
    191
    63
    Ik snap er niks van bij mij is hij eerder te laag volgens mij.
    Ga straks ff langs lopen bij de diabetes afdeling en ff vragen hoe het zit.
    Nuchter rond de 4 en 2 uur na het eten rond de 5

Deel Deze Pagina