advies toch bijvoeden vanaf 4 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door frannie82, 19 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
  2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het zal maar mijn zoon krijgt over twee weken nog geen hapjes. Ik vind het gewoon nog te vroeg. Als hij zelf zijn eten in zijn mond kan doen, wie weet... dat zal wel niet zo lang meer duren maar ergens tussen 4 en 6 maanden gaan we er eens lekker voor zitten.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Oudste had allerlei allergische reacties op soja, koemelk en ei dus ben erg bang voor nr. 2 en omdat ik zelf ook voor veel dingen intolerant of allergisch ben.
    Dus als dit zou helpen.....
    Jongste krijgt nu koemelkvrij vanaf de couveusetijd omdat mijn bv niet toereikend was en ze bijgevoed moest worden.
    De kinderarts wil met 1 jaar beginnen met koemelk maar misschien kan ik nu al met kleine dingen beginnen als roomboter door het eten ipv olie.

4. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Misschien voorkomt het inderdaad allergieen maar het voorkomt niet de schadelijke lange termijn effecten op de darmen. En dat vind ik persoonlijk wat belangrijker.

5. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Daar is ie weer, deze discussie :D

Volgens het voedingscentrum *mag* je met 4 maanden beginnen en *moet* je toch echt wel met 6 maanden van start gaan. Daartussenin is het maar net wat bij jullie en je kindje past. Het ene kindje is er sneller klaar voor dan het andere, schijnt.

6. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Bedoel je daar intolerantie mee Kleinesara?

7. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Dit is niet op die manier bedoeld maar juist voor risico's voor allergieën en dat het dus averechts werkt als je wacht.....
    Aangezien we daar nogal mee te maken hebben vind ik dit wel een belangrijke overweging om toch met dingen te beginnen waar ik anders mee zou wachten zoals ei, citrusvruchten ed.

8. kleinesara

Nee, niet intoleratie. Het is een heel verhaal maar in het kort is het zo dat de darmen bij de geboorte nog niet af zijn, ze bevatten gaatjes. Melk (eigenlijk moedermelk) legt een beschermend laagje over deze gaatjes waardoor tegen de tijd dat je vast voedsel gaat geven dit niet door de gaatjes heen in het bloed terecht komt. Maar als je te vroeg gaat bijvoeden beschadigd deze beschermlaag en een eenmaal beschadigde laag herstelt niet meer. Daardoor blijven de darmen de rest van het leven gevoeliger voor krampen, diarree of juist obstipatie en eventueel zelfs ernstigere dingen als bepaalde darmziektes. Dat laatste (darmziektes) is een aanname maar een aanname is voor mij genoeg reden om het risico niet te nemen.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik zou ook langzaam met 4mnd beginnen. Hier ging het lastig maar ik bleef beetje introduceren op adviezen van ha cb en diëtiste. Met 6mnd at ze alles zelfs brood. Met 9 mnd eet ze echt alles alles en erg goed

Met tweede begin ik ook met 4mnd al moet ik zeggen dat cb etc vertellen niet waarmee je moet beginnen. En dat zijn wortels en broccoli zeker niet. Eerst bloemkool en courgette en fruit gestoomd pruim.

10. 2jees

2jees Niet meer actief

Normaal gesproken wel broccoli en wortels hoor, dat het bij jouw niet ging zegt niks over een ander. De meeste kindjes hebben daar geen last van.

11. pinklady77

pinklady77 Bekend lid

31 jul 2009
    671
    0
    16
    @frannie, mijn Diëtiste voor Lola zei precies hetzelfde, ga zo vroeg mogelijk beginnen met bijvoeden. Ik ben ook bij een allergoloog geweest (dr Roovers uit Tilburg) en die blijft erbij dat het best is voor onze kindjes. Deze beste man staat hoog aangeschreven en ik ben heel blij dat ik daar geweest ben. Misschien iets voor jouw kindjes om ze eens te laten testen? Ik heb Lola express laten testen om niet weer een lijdensweg te gaan meemaken net als bij Eva. Nu weet ik namelijk wat ik haar wel en niet kan geven.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind 4 maanden echt te vroeg..snap ook niet waarom men zo hamert op allegieen, ik vind het darmstelsel veel belangrijker en daarvoor is vroeger bijvoeden helemaal niet goed. Met die darmpjes moeten ze hun hele leven doen hoor.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Weten mensen wel hoe allergieën ontstaan?

14. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Werkt via het immuumsysteem door allergenen.
    Je immuumsysteem reageert heftig en gaat histamine aanmaken waardoor je klachten krijgt.
    Als symptoom kan je oa darmklachten krijgen.

En nu is dan gebleken dat die kans dus juist afneemt door niet te wachten. .......

15. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Hier gaan we beginnen met 4 maanden en kijken hoe de kleine er op reageert.

Gaat het starten met de hapjes gepaard met darmkrampen, obstipatie, diarree of alle van bovenstaande dan is het duidelijk nog te vroeg en wachten we gewoon wat langer :)

In mijn beleving is het een kwestie van kijken hoe je kindje er op reageert..

16. tuc

tuc Niet meer actief

Helaas werkt dat zo niet helemaal al snap ik je idee. Maar met 4 maanden bijvoeden of eerder kan schade aan de darmen veroorzaken die je niet direct merkt.

17. kleinesara

Darmklachten door allergie of darmklachten door beschadigde darmen, daar zit nog verschil tussen. Ik heb vraagtekens bij het onderzoek, dat sowieso. Maar stel dat vroeg bijvoeden inderdaad allergieen kan voorkomen dan is dat maar 1 van de twee dat voorkomen word. Het ander (beschadigde darmen) word juist versterkt door te vroeg bij te voeden.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou als darmpatiënt kan ik je vertellen dat DAAR dus juist aan getwijfeld wordt

19. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    @ tuc Er schijnt inderdaad wetenschappelijke onderzoek gedaan te zijn waar uit naar voren kwam dat dit zo is(darmschade). Moet eerlijk bekennen dat ik ze zelf niet heb gelezen/gezien.

Het cb houdt echter ook nog steeds 4 maanden aan, dus dat geeft aan dat er ook wetenschappelijk onderzoek is geweest dat aantoont dat het oké is om met 4 maanden te starten. Ik neem tenminste aan dat het cb dit niet zomaar 'verzint'.

Ik zie het zo: er zijn bepaalde zaken waarvan gewoon duidelijk is en zo klaar als een klontje dat ze schadelijk zijn. Roken en overmatig alcohol gebruik zijn hier twee voorbeelden van. Dit is gewoon zo schadelijk als maar zijn kan, en daar is iedereen het over eens. Maar we hebben het hier over groentehapjes.. met de nadruk op HAPJES.. het gaat misschien om 2 a 3 lepeltjes per dag.. ik weiger te geloven dat onomstotelijk bewezen is dat het schadelijk is als je met 4 maanden begint..

Maargoed.. dat is mijn mening, iedereen moet het uiteindelijk natuurlijk voor zich weten

20. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nou ja wat anderen willen moeten zij zelf weten. Ik vind 4 maanden veeeeel te jong. Verschillende borstvoedingsorganisaties en ik meen het WHO adviseert ook bijvoeden na 6 mnd. Misschien dat het voor kindjes die fv krijgen, darmtechnisch gezien, anders werkt. Of zeg ik nu iets heel raars?

Deel Deze Pagina