Hoi meiden, De titel zegt het al. Krijgt jullie peuter nog een papflesje? Onze dochter is over 2 maanden alweer 2 jaar, maar wil in de ochtend niks anders dan haar papflesje! Ze geniet er nog zo van dat ik het best moeilijk vind die niet te geven. Ze weigert trouwens alle andere alternatieven... Daarom vroeg ik mij af of mijn dochter de enige is en/of het wel verstandig is dit te blijven bieden? Ook is ze zo'n 2 weken van haar speen af. Soms vraagt ze daar nog naar voor het slapen gaan. Wil haar flesje nu ook niet afpakken. Ze is ook een lastige eter en ik vind het dan stiekem wel fijn dat ze dan iig toch nog wat pap binnenkrijgt Ben benieuwd naar jullie kids. Alle tips zijn overigens welkom. Ik krijg overal commentaar van mensen over wat wel of niet te doen. Begin de laatste tijd soms gewoon te twijfelen aan mezelf als moeder.... Ik probeer gewoon naar mijn kind te kijken/luisteren en haar zo het beste aan te bieden. Ik vind het belanhrijk dat mn kind gelukkig en tevreden is
Persoonlijk vind ik het onzin om je aan allerlei schema's te houden mbt behoefte van je kind. Waarom moeten ze zo nodig van de fles af op een bepaalde leeftijd? Niet dat je tot ze 10 is haar de fles moet geven, maar zolang zij het lekker vind snap ik echt het probleem niet. Wij hadden hetzelfde 'probleem' hoor, alhoewel wij het zelf nooit een probleem vonden. Dochter vond het heerlijk om 's avonds nog een flesje melk te drinken. Dit heeft ze gedaan tot ze bijna 3 jaar was (dat is nog maar een 1,5 maand geleden). Daarna wilde ze vanzelf geen flesje meer. Nu drinkt ze 's avonds nog een beker melk. Mijn mening is dat zolang ze het lekker vind je het haar niet moet verbieden, maar goed dat is mijn mening.
Hier nooit een papfles gehad maar melk uit de fles was ze zo gek op. Dat met 2 jaar en 4 maanden gestopt.
Ik zou me er niet druk om maken en gewoon lekker geven. Ik zie het wel bij meer kinderen, of in de ochtend als ze net uit bed zijn of in de avond voor het slapen. Een fles per dag lijkt me geen punt, het zou wat anders zijn als ze de hele dag met een fles rondsjouwt. Als je haar na die fles nog wel een 'gewoon' ontbijt aanbiedt komt er vanzelf een moment dat ze dat liever wil.
Dat vinden wij dus ook, maar krijgen hierover zoveel commentaar dat je onbewust gaat twijfelen of je het wel goed doet...
Zo denk ik er ook over, zoonlief wordt volgende maand 2 en die heeft 's avonds voor het naar bed gaan nog een papfles, ik heb er geen problemen mee, zolang hij het lekker vindt.. Ze zullen als ze 10 zijn inderdaad heus die fles niet meer willen. Maak je niet druk om wat andere mensen zeggen, doe wat voor jou goed voelt!
Tnx voor de tip Dat kan ik nog eventueel proberen. Maar weet nu al bijna zeker dat ze er niks van moet weten. Ze is gewoon niet zo'n eter Maar goed niet geschoten is altijd mis
Ach, je krijgt zoveel goedbedoelde adviezen.... Maar het ene kind is het andere niet. Als je haar elke ochtend een Mars zou geven zou het wat anders zijn, maar wat is er mis met pap? Mijn schoonvader eet ook pap als ontbijt en daar zegt niemand wat van. Gewoon lekker verschillende dingen blijven aanbieden, maar tegelijkertijd ook gewoon de (gezonde, normale) dingen geven die ze lekker vindt....
