Kind, carrière of beide

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mol81, 8 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat zie ik ook aan vriendinnen met kleuters in groep 1. Kindjes weleens een middagje vrij omdat ze even tot rust moeten komen.

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Dit moet jezelf beslissen. De 1 zegt ja en de ander zegt nee. Ik zelf zou er ook niet voor kiezen om meer te gaan werken, maar genoeg in mijn omgeving die het wel doen... hangt van jezelf af. Ik vind het heerlijk om meer thuis te zijn bij mijn zoon.

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon is kapot na 1 ochtend school! Hij ligt nu heerlijk bij te slapen na 2 ochtenden proefdraaien. echt het neemt heel veel van een kleuter en ik denk dat mijn zoon voorlopig nog heel wat middagen moet bijtanken ;)

4. zogelukkig

Bij het woord carrière denk ik altijd: kan je niet nog een paar jaar wachten dan? Tot de kinderen wat zelfstandiger zijn? Wat is nou belangrijker? Maar ja; zo ben ik.
    Die extra dag aan inkomen kan je zo doorsluizen naar het kdv.

Als ze kleuter zijn, gaan ze ook naar zwemles en als mama leg je ook contacten met andere moeders, waarom die haast?
    Ik zie er enorm naar uit om al die stappen met mijn kind te doorlopen!
    Van het idee dat een oppas dat allemaal moet doen, word ik erg akelig.

Ik vind bso voor kleuters sowieso een beetje .. moeilijk, zeg maar. Zal wel commentaar op komen, maar dat hoeft niet, want dat is mijn persoonlijke mening daarover.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Ik zou het zeker doen als je werk je flexibiliteit biedt. Ik heb dit ook gedaan. Ik heb een zeer flexibele baan waarbij ik voor een groot gedeelte zelf bepaal hoe ik mijn afspraken plan. Zo is er een gezonde balans tussen privé en werk. Maar ik moet zeggen dat het voor mijn man ook geldt, ook hij is veelal flexibel. Mijn zoon gaat naar de zomervakantie naar school en wij kunnen hem alle dagen zelf brengen en halen. Op deze manier heb ik niet het idee dat mijn werk de overhand heeft.

6. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik heb dat ook wel een beetje idd:)

7. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Een gelukkig gezin dat in balans is is voor mij belangrijk. Het totale plaatje. En dit kan op meerdere manieren bereikt worden.

8. zogelukkig

Ja, maar zoals jij het schetst; zelf halen en brengen van school en geen bso? heb ik daar een heel ander beeld bij!

9. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Jawel, er zitten 2 nso dagen bij, echter heb ik daar helemaal geen negatief beeld bij. Op dinsdagen en donderdagen blijft hij 2,5 uur over. Mijn zoon kennende vindt hij het vast heel leuk.

10. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    #30 Clapat, 9 mei 2012
    Laatst bewerkt: 9 mei 2012
    Ik denk dat je keuze enorm afhangt hoe je zelf bent opgevoed.
    Ik ben een carrièrevrouw, heb lang gestudeerd en daarvoor veel geld neer gegooid en dat wil ik opeens niet weggooien omdat ik mama ben. Ik heb daar helemaal geen moeite mee dat onze bijna 2 jaar oude dochter bij een gastouder 45 uur in de week doorbrengt. Maar ik ben het ook nooit niet anders gewoon geweest: ikzelf heb 12 jaar sinds ik 6 jaar oud was, op internaat doorgebracht wegens beroep van mijn ouders.
    Verwijt ik mijn ouders? nee!
    Als ik ze nodig had, waren ze er op één of andere manier er altijd voor mij.
    Heb ik liefde gemist? nee, de weekends stonden altijd in teken van mij en zo is dat ook bij onze dochter.
    Heb ik er trauma´s door? helemaal niet, het heeft mij geholpen om alles te verwezelijken wat ik zelf wou: ik heb vroeg verantwoordelijkheid en zelfstandigheid gekregen en daar draag ik de vruchten van!
    Ik vind het achterhaald dat kinderen zogezegd veel liefde missen omdat ouders veel werken. Je kan veel werken, maar de tijd die je dan hebt moet je goed verdelen en dat is voor mij: gedaan met werken, dan quality-time voor de kinderen en achteraf pas het huishouden!

11. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn zoon vindt BSO héél erg leuk, en was in de vakantie erg verdrietig dat hij er op vrijdag niet naartoe zou gaan (gaat alleen op ma, di en wo). Er zijn vast kleuters voor wie BSO een beetje... moeilijk is, maar er zijn ook kleuters die het leuk vinden. En als ik de andere kinderen op zijn BSO zie, is hij niet de enige voor wie dit geldt.

Ik kan me voorstellen dat het veel te veel is voor een kind dat tot aan z'n schooltijd altijd bij mama of papa is geweest, maar voor een kind dat 4 dagen per week kdv gewend is, is het prima te doen.

Ja, hij is erg moe aan het eind van de week. Ja, hij gaat ineens weer een middagslaapje doen op zaterdag. Maar ik heb nog niet het idee dat hij het niet aan kan. Mocht het toch te veel blijken, kunnen we altijd een keer een vrije middag nemen. Neemt een van ons ook een vrije middag, of we vragen oma om langs te komen.

Van tevoren maakte ik me enorm druk over die BSO, had er een slecht beeld van (te druk, te weinig toezicht/begeleiding, veel geruzie). We hebben een paar BSO's bekeken en werden er al iets geruster op.

En nu, na een paar weken eigen ervaring, kan ik zeggen dat er BSO's bestaan die prima in staat zijn een grote groep kleuters op te vangen, en een leuke middag (of vakantiedag) te bezorgen.

12. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Die keuze zul je helemaal zelf moeten maken. Ik zou er niet aan moeten denken maar dat is mijn keuze. Ik werk zelf 2 dagen en ben 's middags thuis als mijn dochter uit school komt. Verder heb ik nog 1 kind thuis en die gaat die 2 dagen naar een oppas.
    Het is wel zo dat als je kind eenmaal naar school gaat er weer meer bijkomt. Er worden speelafspraakjes gemaakt, verjaardagsfeestjes, zwemles en b.v. een sport. Dat is wel heel fijn om ze te halen, brengen, er bij te zijn als er iemand komt spelen of ze daar weer op te halen. Ik vond het zelf makkelijker te combineren met werk toen ze nog niet naar school toe ging.

13. mol81

mol81 Niet meer actief

Wat sterk van je! Ik herken je drive en opleidingsniveau. Ik heb een HBO opleiding en drie masters en doe ik nu te weinig mee. Toen we kinderen zouden willen, liep het totaal amders en geloof me, ik ken het verdriet en de teleurstelling. Toen ik eindelijk zwanger was, zei ik zelfs dat ik wilde stoppen met werken om te zorgen. Na weer een lange MMM met geen resultaat hebben we geaccepteerd dat onze dochter alleen blijft. Ze komt totaal niets tekort! En nu ben ik zover dat ik mijn ambities weer waar wil gaan maken. Maar niet ten koste van het gezin. Het moet in evenwicht zijn. Nogmaals, ik hoef niet extra te werken, het mag. En ik probeer voor nu en de naarbije toekomst te bedenken wat het beste is. Zoals gezegd heb ik al goede ideeën gekregen nav dit topic.

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Mooie stelling, maar helaas is het ook voor vrouwen helemaal niet geaccepteerd in diverse werkkringen hoor :( Maar sorry, das offtopic.

