Hai iedereen! Om maar met de deur in huis te vallen; onze dochter (bijna 8) klaagt sinds een paar weken elke dag 's avonds van buikpijn. Daarvoor was het soms ook al, maar nu is het dus dagelijks. Het begint tegen bedtijd en hoe dichter ze bij het moment komt dat ik weg ga, hoe meer buikpijn ze heeft, zeg maar. Ze komt gerust zo'n 10 keer uit bed en kan dan serieus drama maken en zeggen dat ze dus 'veel te veel' buikpijn heeft om te slapen. Overdag is er niks aan de hand. We zijn vandaag bij de dokter geweest, maar ook hij vindt niks raars in/aan haar buik. (had ik ook niet verwacht, maar na weken wilden we onszelf toch even geruststellen) Nu is het zo dat ze sinds een paar maanden regelmatig nachtmerries heeft. We proberen met haar te praten, maar verder zit ze goed in haar vel, alles op school gaat goed,... Volgens de kinderarts is het ook een beetje leeftijdsgebonden en krijgen ze rond deze leeftijd vaker nachtmerries. Hij denkt dan ook dat het spanningspijn is. Ze voelt wel degelijk iets, maar lichamelijk is er niks aan de hand. Met een oplossing kon hij echter ook niet zo snel komen. We kunnen wel streng zijn of straffen/belonen (vanwege het uit bed komen) maar ik vind het zo moeilijk omdat ze dus wel degelijk pijn heeft en omdat ik best snap dat ze bang is om nachtmerries te krijgen. Ze is best een gevoelige meid. Maar ik kan helaas niet beloven dat ze geen nachtmerries krijgt, natuurlijk. Wie weet wat? Ben er zo moe van
misschien is een dromenvanger een idee? dan kan je haar uitleggen waar het voor is en gaat ze misschien al wat geruster slapen. en als ze haar nachtmerries na kan vertellen dat je haar kan geruststellen en er een positieve draai aan kan geven? de buikpijn lijkt mij een uiting van bang zijn om te gaan slapen zodat ze niet zo naar droomt namelijk
Hoi Cactusje, Een dromenvanger hebben we al een tijdje, maar ze lijkt er niet echt (meer) in te geloven. :/
Ik had rond die leeftijd een periode waarin ik vaak een nachtmerrie had over een beer. Toen zei mijn moeder dat ik in de droom eens moest gaan oraten met die beer. Wat bleek nou: hij zat me achterna omdat hij vriendjes met me wilde worden. Exit nachtmerrie. Iets dergelijks heb ik ook met mijn oudste dochter gedaan, maar dan voor het slapen: ze noemde alles op waarvoor ze bang was en waarover ze misschien zou gaan dromen, en dan vroegen we al die beesten/monsters/heksen om de beurt waarom ze naar haar toe kwamen. Daar kwamen de lolligste dingen uit: draken die ontevreden waren met de kleur van hun jurk, heksen die iemand wilden uitnodigen omdat ze zo alleen waren, noem het maar op. Hier hebben we dat een week of twee gedaan en daarna heb ik haar er niet meer over gehoord. Misschien heb je iets aan deze twee verhalen.
Wat wil ze zelf? Ziet ze zelf dingen die ze kan doen of die jullie kunnen doen om lekker te slapen? Misschien helpt het om een wat langer bedritueel te doen waarin je nog een verhaaltje voorleest en misschien even bij haar blijft? Als zij spanning krijgt doordat ze eigenlijk niet alleen wil zijn, dan zou ik afspreken om een paar keer bij haar te blijven tot ze slaapt. Misschien heeft ze dan ook minder nachtmerries en leert ze wat beter ontspannen.
