Hoe hebben jullie dat aangepakt en met welke leeftijd zijn jullie echt actief begonnen? Ik heb nu zo'n wc-bril verkleiner op het oog met muziekjes. Wil liever geen potje introduceren maar gewoon gelijk op de wc (met verkleiner uiteraard) ze is er wel al mee bezig. Dus wilde eens rustig aan gaan beginnen. Maar hoe begin je?
Kijkt ze al toe als jij op de wc zit? Hier keek zoon eerst n paar weken mee tot ie zelf zei van ' ook ook ook!' Toen n potje naast de wc neergezet (al kan dat ook gewoon op de wc zelf). En nu elke ochtend als ik uit bed kom vraag ik van '*naam* zullen wij gaan plassen?' En dan rent ie vet blij mee en gaat hij op het potje plassen. Overdag oefenen lukt niet vaak ivm voltijd studie, maar de gastouder doet het af en toe ook. Savonds vraag ik ook weer of hij meegaat naar de wc net voor bedtijd en dan lukt het ook. bij mijn dochters net zo gedaan en op n gegeven moment overdag een onderbroek ipv luier aan (en een mega voorraad schone onderbroeken in de kast) en dan gewoon op de signalen letten. Bepaalde houding, hup op de pot. En ze nemen t vanzelf over.... Dochter 1 was overdag zindelijk met 2 jaar en 3 maanden Dochter 2 nét voor groep 1, die wilde gewoon niet. En in dat geval moet je niet pushen want dat werkt averechts. En zoon is begonnen met 1 jaar en 11 maanden en dat gaat nu dus steeds beter
Dankjewel voor je reactie! Ja ze gaat eigenlijk al heel lang mee haha. Ze is ook altijd mega geïnteresseerd Ga nu dat ding bestellen voor op de wc en zodra die binnen is zal ik eens aan haar vragen of ze het ook wilt proberen. Wat gled trouwens van je zoon. Dat die er al zo mee bezig is!
Zoontje is vanaf babyzijn mee gegaan naar de wc maar is bijna 4 en net een paar weken zindelijk. Met 1.5/2 jaar leek ie interesse te hebben, paar keer ook naar de grote mensen wc geweest maar ineens was er paniek dus toen laten rusten. Tussen de 2.5-3.5 jaar een peuterwc met muziekje aangeschaft, een potje en een brilverkleiner maar meneer had 0,0 interesse. Weer laten rusten en na het laatste bezoek aan het cb de luier afgedaan en met een paar dagen was ie 100% zindelijk. Je zou d'r op vaste tijden (bijvoorbeeld bij het opstaan en bij het naar bed gaan) op de wc kunnen zetten, je kan misschien signalen herkennen wanneer ze moet plassen of poepen en haar dan dus op de wc zetten...met een luier afdoen zou ik wachten tot er meer interesse in is en dan zou je nog met een beloningssysteem kunnen gaan werken.
Ik zou toch een potje overwegen. Voor zo'n kleintje is dat toch wat minder 'groots'. Ik vond het persoonlijk belangrijker dat ze snel zindelijk was, dan dat het meteen op de grote wc was. Op de wc moet je ze bovendien altijd helpen als ze zo klein zijn, en een potje kan in het begin mee in de living zodat je snel kan inspelen op een dringende nood. Hier vanaf anderhalf regelmatig op het potje gezet, potje stond in de living en in de badkamer. Op 23 maand was ze volledig zindelijk overdag.
Begonnen toen ze geïnteresseerd raakte in de wc. Toen wanneer ze het wilde erop gezet. De laatste maanden consequent op het potje voor en na het slapen. De laatste weken heeft ze een wat drogere luier na de nacht. Op het potje komt dan nog een grote plas. Ook geeft ze het nu goed aan overdag mits ik haar dan geen luier(broekje) aan. Bij het kinderdagverblijf geeft ze het nu ook aan. Ze gaat er zelfs zelf naar de wc (op haar manie) Poepen doet ze nu al 2 weken op de wc! Vandaag de hele dag behalve bij het slaapje alleen de onderbroek aan. Het gaat super! Morgen naar het kinderdagverblijf gaat ook alleen de onderbroek aan en ik heb voor de zekerheid schone broeken in de tas. Ze is bijna 2,5 en het bijzondere vind ik dat ze nog prematuur geboren is (10 weken te vroeg) dus wij zijn mega trots 😀
Onze dochter gaat sinds 4 dagen op het potje/de wc. Ze is nu 22 maanden. Ze wilde na een paar keer niet meer op het potje, de wc vond ze veel fijner. De eerste dag had ze 8 natte broekjes en zette ik haar op bepaalde momenten op de wc, of wanneer ik aan haar kon zien dat ze moest. Aan het einde van de dag begon ze zelf te roepen 'wc!' als ze moest en dan rende ze er naartoe. De tweede dag 7 natte broekjes, waarbij er toch vaak ook nog een deel in de wc terechtkwam, was ze net te laat. Ze gaf het al steeds zelf aan als ze moest en rende er dan weer naartoe. Tijdens haar dutje of tochtjes naar de winkel droeg ze een luierbroekje (wat we absoluut geen luier noemen, 'want die heeft zo'n grote meid echt niet meer nodig') en die was elke keer droog. De derde dag had ze alleen aan het einde van de middag twee keer een natte broek, ze was ook erg moe omdat ze geen dutje had gedaan dus misschien had dat er ook wat mee te maken. Maar verder steeds op tijd zelf aangegeven wanneer ze moest. Vanochtend kwam ze droog uit haar bedje en tot nu toe heeft ze één keer een klein beetje in haar broek geplast. Vanochtend hebben we alle luiers opgeruimd en heeft ze er zelf eentje heel demonstratief in de prullenbak gegooid. We gebruiken stickers als 'beloning', die plakt ze dan heel trots op en de kaart hangt zichtbaar in de woonkamer. Ze laat iedereen die binnenkomt meteen haar stickers zien, zo trots is ze. We hadden de eerste twee dagen wel eens dat ze protesteerde of het ineens spannend vond als er dan echt wat kwam, maar dan probeerden we haar af te leiden, bijvoorbeeld met een liedje. Ik keek er stiekem wel een klein beetje tegenop, maar het is mee enorm meegevallen tot nu toe. We zijn trouwens voornamelijk begonnen omdat we de strijd tijdens het luier verschonen zat waren.
Ik zou voor een potje gaan. Wij zijn al een tijdje bezig met onze jongste, maar die wil nog niet erg. Tot voor kort vond hij de wc echt doodeng. Deze week wou hij voor het eerst op de brilverkleiner en toen vond hij het erg leuk, maar hij is dus al bijna 3. Hij heeft overigens nog nooit iets op het potje of de wc gedaan. Hij probeert het echt, we letten goed op en zetten hem bij tekenen van een aankomende plas of poep gelijk erop (dat wil hij zelf ook), maar er komt niets. Later komt het dan alsnog in de luier.
Bij de oudste met 2,5, toen was zijn zusje net geboren en ik was het dubbele luiers verschonen al snel zat Toen gewoon zijn luier uit, onderbroek aan, en na een paar dagen was hij zindelijk. Bij de tweede van alles geprobeerd, maar niks werkte. Tot ze een paar dagen voor haar derde verjaardag opeens zei:' Nu wil ik nooit meer een luier om.' En sinds die dag is ze overdag zindelijk. Snel daarna ook 's nachts.
Ik heb veel gehad aan het boek zinlijk maken is kinderspel. Dochter is bijna twee en Plaszinlijk. Poepen is nog wat eng. Niets forceren. Kindje geeft zelf aan wanneer ze er aan toe zijn. Ze is zinlijk teruggekomen van vakantie in juli. In september had ze er geen belang bij en nu opeens is ze echt zinlijk. Ze bepalen zelf.
