Kind 7 boos tips.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Haak muts, 3 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    Goedemorgen,

Mijn zoon kan als hij naar bed gaat erg vervelend worden en niet luisteren.
    Het begint vaak als ik het boek voor ga lezen.
    Dan gaat hij, stieren zoals ik dat noem, niet luisteren naar het verhaaltje. Word boos als ik doorlees en niet mee kijkt maar ook boos als ik stop.
    Gebruik de 1,2,3 methode als hij niet luisterd dan....
    Als hij dan erg boos word geef ik hem een time out.
    Zodat we allebei rustig kunnen worden.
    Na de time out ga ik met hem praten.
    Is hij iets anders aan het doen en nog steeds boos.
    Ga weer terug naar beneden om nog meer tijd te geven.
    Komt hij nog bozer naar beneden enz. Enz

Heb zelf het idee dat hij dit doet als hij erg moe is. Wel wil luisteren naar het verhaaltje maar te moe is (niet lezen is ook geen optie omdat het vaste ritueel is)

Hij mag best boos zijn maar hoe langer het duurde hoe erger het word.

Heeft iemand tips??

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Boos en niet luisteren is hier stoppen met het verhaaltje en zonder naar bed. Dat het een vast ritueel is, is leuk bedacht. Maatslaan je er elke avond strijd over krijgt is het geen goed ritueel. Misschien eerder naar bed?

3. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    Ik dacht zelf ook eerder naar bed is een goed idee. Gisteren was het 18:00 uur. Dat vind ik dan wel erg vroeg... Vind het soms ook zo lastig.
    Dat verhaaltje stoppen is een goed idee.heb ik gisteren ook gedaan.
    Hoe reageren jou kids daarop? Worden die boos of accepteren ze dat en gaan naar bed?

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is het een optie om samen met hem te lezen?Dus dat hij zelf een aantal regels leest en dan jij?

Dat doe ik met onze oudste, dat werkt super.

5. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    @hopmarjanneke, hij vind lezen niet leuk. Dus maak hem daar absoluut niet blij mee.

Gelukkig komt het niet elke dag voor. Misschien een paar keer per maand.
    Maar vind het lastig om het gedrag te doorbreken op het moment dat hij boos word. Want hoe langer het duurt hoe bozer dat hij word....

6. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Je zegt dat hoe langer het duurt, hoe erger het wordt. Bedoel je dan hoe langer de time out duurt, hoe erger het wordt? En bij de time out zit hij alleen?

7. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    Bij de time out zit hij alleen op de kamer. Afspraak naar 5 min kon ik naar boven. Hij roept na 2 min. Dat hij rustig is. Wijs hem op de afspraak. Na 5 min ga ik naar boven. Is hij met iets anders bezig. Bijv. Schrijven. Praatdan rustig maar krijg weinig reactie. Geef hem weer een time out. En dat duurt zo even door...

8. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ik zou stoppen met de time outs. Uitleggen dat je 1x begint met voorlezen en dat als hij niet luisterd het klaar is, hij naar bed moet en jullie het morgen nog een keer proberen.

Hier worden ze soms boos, maar inmiddels weten ze dat dat niets uitmaakt omdat ik toch niet opnieuw ga voorlezen. Maar het duurt in ieder geval niet zo lang, door continu een time out te geven vlak voor het slapen heb je natuurlijk geen gezellige, ontspannend sfeer.

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Okay, ja dan is het lastiger. Onze oudste leest heel graag.

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou in ieder geval ophouden met time outs geven vlak voor het slapen gaan. Eerst krijgt hij een time out omdat hij dus aan het stieren is, ik zou dat vervangen door gewoon ophouden met lezen , welterusten te wensen en weg te gaan.

Daarna kom je weer naar boven waar hij dus rustig zit te schrijven , waar hij schijnbaar zo druk mee is dat hij niet reageert op jou gepraat en dan krijgt hij daar weer een time out voor. Nogal verwarrend omdat hij net een time out heeft gehad omdat hij dit gedrag (het rustig zijn) juist niet vertoonde en nu krijgt hij er een time out voor.

Hier kan mijn dochter het bij tijd en wijlen ook, ik ben er nu heel resoluut in en stop dan met lezen, wens haar welterusten en ga weer naar beneden. En ja dan ligt ze te huilen (hartverscheurend) maar daarna gaat het weer een hele tijd goed.

11. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    @booommm
    Dat heb ik nu met hem afgesproken dat ik idd ,1x begin en anders niet.
    Dan word hij dus boos en geef hem een time out om rustig te worden.
    Begin zowiezo niet meer opnieuw aan het verhaaltje.

Alvast super bedankt dat jullie reageren!

12. Haak muts

Haak muts Actief lid

25 mrt 2016
    389
    67
    28
    @pluk. Ja idd zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik zag het meer van dat hij niet luisterd en dan een time out krijgt en vervolgens boven kom en geen reactie geeft.
    Fijn dat je het van de andere kant ziet!

Als ik stop met lezen en naar beneden ga. Blijft hij boos doen, schreeuwen tot we het goed gemaakt hebben. Anders kan hij niet slapen ( vind ook dat als je gaat slapen geen ruzie meer moet hebben).

13. Boommm

Boommm Niet meer actief

Dan laat je hem eerst 5 minuten uitrazen, maakt het dan heel snel goed en dan laten slapen. Dus niet alsnog verder voorlezen, dat heeft hij 'verpest' door niet te luisteren.

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mijn zoon van 7 jaar die ook ongeveer hetzelfde heeft(boos op de slapen tijd, te moe en steeds boos etc) las je bericht en zegt als de tip= logeren!
    dat bedoel ik niet vervelend, ik vond het heel grappig dat zoontje zich hiermee wilde bemoeien.

ik heb zelf geen tips helaas. ik hoop alleen dat het niet lang duurt. mijn zoon is ook erg vervelend dezer tijden. hij komt ook uit zijn bed meerdere keren, elke avond en slaapt pas om rond 21uur. heel vermoeiend.

15. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik sluit me bij Pluk aan. Een andere tip is misschien nog; een time out is bedoeld om rustig te worden. Als je zoontje na 2 min rustig is en jou roept, zou ik daarmee de time out afsluiten. Het doel is namelijk niet om het 5 min vol te houden maar dat hij rustig is. Als hij eenmaal rustig is, krijgt hij voor zijn gevoel nog langer straf omdat de 5 min nog niet om zijn en hij wel heeft gedaan wat je eigenlijk wilde.

Verder is het erg belangrijk dat je in het hele proces zelf zo rustig mogelijk blijft (misschien doe je dat al hoor). Dat helpt hem namelijk ook heel erg om rustig te blijven en worden. Zodra jouw emoties oplopen, zal het voor hem erg moeilijk, zo niet onmogelijk zijn om zelf rustig te worden.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Je schrijft niet lezen is geen optie omdat het een vast ritueel is. Is het voor jullie geen optie of voor hem.
    Hier is lezen wat extra's en kleiren dan is het 1 waarschuwing en dan stoppen we. (Uk is nog een heel stuk jonger maar door consequent te zijn hebben we minder gezeur).

Wat lees je momenteel? Is het iets wat hij leuk vind, hoe enthousiaster hoe fijner hij het gaat vinden.

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Zou je ook het ritueel kunnen aanpassen? Wellicht werkt dit gewoon niet (meer) voor hem. Je kan de volgorde aanpassen (beneden op de bank lezen en dan naar boven) of bijv. Samen iets doen doen voor je naar boven gaat.

Dochter van 7 wil niet meer iedere dag voorgelezen worden; de ene dag is het een spelletje samen, de andere dag lezen we samen om de beurt een blz. of ik lees haar voor, ze tekent nog wat, kijkt een filmpje of rommelt even wat op de ipad. Maar net waar ze zin in heeft. Kan me voorstellen dat hij er soms gewoon geen zin in heeft en daarom gaat zitten klieren, maar dat hij wel graag even wat met mama doet.

Sowieso zou ik stoppen met de time-ours en hem voor het lezen zeggen dat je hem wil voorlezen, maar dat als hij andere dingen gaat doen jij lekker naar beneden gaat voor een bakkie koffie en hij mag gaan slapen.

18. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Een time out terwijl het bedtijd is, zou ik echt niet doen. Hier is het douchen, tanden poetsen, verhaaltje en dan slapen. Luistert hij niet goed tijdens het douchen (tijd rekken, niet eruit komen, weglopen tijdens het afdrogen) dan leg ik hem in bed zonder verhaaltje. Hij weet inmiddels dat vervelen tijdens het lezen ook betekend dat ik het boek weg leg en dat het klaar is. Gewoon even volhouden.

Hij heeft met sinterklaas een gepersonaliseerd voetbalboek gekregen dat we nu lezen, dus de laatste tijd is hij een stuk rustiger...

19. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Hij is 7 waarom wordt hij boos? Heb je dat al eens gevraagd (of ik heb er overheen gelezen). Hij kan op deze leeftijd echt wel uitleggen waarom hij boos wordt.

20. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    mijn zoon van 7 lijkt ook niet te 'luisteren' (soms denk ik dat hij doof is) maar ik denk vooral dat hij heel erg in gedachten is. Hij doet het in ieder geval niet expres om mij te jennen. Hij is dyslectisch, houdt niet van lezen maar doet zijn best. Het 'niet luisteren' is alsof hij op zijn eigen manier de wereld en alles wat hij ziet/hoort aan het verwerken is. Hij lijkt gewoon op een andere manier informatie te verwerken. Geen idee, maar misschien is dat bij jouw zoontje ook zo? Goed dat je het hier bespreekt en de feedback ter harte neemt.

Deel Deze Pagina