Mondhygeinste houdt beugel tegen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by chrystel73, Mar 22, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Pfff. Ik wordt er een beetje moe van

Beide dochters moeten hun beugel.

Ze waren niet zo precies met tandenpoetsen. Inmiddels gaat het stuk beter maar het blijft niet goed genoeg volgens de mondhygiëniste.

Oudste komt weer gefrustreerd thuis ervan. Ze poetst electrisch. Neemt de tijd en spoelt met mondwater.
    Het is nog steeds niet goed.

Ik heb de neiging om eens baar een andere tandarts te gaan.
    De oudste is vijftien en moet aan haar onderkaak geopereerd worden zodra is ze uit de groei is

Dit staat al twee jaar in de planning.
    Toen zou de beugel al geplaatst worden maar op het laatste moment zijn we toch door verwezen worden.
    Toen was er geen pribleem twrwijl ze nu veel beter poetst

Ik voel me ook wel aangesproken. Ik heb inmiddels ook een beetje hekel aan de tandarts ondat er altijd meteen verteld wordt wat ik niet goed doe. Ik ben het gepreek zo langzamerhand wel een beetje zat

Wat zijn jullie ervaringen??

2. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Wat heeft een Mondhygienist daarover te zeggen? Zet je eigen tandarts de beugel? Zit je niet bij een orthodontist?

Ik begrijp het niet zo goed denk ik?

Jessi79 likes this.
  3. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Kunnen ze specifieker aangeven wat er niet goed gaat? Bv specifieke plekken die niet goed gepoetst worden, of bv advies over raggertjes/stokers/floss? Hier checken ze telkens bij afspraken met plakverklikkers, waardoor ze zelf ook goed zien waar het mis gaat. En ze geven ‘poetstraining’ waarin ze echt alles vertellen en laten nadoen over hoe te poetsen, flossen etc. Met een beugel is goed poetsen echt vitaal, dus ik snap wel dat ze kritisch zijn - maar als jullie al zo lang wachten, is ‘je poetst niet goed genoeg’ natuurlijk veel te makkelijk qua kritiek…

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    #4 chrystel73, Mar 22, 2022
    Last edited: Mar 22, 2022
    Er zit een ortho bij onze praktijk in en dr mondhygiëniste ook

Ik geloof dat er altijd nog wat beter kan maar heb het idee dat het zo niets wordt.

Ze ziet dat wel overal poetst maar dat nog langer moet.
    Ik kan er niet altijd met mijn beus boven op staan .
    Bij dochter van bijna dertien werd er gedacht dat ik nog poetste. En de keer dat ik niet mee mocht werd er op gang verteld wat er mis ging, niet echt professioneel...

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Is het geen optie om eens bij een andere orthodontie praktijk te informeren.
    Wat willen ze dan helemaal?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    O ja, de laatste keer bij de jongste mocht ze echt niet meer met een handtandeborstel gebruiken omdat je je tandvlees blijvend mee beschadigd. .
    Ze moest m maar weggooien of ik kon alleen de wc er mee schrobben..

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113
    Daar zit ik inmiddels ook aan te denken

Er wordt nu al wel een offerte gemaakt voor een slotjesbeugel of een spark aligner.

Ik moet nog een keer naar de mondhygiëniste. ( En heel sterng 3 x per dag zeuren dat ze hun tanden moeten poetsen dan heb ik er alles aan gedaan)

Anouk2005 and Youtan like this.
  8. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Bij mijn vorige tandarts vielen volgens hem de tanden nog net niet uit mijn mond door een of andere tandvleesziekte wat per direct behandeld moest worden ( even €2000 ) toen ik vroeg of ik het even naar het nieuwe jaar kon tillen ( nog 2 maanden overbruggen ) zodat ik een iets hogere verzekering kon nemen, was dat ineens geen probleem. Ik vertrouwde het niet. Ben naar een andere praktijk gegaan, zij bleef heel professioneel en viel haar collega niet af, maar wat er moest gebeuren: een keertje reinigen door de mondhygiënste……

Jouw verhaal roept een beetje bovenstaand gevoel bij mij op en ik zou toch eens informeren bij een praktijk elders.

Zeebra, owly and Anouk2005 like this.
  9. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,244
    681
    113
    Wat ontzettend lullig. Ik zou echt weg gaan of een keer zeggen hoe je erover denkt.

