Hoi, Vraagje, mijn zoon vindt vloggen ineens helemaal leuk (geen idee waarom, maar goed..). Van mij mag hij dat op youtube zetten, maar niet onder zijn eigen naam en ook in de vlog geen namen en plaatsgegevens. Ik controleer de filmpjes ook. We hebben het ook gehad over dat er minder leuke reacties kunnen komen en dat sommige mensen dat zelfs heel leuk vinden om te doen. Dat snapte hij, maar nu hij ook echt een duimpje omlaag kreeg en een opmerking (van een "vriendje" van school, die wel met naam en toenaam op youtube staat) vindt hij dat toch wel moeilijk. Hoe leer je kinderen daar mee omgaan? In dit specifieke geval, maar ook in het algemeen. Hoe leer je kinderen echt goed omgaan met de digitale wereld en alles wat daarbij hoort. Ik probeer hem wel te leren om vooral uit te gaan van wat hij er zelf van vindt, maar of dat genoeg is... Hoe gaan jullie kinderen hier mee om? Neem aan dat er ook wel vloggers etc tussen zitten
Je kan aangeven dat iemand het gewoon niet leuk vindt en dat dat niet erg is. Ookal kent hij hem. Als hij het maar leuk vindt om te doen en zijn EI erin kwijt kan. Misschien is die jongen wel jaloers.
Ik denk dat je het best goed aanpakt. Hij zal het toch eens moeten ondervindem voordat hij merkt wat het met hem doet. En jij houdt netjes zn hand vast bij deze eerste stappen. Hier geen vlogger maar wel een fanatiek vlog-kijker Overigens ook spannend want je klikt heel makkelijker door naar een "fout filmpje".
Mee eens. Hem zelf laten ondervinden hoe het is om leuke en minder leuke reacties te krijgen. En met hem blijven praten daarover.
Ik denk dat je het wel goed doet. Ik wou dat ik het lef had om het om dezelfde manier aan te pakken. Hier heb ik het vloggen tot nu toe nog streng verboden. Ze mogen wel filmpjes maken met een oude telefoon, maar die komen onder geen enkel beding op internet. Ook geen eigen youtubekanaal, FB pagina of iets dergelijk. Social media hou ik voor de kinderen nog buiten de deur. Een van mijn redenen zijn dus die waardeloze reacties, waar ik ze voor wil beschermen. En aan de andere kant hebben ze nog weinig idee van hoe het internet en social media werkt en ik ben een beetje bang voor als ze dingen erop zetten hoe dat dan later tegen ze uit kan werken. Je hoort de laatste tijd zoveel over cyberpesten. Kinderen in groep 7 die elkaar via Facebook of Whatsapp echt enorm de grond instampen, zonder dat er ook maar 1 volwassene iets van merkt. In de klas van mijn oudste zitten echt een paar flinke pestkoppen. In real life heeft hij daar weinig contact mee en ook niet veel last van, maar ik heb al gehoord dat juist die kinderen ook online erg actief zijn met pesten. Een rotopmerking of duimpje naar beneden is zo gezet, voor je het weet pakken ze hem online alsnog. Dus ik probeer nu nog te voorkomen dat hij daar gedoe mee krijgt. Ik zou daar waarschijnlijk meer aan moeten doen, om het ze te leren, maar zelf ben ik ook niet heel erg van de social media. Ik weet er zelf gewoon niet genoeg van af om het ze te leren, vrees ik. Dus als je er zo bewust mee bezig bent, lijkt me alleen maar goed.
Moeilijk. Ik twijfel zelf nog tussen verbieden de komende jaren, of begeleiden (en dan helemaal, dus als er nare reacties komen, daar samen weer een reactie op geven om het de kop in te drukken). Als die jongen van school een vriendje is, zou ik het ze samen gewoon laten bespreken-op school zijn ze toch ook niet anoniem. Als die jongen weet van wie het filmpje is, reageert hij wellicht heel anders.
Wij hebben van school laatst een informatieavond gehad over social media en daar werden de volgende adviezen gegeven: - ga het niet verbieden, want je ontkomt er toch niet aan dat je kinderen op social media gaan - maar leg je kind uit wat de risico's zijn en wees zelf op de hoogte van hoe het werkt! - kijk regelmatig mee en vraag alle wachtwoorden - goede leeftijd om te beginnen is groep 7 Op basis van bovenstaand vind ik 9 jaar nog wel vrij jong dus. Persoonlijk zou ik mijn kind geen filmpjes online laten zetten en al helemaal niet openbaar. Vind ik toch wat anders dan een foto op een afgeschermd facebook account... Want, vind je zoontje het nog steeds leuk dat er filmpjes van hem online staan als hij 16 is?
Ik denk dat je met dat soort richtlijnen ook naar je kind moet kijken. En als die 1 jaar eerder al graag wil vloggen... zou ik die kans aangrijpen om te zeggen "het mag wel... maar met deze refels". Gewoon in verband met motivatie en interesse. En dat kinderen het meest vatbaar zijn om te luisteren als het ze daadwerkelijk interesseert.
Mijn kinderen hebben nog geen interesse getoond in vloggen, dus dat pad ben ik (nog ) niet opgegaan. Wel hebben ze beiden facebook (netjes afgeschermd), meer om te oefenen. Bij beiden kan ik gewoon op hun pagina komen en kijken wat ze doen. Zo leer ik ze dat ze dingen kunnen blokkeren als ze het niet leuk vinden , zo liked hun tante heel veel dingen over een bepaald soort dier, zo veel dat de kinderen het echt niet meer leuk vonden omdat hun facebookpagina op een gegeven moment alleen nog maar uit de dingen van hun tante bestond. Samen hebben we toen 1 voor 1 alle pagina's die hun tante liked geblokkeerd zodat ze dat niet meer zien. Ze zijn nu nog jong genoeg om te accepteren dat wij controleren etc en vragen dus ook netjes of ze een vriendschapsverzoek mogen accepteren. soms zitten daar verzoeken van vrienden van papa of mama bij. Die mogen ze niet accepteren, we hebben ze heel duidelijk uitgelegd dat onze vrienden niet automatisch hun vrienden hoeven te zijn en dat de fb voor hun eigen vrienden is. De lijsten bestaan nu uit familieleden en mijn zoon heeft er een paar klasgenoten bij op staan. Tot nu toe geen nare dingen meegemaakt maar ze weten wel dat wanneer dit gebeurt we samen diegene gaan verwijderen uit hun vriendenlijst. Ik hoop op deze manier een stevige basis en weerbaarheid te creeëren zodat we ze later (wanneer de leeftijd aanbreekt dat de controle van ons niet meer zo makkelijk geaccepteerd wordt) hier profijt van hebben.
Opzich wel goed dat je hiermee aan de gang gaat, het is ook onze manier van omgaan met social media. Er is ook een reden waarom Facebook voor 13 en ouder is. Want je kind leert nu ook, dat je met de ingestelde regels het niet zo nauw hoeft te nemen. Daar denken ze nu waarschijnlijk nog niet over na, maar dat gebeurt snel genoeg.
Hij wist al van wie het filmpje was toen hij reageerde Heb het nu wel ook bij de ouders van die jongen neergelegd en die hebben het gelukkig ook opgepakt.
Mijn zoon zit wel al in groep 6, dus op zich vind ik het niet heel vroeg. Groep 7 is toch een gemiddelde. Facebook krijgt hij pas als hij 13 is (als hij dat wil), conform de regels van facebook. De filmpjes staan overigens anoniem op facebook. Er staat alleen een voornaam bij. Zou ik wel knap vinden als ze dat later aan hem koppelen. En dan kan het evt ook verwijderd worden. Het is niet alsof het her en der gedeeld wordt oid.
Ik ben overigens wel van mening dat dit soort dingen ook op school besproken zouden moeten worden. En eerder dan ze al doen. Pesten wordt bijvoorbeeld wel besproken, maar het lijkt wel alsof kinderen denken dat de online mogen doen wat ze willen. Vooral omdat onze school het ook steeds heeft over 21-century skills aanleren, had ik meer verwacht.
Dat doen ze ook als je er een scheldwoord uitflapt terwijl je ze leert niet te vloeken en te schelden. Als je een keer door rood rijdt Als je een keer oversteekt naast het zebrapad. Het streven is prima... maar geloof niet dat je zelf nooit een regel overtreedt. Dus dat leren ze evengoed wel.