Bedankt voor jullie reacties meiden! Wat fijn om te lezen dat het toch niet zo vreemd is voor een peuter
Ik heb altijd geredeneerd van waarom is het wel geoorloofd dat moeders tot 3/4 jaar de borst geven en waarom zou een peuter dan niet een flesje mogen krijgen. Heb een kennis die haar kinderen tot 4 jaar borstvoeding geeft. Vonden ze op CB geweldig. Toen ik bij mijn eerste zei toen ze rond de 11/2 was dat ze nog een fles kreeg in de avond kreeg ik me toch een preek van de verpleegkundige. Toen ik zei waarom dan niet en dat er moeders zijn die hun kinderen 4 jaar lang zelf voeden vaak meerdere keren per dag, was dat geen argument. Was niet met elkaar te vergelijken zei ze. Maar welke argumenten daar dan bij hoorden die kreeg ik niet te horen. Nou ja zeg. Ik heb het nooit meer gezegd dat ik ze het toch lekker wel gaf. Mijn jongste dochter is 31/2 jaar en heb pas recent de laatste avondfles er af gehaald. Dat was de enige fles die ze nog kreeg hoor. Heb tegen haar gezegd dat als het blik leeg was (gebruikte nutramigen) dat we dan stoppen met het avondflesje. Zo is het gegaan. Zij is wel degene die het langst een flesje heeft gedronken. Mijn oudsten waren er rond de 21/2 wel klaar mee. Mijn kinderen werden altijd rustig van het avondflesje. Even een momentje rust voor het tanden poetsen en naar bed gaan. Dus gewoon blijven geven dat ene flesje per dag.
Dat is wel een goeie! Nooit in me opgekomen zeg Ze krijgt ook een kleine avondflesje voor het slapen gaan. Wordt ze idd erg rustig van
Papflesjes hebben wij nooit gehad, maar bij de oudste zijn we wel tot bijna 3 door gegaan met een bekertje opvolgmelk in de ochtend en avond. Ze dronk het echt graag en aangezien ze verder goed gezond at, had ik er weinig op tegen. Ik denk dat we bij de jongste misschien wel iets eerder gaan stoppen, omdat zij vrij stevig is, maar ik ga zeker door tot 2 of 2,5.
Misschien kan je de pap aanbieden in een tuitbeker, dan leert ze toch de fles af. En als dat niet lukt gewoon lekker blijven geven in de fles, niks mis mee.
Nee kregen en krijgen ze hier niet. Bij de oudste vanaf haar eerste verjaardag geen fles meer gegeven en de jongste wilde vanaf een maand of 10 geen avondfles meer. Een bekertje melk of water hadden ze wel kunnen krijgen als ze daar behoefte aan hadden.
Nee natuurlijk niet, ik vind een fles voor baby's. Een papfles heeft mijn dochter gehad van 6 tot 9 maand ofzo, daarna heel eventjes pap uit een bordje en vanaf 11 maand gewoon een boterham als ontbijt met een bekertje melk. Een (open) bekertje melk heeft ze tot haar 3e verjaardag ongeveer nog wel gedronken voor het slapen gaan bij het voorlezen, daarna wilde ze zelf niet meer.
Hier alleen nog een flesje thee (melk valt bij haar te zwaar) in de avond voor de jongste, maar was van plan om dat binnenkort in een rietjesbeker oid te doen. Pap krijgt ze vanaf een maand of 10 gewoon uit een bakje met een lepel.
Mijn dochter van 2 is ook dol op haar papfles. Wij hebben nu als compromissen dagen dat ze naar het kdv gaat (twee) mag ze een papfles en anders eet ze een boterham. De jongste vindt een papfles niks en eet twee boterhammen in de ochtend.
Hier heeft hij nooit pap gehad, vond hij niet te eten/ drinken. Z'n fles hebben we na 1 jaar geleidelijk afgebouwd, ik vond het gewoon niet meer nodig. Een fles is voor baby's en aangezien hij overdag alles uit z'n rietjesbeker drinkt vond ik dat dat met melk ook kon. Met 13 maanden ging hier de avondfles eraf, die dronk hij toch nooit zo geweldig meer, dus gaf ook geen enkel probleem. Met 16 maanden ook met de fles in de vroege ochtend gestopt, dit kostte wat meer moeite, maar was gewoon een gewoonte geworden. Hij dronk namelijk rond 5.00 een fles en ging dan weer slapen om vervolgens om 8.00 nog weer te ontbijten. Maar goed, als jullie er geen probleem mee hebben, wat maakt het dan uit wat anderen ervan vinden?! Jullie kindje en jullie keuzes.