Kind 1 jaar eet geen brood; tekort aan granen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door cocko, 14 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hallo,

Misschien kunnen jullie mij helpen. Ons dochtertje van 1 jaar eet absoluut geen brood, ze griezelt er echt van. Maandenlang heb ik het geprobeerd, aangeboden maar ze eet het echt niet. Al van alles geprobeerd ook. Gisteren ben ik op het cb geweest met deze vraag en ook zij kon me niet echt een antwoord geven op de vraag wat ik haar nu tussen de middag kan aanbieden als het om granen gaat.

's Ochtends krijgt ze een fles opvolgmelk met bambix 12mnd erbij, ze eet soms een kleine rijstewafel (ook net of ze er zin in heeft of niet), fruit (stukjes banaan, peer, aardbei). 's middags fruit of een lange vinger en 's avonds d'r aardappeltjes, groenten en vlees. We dachten eerst dat het aan de stukjes lag, maar ze eet inmiddels alles van stukjes. Ik heb ook al heel veel verschillende soorten dingen aangeboden; brood, crackers, beschuit, geroosterd brood, krentenbrood, maar ze hoeft het echt niet. Heeft echt rillingen over haar rug lopen als ze het in haar mond heeft, en vervolgens gaat haar wijsvinger in de mond en vliegt het door de keuken..;)

Wat kan ik doen om toch te zorgen dat ze haar granen naar juiste verhouding binnen krijgt? Weten jullie dit of moet ik het elders zoeken?

Alvast bedankt!

Groetjes, cocko

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Cocko,

Wanneer je dochtertje geen brood wil eten is dat best lastig. Heeft ze misschien een vervelende ervaring gehad in het verleden?
    Wat je misschien zou kunnen proberen is een pap te maken van kleine stukjes brood. Het brood wordt dan zacht en is makkelijker weg te slikken. Mocht dit niet lukken dan kan je tussen de middag ook een bordje pap aanbieden. op die manier krijgt je doochtertje toch granen binnen. let er wel op dat ze maximaal 5oo ml opvolgmelk per dag krijgt.

Groet,
    Saskia

3. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Hoi Saskia,

Bedankt.
    Ik heb ook al geprobeerd brood in de melk te doen zodat het erg zacht wordt, maar ook dat hoeft ze niet. Geen vervelende ervaring meegemaakt ofzo, ze eet vanaf het begin af aan geen brood. Griezelde toen, en nu nog steeds.. ;)
    Pap eet ze tussen de middag ook niet, 4 hapjes en dan draait ze haar hoofd weg..

Vraagje: waarom max 500 ml opvolgmelk per dag?

Het is maar een lastig iets! ;)

Groet

4. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    #4 Nestle, 20 jun 2013
    Laatst bewerkt: 20 jun 2013
    Beste Cocko,

Het blijft inderdaad lastig als je kindje ook geen pap wil tussen de middag. Misschien kan je een andere smaak uitproberen of een ander merk. Zoals bijvoorbeeld het pyjamapapje 8 granen.

Als je kindje 1 jaar is mag je maximaal 300 ml gewone melk of melkproducten geven OF 500 ml opvolgmelk/Dreumesmelk

Wanneer je meer geeft krijgt je kindje teveel eiwitten binnen en is dat een te zware belasting voor de nieren. Bovendien kan het dan gaan ten koste van andere voedingmiddelen.

Groet,
    Saskia

5. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    we geven het volgende op advies van CB

-s morgens een fles gewone melk (180 ml) met bambix 12 mnd.
    - 's middags een fles opvolgmelk (180 ml) ook met bambix 12 mnd
    -s avonds voor het slapen gaan pyamapapje banaan of andere smaak.

Mag dit wel of is dat dus teveel? Ze eet verder goed fruit en d'r aardappeltjes/groentes/vlees gaat ook goed..

6. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Cocko,

Je gaat nu wel over de aanbevolen hoeveelheid melk/opvolgmelk heen met 180 ml gewone melk en 430 ml opvolgmelk (Pyjamapapje is ook op basis van opvolgmelk) dat lijkt me toch niet goed. Zoals al eerder aangegeven geeft dit een te zware belasting voor de nieren.
    Wanneer je 's ochtends een flesje van 150 ml opvolgmelk geeft met pap en in de middag ook flesje van 150 ml opvolgmellk met pap en 's avonds een Pyjamapapje voor het slapen gaan lijkt me dat een betere optie.
    Bespreek het nog even met consultatie bureau.

Groet,
    Saskia

7. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Fijn dat ik het hier nog na kan vragen!
    We zijn nu trouwens gestart met lepeltjespap, ze vindt dat wel erg lekker en krijgt daar 150 van.
    Daarnaast een flesje van 150 melk met pap want 180 dronk ze 9 van de 10x niet meer leeg.
    Dus denk dat we er wel uitkomen zo toch!?
    Bedankt voor de reactie.

8. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Cocko,

Ja prima zo, helemaal goed.
    Leuk om te horen dat ze de Lepeltjespap lekker vindt.

Groet,
    Saskia

Ninini vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina