Van google wordt ik niet wijzer. Ik vraag mij af of kinderen in NL vanaf groep 3 los of aan elkaar leren schrijven? Wij verhuizen naar NL en mijn dochter(s) leren hier los schrijven. Zelfs geen staartje aan de a of u etc. Of is dat verschillend per school?
Aan elkaar en vanaf groep 7 leren ze los schrijven. Het aan elkaar schrijven leren ze omdat het heel goed is om de fijne motoriek te oefenen.
Elke school kiest zelf of ze het lopend schrift of het blokschrift gaan schrijven. Is het lopend, dan eerste halfjaar gr 3 los en daarna aan elkaar. In de bovenbouw wordt dan ook het blok schrift aangeleerd, in het kader van eigen handschrift. Voor sommige kinderen is het lopend schrift echt een hel en dan kunnen ze natuurlijk al eerder overstappen op blokschrift. Vaak in overleg met een fysio bijv. En kinderen die later op de basisschool instappen (door bijv verhuizing) mogen bij ons ook het eigen handschrift aanhouden.
Mijn oudste is begonnen in groep 3 met lusschrift (aan elkaar), in groep 5 heb ik de juf verzocht om hem in blokschrift (Los) te laten schrijven. Lusschrift was zo onleesbaar. Sindsdien schrijft hij dus blokschrift. De jongste zijn begonnen in groep 3 met blokschrift. Geloof dat niemand nu meer lusschrift leert
Oh dat is wel goed om te horen dat bijvoorbeeld door verhuizing het blokschrift ook okay is. Mijm dochter stroomt in groep 4 in.
Bedankt voor alle reacties. Het is dus wisselend. Dan wachten wij het even af. Zij zit nu in groep 3 en start na de zomer in NL in groep 4.
Het verschilt inderdaad per school (per schrijfmethode). Toen de oudste in groep 3 zat leerde ze aan elkaar schrijven, maar toen de jongste in groep 3 zat (zelfde school) los. En op de school waar de oudste de laatste jaren zat (een andere school dus dan de eerste) schreven ze ook los.
Ik woon in de VS en hier leren kinderen bijna altijd alleen maar los schrijven op de meest simpele (slordige...) manier- ook nog eens ieder kind op z'n eigen manier. Ze leren dus nooit netjes schrijven zoals in Nederland en mijn kinderen krijgen altijd complimentjes dat ze zo netjes schrijven, terwijl ze voor Nederlandse begrippen dat helemaal niet doen! Ik vond het zo bizar toen we hier net woonden, maar aan de andere kant denk ik aan alle tijd die ik vroeger op school spendeerde aan nette schuine letters schrijven die precies binnen de lijntjes pastte en zie ik hoe onleesbaar ik nu schrijf en realiseer ik me dat het misschien allemaal wel een hele hoop tijdsverspilling was die we ook aan wiskunde ofzo hadden kunnen besteden
Haha ja herkenbaar. Mijn oudste schreef in NL in de ogen van de docenten niet netjes omdat zij linkshandig is. Hier maakt het idd niet uit zolang het meer leesbaar is. Nou ja ben benieuwd hoe ze dat in NL gaan oppakken, mijn middelste is vandaag al aan de slag gegaan om haar naam aan elkaar te schrijven!
Hier schrijven ze vanaf groep 4 aan elkaar. In groep drie beginnen ze hier met het schrijven van een blokkerig schrift. Dat gaat over in losse letters van het verbonden schrift. In groep 4 beginnen ze met de hoofdletters en aan elkaar schrijven.