Kind, carrière of beide

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by mol81, May 8, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

May 28, 2010
    3,719
    22
    38
    Ik heb zelf voor de keuze gestaan en heb er ook lang over nagedacht. Uiteindelijk heb ik besloten om het niet te doen. Mijn prioriteiten liggen nu even thuis, bij mijn kleine mannetje en hopelijk een broertje of zusje binnenkort). Over een aantal jaar ga ik weer aan mijn carriere denken, en hoop ik ook weer kansen te krijgen op dat gebied. Ik weet van mezelf nu dat ik het ook niet aan zou kunnen, 4 dagen werken, mijn huishouden, mijn zoontje etc. Ik heb er nu soms al moeite mee, voornamelijk omdat mijn energielevel al een periode erg laag is.

Anyway, ik heb dus bewust 'nee' gezegd. Met moeite, dat wel. Maar de beslissing gaf me erg veel rust.

2. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    fijn te lezen dat je een keuze hebt kunnen maken die bij jou past!

Aan mij had je niks gehad, ik wil juist minder gaan werken als dat mogelijk zou zijn. Altijd heb ik geroepen ik blij gewoon werken nadat er kinderen zijn gekomen maar ik kom er heeeel hard op terug hahaha. Het is niet zo dat ik met tegenzin naar mn werk ga maar ik ben altijd wel weer blij als ik weer thuis ben!

Helaas is dit finacieel niet mogelijk dus ik moet wel. En dan is een werkdag ook nog een zaterdag omdat als ik een doordeweekse dag zou gaan werken, Tycho naar een KDV moet en dat geld wat ik dan verdien, gaat dan naar het KDV... dus het schiet niet op.

Hopelijk vind vriendlief nog eens een hele goede baan met een goed salaris zodat ik kan stoppen ;) ;) xxx

3. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

Aug 23, 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Hmmm, voor mij niet zo lastig. Ik wil mijn kind graag zelf opvoeden..;)

Zijn zoveel verschillende meningen over, denk dat je voor jezelf gewoon een keuze moet maken en je kan het proberen, bevalt het niet kan je misschien nog terug??

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@mamlicious: toch durf ik te denken dat ik ook mijn kind zelf opvoed hoor :)

5. Mamalicious

Mamalicious Bekend lid

Aug 23, 2010
    730
    0
    0
    Overijssel
    Was ook niet lullig bedoeld hoor, maar mijn ervaring is gewoon dat ik die uren teveel vind. Werkte zelf de eerste tijd de ene week 3.5 dag en de andere week 3 dagen. Nu werk ik nog maar 2 dagen en 2.5 dag. Puur omdat ik het gevoel had dat een ander mijn kind vaker zag en dat zag ik niet meer zitten.
    Je moet gewoon je eigen weg kiezen, een ander kan dat zo slecht voor je bepalen en net wat ik al zei: Misschien kan je het proberen en als het je niet bevalt nog terug?
    Nu heb jij ze al naar school en dat heb ik natuurlijk niet he, das ook een groot verschil.. ;)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Hier niet een carrière, maar ik werk 3 dagen en mijn man 4 dagen en hier dus 2 dagen kdv/bso. En ik heb leuke contacten met moeders, na de zomervakantie gaat Eva waarschijnlijk op zwemles en er wordt ook met vriendinnetjes afgesproken. En daar ben ik of mij man gewoon allemaal bij. Soms is het even lastig omdat Eva dus 2 dagen naar de bso gaat en de ouders van een ander kindje dan de andere 3 dagen lastig zitten, dan moeten ze even wachten met afspreken. Maar dat heeft dus niet alleen met de bso te maken, er komt regelmatig iets tussen.
    De bso is echt heel leuk, Eva heeft daar een beste vriendinnetje die in een andere klas zit (op de bso goed leren kennen) en zo kan ze dus toch veel met haar spelen. Eva zou het absoluut niet leuk vinden als ik haar van de bso af zou halen. En dat geldt ook voor Lisa op het kdv.
    Ik zou overdag een paar uur minder kunnen werken en dan een avond gaan werken, maar mijn man is straks ook al 3 avonden per week weg, dus ik laat het lekker zo, het bevalt ook heel goed. Enige wat ik nu wil gaan proberen is op donderdag te gaan weken ipv vrijdag (Eva heeft op vrijdag een halve dag school).

