Is alleenstaande ouderkorting alleen bestemd voor alleenstaande moeders die op zichzelf wonen of ook voor diegene die bij haar ouders woont?
Helaas meid. Onderstaand van de website van de belastingdienst: Alleenstaande-ouderkorting U krijgt de alleenstaandeouderkorting als u voldoet aan de volgende voorwaarden: - in 2009 had u meer dan 6 maanden geen fiscale partner - u had in die periode een huishouden met alleen kinderen die op 31 december 2008 jonger waren dan 27 jaar - u onderhield in deze periode minstens 1 kind voor minimaal 408 per kwartaal óf u kreeg kinderbijslag voor dit kind (of een vergelijkbare buitenlandse uitkering) - dit kind stond in deze periode bij de gemeente ingeschreven op uw woonadres Hetgeen onder gedachtenstreepje 2 staat gaat helaas voor jou niet op... Sorry!
"u had in die periode een huishouden met alleen kinderen die op 31 december 2008 jonger waren dan 27 jaar " Die gaat wel op? op 31 december 2008 had ik 1 kind die jonger was dan 27.. namelijk 6 weken
Moet de alleenstaande ouderkorting voor 2009 voor 1 juli 2010 aangevraagd worden? Of moet de korting van dit jaar (2010) voor 1 juli 2010 aangevraagd worden? Kunnen alleenstaande ouderkorting, combinatiekorting enz. van dit jaar nu alvast aangevraagd worden op basis van een schatting van het inkomen van dit jaar? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Die 1 juli is niet zo zeer de datum per wanneer het aangevraagd moet worden, maar de datum per wanneer ze rekenen of je wel of niet alleenstaande ouder bent. Ik heb mn voorlopige aanslag ergens in november ingediend ofzo geloof ik en toen dus ook de alleenstaandeouder korting aangevraagd. Als je maar uiterlijk per 1juli van het jaar waarover je het aanvraagd, 1ouder bent. Dus minimaal 6 maanden van het jaar. Over dat huishouden voeren. Als je bij je ouders woont, voer je dus niet een huishouden met alleen kinderen onder de 27, maar ook met je ouders, vandaar dat het dan dus niet telt.
nou... ik woon bij mijn vader.. en krijg gewoon alleenstaande ouder korting! heb dit zelfs verteld bij de belastingdienst tijdens de aanvraag!
Je hebt in principe geen recht op alleenstaande ouder korting als je niet minimaal een half jaar alleen woont met een kind of meer. Ik kreeg het ook niet bij mijn ouders, Kuide, als jij het wel krijgt zou ik het nogmaals na laten vragen voordat je alles terug moet betalen. Als je het aanvraagt voor nu moet je gewoon 2010 pakken he. Die kan je altijd aanvragen.
Nu begin ik dus te twijfelen... het zit nl. zo Ik dacht ook altijd dat het niet kon als je bij je ouders inwoont, echter ontvangt een vriendin van me ook alleenstaande ouderkorting terwijl ze inwoond bij haar ouders. Ik heb echter geen zin om over een jaar weet ik hoeveel terug te moeten betalen..
Ik kreeg wel kinderbijslag en kindgebondenbudget. Van de rest wist ik niets af totdat mijn tante mij het vertelde. IK ben in April naar belastingdienst gegaan en nagevraagd en idd ik had recht op nog wat dingen!! Meneer alles uitgezocht, aan mij gevraagd en hij zei je hebt nog 1200 ongeveer tegoed wat je hebt misgelopen vanaf Januari ( mijn kindje is van aug 2009). Ik zou dit bedrag in 1 x krijgen volgens die man na 8wk ong en ik nog een x gebeld na 6weken weer ja in 1 x word het uitbetaald. Krijg ik vandaag de brief dat ik 2000 terugkrijg vanaf Januari en dit doen ze in TERMIJNEN!!! Bah, ben gewoon verkeerd geinformeerd en ze doen er zo luchtig over, ja kan gebeuren excuses ggrrrrr.... Maar ik zou eens gewoon naar de belastingdienst stappen en dan stellen ze je vragen en aan de hand daarvan zeggen ze al of je recht hebt ja of nee en dan berekenen ze het bedrag voor je uit Is toch allemaal mooi meegenomen
Maar hoe 'stap' ik naar de belastingdienst toe? Of bedoel je gewoon een accountant alles uit laten zoeken?
Gewoon het adres opzoeken van het dichtsbijzijnde belastingkantoor en er naar toe gaan, zitten mensen aan de balie.
Naar de belastingdienst kantoor in jou regio, omgeving..Je gaat erheen en legt aan de balie uit waar je voor komt en dan mag je even plaats nemen en komt er iemand je ophalen. Ga je in een kantoortje zitten en dan gaat die persoon alles invullen en bespreken met je en laat hij jou weten waar je recht op hebt en vraagt dit aan en binnen 8weken krijg je er bericht over. Hoeveel je krijgt, wanneer, wat etc. Heel simpel hoor meid allemaal, hij/zij vult alles in voor je en weet waar je recht op hebt na t stellen van vragen aan je. Succes! Zou t snel regelen want ik wist t ook niet en kreeg nu een brief dat ik toch ff 2000 had misgelopen vana Januari, is niet niets he en krijg dat nu maandelijks betaaald
Geen dank meid Succes! Alles wat je tot nu toe hebt misgelopen krijg je allemaal terug in termijnen dus dat is ook wel lekker toch
Even een paar vraagjes aan jullie, voor diegenen die mij kunnen helpen. Als ik belastingaangifte doe... wat wordt automatisch meegenomen van onderstaande zaken? - alleenstaande ouderkorting - aanvullende alleenstaande ouderkorting - inkomensafhankelijke combinatiekorting - aanvullende inkomensafhankelijke combinatiekorting Als ik kinderopvangtoeslag voor dit jaar aanvraag moet ik mijn inkomsten van 2010 schatten. - Zijn deze inkomsten inclusief de hierboven genoemde kortingen? - Kan ik het beste de inkomsten aan de hoge kant inschatten? Wordt het op het einde van het jaar verrekend? Ik heb bericht gekregen om me aan te melden voor kinderbijslag. Wordt automatisch het kindgebonden budget verwerkt? En mocht dat niet het geval zijn, krijg je dat met terugwerkende kracht? (tellen kinderbijslag en kindgebonden budget ook mee in inkomsten voor kinderopvangtoeslag?). Pff wat een vragen, ik zal ook afspraak maken met belastingdienst. Tot die tijd... diegenen die mij kunnen helpen... graag! Ooh ja en los van belastingen en toeslagen... Mijn kindje wordt automatisch op mijn polis voor ziektekosten verzekerd. Geldt vanaf nu een dubbele eigen bijdrage (dit jaar 165,-) omdat het om 2 personen gaat? Of blijft dat gewoon 165,- in totaal? Thanks!
@Lilia, Ik kan niet alles beantwoorden. Maar je geschatte inkomen over 2010 is enkel je loon. De andere dingen zijn toeslagen die je krijgt op basis van je loon net als je kinderopvang toeslag. Dus alleen je loon invoeren. Kinderbijslag en kindegebonden budget gaat gewoon automatisch. Tenminste hier wel.
ivm je verzekering: kinderen hebben geen eigen risico dus heb je gewoon 1 keer een eigen risico, gelukkig .