Vraagje BSO 8+ kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door mel, 3 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Hoi hier een vraagje van een mama waarvan de dochter dit voorjaar 8 jaar gaat worden. Onze BSO heeft besloten dat de kinderen op de *+ BSO zelf met de fiets moeten komen en zelfstandig terug naar huis mogen fietsen. Wil je dit niet moet je het kind natuurlijk wel zelf halen maar ja dan zit je nog met de fiets.
    Onze BSO en kinderopvang heeft 2 locaties en een andere optie is dat onze dochter niet met de fiets gaat maar dan moet zij op nog weer een andere locatie en moet ik na werktijd 3 locaties bij langs om 3 kinderen op te halen. Ben ik dus wel even mee bezig.
    Ook niet handig; ik werk buiten mijn woonplaats en ga dus met de auto, zij moet dan alleen met de fiets 's ochtends, dit is op zich wel te doen maar als het regent en wij allemaal met de auto richting BSO en werk gaan vind ik dat toch best sneu. 's Middags alleen naar huis vind ik best heel wat voor een meisje van 8 (dan) vooral de wintermaanden maak ik mij zorgen over. Dan is het donker en moet ze dus alleen naar huis. Soms zijn er wel eens van die hangroepen van 14/15 jarigen en een meisje van 8 jaar die alleen in donker naar huis moet op de fiets...

Hoe staan jullie hierin ? Wat is het beleid van jullie BSO's ? Hebben jullie ook meerdere locaties ed ?

Dank alvast voor het delen van ervaringen

2. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Niemand ??

3. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.883
    395
    83
    Bij mij op mijn werk gaat er om 6 uur een fietsgroep weer richting de wijken waar de kinderen vandaan komen. Zijn ze in de wijk dan gaan ze vanaf daar zelf naar huis, maar je ben dan dus al in de goede wijk zonder enge oversteek plekken etc.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat ik het óf niet snap óf het is een hele rare bso....ze verwachten dat kinderen vanaf 8 jaar zelf van school naar de bso fietsen?? Hoever is dat?

De bso zorgt voor de opvang van je kind naar mijn mening en zorgt dus ook dat het erg veilig komt.

5. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Na schooltijd fietsen ze met elkaar naar de 8+ BSO, dus daar is wel begeleiding bij. Maar het kromme is dus, vinden wij als ouders, dat ze vanaf half 6 geloof ik met z'n allen, dus weer zo'n fietsgroep, met begeleiding naar een bepaald punt fietsen. Maar dat punt is midden op een fietspad welke nogal eenzaam ligt, dat fietspad (zo'n 500 meter) fietst dan richting een rotonde, dan nog een stukje fietspad en dan de weg over naar de wijk. Dit kreeg ik van de week te horen. Het was even druk en ik moest het op me in laten werken maar ik ga hier zeker nog achteraan. Ik vind het zelf vreemd dat ze mee fietsen naar dat punt en ze vanaf daar zelf laten fietsen. De weg overzetten en dan de laatste 2 straten zelf laten fietsen daarmee gaan we denk ik (toch maar) overstag, maar blijf het raar vinden dat dit zomaar voor ons wordt bepaald...

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Maar... De bso is in principe toch verantwoordelijk voor je kind tot jij je kind weer terug hebt?
    Ik zou die verantwoording als bso eigenlijk helemaal niet willen?

En mijn dochter mag echt niet van de bso naar huis fietsen met d'r 7 jaar. En volgend jaar ook niet.
    Wonen hier hartje stad en ook niet in de beste wijk ofzo.

7. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Dank je Saskia, dat is dus precies mijn mening hierover !! Vandaar dat ik hier eens wilde rondvragen want ik ga twijfelen over mijzelf. Wij wonen in een dorpje, maar ook hier staan wel eens groepjes jongeren en dan in het donker...

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.195
    16.530
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou daar ook helemaal niet blij mee zijn.Ik vind het ook een rare regel.De middelste van nu 9 jaar zit nog op de BSO en zij hebben ook 2 locaties.Hier gaan ze lopend naartoe.Onze dochter mag sinds een aantal maanden op eigen gelegenheid naar huis komen om 17.30.
    Ik heb daar zelfs een formulier moeten ondertekenen opdat de BSO niet verantwoordelijk is wanneer er onderweg iets zou gebeuren met onze dochter.
    Ik vind het een rare regel die ze hebben ingevoerd.

9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Wat vreemd. Wie zijn zij om te bepalen dat jouw kind moet fietsen naar de BSO. Stel ze zou naast de school wonen, dan moest ze voor de BSO met de fiets? En dan nog. Als ze het beleid veranderen, is het hun probleem hoe ze die kinderen dan veilig naar huis krijgen, vind ik.

10. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Sluit de bso dan ook om half 6? Hier pas om 18.15 sluit. Ik ben om half 6 ook nog niet thuis en zou dus niet willen dat de kids alleen thuis komen

11. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Ik zou het niet zo grappig vinden. 8 jaar is ook nog wel jong om in het donker alleen het laatste stuk naar huis te gaan...
    Als ik mijn nichtje van 9 na ga denk ik dat ze het niet zou durven eigenlijk.
    Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen je dochter op te gaan halen op het punt waar de bso leidsters/leider de kinderen zelfstandig verder laat fietsen maar dat is vast niet handig met de andere kinderen die opgehaald moeten worden.....
    Is het een financiële kwestie dat ze het zo regelen?
    Kan ze niet bij de leidster achterop naar de bso? Of hebben ze geen bakfiets of iets?

12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij onze bso beginnen ze vanaf groep 4 met zelf naar school lopen/fietsen. Nu is dat in het geval van mijn zoontje 100 meter lopen over een voetpad, dus zou nog wel te doen zijn... Maar mijn moederhart is er voorlopig nog niet aan toe!
    De andere scholen zijn iets verder weg van onze bso en dan fietst er nog een leidster mee totdat ze de niet meer over hoeven te steken en die blijft dan even staan kijken vanaf een afstandje.

Van bso alleen naar huis gaan mag ook vanaf groep 4 , als je hier als ouder toestemming voor geeft. Geef je geen toestemming dan moet je gewoon zelf je kind ophalen.
    Ik vind het ook allemaal erg snel hoor. Ik ben blij dat ik nog een paar jaar de tijd heb om aan het idee te wennen.

13. Saskia78

Mja hier loopt de hele bso in een sliertje naar school.
    Maar niet alleen.

En inderdaad als je toestemming geeft mag je kind na school zelf maar bijvoorbeeld de sportvereniging of naar huis.
    Dat is toch net anders dan iedereen vanaf een bepaalde leeftijd naar huis laten fietsen :)

14. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Eens ! En ja ik heb dus ook best een rotgevoel als het pijpenstelen regent en ik met de kids in de auto stap en zij dan in haar eentje smorgens met de fiets naar school moet... !
    De andere optie is dus die andere locatie en dan heb ik 3 kids op 3 locaties. Tja kan ze op een andere kinderopvang laten plaatsen maar daar heb ik alleen mezelf/ons gezin mee, zullen zij niet mee zitten denk ik... :(

15. suikerspin

suikerspin Actief lid

8 dec 2014
    165
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hi Mel,

Een jaar geleden heb ik voor het eerst een jaar op een drukbezette 8+ bso in Amsterdam mogen werken. Ze bedienen ongeveer 9 scholen.
    Het beleid daar was ook dat de kinderen fietsend en of lopend kwamen en dat zonder begeleiding.
    De kinderen worden daar gekoppeld aan kinderen die ook op dezelfde dag naar bso komen.
    Ze mogen alleen zelfstandig naar huis als ze een zelfstandigheidscontract hebben. Anders heb je de mogelijkheid ze zelf op te halen tot half7; Zoals jij zelf ook aangeeft.

Ik weet niet waar je woont en zoals je al aangeeft zijn er vaak hang jongeren en in de winter is het sneller donker.
    Je zit er erg mee dus ik zou je situaite bij de bso "manager" aankaarten en kijken hoe zei ermee omgaan en misschien wat kunnen betekenen.
    Dit hebben bepaalde ouders destijds ook bij ons gedaan.
    Alleen hebben zei de ouders de keus gesteld in groepen naar huis te fietsen die bij elkaar in de buurt wonen, of met een andere ouder mee te fietsen die in de buurt woont.
    De regels verschillen per opvang.

Groet en suc6 ermee;)!

16. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Niet echt ervaring mee, maar vind het maar een vreemde en kwalijke zaak, TO!

Hopelijk lost praten een deel van het probleem al op, en dOEn ze er verder ook wat mee!

Succes!

17. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    Ik heb het idd al besproken met diverse begeleiders en ook al een mail met vragen ed richting beleidsmedewerkers gedaan en reactie erop was een mail met uitleg maar ik word in principe de keus gesteld
    * BSO met fiets
    - alleen naar huis na toestemming van on
    - wij halen haar op; met fiets of fiets in auto of fietsdrager
    *BSO zonder fiets maar op andere locatie (in dat geval heb ik 3 kids op 3 locaties :( grrr)
    Het is dus het één of het anders en DAT maakt het zo lastig...

18. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    En alle 3 op een andere locatie?
    Hoelang duurt het voordat de andere (2) naar deze locatie kunnen?

19. mel

mel Actief lid

23 okt 2005
    284
    0
    0
    kind 1:
    In mei wordt ze 8 jaar dus dat 8+ gedoe
    kind 2:
    Wordt binnenkort 5 jaar dus dat hij naar die 8+ gaat en dus die andere locatie duurt nog 3 jaar
    kind 3: is nu 2,5 jr en die zit op locatie waar kind 1 heen gaat als ze 8+ is en met de fiets zou gaan !
    Dus op het moment dat kind 2 naar die locatie gaat van 8+ zit kind 3 net op zijn locatie en voor hij naar 8+ gaat... ben je 6 jr verder haha
    Snappen jullie het nog ?? :)

20. Saskia78

Ja... En ik ben spontaan heel blij dat bij ons van 0 tot 12... Gewoon in 1 gebouw zit :D

En dan heb ik maar 1 kind :)

Deel Deze Pagina