Onze zoon kan niet liegen en flapt er alles zo uit. Het is een open boek dus dat zou niet werken. Hij heeft dat niet van een vreemde, ik kan en wil niet liegen. (Gisteren een cadeau voor man en zoon gekocht voor de kerst en moet echt in houden om niks te vertellen) Ook voor dat hij leerplichtig was nooit gedaan. Je gaat zoals iemand al schreef een verbinding aan met de school emt de daar bij horende regels. Het is wat anders als je kind afknapt en de dag niet red. Maar dat is dan in overleg met de juf.
Hier ook nog nooit gedaan. Om dezelfde redenen als al aangehaald: vind het een raar voorbeeld om te stellen en wil mijn kind niet laten liegen en betwijfel of hij dat zou kunnen/volhouden (uit naïviteit bedoel ik, niet dat ik me verbeeld dat er nooit eens gejokt wordt ofzo).
Voor het kind zou ik het niet doen, ik denk dat eerlijkheid aanleren een groot goed is. Toch zou ik t als ouders zijnde best begrijpen tegenwoordig . Hoe vaak we de laatste 1,5 jaar ineens kinderen thuis moeten houden vanwege lockdown, leerkracht ziek of je kind een snotneus en dat helemaal niet erg was, dan zou voor mij de noemer 'anders missen ze teveel' ook niet meer opgaan . Ik werk zelf op een school (andere functie dan leerkracht) en hoe vaak ik niet hoor van leerkrachten of assistenten dat bij een kind wat niet helemaal op en top fit is (ik zou in dat geval ook gewoon met een paracetamol naar m'n werk gaan ), dat ze 'niet snappen dat X vandaag op school is, die had beter thuis kunnen blijven want school=school'. Terwijl ouders dan juist denken 'ach het gaat wel, en ze missen al zoveel'. Dus ja inmiddels denk ik er wat makkelijker over . Ik heb t nooit gedaan hoor en heb inmiddels pubers dus niet echt aan de orde nu , maar m'n beeld is inmiddels echt wel wat veranderd.
Hier nog nooit gedaan. Vind eerlijkheid een groot goed. Wil niet liegen en ook niet dat mijn kind moet liegen erover.
Toch bijna iedereen die hier zegt dat ze nooit 'ziek' melden. Terwijl ik in mijn omgeving dus wel hoor dat het af en toe gedaan wordt. Durven de andere moeders niet te reageren? Of zit het forum vol met hele eerlijke moeders? Is mijn omgeving dan toch anders?
Nee nog nooit gedaan. Op de basisschool waar mijn kinderen zaten zou het wel bespreekbaar zijn en in overleg echt wel mogelijk om dan op een vrijdag weg te gaan. ( de lagere groepen t/m groep 4 zijn sowieso vrijdag om 12 uur klaar en de hogere groepen hebben dan crea middag wat ook makkelijk te missen is) Mijn kinderen zouden zich er ook heel naar onder voelen als ze niet mogen vertellen dat ze een leuk weekend hebben gehad terwijl wij hun ziek hadden gemeld. Want het houdt niet op met niet op school vertellen, eventuele vriendjes (die vaak toch ook op dezelfde school/klas) zitten mag je dan ook niets vertellen. En hier belden die vriendjes in het weekend ook wel eens aan om samen te spelen, die vallen het echt wel op dat er niet open gedaan wordt, de rolluiken dicht zitten en de auto het hele weekend weg is.
Nee dat doe ik niet. Puur omdat ik niet mijn kind wil laten liegen. Ik zie het al voor me op maandag: ben je weer beter? Nee we waren naar Landal. Als ze nog niet leerplichtig zijn vind ik het ander maar zelfs toen niet gedaan. De oudste heb ik 1x een dag thuisgehouden in groep 1 omdat hij zo moe was. Maar dat was gewoon in overleg met de juf. Dus nee, nog nooit gedaan. Wel een keer bijzonder verlof aangevraagd en gekregen voor de bruiloft van mijn zusje.
Nee ik vind dat gewoon niet ok. Eerst zelf liegen, mn kind moet er dan over liegen en ze missen gewoon informatie/lestijd door er een dag niet te zijn. En dan heb je 1 dag meer vakantie.. eh nee laat maar. Een vriendin doet het wel..
Nee, niet om weg te gaan en ze erover moeten liegen. Ze blijven hier wel eens een dagje thuis om te chillen. Maar dat geef ik gewoon aan op school. Ik vind niet alleen ziek zijn geoorloofd, soms heb je even een dagje rust nodig.
Onterecht ziek melden doe ik niet. Maar, mijn kinderen hebben verschillende studiedagen doordat ze naar verschillende basisscholen gaan. Oudste twee zitten op het ZMLK. En ik heb bij het aanmelden van mijn jongste op een reguliere basisschool daar wel aangegeven dat ik één tot twee keer per jaar van plan ben haar thuis te houden op de studiedagen van haar broers om als gezin iets leuks te kunnen doen wat alleen mogelijk is op echt rustige dagen vanwege het zware autisme van mijn oudste. Vanwege corona het afgelopen jaar niet gedaan, komend schooljaar waarschijnlijk wel, zolang ze gewoon bij is met de lesstof.