TS, mooi om te zien hoe alle meningen iets bijdragen. En dit toch geen reltopic wordt ;)

15. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.069
    2.204
    113
    Brabant
    Aan mij heb je niks;) maar dacht een ander geluid is ook wel eens leuk;)

Ik zou het niet doen.
    Ik werk tot juli 16 uur per week en ga vanaf dan 12 uur werken. Heel bewust.
    Ik werk voor de leuke dingen, de extra's, en vind mijn werk echt leuk. Maar vind het nog leuker om thuis bij de kinderen te zijn.
    Waarschijnlijk niks mis met een bso, maar ik was vroeger maar al te blij dat mijn moeder gewoon thuis was en wil dat ook graag voor mijn kinderen.

Nu heb ik niet ontzettend doorgeleerd, gewoon een hbo diploma, maar ik zou met meer uur ook meer doorgroeimogelijkheden hebben. Ik vraag me ook oprecht af of die drive bij mij nog gaat komen? Wellicht als de kinderen ouder zijn?

Mooi om de meningen van anderen te lezen, zoveel moeders zoveel meningen he..

16. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Ik werk sinds kort 4 dagen, in mijn oude baan 3 dagen met ouderschapsverlof, maar die baan liep af. Ik ben ook hoog opgeleid (gepromoveerd), en om dan een baan van 3 dagen te vinden is heel erg moeilijk. Ik heb er dus voor gekozen om mezelf meer mogelijkheden te geven. Dit is wel de absolute max hoor, en gelukkig kan ik flexibel werken.
    Zodra mijn eerste salaris binnen is huur ik een schoonmaakster in!
    Iemand zei het al eerder, dan kan je die vrije dag tenminste echt met je kind(eren) doorbrengen.

Succes met je keuze!

17. Bri

Bri Niet meer actief

En ook offtopic: in diverse werkkringen is het óók voor mannen helemaal geaccepteerd (ook in leidinggevende functies).

18. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@fenneke: ik ben niet extreem hoog opgeleid ofzo.. Maar vind het sowieso moeilijk om een leuke baan te vinden voor minder dan 4 dagen.
    Ik werk nu 35 uur... Dat gaat eigenlijk prima

Er zijn natuurlijk genoeg vakgebieden waar dat wellicht wel kan... Maar als it-er is dat toch vaak wel lastiger...

19. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben heel ambitieus ... in de liefde. Mijn man en mijn kinderen staan helemaal op nummer 1. Ik vind mijn werk leuk, heerlijk en ben erg gelukkig met mijn superbaan. Werk nu 0,5 en hoop begin 2013 naar 0,6 te gaan. Mijn man gaat dan wat minder werken, dat maakt het voor mij acceptabel. Hij werkt overigens ook niet voltijds.

'Hij kan niet minder dan fulltime werken' ... tja ... kan hij dat niet of wil hij dat niet?

Dit soort afwegingen zijn mijns inziens altijd (economische) keuzes en die moet ieder mens vooral voor zichzelf maken :)

(en natuurlijk zijn er uitzonderingen zoals alleenstaande moeders)

20. zogelukkig

Kan niet. Dat bestaat ook nog.
    Of hij moet zijn leuke, heerlijke superbaan waar hij erg gelukkig mee is en die ook nog eens supergoed verdient, opzeggen en ergens anders een lagere functie gaan bekleden om 1 dag minder te gaan werken en de helft van zijn salaris in te leveren. Als ik weer zou gaan werken, zou ik maar een fractie verdienen van wat hij doet. Bovendien is in mijn beroepsgroep 1 dag werken weer erg lastig.
    Door deze constructie kan er wel altijd 1 ouder bij ons kind zijn. Mijn man deelt zelf zijn uren in, is 's ochtends thuis tot 9 uur en werkt 's avonds als zoon erin ligt nog verder.

Je heb gelijk dat dit ondermeer een economische keuze is. In deze tijd niet geheel onbelangrijk. Nu kunnen wij goed sparen en hopelijk hoeft mijn man niet tot zijn 70e door.[/QUOTE]

Deel Deze Pagina