Mijn zoontje ging op die leeftijd al heel vaak met me mee naar de wc. Ik benoemde dan altijd wat ik deed. Mama draagt geen luier,mama plast/poept op de wc. Daarna schoonmaken, dan wc doortrekken, dag plas! Mn zoon vind het boek van Bobbi de beer ook leuk. Bobbi op het potje. Ik zette mn zoon al weleens op de brilverkleiner met zn kleding aan. Had ook heel lang een potje naast de wc staan. Dan ging ik plassen en mn zoon even zitten. (Hij is altijd toch al bij me) Mn zoon heeft er verder weinig interesse voor,maar als ik hem op de wc zet in zn blote billen plast hij wel... Hij vraagt er zelf niet om. Ik zet hem op vaste momenten op de wc, s morgens als hij uit bed komt, voor t slapen gaan en voor t douchen. Ik kan hem een dag droog houden door hemvaker op de wc te zetten..,maar als ik het een dag niet doe plast hij volop in zn luier en vraagt nergens om. Zegt altijd nee als ik vraag of hij moet plassen.... Hij is 2,5 nu. Ik denk dat t vanzelf komt als hij er aan toe is.
Mee eens, ik ben ook met potjes begonnen, kun je overal neerzetten en meenemen (auto). Voor in de auto nam ik altijd wat vuilniszakken mee, die deed ik er als ze moesten poepen, haha, hoef je geen drollen en uit te schrapen . Verder ging ik daarna snel over op een zitverkleiner. Eigenlijk heb ik het bij beide kinderen hetzelfde aangepakt. Potjes neergezet, eentje beneden en eentje boven. Met een pop laten zien wat de bedoeling was, boekje voorgelezen van Lotje op het potje en ze er zelf de eerste paar keer opgezet. Na een paar keer kwam er een plasje. Ging steeds vaker goed. Nooit met stickers, cadeautjes of zingende potjes gewerkt, gewoon vrolijk beloond. Mijn zoontje was met 2 jaar zindelijk, mijn dochter met 2 jaar en 4 maanden.
Heb je al eens geprobeerd de luier gewoon uit te laten? Mijn dochter is al meer dan een jaar zindelijk, maar als ik haar een luier zou aandoen, zou ze er ook gewoon in plassen. Conditionering, denk ik. Ik zou eens kijken wat hij doet als je de luier uitlaat en zegt dat jullie vandaag op het potje gaan. Nu ja, je vroeg niet om dat advies. Maar ik denk dat die afwachtende houding het net vaker moeilijker maakt op latere leeftijd.
Hier ook de luier afgelaten want anders plaste ze er inderdaad in. Alleen nog tijdens de middagslaap en nacht. Ze poept ook al op de wc.
Ik wil binnekort ook beginnen, zoon vind de wc erg interessant gelukkig. Soms plast hij onder de douche en benoem dan wel dat hij aan het plassen is. Hij is 20 maanden.
Die van mij was 18 maanden toen ik elke verschoonbeurt haar op het potje zette. Met 20 maanden gaf ze het zelf duidelijk aan. Toen ze 21 maanden was kwam haar zusje en kreeg ze een terugval. Met 24 maanden plaste ze doelbewust weer zelf op toilet ed zonder ongelukjes. Ik beloonde haar met een stickerkaart en bij zoveel stickers een cadeau. M'n jongste geeft ook al haar plas en poep aan, nog net geen 18 maanden. Doe exact hetzelfde; alleen het sticker systeem nog niet, want doelbewust ophouden gaat nog niet. Ik had overigens z'n potje die zingt als je een plasje doet haha.
Dat denk ik ook. Hoe jonger ze zijn, hoe minder ze over die luier nadenken of het vanzelfsprekend vinden. Ik zie vaak dat kinderen die drie zijn ondertussen zo gewend zijn aan die luier, dat ze daar maar moeilijk afscheid van kunnen nemen of soms zelfs alleen nog maar in een luier durven plassen of poepen.