Wij willen graag in mei aansluitend op de meivakantie een midweekje weg met onze dochter die dan 4 is en naar school gaat. Nou wordt er in het schoolboekje gesproken over een 'schoolplicht' voor 4jarigen. Betekent dit dat de school ons kan verbieden onze 4 jarige mee te nemen op vakantie buiten de schoolvakantie?
Bij mijn dochter op school hebben ze er nooit moeilijk overgedaan op 4-jarige leeftijd. Omdat ze bij wet pas met 5 leerplichtig zijn. Ik heb toen van te voren gewoon een briefje bij de groepsleerkracht ingeleverd dat mijn dochter een bepaalde week niet op school was.
Schoolplicht is iets anders dan leerplicht. Schoolplicht betekent dat je kind verplicht is om vanaf 4 jaar een school te gaan bezoeken. Je kind is echter nog niet leerplichtig. Dit is pas vanaf 5 jaar. Kort gezegd: je mag een kind van 4 dus niet tot aan zijn /haar vijfde verjaardag thuis houden, maar wel spelen met de tijd op school. Het is overigens wel zo dat je je kind niet te pas en te onpas naar school mag brengen wanneer het jou uitkomt. Ook een 4 jarige heeft een programma waarbij het niet fijn is om continu dingen te missen,p. Maar je directeur mag dit weekje, zover ik weet, niet weigeren.....
Oke, het leek me ook al sterk dat ze het je kunnen weigeren. Ik had altijd begrepen dat ze inderdaad pas leerplichtig zijn vanaf 5. En inderdaad logisch dat je ze niet te pas en te onpas thuis mag houden. Hopen maar dat dat er inderdaad mee bedoeld word!
Vanaf 5 jaar leerplicht...dus je kunt prima nog een weekje extra weg... We spreken hier over de kleuterschool....dus erg veel zullen ze niet missen Van te voren ( ruim zou ik doen) netjes melden en lekker gaan. Kun je nu nog van profiteren.
Wij moesten het altijd officieel aanvragen, maar is nooit moeilijk over gedaan. Wij zijn, in het eerste jaar, in totaal 5 weken op vakantie geweest buiten schoolvakanties, verdeeld over 3 vakanties. Nooit problemen mee gehad.
kind van 4 jaar is niet leerplichtig dus het mag. vanaf 5 jaar moet je verlof aanvragen en onze school is er erg streng in
Hier was het met 4 jaar wel een meldplicht. Maar dat was dan ook genoeg. Vanaf 5 jaar moesten we een heel formulier invullen.
Vanaf 5 jaar zijn ze leerplichtig. Dus met 4 jaar 'mag' nog. Ik zou er zelf niet voor kiezen om een paar weken weg te gaan. Dan mist je kind toch teveel, moet daarna weer 'wennen', etc. Ook al zitten ze pas in de kleuterklas, het is natuurlijk wel anders dan bijv. kdv/psz. Maar een (mid) weekje of extra lang weekend lijkt mij geen probleem, hoor.
Idd met pas 5 leerplichtig. Wij zijn in september ook anderhalf week naar Mallorca geweest met toen ons 4 jarig zoontje. Moesten wel formulier invullen waarom, maar word niet geweigerd als ze 4jr zijn. Ik zou zeggen geniet er nog van zolang het nog kan!
Goed lezen ook!? Chantal zegt dat ze nooit een paar weken het kind van school zou houden buiten de reguliere vakanties, en daar ben ik het mee eens. Je haalt het kind helemaal uit het ritme. Maar als je als ouders geen keus hebt, dan zou bij mij gezinstijd zeker voor gaan (want de ouders die in de vakanties moeten werken, hebben ook recht op tijd met het gezin) Maar wij zijn in de kleuterperiode meerdere keren een midweek weggeweest buiten de vakanties om. Gewoon omdat het nog kon Heerlijk rustig, en kindjes genoten volop. Lekker doen als het nu nog kan!
Kan gewoon hoor, je hoeft het niet aan te vragen op school, mededelen is voldoende . Ze hebben nog geen leerplicht, zo simpel is het. En een weekje niet in groep 1 is echt geen probleem qua leerstof. Wij gaan dit jaar in de meivakantie en de week daaraan voorafgaand op vakantie (3 weken dus totaal), heb verlof gevraagd voor mijn dochter in groep 2 en ook dat was geen probleem.
Wij hebben het ook gedaan. Onze zoon in van februari, dus kleutert sowieso bijna 2.5 jaar. In juni 2014 zijn we nog twee weken weg geweest buiten het seizoen en dit jaar hebben we vlak voor zn verjaardag nog een weekje centerparcs gedaan. We hebben het wel van tevoren gemeld op school, maar het was geen probleem. Dit jaar zijn we trouwens in de meivakantie geweest en dat was ook nog goed te doen qua prijs en het weer (Zuid-Frankrijk) was ook prima.