Kind, blijf slapen!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Rietje001, 27 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Ik zou ook gewoon lekker de borst of eventueel de fles aanbieden, het kan goed dat ze honger heeft in de nacht en het daarom zo lang duurt voordat ze uiteindelijk, uitgeput, weer in slaap valt. Hier had mijn dochter vanaf een maand of 4 geen nachtvoeding meer, maar rond de 11 maanden kwam het weer terug (daarvoor wel gewoon vaak wakker in de nacht, maar dan was een speen genoeg). Ze werd actiever, begon te lopen, dus had gewoon echt honger in de nacht. Ik gaf haar altijd eerst een speen en als ze dan binnen 5 minuten weer wakker werd wist ik dat het honger was en dan kreeg ze de fles en viel ze daarna weer in slaap. Dus luister naar je eigen gevoel en niet naar andere mensen als dat jouw manier niet is.
    Hier is mijn dochter inmiddels bijna 4.5 jaar, maar ze wordt nog steeds de meeste nachten wakker. Heb ook de 'harde' manier geprobeerd, maar dat helpt bij haar gewoon niet (en bij mij ook niet....). Ze is een heel gevoelig meisje, verwerkt in de nacht heel veel en wordt op een bepaald punt in de nacht wakker en heeft dan even mijn aanwezigheid nodig. Vaak is een knuffel geven of een slokje drinken genoeg en gaat ze weer verder slapen. Sinds de geboorte van haar broertje belandt ze wat vaker halverwege de nacht bij ons in bed, omdat ze gewoon echt even die geborgenheid nodig heeft. Het is zwaar die gebroken nachten (zeker nu haar broertje ook nog nachtvoedingen heeft), maar voor ons werkt het het beste om er in mee te gaan en haar ook in de nacht die geborgenheid te geven die ze bij ons zoekt. En gelukkig zitten er sinds een aantal maanden ook nachten tussen dat ze wel doorslaapt, dus inderdaad als ze 16 jaar is zal ze vast doorslapen ;):rolleyes:

2. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

6 mrt 2016
    1.949
    1.711
    113
    Vrouw
    Ik tilde mijn zoontje even uit zijn ledikant om te knuffelen en wiegen. Daarna legde ik hem weer terug en zonder verder te huilen ging hij weer slapen. Laten huilen heb ik nooit gedaan op die leeftijd.
    Nu is hij 2 en nu probeert hij soms met naar bed gaan het huilen in de strijd te gooien voor aandacht. Maar dat negeer ik of ik spreek hem streng toe dat hij moet slapen omdat het bed tijd is. En dan is hij meteen stil en gaat kletsen in zijn bed. Dus nu weet ik dat hij er een spelletje van maakt maar als ze 1 jaar zijn begrijpen ze dat nog niet en hebben ze gewoon soms nog die knuffel of borst nodig.

3. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Het zal wel vloeken in de kerk zijn hier maar wij hebben dochterlief wél laten huilen. Ik was het zo zat die gebroken nachten en zolang ze droog was, geen honger en warm genoeg kon er niets aan de hand zijn. Twee nachten gedaan. Om de zoveel tijd heen, beetje drinken enz maar niet te lang meer optillen of tegen me aan.
    Deed ik daarvoor wel maar toen was het gewoon elke keer feest voor mevrouw en ging ze helemaal niet meer slapen.
    En in bed bij ons of samen op een kamer; nee hoor. Slaapkamer is van mijn man en mij en haar kamer is van haar.
    Het werkte als een tierelier.
    Goeie beslissing was het ondanks dat het me pijn deed. Maar de uitkomst was zo heerlijk; gewoon weer doorslapen. En het is niet zo als ze 18 is dat ze dan zegt dat ze van die 2 nachten een trauma heeft opgelopen. Laten we wel zijn.
    Ik zeg altijd; je kunt jonge baby’s niet vérwennen maar wel wénnen...

4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    #24 Vero0504, 29 nov 2018
    Laatst bewerkt: 29 nov 2018
    Kies de weg met de minste weerstand waarbij jullie allemaal t snelst weer kunnen slapen ( en die je evt over langere termijn ook kan handhaven). Hier komt t ook in fases opspelen terwijl ze een ontzettend goede slaper is maar elke tand/verkoudheid/kommer en kwel/spannende dag is t gewoon ff prut.

Kan er wel tegenin gaan of me er aan ergeren maar dat kost me nog meer energie. Go with the flow, het is zo jij bent nodig (en nu mag je nog, straks kunnen ze t allemaal "écht wel zelluf hoor!" en jaren later is t "maaaaaam, hoe deed jij dat?") t hoort erbij, tis irritant, ook dit is een fase.

Ik heb bij de decathlon een lichtgewicht stretcher gehaald, slaapzak en kussen liggen op de standby en ik hoor al aan t toontje dat ik een nachtje zal gaan logeren bij mn dochter op de kamer. Als ze koorts of verhoging heeft lig ik daar toch al. Per avond kijk ik dan hoe t loopt. Gaat t vervolgens 4 dagen op rij wel goed dan verdwijnt die stretcher weer uit de kamer totdat de volgende episode komt.

Tot nu toe heeft dat geen enkel probleem opgeleverd als ik na een aantal nachten ineens niet meer naast dr lag. Heb ook niet t idee dat ze er aan gewend is geraakt oid.

Let alleen wel op met die drinkflessen, er komt een moment dat ze kunnen gooien en mikken...dan voelt een avent rietjesbeker die vanuit een ledikantje op je hoofd wordt gegooid zo op stretcher hoogte best hard aan. Dus lig ik er naast en heeft ze die fles al gegooid krijgt ze m ff niet terug.

Bij ons ligt t onderscheid een beetje zo:
    Topnacht: 0x langs hoeven komen geen kik gehoord

Super nacht: hoorde wel gemopper maar ging zelf weer slapen

Normale nacht: 1-2x langskomen (meestal +- 23:00 of 01:00 anders is t +- 03:00)

Wilde nacht: 3-5x langskomen niet echt een stretcher gelegenheid maar soms eindigt dat zo wel.

Stretcher-nacht: mama komt logeren want die blijft niet aan de gang en we slapen allemaal na wat mislukte pogingen van mn dochter om toch een feestje te starten. Heel soms komt papa logeren ipv mama. Die snurkt lekker en dan slaapt ze eigenlijk nog veel sneller.

"gaan we weer-nacht": tel kwijt, ben dr maar naast gaan liggen en ik hoop dat er rond 06:00 toch nog IETS geslapen wordt anders wordt de dag ook nog gezellig. Ik voorzie een grote pot koffie...

Edit: er zijn ook zat huiltjes dat wij NIET komen, als we dan gaan is t feest echt begonnen en dat werkt hier averechts. Wij reageren dus alleen op bepaalde huiltjes, de mopper huiltjes zeg maar dus niet. Dat onderscheid leerden we proefondervindelijk met dr.

Maar het door laten huilen hebben wij met 6 weken destijds al moeten doen, werd dat of huilbaby protocol en dan werd t gedaan buiten onze controle. Dus dat deden we dan liever zelf, kregen we t toch niet voor elkaar dan schakelde de huisarts ons alsnog door. Iedereen knapte er na 1 vervelende nacht, behoorlijk van op. Van hazeslaapjes van 3-6 minuten naar langere tijd/aaneengesloten slaapjes zat dan ook wel een verschil in.

5. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Fijn dat het voor jullie gewerkt heeft het laten huilen. Dus daar geen oordeel over. Maar op dit zinnetje moet ik toch even reageren. Want dat is natuurlijk niet altijd zo. Hier was en is het bij dat soort nachten 9 vd 10 keer tandenpijn. En zo kan er natuurlijk nog van alles aan de hand zijn. Misschien lees ik je zin verkeerd en bedoel je het alleen in jullie geval zo. Maar in zijn algemeenheid lijkt me dit in ieder geval onjuist ;).

6. Rietje001

Rietje001 Actief lid

22 mei 2015
    133
    99
    28
    Vrouw
    Sudwest Fryslan
    Nog even een update van de afgelopen twee nachten. Gisterochtend van half 5 tot half 7 met haar op de (lig)stoel gelegen, ik dommelde en zij sliep nog even heerlijk.
    Vannacht hoorde ik haar rond 2 uur wel, maar ze werd na drie zeurtjes ook weer stil, dus niet heen gegaan. Vanochtend was het vijf uur, toen gingen we er maar uit want ze was WAKKER!! (*gaap*)
    Ik heb uiteindelijk toch het idee dat kies nr. 4 er aan komt, ze heeft namelijk sinds gisteren ook weer knalrode wangen en is iets warmer dan normaal. Daar maar even iets voor halen (ik heb chamodent, maar dat doet net niks).

toch3 vindt dit leuk.
  7. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Nee inderdaad. Bij ons was het zo. Niet in het algemeen natuurlijk. En wij hebben dit rond de 3 maanden gedaan dus van tanden oid was geen sprake. Toen tanden en kiezen wel aan de orde waren voldeed een flinke zetpil bij onze dochter om de pijn te verzachten en sliep ze daarna ook door. Maar ik heb het idee dat zij daar niet zóveel last van heeft gehad want als dat wel het geval was geweest dan had ze niet doorgeslapen.

8. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Mijn kleintje wordt bijna 2 en komt nog bijna elke nacht. De snelste manier is pakken, bij ons in bed en weer slapen :)

Maar ik ben te beroerd om snachts die strijd aan te gaan :oops: de tijd lost het wel op hoop ik:D
    Hij valt ook nog bijna elke avond op schoot in slaap, daar wil ik mee stoppen als hij op zn nieuwe kamer gaat slapen ipv bij ons op de kamer maar dat kost nog even tijd door slaapkamerwissel ;)

9. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Het is echt alsof ik mijn eigen verhaal lees.
    Hier komen 4 kiezen tegelijk. Draaaa-maaa.
    En dat kan ook haast niet anders, gezien de dikke bulten in zijn mondje.
    Het is nu al een paar nachten uren achter elkaar ‘feest’. Echt kei hard huilen. Flesje geven werkt het beste. Ik ben alleen zo bang dat hij daaraan gaat wennen en straks niet meer zonder kan..

10. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Daar was ik ook bang voor. Maar echt zodra die tanden door waren sliep ze weer klokje rond zonder onderbreking. Niks meer aan de hand. Nu weer tanden en ik geef gewoon “toe” en kies de makkelijkste weg.

11. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ja dat zei mijn collega vandaag ook.
    Maar cb waarschuwde daar wel voor.. dus ik word dan toch weer een beetje onzeker.

Ik wilde vannacht weer proberen om steeds even te gaan en dan steeds wat langer te wachten. 3-6-9-12 min... maar.. dan lig ik zelf net lekker en dan kan ik er weer uit. Misschien dan toch maar weer een flesje geven.
    Heb trouwens ook Dentinox gekocht vanmiddag. Heb dat ook alvast boven staan.

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Moah die "troostfles" is hier echt nooit een issue geweest. En tegenwoordig krijgt ze m ook dan weer wel, dan weer niet. Is echt geen gewenning op gekomen. En ben je dr toch bang voor, kan je altijd na bijv 4 nachtjes (wanneer je t idee hebt dat t een gewoonte gaat worden) in die extra fles gewoon een schep poeder minder doen, kom je er mee weg dan de nacht erna weer een schep poeder minder (wel de zelfde hoeveelheid water blijven hanteren). Ik ging meestal tot halve dosering poeder op een hoeveelheid water.

CB neem ik zelf maar met een korreltje zout. Zolang ze hier niet komen helpen in de nacht doe ik alles om een gezonde nachtrust te bevorderen. Zit daar incidenteel een extra fles bij, en kom ik daarbij incidenteel boven de grens, jammer dan.

Hou met dentinox wel rekening dat als je die geeft je 45 minuten geen fles kan geven. Ze raken wat controle kwijt in de mond dus risico van verslikking. Lees voor de zekerheid even de gebruiksaanwijzing wat exact de tijden zijn, kan t mis hebben namelijk (is hier alweer een tijdje geleden)

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Als dentinox ook niet helpt en je woont toevallig in de buurt van duitsland. Ik begreep van meerdere mama's dat de duitse variant van chamodent vaak wel werkt.

Koele dingen aanbieden wordt vaak gewaardeerd (flesje net iets koeler dan normaal, fruithapje uit de koelkast en heel even laten staan dat de ergste kou er wel af is (vooral met krampkindjes) en paracetamol zetpil voor bijv. de nacht mag uiteraard ook!

14. boogiebril

boogiebril Niet meer actief

Oh zo herkenbaar deze verhalen! Meestal is het hier rond 22:30-23:00 uur feest. Gillen en krijsen, vreselijk. Dan is er dus echt iets aan de hand inderdaad. Het is ook een specifieke huil die bij ons beide de nekharen overeind doen laten staan. Dat houden we geen 2 minuten vol om naar te luisteren. De kiezen komen er met z'n vieren tegelijk aan lijkt het wel.

Wij nemen ons kindje mee in ons bed. Dat is voor ons allemaal het meest rustig. Overdag inslapen is geen probleem, maar 's avonds gaan we op het grote bed liggen tot hij slaapt en dan leggen we hem over in zijn eigen bedje.

Choose your battles. En 's avonds of 's nachts is het me niet waard om die strijd aan te gaan...

15. Boedah

Boedah Niet meer actief

Wat bedoel je met krampkindjes als ik vragen mag? Dochter heeft af en toe kramp hier, waarvan we niet weten wat het is.

Hier ging het 2 nachten goed met slapen (lees: 19:00 erin, 5:30 wakker) maar de laatste nachten is het weer drama..

16. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Zoontje krijgt gewone halfvolle melk.

Ben het helemaal met je eens dat cb er niet is, midden in de nacht. Ik ga m’n kind echt niet 2,5 uur laten huilen, als hij na een flesje gewoon lekker slaapt.
    Hier was het de afgelopen twee ochtenden 5:15. Gisteren sliep hij na een flesje lekker door tot 7:00 en vanochtend bleef hij wakker. Dadelijk dus nog even lekker terug in bed.

Dentinox geef ik idd na het flesje of het eten.

17. Paardenbloem

Paardenbloem Niet meer actief

Mijn dochtertje van 8 maanden huilt wel eens even maar dat is vaak in haar slaap. Als ik er dan naartoe ga maak ik haar juist echt wakker. Meestal is het binnen een paar minuten vanzelf over.
    Als het langer duurt en ze is duidelijk wakker en huilt hard/overstuur dan geef ik haar gewoon wat drinken en dan slaapt ze wel weer verder. Maar elk kind is anders natuurlijk..
    Sterkte!

Deel Deze Pagina