Zomaar een dagje uit. Kind vond het fantastisch. Juist ook omdat het eigenlijk niet mocht. Was denk ik een jaar of 5/6. Maar ik snap heel goed dat het voor kinderen echt niet leuk kan zijn om er over te moeten liegen. Laatst waren ze ook een dag thuis, maar toen heb ik het gewoon gemeld. Mijn voorkeur gaat daar nu wel naar uit. Op de school waar hij toen heen ging werd een dag vrij ook bijna nooit goedgekeurd. Ook niet als het weken van te voren werd aangevraagd.
Ik heb ze wel eens thuis gehouden omdat ze ontzettend moe waren in bv groep 1 maar voor weekendjes weg etc niet dan kiezen we vaak een weekend waarop een studiedag is op de maandag ofzo
Ik heb het zelf nog nooit gedaan om eerder op vakantie te kunnen of een dagje weg te gaan. Wel hebben ze allemaal wel eens een echte baal dag. Dan zijn ze niet ziek maar zitten ze gewoon echt niet goed in hun vel. Dat benoeming ook zo naar de leraren. Die geven altijd aan dat ze dan maar lekker moeten uitrusten. Komt ook niet zo vaak voor. 2x per jaar ofzo. Moeder van een vriendinnetje hoor ik er wel vaak over. Verder niemand die het aan de grote klok hangt op het schoolplein
Oh, ik geloof best dat het gebeurt. Op de school van mijn kinderen waren ze de zgn ‘dag-voor-de-vakantie-zieken’ zo zat dat ze al jaren standaard de vrijdag vrij hebben voor alle vakanties (behalve de meivakantie, want dat valt vaak samen met de koningspelen). En toen ik nog voor de klas stond, kregen we standaard de instructie om voor vakanties de absenten goed in te voeren, wegens evt extra controle van de inspectie. En opvallend genoeg waren er heel toevallig ook regelmatig hele gezinnen tegelijk ziek. Dus het gebeurt zeker, maar ik heb dat altijd echt heel stom gevonden. Het is al uitermate doorzichtig, dus waarom niet gewoon eerlijk zijn. Ik vind dat je echt stom overkomt als je erover liegt en je wordt betrapt (waar de kans groot op is met oog op bv timing, een kind wat zich verspreekt, ed.)
Vast genoeg die het wel doen Als ik ze zou ziek melden voor een dagje uit oid dan zouden ze dat allebei zo in de klas gaan vertellen nou dan sta ik toch mooi voor schut dat ik heb gelogen
Ik heb dat nog nooit gedaan. Dit soort dingen komt namelijk altijd uit. Dan maar eerlijk zijn en een nee krijgen. Het is dan maar niet anders.
Ik durf het hier bijna niet te typen. Maar aangezien je juist vroeg naar moeders die hun kind weleens hebben thuis gehouden. Toen onze oudste nog niet leerplichtig was zijn we buiten de schoolvakanties op zowel wintersport als zomervakantie geweest. We zijn gewoon eerlijk geweest tegenover school. Waarom we dit hadden gedaan, zijn overigens niet de enigste in onze omgeving. Nou sorry het scheelde nog enorm in de kosten. Onze jongste was in de zomervakantie pas 5 maanden dus konden goedkoop in een stacaravan. Gezin van mijn broertje ging ook mee met hun toen net 4 jarige oudste zoon. Zijn hier dus niet de enigste in. Ik vind niet dat ik een verkeerd signaal af geef omdat we toen gewoon eerlijk zijn geweest. Ze was nog niet leerplichtig, dus we hebben geen regels aan onze laars gelapt. Ook vonden wij dat ze nog een heel leven voor zich heeft waarin ze dingen MOET. Ze zijn tenslotte pas net 4, laat ze nog even kind zijn.
Bij een kind dat niet leerplichtig is vind ik dat toch anders. Ik kan me nog herinneren van de oudste dat er een kindje in zijn klas in september nog 3 weken op vakantie ging. Ouders konden in het hoogseizoen geen vakantie krijgen of iets. Ik vind het belangrijkste eerlijk zijn. Hier was het 1e jaar op de kleuterschool z'n zusje erg ziek, in die periode is hij dus wel een paar keer niet naar school geweest omdat ik het qua oppas niet anders rond kreeg of omdat z'n zusje net even thuis was en we dan gewoon even van de rust wilden genieten met elkaar, maar goed toen was hij dus ook nog niet leerplichtig. Na die tijd nooit ongeoorloofd thuis gehouden, maar ik ben het wel eens dat wanneer ze erg moe zijn, ik dat ook gewoon geoorloofd vind. Ben je misschien niet ziek, maar school kan dan ook even teveel zijn, ik meld dit dan ook gewoon zo. Hier doen ze eigenlijk nooit moeilijk over een afmelding.
Bij ons hoef je dat niet te doen in overleg is bij ons veel mogelijk maar je kunt ook nee krijgen. Maar als je een keer per jaar doet lukt het vaak wel. En voor elke vakantie is hele school altijd om 12 uur vrij. Vaak staan bij school de auto’s dan volgepakt om te gaan rijden gelijk. Wij mogen buiten school vakanties door werk van mijn man. Kunnen we wettig aanvragen. Maar doen we nooit.
Voor een weekendje weg mag je toch pas vanaf 15u in het huisje zijn (of 16u tegenwoordig bij Landal of Roompot?) Dan zie ik het nut er niet zo van in om ze thuis te houden, liever nog een ochtend naar school om zelf alles rustig in te pakken En dan meteen vanuit school doorrijden.