De regels zijn de laatste maanden zo vaak aangepast en de informatievoorziening vanuit onze GGD is zo onduidelijk dat ik even niet zo goed weet waar wij in onze situatie aan toe zijn. Misschien kan iemand hier iets over zeggen? Onze oudste dochter werd maandagochtend wakker met lichte verhoging en een hoestje. Zelftest was positief en een uur later konden we bij de GGD terecht; ook pcr was positief. We hebben ervoor gekozen haar niet te isoleren; het is best een ‘kwetsbaar’ kind en ik laat haar dit niet alleen doen. We proberen waar kan wel afstand te houden, en ook haar jongere zusje weet: nu even niet knuffelen of wat dan ook. Wij testten maandag allemaal negatief met een zelftest. Nu dachten we vanochtend: laten we er nog eens een zelftestje tegenaan gooien. Ik heb geen klachten maar er verscheen wel degelijk een heeeeeel licht streepje. Ik heb dus meteen een afspraak bij de GGD voor vanmiddag gemaakt. Wat staat ons nu te wachten? In principe zou onze dochter na 7 dagen uit quarantaine mogen, mits ze 24 uur klachtenvrij is. Ze hoest al niet meer en heeft alleen nog wat spierpijn dus ik vermoed dat zij a.s. Maandag wel weer naar buiten zou mogen. Maar de informatie vanuit de GGD baseert zich totaal op de situatie van dat je iemand isoleert en dat doen wij dus niet. Hoe zit dit dan? En hoe verhoudt dit zich tot mij, mocht mijn pcr ook positief uit vallen? En wat betekent dit voor de rest van het gezin? En hoe lang duurt mijn quarantaine; ik ben volledig gevaccineerd en heb tot op heden geen klachten, maarja, blijft dat zo.. Hopelijk kan iemand me een beetje op weg helpen.
Je dochter mag, zodra de klachten 24u weg zijn, na 7 dagen weer naar buiten. * voor gevaccineerde huisgenoten geldt dat zij 5 dagen na de test mogen testen... Uitslag negatief? Mogen zij weer uit quarantaine ongeacht isolatie kind. * voor niet gevaccineerde (ander kind) geldt dat dan pas de 5 dagen in gaan om daarna te testen en met negatieve uitslag weer naar buiten te mogen. * is er in de tussentijd een andere huisgenoot positief? Dan begin je weer van vooraf aan... Enkel de recentelijk genezen (dochter) hoeft dan niet meer in quarantaine als zij buiten haar 7 dagen en 24uur klachtenvrij zit.
Mocht jouw pcr positief zijn en je ontwikkelt geen klachten meer dan mag jij na 5 dagen alweer uit quarantaine en begint dan de 5 dagen waarna ander kind mag testen (voor gevaccineerde man is dit dan weer zodra jij uit quarantaine zou mogen...
Zo dacht ik het dus ook ja. Maar hoorde van vrienden hier dat haar dochter, onder de 12, na 5 dagen na positieve test ouder mocht testen en bij negatief al weer uit quarantaine. Zonder isolatie van ouder. En dit had de ggd gezegd. Dus schiet mij meer lek .
Dit is echt enkel bij isolatie van de besmette personen of gevaccineerde personen. Ik had m ook zo geïnterpreteerd uit de brief voor huisgenoten hoor... Maar tijdens bron en contact onderzoek werd toch echt gezegd dat dit niet is wat er staat.... Het betekende echt 5 dagen na laatste contact of na besmettelijkheid.
Geen idee wat er nu gaat gebeuren. Zij luistert naar de ggd en is vandaag der dochter wezen testen. Bij negatief gaat ze weer naar school. Heb het al een paar keer aangegeven dat ik het heel gek vindt want de regels zijn hoe dat jij het zegt. Meer kan ik ook helaas niet doen .
Wij hebben dit nu - ik kreeg vrijdag (10e) klachten en ben positief getest. Ik mag volgens GGD op vrijdag de 17e weer naar buiten (mits klachtenvrij maar dat ben ik nu al bijna) - middelste zoon is positief. Dit is grijs gebied omdat hij mij heeft aangestoken en waarschijnlijk al eerder positief was dan zondag hij heeft geen klachten maar ik zag 1x een snottebel zondag dus samen met GGD klachten genoemd dus hij mag zondag de 19e weer naar buiten. Dan is hij zeker niet meer besmettelijk: - mijn man is negatief getest. Die moet op dag 5 weer testen. Als negatief dan mag hij er uit (gevaccineerd) - mijn oudste is negatief. Die mag testen op dag nadat de laatste klachtenvrij is. Dat is in dit geval mijn middelste zoon dus. Hij mag op donderdag 23 dec dan testen. Negatief? Dan mag hij er uit. Positief dan gaat zijn quarantaine tijd in (zonder klachten 5 met klachten ook 7) - krijgen mijn man en de oudste eerder klachten? Eerder testen want als ze positief zijn gaat de tijd eerder lopen. - is mijn man vrijdag positief? Dan mag de oudste pas op dag 5 testen nadat mijn man klachtenvrij is. In dat geval gaan we mijn man wel isoleren zodat dag 5 na laatste contact nog steeds 23 dec is (mijn middelste zoon) - is mijn oudste vrijdag positief? Dan moet mijn man op dinsdag (dag 5 na positieve test omdat hij is gevaccineerd) weet testen. Ik heb gewoon het hele scenario met diegene van GGD besproken haha. Ze hielpen echt goed! De regels zijn inderdaad zoals @bulakgirl zegt. Ik vind en vond het ook maar ingewikkeld hoor. Maar mijn oudste is dus het langste de Sjaak omdat hij niet gevaccineerd is. Wat helpt is even per persoon scenario uitschrijven…