Kind 4 buiten niet naar school ivm vakantie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Minny, 3 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik had een mailtje naar de school gestuurd en ben net gebeld door de directeur. Super aardige man en hij wou meteen een afspraak maken voor kennismaking. Echt heel leuk.

Ze kan gewoon vanaf haar verjaardag in juni naar school. Dit ook omdat wij laat zomervakantie hebben, dus moet ze nog wel 7 weken heen voor het vakantie is.
    En ik heb gelijk even gevraagd of we in september ook nog even weg 'mogen'. Hij moest wel lachen om mijn vraag en zei dat de verantwoording bij ons zelf ligt, maar dat hij het ook gewoon zou doen.

We hebben volgende week een kennismakingsgesprek :D

2. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    nee het mag niet, maar scholen brengen het soms wel op die manier.... net zoals ze op mijn werk zeggen dat ze onze vakantie dagen afpakken als we ze voor het eind van het jaar niet hebben opgenomen...... als je niet beter weet en het klakkeloos aanneemt hebben ze je precies daar waar ze je willen hebben...

maar ze hebben dus geen poot om op te staan... zelf zou ik har in juni nog niet naar school laten gaan en dan op vakantie en dan in september beginnen, dan is ze er in het begin van het schooljaar toch bij....ook omdat jou dochter een vrij vroege leerling is.... aan de andere kant stromen er het hele jaar kinderen in, dus september op vakantie gaan kan zeker wel!

3. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    oh 7 weken is vrij lang nog ind....

4. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    De school mag het zeker weigeren.
    Zie volgende citaat:

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Ze vallen dan nog niet onder de Leerplichtwet, maar voor hen gelden wel de regels die de school voert over aanwezigheid en het volgen van het onderwijs. (Leerplicht net.nl)

Of te wel, breng je je kind op vier jarige leeftijd naar school, dan moet je je houden aan de schooltijden. Zo maar een vakantie tussendoor mag dus geweigerd worden. Maar goed, Minny, je hebt al duidelijkheid. De directeur vindt het best. Lekker toch, nog even goedkoop op vakantie!

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ja maar ze kunnen je niet beboeten of de onderwijs inspecties op je afsturen, ze hebben geen poot om op te staan.....

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik denk dat het wel grote impact heeft. Na de zomervakantie komen alle kindjes wat onwennig en verlegen op school. De juf start lekker rustig op zodat iedereen goed kan wennen. Als je haar een week of een paar weken later laat beginnen, komt ze in een actief draaiende klas binnen en is ze de enige die nog moet wennen. Ik denk dat je dat het beste kunt voorkomen. Ik zou inderdaad gewoon lekker vóór het hoogseizoen gaan.

7. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ja de directeur zei dat ze het pas mogen weigeren vanaf 5 jaar. En dat wil ik ook niet.

We gaan in ieder geval in mei lekker op zonvakantie en dan kijken we wel even wat we in september doen. Ze gaat in ieder geval in juni al wel heen, dat vond de directeur ook!!

8. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    Dit zegt de rijksoverheid ( regering, uitvoerders van de leerplichtwet)op haar site:

Leerplicht begint bij 5 jaar

Uw kind is leerplichtig als het 5 jaar is. Uw kind moet naar school vanaf de eerste dag van de maand nadat uw kind 5 jaar is geworden. Als uw kind bijvoorbeeld in oktober 5 jaar wordt, moet het op 1 november van dat jaar naar school.

Leerlingen van 4 jaar niet leerplichtig

De meeste kinderen gaan al naar school als ze 4 jaar zijn. Leerlingen van 4 jaar vallen niet onder de leerplicht, ook niet wanneer ze zijn ingeschreven op een basisschool. U bent niet strafbaar als u uw 4-jarige kind thuis houdt. De leerplichtambtenaar kan hier niet tegen optreden. Het is wel verstandig contact op te nemen met de school als u uw kind een dag thuis wilt houden.

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    in groep 1 komen er steeds kinderen instromen toch? lijkt me niet zo'n probleem hoor.....kinderen zijn heel flexibel, de juf/meester is het gewent

10. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    precies merken ze niets van ..... als het kind een week ziek is moet het toch ook natijd weer opnieuw "instromen"

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier stromen kinderen het hele jaar door in, dus als mijn zoontje eind november 4 wordt, dan stroomt hij ook in, in een actief draaiende klas. hij heeft dan na een week of 3 meteen twee weken kerstvakantie en ik vind dat persoonlijk heerlijk. de eerste weken zijn al intensief genoeg, dus even een 'break' is voor onze zoon dan juist erg prettig.

wat betreft leerplicht, scholen hebben een eigen regelgeving, maar als jij besluit je kind, na het netjes mede gedeeld te hebben, mee te nemen op vakantie voordat het 5 is, kunnen ze er niks aan doen.
    wij gaan er ook zeker nog even gebruik van maken tot Sven 5 is, daarna worden de vakanties al duur genoeg.

12. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Nou ja, dat wordt toch een eindeloze discussie :)
    Maar de school kan het wel weigeren, uiteraard zonder consequenties. Maar voor juf / meester is het geen pretje als de ene week jantje op vakantie is en de ander week pietje en dan weer klaas. Dat zou wel heel onrustig worden, naast al die instromende kleuters...
    Hoe dan ook, tis geregeld! Ik zou zeggen: fijne vakantie!!

13. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

hier gaan we aankomend jaar nog in juni op vakantie
    en daarna gewoon volgens schoolvakanties
    helemaal omdat noa een hsk kindje is vind ik dit beter voor haar om meteen goed aan het ritme en kindjes en leerkrachten te wennen
    het wordt al intensief genoeg voor der
    overigens wordt noa 25 augustus 4 en zal ze meteen kunnen starten omdat de schoolvakantie dan is afgelopen

14. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.809
    4.192
    113
    ik heb het topic verder niet gelezen maar zou nog lekker buiten het hoogseizoen gaan.
    Het scheelt gewoon zoveel geld.
    Ik zou alleen niet in september gaan maar bv in oktober.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik denk dat we het ook wat te zwaar zien hoor ;)
    denk niet dat de juffen en meesters daar echt wakker van liggen, als er een kindje ziek is, is het ook afwezig, dat inherent aan juf/meester zijn. denk niet dat men er zo zwaar aan moet tillen. vanaf 5 jaar wordt het al streng genoeg.

16. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Persoonlijk zal ik er niet voor kiezen later op vakantie te gaan als de school alweer begonnen is.
    Kindjes die na de zomer starten omdat ze dus in of net voor de schoolvakantie 4 worden zijn vroege leerlingen... en moeten dus echt binnen dat jaar laten zien hoe ze het doen.
    Ook al zijn kinderen van 4 nog niet leerplichtig, er word wel gekeken hoe het kind het gedaan heeft in groep 1 en of het evt wel naar groep 2 kan. Persoonlijk vind ik niet dat ze iets kunnen missen aangezien er al heel veel verwacht word van een kind van 4.
    School kan je vakantie wel degelijk weigeren... kinderen mogen zoals het bij ons vermeld staat maar een aantal uur per week verzuimen... Mocht je dit om wat voor reden langer willen dan moet het op aanvraag.

Tja het is ieder zijn keus hoor, maar mijn mening is dat een kind van 4 al niet echt kind meer kan zijn omdat ze al heel veel moeten kunnen, mee moeten komen en zelfs een cito krijgen.

17. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    trotse mama, en je hoort zelden dat kinderen in groep 1 blijven zitten, meestal kijken ze het dan aan in groep 2......ik denk dat dit ook wel losloopt, al vind ik het een beter argument dan dat het voor juf lastig is....

18. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik heb trouwens je topictitel nu al 5keer gelezen maar snap nog steeds niet wat er nou zou moeten staan :D

19. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    haha ja die is lastig.... kom er ook niet uit....:D

20. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Haha zag het zelf ook al staan en vroeg me af wat ik er nou neer wou zetten. Het zijn nu 2 zinnen door elkaar.

* Kind 4 buiten schoolvakanties om niet naar school.

* Kind 4 niet naar school ivm vakantie.

Was zo druk in mijn hoofd dat het er iets anders kwam te staan.:D

Deel Deze Pagina