Kind (6 jaar) en koorts die niet stopt..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DR87, 5 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Hoi,

Ik ben al met mijn zoontje van 6 bij de huisarts geweest, maar ben toch benieuwd of iemand dit herkent/ervaring mee heeft:
    Mijn zoontje is al sinds geboorte veel ziek. Hij heeft direct na de geboorte in het ziekenhuis een week antibiotica gehad, wat waarschijnlijk niet heeft mee geholpen. Tot 4 jaar heb ik er niets mee gedaan, omdat ze veel van de opvang kunnen oppikken (hij was gemiddeld 1 keer in de 2 weken flink ziek). Daarna bleef het.. met 5 jaar heeft hij buisjes gekregen vanwege regelmatige oorontstekingen. Eind 5 jaar ook de amandelen eruit omdat hij veel ziek bleef en met elke verkoudheid lang koorts had. Vervolgens maandenlang geen ziekte, wat was dat fijn! We dachten echt dat dit de oplossing was. Maar helaas.. weer een paar keer ziek en het erge: de koorts stopt niet als hij ziek is. We zitten nu op de 10e dag koorts. De huisarts heeft hem maandag nagekeken en het is iets met de bovenste luchtwegen (flink verkouden en een hoest). We hebben dit allemaal momenteel thuis maar niemand is er ziek van behalve hij. We moeten tot vrijdag afwachten en ondertussen heeft de huisarts een consult bij de kinderarts gedaan vanwege dit patroon.

Het vele ziek zijn kan bij hem horen, maar waar ik mij zorgen over maak is dat zijn lichaam het steeds moeilijker zelf kan oplossen. Begin dit jaar heeft hij ook weer een paar oorontstekingen gehad (buisjes waren eruit en arts dacht dat nieuwe niet nodig waren) en weer antibiotica nodig na 1,5 week koorts en geen verbetering. Inmiddels weer buisjes.
    De huisarts denkt dikke pech met start antibiotica en daardoor verminderde weerstand en overactief immuunsysteem, maar ze weet het niet zeker, vandaar kinderarts. Kan eroverheen groeien met 10/11 jaar. Dat is nog lang! En ook aan deze infectie zie ik niet zomaar een eind komen, er is geen verbetering zichtbaar in de koorts. Hij mist zoveel school.. en z’n lichaam is zo moe, valt af, slaapt slecht, enz.
    Op internet kan ik hier weinig over vinden. Is er toevallig iemand die dit herkent of er een idee over heeft?

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Mn man had chronische oorontsteking veel ziek om de haverklap weer raak. Tot aan zn 10e ellende mee gehad. Puur ondat hij een hele smalle buis van eustachias had en pas rond 10 is dat dermate gevormd dat hij niet telkens dicht gaat.

Ik zou zelf kijken naar weerstandverhoging, sambucol werkt hier goed anderen pakken die van vogel of vsm (echinea).

Wat ook nog kan zijn is een atypische uiting van een allergie. Koemelk allergie kan bijv veel verkoudheidsklachten geven en als de boel dicht gaat, gaat die buis ook vervelend doen. Omdat het al zo lang een getob is en aanhoud neig ik naar die hoek.

Mocht de reguliere paden niets uit komen, dan in de alternatieve hoek zoeken daar kwam de man van mn collega ook terecht na jaren getob en bleek met gluten niet echt lekker te draaien. Aangepaste leefstijl en onstekingsvrij.

Mn ex moest varkensproducten mijden, amders kreeg hij overal ontstekingsreacties, stramme gewrichten en voelde zich hondsberoerd.

DR87 vindt dit leuk.
  3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou ook denken aan iets wat zich atypisch uit.

Mijn zoon ( toen 5) was ook zo aan het tobben, dan weer koorts en ziek om vervolgens 2 weken geen last te hebben om weer een dag of 2/3 meer dood dan levend te zijn. Antibiotica hielp niet, kinderarts gebeld ( door huisarts) en die wilde longfoto's voor de zekerheid ( was op een vrijdag). Bleek hij een dubbele longontsteking te hebben.

DR87 vindt dit leuk.
  4. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Bedankt voor de tips. Vanochtend te horen gekregen dat we zijn doorverwezen naar de kinderarts. Ik neem het mee van de allergieën! Hij heeft verder 0 symptomen, zoals eczeem, buikpijn oid, zou het dan toch zoiets kunnen zijn?
    Weerstand gaan we idd ook op inzetten. Helaas is zwemles ook een trigger. We hebben nu een zwemsuit gekocht (advies huisarts), zodat hij wat warmer blijft.

5. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Poeh heftig zeg. Goed dat jullie erachter zijn gekomen.. we proberen bij de antibiotica weg te blijven, maar als hij eind deze week nog steeds koorts heeft, weet ik niet wat ze gaan doen..

