Kind 16 maanden wil niet kauwen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Manana, 14 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    De titel zegt het al. Ik word er onderhand doodmoe van... Onze dochter van 14 maanden weigert te kauwen. Ze wil alleen pap of gepureerd fruit/eten en haar flesjes opvolgmelk.
    Als ik haar brood of een stuk fruit/groente geef, likt ze er een tijdje op en gooit het vervolgens weg :| is dit normaal? Wie herkent dit en heeft eventuele tips?

    Kan op internet niks zinnigs vinden :$

    Edit: ik heb ook geprobeerd kleine hapjes brood in haar mond te stoppen maar die spuugt ze gelijk weer uit
     
  2. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Oh ik zie net dat ik 14 maanden heb getypt ipv 16 maanden :confused: sorry allemaal (ben ook zo moe vandaag). @Beheer zouden jullie dit nog aan kunnen passen?
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Heeft ze daarvoor wel gewoon brood gegeten? En brood zonder korst? Heeft ze last van haar tanden als ze ergens op bijt?
     
  4. MariekeRox

    MariekeRox Fanatiek lid

    6 nov 2015
    1.611
    790
    113
    En als je een stuk korst geeft in der handen?
     
  5. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Ik heb het voor je aangepast.
     
    Manana vindt dit leuk.
  6. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Daarvoor wel een paar keer goed brood gegeten, maar is al een aantal maanden terug. Brood eet ze nu gemend door vla of yoghurt, maar dat slikt ze uiteraard gewoon door :rolleyes: ze heeft altijd wel last van tandjes lijkt het wel, want bijna elke luier is een (zure) poepluier en heeft daardoor al een lange tijd last van luieruitslag. Het is 2 dagen weg en alles begint weer opnieuw :|

    Likt ze aan en gooit het weg. Koekjes houdt ze wel langer vol, maar het blijft bij likken. Als ze stukjes in haar mond krijgt, spuugt ze die uit
     
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Rare vraag maar heeft ze het dan ook met ijsjes eten bv. of echt alleen bij harde dingen? Gevoelige tanden reageren ook op koud.. dan zou je daar eerder het probleem vinden. Of een vervelende ervaring gehad met doorslikken, pijn in de borst bij hard korstje oid.
     
  8. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Oh nee ze is gek op ijsjes, maar hoeft ze niet op te kauwen. Eigenlijk heeft ze amper ervaring, omdat ze het weigert te proberen :rolleyes: ik heb het een tijdje losgelaten met het idee, komt vanzelf wel weer. Maar als ze honger heeft, gooit ze die brood weg en wilt ze gevoerd worden. Gepureerd eten wil ze wel zelf eten. Althans ze dept haar lepel in haar bordje en stopt die in haar mond haha. Ik voed haar dan gewoon bij met een apart lepeltje
     
  9. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Haha ja lastig dat ze het nog niet kunnen zeggen he, al is haar reactie heel duidelijk. Misschien toch haar tandjes en een fase? Als ze dan wel gewoon genoeg gepureerde dingen eet, en het haar wel blijven aanbieden.. Ik zou een strijd proberen te voorkomen in ieder geval.
     
  10. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Heeft ze nooit stukjes gegeten of wel een (korte) periode?
    Ben je ook al bij de huisarts geweest met dit probleem? Waarom ik dit vraag, misschien voelen stukjes gewoon niet fijn in haar mond of heeft ze moeite met slikken. Zou natuurlijk best anatomisch iets niet helemaal goed kunnen zitten.

    Het vloeibare eten, eet ze dit wel goed en met smaak? Of moet je hier ook echt moeite voor doen?

    Ik moest even zoeken, maar ik moest even denken aan dit artikel.
    https://www.oudersvannu.nl/nieuws/hoe-vaak-ik-niet-in-gedachten-de-fruithap-door-de-kamer-heb-gesmeten/
     
  11. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    #11 Manana, 14 jan 2020
    Laatst bewerkt: 14 jan 2020
    Hoop ook dat het een fase is. Ga er zeker geen strijd van maken, want het is niet zo dat ze niet eet. Integendeel zelfs. Als ik haar voed, eet ze net zoveel haar zus :o: zal het iig blijven aanbieden
     
  12. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Oh nee dit is wel heel wat anders (gelukkig). Ze eet wel, heel goed zelfs zolang het gepureerd is en ze gevoerd wordt. Ergens op kauwen doet ze niet. Eigenlijk meer omdat ze het weigert te doen.
     
  13. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Oh en nee ben er niet mee naar de ha geweest, aangezien ze verder niks mankeert (gelukkig). Denk eerder dat ze het gevoed worden fijner vindt dan er zelf moeite voor doen:rolleyes:
     
  14. dreames

    dreames VIP lid

    9 dec 2007
    7.457
    3.708
    113
    Persoonlijk zou ik zeker wel naar de huisarts (en evt tandarts) gaan want echt 'normaal' is het in mijn ogen niet. Daarom zou ik als ouder toch willen weten of er een medische oorzaak is.

    Als ik echt zou denken dat het gemakzucht is (gevoerd worden is makkelijker) dan zou ik daar toch grotendeels mee stoppen.
     