En soms speelt ook erfelijkheid een rol. De ene heeft nu eenmaal sterkere tanden als de andere.

Anouk2005 likes this.
  10. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Wat @Anouk2005 zegt, ik zou naar een andere ortho gaan. Dit klinkt raar.

Anouk2005 likes this.
  11. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

Jul 2, 2012
    2,269
    1,099
    113
    Ik heb helaas ook ervaring dat er na een overstap van tandarts ineens véél minder problemen waren. Ik zou het dus zeker overwegen en niet klakkeloos afgaan op wat deze mondhygieniste zegt....

Anouk2005 and Malbec like this.
  12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,568
    113

Ze hebben ook nog nooit een gaatje gehad.
    Oudste heeft een enorme overbeet die niet alleen met beugel en elastieken op te lossen is. Dat is de reden dat we al een keer naar de kaakchrirurg zijn geweest niet omdat haar tanden er bijna uit vallen.

13. aardbei1707

aardbei1707 Fanatiek lid

Aug 20, 2012
    4,244
    681
    113
    Dan snap ik niet waarom die mondhygiënist zo stom doet dat ze niet goed poetst...

Zeebra and Jessi79 like this.
  14. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,009
    14,670
    113
    Female
    Huh, kinderen die nog nooit een gaatje hebben gehad, maar die altijd te horen krijgen dat ze niet goed poetsen????
    Dat rijmt in mijn ogen niet met elkaar.
    Ik zou heel gauw gaan kijken voor een andere tandarts. Volgens mij klopt hier helemaal niks van.

aardbei1707 and Malbec like this.
  15. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Wij zijn toevallig vorige week overgestapt. Werd ook een beetje moe van het gezeur van de tandarts en dat hij ons steeds (onnodig) dure behandelingen wilde aansmeren, en nog wat dingen waar ik me steeds meer aan ergerde.
    Ik heb dit ook naar de tandarts uitgesproken hoor, maar ja, als ze er niets mee doen, doei, er zijn wel meer praktijken.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn man ging eens naar een nieuwe tandarts omdat zijn tandarts buiten de regio ging werken en had die ineens 9 gaatjes?
    Geen klachten oid
    We geloofden er niks van en toen naar onze huidige tandarts en 0 gaatjes ;)

17. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,541
    3,057
    113
    Ik zou naar een andere tandarts en ortho gaan.
    Hier zat er ook een verschil met de ortho, ortho 1: 4 verschillende beugels en mogelijk kaakoperatie.
    En wilde zoon met +- 7 jr al een een beugel.
    Ortho 2: 2 beugels en geenkaakoperatie.
    En zoon had nog helemaal geen beugel nodig.

18. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

May 17, 2020
    1,603
    1,732
    113
    Mijn man ook. Hij is overgestapt naar mijn tandarts, en daar is hij hooguit 5 minuten binnen en ze heeft nooit iets gevonden.

@ts.. ben je al ooit bij een orthodontist geweest met je dochters? Ik vind het ook een vreemd verhaal namelijk..

19. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,292
    10,263
    113
    Ik zou toch eens bij een andere kijken.

20. din0

din0 VIP lid

Aug 14, 2011
    5,118
    1,824
    113
    Hier zit de tandarts juist te zeuren om het nu wel eens te doen omdat de kaak in de groei is en het makkelijker te corrigeren is.
    Ze heeft na genoeg alles gewisseld dus het zou al kunnen zij heeft ook overbeet.
    Ze begonnen er een half jaar geleden mee dat het wel eens tijd word.
    Maar op advies van hebben wij alles op pauze.
    Ze zit op de dag behandeling en krijgt veel therapie dus een beugel is een prikkel te veel.
    Ook verteld de tandarts als ze komt waar ze beter moet poetsen omdat hij ziet dat zij die overslaat.
    Ook advies om 2x te poetsen en niet te veel appels en ander zuurhlude de fruit te eten en even te wachten met poetsen.
    Heeft de tandarts al eens zo'n rood tabletje gedaan daarmee kun je heel mooi zien waar aandacht aan besteed moet worden.
    Is geloof ik ook los te kopen bij de kruitv.
    3x per dag poetsen is gewoon heel veel en zou daar mee stoppen gewoon ochtend en avond straks willen ze niet meer.

Share This Page