Wel dat bedritueel doen we, het duurt ongeveer een half uur bij mekaar, rustig een verhaaltje lezen en dan blijf ik nog even praten. Zelf wil ze vooral bij mij in bed slapen, dit is een paar keer gebeurd toen ze ziek was. Ze voelt zich dan (logischerwijs) veel veiliger zegt ze. Misschien kan ik idd wel proberen bij haar te blijven! Gisteren heb ik eraan toegegeven, ze was al 2,5u aan het huilen/uit bed aan het komen en we waren allebei op Ik heb het waarschijnlijk alleen erger gemaakt.
Onze dochter 9 jaar had dit ook in zozeer dat ze niet meer in haar bed durfde te slapen. Na veel proberen hebben we een gelukssteen voor haar gekocht en er een versje bij gemaakt. Gelukssteen speciaal voor.... Als he over deze steen wrijft en hem onder je kussen legt beschermt deze je tegen alle dromen over heksen, monsters enz. Dit versje zegt ze dan op en tot nu toe gaat dit erg goed! Misschien heb je er wat aan..
Inderdaad, ik vind het verder ook geen ramp maar ik zou liever willen dat ze zich veilig voelt in haar kamertje
Ik weet niet of het een idee is of dat je het überhaupt al geprobeerd hebt, maar mijn zoontje van bijna 8 slaapt nu weer een tijdje met het grote licht aan in zijn kamer. Zo heeft hij het idee dat de nachtmerries hem minder goed kunnen pakken. Zo gaat het nu gelukkig weer een tijd goed, na een periode van overgeven (door spanning).
Heel herkenbaar! Wij hebben al een dromenvanger gekocht, een gelukssteen ook, sinterklaas heeft zelfs een antinachtmerriedrankje gehaald, maar niks helpt, hij blijft bang. We blijven altijd bij hem en zijn broertje tot ze slapen (ze zijn zo bang dat ze samen onderin het stapelbed slapen, gelukkig is dat een tweepersoonsbed dus genoeg ruimte om ernaast te liggen). En in de loop van de nacht verhuizen ze allebei naar ons bed. Dat gaat meestal goed, maar soms is hij zo bang dat hij midden in de nacht ineens begint te gillen Ik ben dus ook al een tijdje op zoek naar een oplossing en toevallig kreeg ik vandaag vn de juf een tip om een kinderyogaboekje te kopen voor hem, speciaal voor het rustig worden voor het slapengaan. Dat ga ik nu proberen en duimen dat het werkt. Succes ermee, het is slopend!
Ahh wat sneu! Ik heb al gekeken voor yogales in de buurt toevallig, maar dat valt helaas net samen met haar dansles, dus dat kan niet direct. Ik zal eens naar zo'n boekje kijken! Jullie ook veel succes, het is inderdaad slopend!! Vanavond ging best goed, ze is maar één keertje uit bed gekomen! Morgen is een pedagogsche studiedag, het gaat altijd beter de dag voor een verlofdag. (dit omdat ze zich op een gegeven moment druk gaat maken dat het te laat wordt en dat ze zich moe gaat voelen op school, en dan kan ze helemaal niet slapen door het druk maken) Dus misschien morgen weer drama... maar dan zijn we in elk geval een beetje opgeladen door vandaag. Oh en ze heeft specifiek gezegd vandaag dat ze géén buikpijn had. Da's ook eens mooi om te horen
Als we er met haar over praten gaat alles prima, ook volgens de juffen zijn er geen problemen. Ze gaat ook elke dag met plezier naar school.
Zo herkenbaar Onze dochter ( ook 8) heeft het de laatste tijd ook erg moeilijk...angsten, buikpijn en ook spanningshoofdpijn. Zal inderdaad de leeftijd zijn met natuurlijk wat aanleg voor wat gevoeliger te zijn.. Ik vind het ook echt heel moeilijk en frustrerend...maar ga er maar vanuit dat het een fase is... Vind het ook zo vervelend voor hun zelf. Hier gaat school gelukkig heel goed. Sport niet zo...dat vindt ze teveel naast school...dus dat even op een laag pitje
Dank je...jij ook sterkte... Het gaat me soms zo aan het hart... maar goed...we komen hier vast ook wel doorheen