    Eikeboompje vindt dit leuk.
  15. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij de reactie van @dreames! @Manana Ik zou echt naar de huisarts gaan om medisch dingen uit te sluiten. Helaas bekend met een situatie waarin eerst vloeibare voeding geen probleem was, maar dit later ook een probleem werd. En eten echt een strijd werd. Op de leeftijd van je dochter speelt gedrag ook een rol. Eerst medisch dingen uitsluiten en daarna zou ik toch echt ondersteuning vragen om voeding aan te pakken. Voordat ze straks er helemaal een grote strijd van gaat maken. Door gaan met voeren van vloeibaar eten gaat hierbij niet helpen. ;)
     
  16. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik sluit me aan bij bovenstaande! Ik werk als arts in opleiding tot kinderarts en dit soort kindjes zien wij áltijd. Gelukkig komt er bij >90% niet meer uit dan dat ze eigenwijs zijn ( ;) ) maar dat maakt niet dat het probleem niet serieus genomen dient te worden. Dus hop naar ze huisarts en vragen om een verwijzing!

    Wij hanteren 12-15 maanden als grens waarop min of meer “met de pot mee” gegeten moet kunnen worden. Een fase van slecht eten heeft ieder kind (regelmatig) maar mag volgens ons handboek niet langer dan 6 weken aanhouden (daarna spreken we van “afwijkend” gedrag - al dan niet “ziekte” - als er een ander onderliggen probleem is).

    Een zinnig advies geven hier kan ik niet, omdat onze anamnese nogal uitgebreid en breed is. De oorzaak is, zoals geschreven, meestal psycholgisch - ofwel: het kindje gewoon eigenwijs - maar dat zijn meestal de kindjes die wél hun koekje of frietjes eten. Soms is het psychologisch te herleiden naar een bepaalde gebeurtenis (bijv: pijnlijk verslikt). Maar er is een breed scala aan motorische (beweging: kauwen, slikken) en sensorische (gevoel van mond en tanden, geur of consistentie die tegen staat, enz) oorzaken.
    Denk bijv aan problemen met eten verplaatsen in de mond naar achteren, problemen met slikken, pijnlijke tanden, veel te grote amandelen, enz enz enz enz
    En dan zijn er nog de overige oorzaken, zoals oa stoornissen in energiehuishouding (maar zij eten meestal ook geen puree), verstopping (heel vaak!), reflux, allergieën, vernauwde slokdarm, enz

    Afhankelijk vd oorzaak geven we advies/behandeling. Ook bij de “eigenwijze” kindjes is er heel veel waar aan gedacht kan/moet worden.

    Succes!
     
    Manana en Eikeboompje vinden dit leuk.
  17. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de tips! Ik ga morgen de ha bellen.

    Vandaag wel hele banaan in kleine stukjes aangeboden. Eerst spuugde ze die uit, maar ik bleef ze terug in haar mond stoppen en uiteindelijk opgekregen op die manier. Verder een peer grof geraspt en deze heeft zonder moeite opgegeten. Deze ook in het begin paar keer uitgespuugd en daarna niet meer :)

    Zij is erg koppig, dan moet mama maar koppiger worden :o:

    Maar goed ben benieuwd wat de huisarts hier van vindt.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  18. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Ik zou echt de autonomie bij haar laten. Geef haar zelf de kans om te proeven, proberen en te ervaren. Ze krijgt niks als ze een paar dagen wat minder eet omdat ze de tijd nodig heeft om het te leren. Mocht het haar niet zelf lukken dan zou ik medische redenen uitsluiten. Maar een kind moet leren eten, puree is makkelijker dan stukjes en in de mond proppen is meer gemakzucht vanuit de ouders dan dat een kind zelf leert eten. Geef haar de tijd en vertrouw erop dat ze het kan. Oh en afleiding werkt vaak ook, een banaan terwijl ze in wandelwagen zit en rond wandelt bijvoorbeeld.
     
    Manana vindt dit leuk.
  19. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Dat klinkt als erg koppig haha. Waarschijnlijk wordt het een kwestie van doorzetten als dit op deze manier nu eerst wel lukt. Succes!

    Laat je even weten in de loopt der tijd of ze normaal is gaan eten?
     
    Manana vindt dit leuk.
  20. Manana

    Manana Fanatiek lid

    3 mei 2017
    2.477
    1.420
    113
    Vrouw
    Dank voor de tip! Ga het morgen eens uitproberen met afleiding :)

    Haha dat is ze zeker! Zo'n gevoel heb ik ook. We gaan dit doorzetten en kijken hoe het uitpakt.

    Vanavond kreeg ze macaroni (goed gekookt). Heb alleen de saus met vlees en groenten in de mixer gedaan. Zoals verwacht eerste paar hapjes eruit gespuugd en daarna wel kleine hapjes gaan eten. Ze heeft meer dan de helft van haar bordje op, dus ik ben tevreden voor vandaag. Wel doodop, maar tevreden :)

    Tnx! Zal ik zeker doen :)
     
    Poolvos, Eikeboompje en sabagirl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina