wij aten afgelopen weekend stokbroodjes met allerle salades, toen mijn vrien aan dochter een stokbroodje filet americain wilde geven. ik riep eigenlijk meteen, nee, niet doen! maar nu vraag ik me dus af vanaf welke leeftijd ze dat eigenlijk mogen eten? wij eten het nl best vaak, en dochter eet eigenlijk alles mee. mag ze dat nu ook?
Ze is nu anderhalf zie ik... maar weet het eigenlijk niet, misschien dat je kunt nakijken bij het Voedingscentrum. Filet american wordt gemaakt van 4x gemalen tartaar, welke vervolgens gemarineerd wordt in verschillende kruiden en olieën. Dus puur rauw vlees. De voorverpakte versie bevat ook nog een flinke dosis conserveringsmiddelen. Ik vind het persoonlijk niet voor kinderen geschikt (tot een jaar of 5), maar heb geen idee vanaf wanneer het MAG.
dat vind ik dus ook, maar laatst kregen we op het cb te horen dat ze nu alles mag hebben.. ik ga inderdaad even bij het voedingscentrum kijken, dank je!
ik geef het mn dochter van bijna 5 nogsteeds niet... ze eet verder ook gewoon met ons mee hoor sinds ze 1 is maar dat geef ik gewoon niet. Beetje hetzlefde als frisdrank, kauwgom ed. Zolang ze er zelf niet over beginnen... echt gezond is het niet en er zijn zat alternatieven
heb t voedingscentrum gemaild, krijg over 2 weken antwoord.. had t er net nog met vriend over, krreg als antwoord: maar ze vind het zo lekker! blijkbaar eet ze t dus al weken, ben hier niet zo blij mee eigenlijk..
Ik weet niet, het blijft toch rauw vlees. Persoonlijk vraag ik me af of haar maagje er wel sterk genoeg voor is, als de filet toevallig net niet helemaal in orde is. Hier krijgt ze het niet, maar hoe de regels zijn weet ik niet. Maar hier ook geen frisdrank, snoep (thuis wel rozijntjes) etc. Ze vindt het allemaal heerlijk, maar dat wil niet zeggen dat we het haar geven.
Mijn jochie heeft het al wel gehad. Niet veel, maar wel even proeven op een toastje.. En deze winter was ik de enige van de 3 die door voedselvergiftiging is gevloerd, dus vertrouw zijn maag beter dan de mijne Maar echt een hele boterham, plakken van rauwe worst of rode biefstuk doe ik niet. Dus echt af en toe (zeg nu 3 keer) een mini-beetje..
rauw vlees producten worden zelfs tot 10 jaar afgeraden!!! Wow... lang he? Ik was niet van plan om dat zo lang te doen maar voorlopig hier geen rauw vlees producten!
heb antwoord van het voedingscentrum: Kinderen vanaf 4 jaar kunnen 'rauw vlees' eten. Dus geen ossenworst, tartaar, filet american of niet goed doorbakken hamburger geven aan kinderen jonger dan 4 jaar. Dit heeft te maken met de bacterie E.coli die voor jonge kinderen vervelende gevolgen kan hebben (o.a nierproblemen).
Ik heb eigenlijk altijd gehoord dat je dat tot een jaar of 9 a 10 beter niet kunt doen, net asl Cygnet.
Oké, voedingscentrum zegt dus dat het vanaf vier jaar mag. En zij zullen het wel weten. Maar laten we heel eerlijk wezen; rauw vlees is voor volwassenen eigenlijk ook niet zo gezond. (Maar zóóóó lekker! Oh wat mis ik het nu!) Ik denk dat ik dus nog wel langer zou wachten voordat ik m'n kind rauw vlees zou geven. Ik bedoel: dat iets 'mag' betekent natuurlijk niet dat het 'moet' of zelfs dat het verstandig zou zijn. Dus als jij je er niet prettig bij voelt, gewoon niet doen hoor. Er zijn zat andere lekkere dingen die je kunt geven! Filet Americain vind ik dan toch meer een volwassenen-ding.
haha ja in de zwangerschap heb ik dat ook wel gemist soms. Zou ook niet zo snel rauw vlees geven. met 4 jaar mag het dus? zou het ook zeker niet eerder hebben gegeven.
aha, ik was hier idd ook erg benieuwd naar. Geldt dat bv ook voor rauwe ham op brood?? Zal wel he, omdat het een rauw vlees product is?
Nee. Rauwe ham is niet echt 'rauw', het is bewerkt, gedroogd, gezouten, gerookt. Filet Americain bederft in no time buiten de koeling, terwijl rauwe hammen (niet aangesneden) vroeger maandenlang boven de schoorsteen hingen zonder te bederven.