Wij overwegen te gaan verhuizen naar een ander deel van de stad. Het nieuwe huis heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het enige nadeel is dat onze kinderen dan naar een andere school moeten. Als het doorgaat wordt het na de zomervakantie. De middelste is dan 4,5 en zal het niet zo'n probleem vinden denk ik. De oudste is dan 7 en moet waarschijnlijk groep 3 over doen. Na onderzoek bleek ze ad(h)d te hebben en na een heel lastig eerste half jaar gaat het nu eindelijk goed. Ik vind het zo moeilijk, ze heeft nu vriendinnen in de klas (duurde ook even) en de juf en ib-er weten nu hoe ze haar moeten begeleiden. Op de nieuwe school zou ze in een groep 3 klas komen en nu zit ze in een combi groep 3/4/5. Nu zit ze op een redelijk vrije school (jenaplan) en de andere school is wat ouderwetser. Voor haar niet verkeerd, meer structuur. Maar wel een grote overgang. Heeft iemand ervaring met zo'n overstap?
Ik zou het voor beide kindjes geen probleem vinden. Ik snap je gedachtes wel, maar je kindje van 7 moet groep 3 toch over doen schrijf je? Mijn inzien is een combigroep van 3 groepen een stuk onrustiger dan een groep 3 klas. Persoonlijk denk ik dat een kindje met ADD daarin beter zou gedijen. De IB-er kan er voor zorgen dat de informatie over gaat naar de nieuwe school. En..... vriendinnetjes zijn zo weer gemaakt, let maar op. Ik zou lekker voor dat nieuwe huis gaan!
Ben het eens met mijn voorganger. Wij overwegen ook een andere school. De oudste wordt 8 in maart en gaat na de zomer naar groep 5. En de jongste is net 6 geworden en gaat na de zomer naar groep 3. Bij ons zullen ze dan ook over gaan naar de andere school. Er zitten meer voordelen aan overstappen dan nadelen. Ook ik maak me zorgen om vriendjes, maar mijn dochter zei zelf: Ik maak toch nieuwe vrienden? En jij hebt toch het nummer van de moeders van mijn oude vriendinnen? En daar heeft ze natuurlijk helemaal gelijk in. Wat betreft je dochter met AD(h)D, denk ik dat het helemaal niet verkeerd is over te stappen. Ze moet starten in groep 3, maar kan dat hier wel helemaal fris. Haar vriendinnetjes zitten dan niet een groep hoger, maar echt ergens anders. Op een reguliere basisschool is inderdaad minder vrijheid, maar voor je dochter lijkt me dat juist prettig. Al die structuur en regelmaat. Daarbij stuurt de oude basisschool ook altijd een overdrachtsrapport mee waarin alle gegevens en bevindingen over je dochter staan. Ik zou gewoon gaan kijken. Als de school bevalt en je vertrouwen heeft zie ik geen reden om het niet te doen.