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik haak hier even op in, omdat ik als kind ook veel oorontstekingen had en op leeftijd van 6-10 jaar was de relatie tussen oorsteking letterlijk 1-op-1. Als ik ging zwemmen in chloorwater, kreeg ik in de avond oorpijn, in de nacht koorts en was ik weer 4-5 dagen ziek met veel pijn. Ik had geluk dat ik al voor mijn 6e zwemdiploma's had behaald, dus mijn ouders (en ik...) kozen er voor om niet te zwemmen. Soms met kinderfeestje ging ik toch mee, maar was altijd raak...

Ik ben er inderdaad overheen gegroeid. Allergieën speelden wel mee, al zijn die pas op latere leeftijd ontdekt (14 jr).

De kinderen van mijn broer hebben ook lange trajecten met buisjes en oorontstekingen gehad, veel pauzes moeten inlassen in zwemlessen omdat het niet ging. Ook bij hen ging het beduidend beter vanaf 9-10 jaar.

Heel veel sterkte!

DR87 vindt dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Het zal niet als eerste op de agenda staan maar aan de andere kant het is ook voor een groot deel uit te sluiten. Alhoewel t met een geval met vertraagde / atypische reactie lastiger testen is.

Ik zou niet direct in bijv de glutenkoers zoeken maar meer in de koemelk starten omdat dit al speelt sinds zuigelingen tijd (voor je zelf even nagaan of dat echt melkperiode nog was of al met hapjes).

Een periode koemelkvrij (even heel goed op de etiketten letten!) zou je zelf ook als optie kunnen voorstellen. Je kan er in elk geval niks mee schaden, het kost alleen wel tijd en moeite.

Dan laat je koemelk strikt weg (zou geitenmelk ook niet inzetten als vervanger) en de rest van je boodschappen en dingen hou je zo constant mogelijk. (Of ze moeten zelf nog een optie weten voor dit soort types)

Blijft t dan ineens goed gaan kan je twijfelen of t toeval is of je hebt t probleem te pakken.

Je zal niet de eerste zijn die tegen een KMA aanloopt na jaaaaaaaaren. Sluimert net voldoende om tot last te zijn, maar niet opvallend genoeg om de vinger op te leggen.

DR87 vindt dit leuk.
  8. Sjanani

Sjanani Bekend lid

1 aug 2019
    505
    273
    63
    Vrouw
    Hier wel een beetje vergelijkbaar met onze zoon. Hij blijkt allergisch te zijn voor veel dingen zoals honden, katten en huisstofmijt en vooral hooikoorts vrijwel het hele jaar door (alleen met regen in de winter is het minder erg). Hij wordt sochtends wakker met verhoging en hoofdpijn, niet lekker, geen honger en ziet er dan ook ziek uit. Iedere ochtend, behalve dus in de winter af en toe. Met allergie medicijnen van de huisarts voelt ie zich binnen een half uurtje weer prima en ziet er dan ook beter uit. Als we geen medicijnen geven zet de verhoging door en wordt het koorts (soms rond de 40 graden). In de zomer heeft hij extra medicijnen voor eind van de dag en de nacht fijn door te komen. We hebben veel bij de kinderarts gelopen vanaf dat hij 2 was ongeveer en nooit wat kunnen vinden. Toen hij zes was is hij getest op allergieën (huisarts kwam met het idee) en vanaf toen meteen medicijnen en daarmee is het goed te doen.

Door de aanhoudende koorts en ook vanwege de bovenste luchtwegen, doet mij dat hieraan denken.

9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.414
    113
    Mijn dochter werd ook vaak ziek na zwemmen - door de druk van het water werd er troep in die buis van Eustachius ’geduwd’ en dat ging dan weer pijn doen en lopen irriteren. Ik zou dat dus ook zeker in je achterhoofd houden!
    Hier was het bij haar heeel vaak zo dat koorts door haar oren kwam.

DR87 vindt dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Hadden oordopjes daar effect bij? G ging precies gestrekt na zwemmen vandaar de vraag (was ook verkouden dus daar hebben we t toen maar op gegooid)

11. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Ja herkenbaar. Toen zijn buisjes er even uit waren, kreeg hij na elke zwemles oorontsteking. Nu met buisjes gaat het weer goed. Wij hopen dat hij voor de zomer zijn A diploma haalt (hij is al ver) en dan stoppen we. Omdat hij door het zwemmen ook andere dingen sneller lijkt op te pakken.

12. DR87

DR87 Fanatiek lid

2 mei 2016
    1.134
    434
    83
    Interessant! Zeker iets waar we rekening mee gaan houden en bij de arts zullen aankaarten. Wel heftig hoor, dat hij er zo lang mee heeft gelopen.. fijn dat jullie nu een oplossing hebben gevonden.

Sjanani vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina