Dreumes 1.5 wat niet

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Imona, 26 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Zoals de titel zegt.. mijn dreumes van 1.5 vertikt het om te eten.

Hij leeft al 3 dagen op 1 cracotte met kaas. En misschien hier en daar eens een hapje van ons.

Het zal wel bij de leeftijd horen. Maar wat doe je er aan?

Ik probeer er geen aandacht aan te geven en af en toe een beetje extra yoghurt in zijn beker te doen.

Ik maak me verder geen zorgen. Maar het is wel mega, enorm frustrerend..

2. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Zelfgemaakte fruithap uit een blender? Tis weer even back to basics, maar ongeacht wat er was (keelpijn of andere kommer en kwel) dat at ze dan weer wel. Momenteel gaan hier de kaken stijf op elkaar met avondeten, niet omdat ze geen honger heeft of keelpijn oid, maar omdat ze "zelluf" wil lepelen. Nou oefenen prima, graag zelfs, maar je snapt wel dat t niet echt efficient gaat.

Daarnaast stopt ze ook weer met eten zodra t afgekoeld is. Dus zo nu en dan krijgen we gelukkig nog de kans om met een eigen lepel ook wat naar binnen te mogen schuiven terwijl zij met dr eigen lepeltje aan t knurften is. Eigenwijs buitje, gaat ook weer over of ze leert t tot perfectie nu.

3. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja naja. Zelf eten werkt ook niet.. gooit net heel zijn bord met spaghetti op de grond..
    Is de hond wel blij mee trouwens..

Hij wil echt niks. Ook geen fruit. Geen koek. Alles wat hij altijd lekker vind.. niks..

4. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.167
    3.814
    113
    Heb je al een bakje met eten op de salontafel geprobeerd, dat ie zelf mag kiezen wat en wanneer hij eet? Dus bijvoorbeeld een cracker, stukjes komkommer, stukjes appel, gekookt ei?

5. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Nee nog niet. Maar ik vrees dat hij dan alles overal neer gaat gooien. Maar kan het proberen. Gisterochtend ging er wel havermout in ipv een boterham. Dat zal ik morgen weer eens proberen. En dan inderdaad maar gewoon proberen op de salontafel..

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Je houdt zielsveel van ze maar af en toe zou t toch fijn zijn als ze volledig konden praten, zou een boel hoofdbreken schelen in dit soort gevallen.

Drinken gaat wel goed? Als rietjesbeker kan, kan je evt een poging nog wagen met een knijpfruitje. Dat vindt ze hier wel erg stoer. Ben dr niet echt fan van maar goed, soms zit je met je handen in t haar.

7. Neilia

Neilia Niet meer actief

Dan eet ie maar niet.
    Ik ga geen gevecht aan om eten.
    Ik bepaal wat ie eet en hij bepaald hoeveel.
    Wilt ie niet eten? Prima.
    Hij krijgt altijd wel een toetje.

Ik zeg altijd maar zo.. jij bent degene die straks honger heeft.. niet ik.

Blijdorp vindt dit leuk.
  8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.167
    3.814
    113
    Dat is een risico inderdaad ;)
    Ben het verder wel met @Lotion eens maar kan me ook voorstellen dat je je zorgen gaat maken... Maar waarschijnlijk heeft ie gewoon last van tanden of z'n keel of zo, dus zolang ie verder wel vrolijk is hoeft dat eigenlijk niet.

9. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja het is al sinds vrijdag en hij is op het moment stik verkouden inderdaad en hoesten.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit doen wij ook.

Het is vaak een fase.

Niet dwingen, dat werkt toch niet

11. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier bij de oudste probeerde ik ook nog die strijd aan te gaan, met als gevolg dat ik enorm gefrustreerd was en de fruithap aan de muren zat.
    Bij de jongste vanaf het begin eigenlijk nooit de strijd aan gegaan. Je kan eten wat ik je aanbied, eet je niet, dan eet je niet. Volgende eetmoment weer een kans.
    Nu moet ik eerlijk zeggen, wij had ook d'r gewicht heel goed mee, dus daardoor kon ik het denk ik ook beter loslaten en daarbij de ervaring dat ik er toch geen invloed op had.

Verkoudheid kan inderdaad goed meespelen en bij de oudste merkte ik ook altijd toename in eten weigeren als er kiezen doorkwamen. De jongste krijgt nu ook kiezen en hoektanden, maar die eet sowieso bijna niks nu dus daar kan ik lastig mee vergelijken, al lijkt zij er wel minder last van te hebben dan d'r broer.

12. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Hier ook 1,5 en hij wordt ook moeilijker met eten. 's Middags is hij er na een paar stukjes brood klaar mee. Maar lekkere dingen als eierkoek, ontbijtkoek of rijstwafel gaan er wel in. Heel frustrerend, vooral omdat hij al zo'n mager mannetje is.
    Mijn dochter at ook minder vanaf 1,5 jaar. Dus het hoort erbij, maar toch vind ik het moeilijk om te zien. Ik merk wel dat als ik van alles wat op het blad van zijn kinderstoel leg dat hij wel wat eet. Bijvoorbeeld stukjes rijstwafel, brood, kaas en druifjes. Niet teveel, maar dat hij kan kiezen. Een soort monkeyplatter zonder bord. Vaak gaat dan toch alles op.

13. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik ga er niks in proberen te krijgen waarvan ik weet dat hij het echt niet lust, zoals pannenkoeken...verder heeft hij inderdaad pech.
    Wat wij eten, eet hij ook. Hij krijgt een bordje voor zijn neus met bestek en hoe hij het eet en hoeveel en wat hij eet beslist hij zelf.
    Vaak eet hij met zijn handjes en een vork.

Het op de grond gooien kun je nu juist mooi afleren.
    Als hij geen zin heeft om te eten of klaar is leer hem dan om zijn bordje naar voren te schuiven zodat jij het weg kunt zetten.
    Dat gaat niet over 1 nacht ijs trouwens... helaas :p

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.269
    113
    Ha, hier hetzelfde probleem! Van de 1 op de andere dag weigert hij zo'n beetje alles! Soms zo frustrerend!

Ik las een artikel van een kinderpsycholoog hierover en zij schreef dat met 1,5 kindjes beginnen met controle willen houden over hun leventje. Zelf willen beslissen dus. Echter zijn er maar 3 dingen waar ze echt controle over kunnen houden en eten is daar 1 van. (Mama kan van alles voor mijn neus zetten of zelfs in mijn mond stoppen maar ik bepaal of ik het doorslik). De andere zijn slapen (Mama kan mij in bed leggen maar ik bepaal of ik slaap) en op het potje (ik bepaal of ik poep).

Daarnaast ontwikkelen ze ook neofobie, dat is angst voor het nieuwe/onbekende. Ze willen niets nieuws proberen, bij twijfel is het Nee!

Tips die kunnen werken.
    - Zet een timer: 30 minuten om te eten, eet je in die tijd niet dan haal je het bordje weg. Wel altijd gewoon het toetje geven. In het toetje zitten ook voedingstoffen en alle kleine beetjes helpen in deze fase. Straffen door toetje niet te geven werkt niet, dat begrijpen ze nog niet. Toetje is ook geen beloning, het is gewoon onderdeel van de maaltijd.
    - Geef ze iets waarvan je zeker weet dat ze het lekker vinden. Beter om 3 dagen achter elkaar hetzelfde te eten dan helemaal niet.
    - Geen ruzie maken over eten. Dat werkt averechts omdat hij/zij een negatieve associatie kan krijgen met de maaltijd.
    - Ook niet de hemel in prijzen als kindje wel eet. Eten is normaal, doen we allemaal. Het is geen kunst of een straf. Negeren werkt dus het beste.

En vergeet niet, als hij echt honger heeft dan eet hij wel (al dan niet minimaal).

En oja! Iets wat ik wel heel fijn vond om te weten: in het eerste jaar eten baby's heel erg veel omdat ze heel hard moeten groeien. Na het eerste levensjaar gaat de groei minder hard en hebben ze dus ook minder eten nodig. Dat hij nu maar een derde van zijn bordje leegeet ipv helemaal is dus niet heel gek :)

Nienke87, Imona en Anniek88 vinden dit leuk.
  15. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.269
    113
    Nog een tip: als er een bepaalde maaltijd is die hij wel eet, maak die dan wat groter of uitgebreider.

Hier gaat de lunch wel goed maar deze kan ik niet uitbreiden (Hij krijgt een warme lunch en daarna yoghurt), maar sinds hij zijn avondeten zowat compleet weigert eet hij wel meer bij het ontbijt. Hij eet nu dus 2 boterhammetjes bij ontbijt en een beker opvolgmelk 3. In opvolgmelk zitten extra voedingstoffen toegevoegd en dat geeft mij wel een fijn gevoel, haha.

Ik maak van tussendoortjes trouwens geen heisa. Deze eet hij tijdens het spelen of tijdens het kijken van een filmpje. Ik zet hem er niet speciaal voor in de kinderstoel. (Daardoor wel overal plakkerige bananenhandjes, mja.... hij eet wel :p )

16. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hij heeft vandaag al meer gegeten dan de afgelopen dagen. Een klein bakje havermout. Een beetje huttenkaise (daar ging mijn ochtend snack) een koekje en een paar hapje rijstwafel.

17. Cookies

Cookies Actief lid

18 jun 2016
    482
    224
    43
    Ik ben blij dat jullie er ook last van hebben.. manmanman mijn meisje is écht veranderd in een monstertje de laatste 2 dagen haha! Jammeren, jengelen, niet eten ..

Ze eet hier gelukkig wel bijna altijd soep, hele mooie manier om een berg groente naar binnen te werken! Misschien een idee?

18. Cookies

Cookies Actief lid

18 jun 2016
    482
    224
    43
    Oh! Een avondje bij oma/opa/vrienden of wie dan ook eten held hier ook altijd! Als iemand anders de lepel vast heeft is het ineens wel lekker.. :roflmao:

19. Cookies

Cookies Actief lid

18 jun 2016
    482
    224
    43

20. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Ja ik ga wel gewoon mee met hem. Hij zal nr niet nodig hebben. Ga straks doperwtjes net worteltjes maken. Dat vindt hij normaal gesproken altijd erg lekker. Eet hij dan eet hij. Eet hij niet. Tja. Dan pech. Hij heeft vandaag al meer op dan de laatste 3 dagen.

Deel Deze Pagina