7. mol81

mol81 Niet meer actief

Wat leuk dat er nog steeds reacties bij komen.

Ik ga insteken op drie dagen werken en de vierde dag niet structureel maar incidenteel er bij. Dit komt neer op eens per drie weken een maandag maar dan wel van 9.00 uur tot 15.00 uur. Dit zie ik zitten. Benieuwd hoe er gereageerd zal worden door mijn werkgever.

8. Luvv

Luvv Fanatiek lid

Oct 27, 2010
    2,803
    3
    38
    Ik denk dat t heel persoonlijk is. Ik werk nu 3 dagen en ga na de geboorte van onze 2e (tijdelijk) terug naar 2,5 (20 uur). 4 dagen vind ik persoonlijk veel te veel. Zou het gevoel hebben teveel te missen van mijn kinderen.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Stoer dat je gaat proberen er een eigen draai aan te geven en dan toch door te kunnen groeien. Ik hoop echt dat je werkgever open staat voor een werkende mama die haar kwaliteiten op beide fronten wil inzetten ;)

Je weet dat een werkgever parttime werk niet mag weigeren, tenzij hij kan aantonen dat het echt niet kan. Maar goed, je wilt niet op ramkoers met wetteksten denk ik ;)

10. mol81

mol81 Niet meer actief

@Babel44; ik hoef niet op ramkoers. Ik werk al bij de werkgever en ze willen mij graag hebben voor de functie (ben gevraagd). Ik kan mijn 'ideaalplaatje' bespreken en vooralsnog is mijn plaatje drie dagen en incidenteel een vierde dag. Bn heel benieuwd wat er gaat gebeuren.

11. Clapat

Clapat Fanatiek lid

Mar 10, 2009
    1,059
    17
    38
    Duitsland
    Blijkbaar is de situatie in Nederland anders als in Duitsland.
    Indien je een lange tijd maar halftime werkt of helemaal niet, is het heel moeilijk om hier terug een full-time job te krijgen.
    Zo is de vrouw van een collega, 3 jaar thuis bebleven voor de kinderen. Nu vindt ze helemaal geen job meer omdat ze er reeds te lang uit is.
    Dat kan ik mij helemaal niet veroorloven!

12. knor

knor Fanatiek lid

Mar 4, 2007
    2,392
    0
    0
    Groningen
    Ik zou 4 dagen teveel vinden. Ik werkte voorheen 2 dagen en nu 3 maar vond qua prive 2 dagen toch fijner. Qua werk is 3 dagen fijner omdat je dan meer meekrijgt wat er daa gebeurd..

Gaat je dochter al naar school? Dan zou het ook een oplossing zijn om onder schooltijd je uren op te vullen. Dan kun je haar wel heen brengen en ophalen of 50/50 snap je? Bv 3 dagen opvang en 1 dag onder schooltijd (zag zoiets voorbij komen)
    '
    Succes met het maken van een keuze, lastig hoor!

13. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

Nov 9, 2009
    2,144
    0
    0
    NULL
    Voor mij allebei. Ik werk nu 3,5 dag, echt het absolute minimum voor mijn functie en eigenlijk nog te weinig.
    Financieel zou ik best wat minder kunnen gaan werken, maar dan zou ik een andere functie krijgen en dat wil ik echt niet. Haal heel veel voldoening uit mijn werk en weet zeker dat ik dan een leukere mamma ben dan dat ik 2 of 3 dagen zou werken en het daar niet naar mn zin zou hebben of er geen voldoening uit zou halen.
    De dagen zijn druk, maar ik heb energie voor 10. Merkte bijvoorbeeld in mijn verlof dat alles ging 'kabbelen' en ik steeds minder ging doen.
    Moet er wel bij zeggen dat de kids 2 dagen kdv hebben, meer zou ik niet willen. Mijn man is een dag thuis en mijn moeder past op.
    Voor ons de perfecte balans. Maar als de kindjes meer naar de opvang zouden moeten, had ik minder gewerkt, ze staan echt op nummer 1.

14. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,296
    28
    48
    Gent
    Net zoals bij Clapat,

Hier in Vlaanderen is de situatie ook anders. Meeste moeders werken hier 4/5 of fulltime. Ik werk 4/5, collega-moeder ook, zus fulltime.
    Standaard vragen ze bij de intake van de creche of het voor 4 of 5 dagen is.
    En ze doen het hier ook goed hoor,
    Maak zelf de afweging voor jezelf want daar kan ik niet bij helpen, maar voel je niet schuldig over wat je beslist

15. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    als je het thuis allemaal goed kan regelen en je er zelf vrede mee hebt zou ik het wel doen! ikzelf werk vanuit huis in mn vrije uurtjes.... dus kan er niet echt over mee praten maar me wel inleven.... als je er zelf een goed gevoel bij hebt en je kindjes er geen last van ondervinden zou ik zeggen go for it!

16. tulip

tulip Niet meer actief

Ik persoonlijk zou het niet doen, maar ik ben dan ook full time thuis, en ik ga ervan uit dat dat ook niet jouw keuze zou zijn;)
    Ik heb een beetje dezelfde ervaring als zogelukkig, ik zie aan vriendinnen met al schoolgaande kinderen dat het zo vermoeiend is en zij dus niet meteen hele dagen naar school kunnen. Dus in de planning erop rekenen dat ze onder bepaalde tijden op school zit zou wel eens tegen kunnen vallen, en hoe los je dat dan op. Want dan zou het uit vermoeidheid zijn en dan is een oppas ook geen optie, want dan kan ze nog niet echt uitrusten.
    En ik zie ook met hobby's (zwemmen, dansen, noem maar even wat) dat het zelfs voor niet werkende mama's al een heel geregel is om dat allemaal voor elkaar te krijgen. Het zijn vaak al niet de handigste tijden. En als je 4 dagen werkt vraag ik mij echt af hoe je dat allemaal gaat doen.
    Dat zijn de dingen die ik graag zelf (of mijn man natuurlijk)met onze dochter wil doen.

Daarbij wil ik wel zeggen dat de bso ook voor kleuters enorm leuk is. Maar voor mij toch wel max 1 of 2 dagen.

17. Salapio

Salapio VIP lid

Jan 15, 2007
    13,917
    0
    0
    Zuid-Holland
    [/QUOTE]

Ik vind dit toch meer een wil niet ;). Prima argumenten om het niet te willen, niet om het niet te kunnen :)

18. Hester

Hester Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar kun je het niet proberen?
    Als je ervoor wilt gaan, kan het allemaal hoor. Wij hebben ook twee kids en twee (meer dan) fulltime banen.

Vergt een hoop geregel, maar lukt prima.
    Wel beide kinderen 4 dagen per week op KDV / BSO maar dat gaat goed.

19. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Ik werk ook drie dagen.
    In het begin wilde ik graag terug naar 4 dagen, maar sinds mijn zoon op school zit vind ik 3 dagen prima.
    Ik kan hem nu zelf op donderdag naar school brengen en ophalen, er kan eens een vriendje blijven spelen of hij kan bij een vriendje gaan spelen. Dat zijn dingen die ik toch wat onderschat had.
    Het is fijn om toch één keer per week contact met school te hebben vind ik.

20. juenco

juenco Fanatiek lid

Nov 14, 2008
    2,364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    Helemaal mee eens!

Share This Page