Nee nooit gedaan met onze kinderen dan zou ik gewoon eerlijk zeggen waarom ze niet aanwezig zijn. Wij leren ze dat liegen niet mag dan moeten wij het ook niet doen.
Nee dat zou ik niet doen... Nu onze zoon nog niet leerplichtig is, hou ik hem wel eens thuis of meld ik hem af als we door de week iets gaan doen oid, maar dat mag ook gewoon. Ziekmelden om een weekend weg te kunnen terwijl ze leerplichtig zijn... nee zou ik niet kunnen. Ken ook mensen die verzinnen dat ze vanwege werk niet in het hoogseizoen met vakantie kunnen en daardoor buitenom moeten.. vind ik gewoon niet kunnen.
Wat goed dat die leraren dan ook niet moeilijk doen!! En wat je zegt, het wordt ook vast niet aan de grote klok gehangen.
Nee nog nooit gedaan. Wij zijn niet meer buiten de schoolvakantie op vakantie gegaan sinds Emma 4 was, dus ook niet toen het in principe nog mocht. Kinderen kunnen dan niet op school vertellen wat ze het weekend gedaan hebbeb. Pas geleden zijn wij een weekend weg geweest. Zijn vrijdags na schooltijd weggegaan en zondagavond weer naar huis.
je mag al vanaf 10.00 uur die dag gebruik maken van de faciliteiten van het park. Dus je kan -zeker bij centreparcs - al heerlijk genieten van het zwembad, de ballenbak of wat er ook te doen is allemaal. Verder is het natuurlijk zo als je kind om half 4 uit is- en je moet nog 2 uur rijden -dat het wel prettig is als je rond de middag weg kan en niet in de spits uitkomt. Dat inpakken kan ook de dag van te voren wel op het gemak .
Ja hoor wel eens gedaan om pas op maandag uit het vakantiepark te hoeven vertrekken. Ook een keer gemeld dat er een doktersafspraak was omdat de oudste die avond haar voor haar fiets was vergeten bij het sporten en die eerst moest ophalen (daar kwamen we pas achter toen het tijd was om naar school te gaan). Overigens deed mijn moeder dit vroeger ook wel eens bij mij om een dagje weg te gaan met oma.
Op de basisschool altijd in overleg, meestal ging het dan overigens om een paar uurtjes- ze gaan tot 14.00 uur naar school en gingen dan rond lunchtijd naar huis. Toen de oudste nog niet leerplichtig was, zijn wel meermalen nog weggeweest buiten de vakantie. Met een 'veel plezier' van de juf . We gaven het dus gewoon door en er wordt hier ook nooit moeilijk of vervelend over gedaan. Sinds de kinderen leerplichtig zijn, zijn de vliegvakanties voorbij. Kost gewoon te veel geld. Net zoals de vakanties naar disneyland. Dat hebben we sindsdien ook niet meer gedaan. Voor de oudste zouden we dit jaar voor het eerst 1 dag spijbelen. Dus voor een weekendje disneyland met haar oma. Ze zouden met een busreis gaan, als cadeautje voor de overstap naar de middelbare school. Maar corona blijft roet in het eten gooien helaas. De busreis zou van vrijdag tm zondag zijn. Veel dingen bekeken, maar niets lukte of was veel te duur. Dus na overleg (man twijfelde enorm) hiervoor gekozen. Maar helaas is de busreis gecanceld omdat disneyland het max. aantal bezoekers weer omlaag gebracht heeft vanwege corona. Nu is de voorjaarsvakantie weer de eerste optie. Als dat lukt- gaat ze dan. Met of zonder spijbelen.. ze zit dan bijna in de 3e... ipv 'bijna in de brugklas' . Dus ik gun het ze (oma en kleindochter) ontzettend. Dus zolang ze verder niets mist of achterstand oploopt- ga ik hier niet moeilijk over doen.
Nooit gedaan en ook niet van plan het ooit te doen. Wel één keer toestemming gevraagd om de oudste op een vrijdag twee uur eerder op te halen ivm een weekend weg. Ging alleen uiteindelijk door Corona niet door. Alle andere weekendjes (niet heel veel ) vertrokken we gewoon na schooltijd. Vaak mag je er toch pas vanaf 15.00u of 16.00u oid in.
Ik doe dat niet, om twee redenen: - Ik vind het signaal naar de kinderen niet goed, je leert ze liegen en / of dat regels voor hun niet gelden. - Ik vind dat ik als juf ook wel een voorbeeldfunctie heb.
De school van een vriendinnetje geeft de mogelijkheid om 2x per jaar een “snipperdag “ in te plannen. Ik vind dat een mooi initiatief.
Hier ook hoor… Keer naar de zon geweest toen oudste in groep 1 zat. Weekje weg. Gewoon netjes aangegeven en was ook geen probleem.
Ik heb mijn kinderen heus weleens afgemeld als ze heel erg moe waren ( dus niet ziek) maar dat zeg ik dan gewoon eerlijk en dan gaan we niet een dagje naar de Efteling of een weekend in een vakantiehuisje zitten. Sta je toch ook knap voor lul als dat uitkomt haha Nu zou ik er misschien minder moeite mee hebben. Kom nooit meer in school en spreek zelden een leerkracht dus het voelt dan ook wel wat anoniemer maar ben het vooralsnog niet van plan
Dat is wel super. Ik kan me nog eens herinneren dat we van vrijdag tm maandag naar een vakantiehuisje gingen. Het was de vrijdag voor de kerstvakantie en normaal hadden ze altijd de middag vrij maar deze keer dus niet. Toen ben ik speciaal gaan vragen of we de middag vrij mochten nemen maar dat mocht niet dus kinderen toch maar naar school laten gaan en staan we die vrijdagmiddag dus hopeloos in de file. Komen we in het pikkedonker aan en toen had ik wel zoiets van ruk wat een trut ben ik ook dat ik ze voor vandaag niet gewoon heb afgemeld en ook flauw dat school dan zo star doet. Die beginnen direct over de leerplicht, alsof die dit gaan controleren.
Nee, nooit gedaan en ook niet van plan. Wel waren ze laatst allebei ziekjes de hele week, de vrijdag voor de vakantie waren ze wel fit genoeg voor school maar heb ik ze toch nog thuis gehouden die dag - na 4 dagen thuis vond ik 1 dag school ook een beetje onzinnig. Ik vond het fijner als ze nog even wat langer konden slapen en rustig aan konden doen. Als dat bv een dinsdag was geweest, had ik ze niet thuis gehouden denk ik.
Besef je wel: leerkrachten hebben het meestal echt wel door als je je kind ziekmelt om zo’n reden. Vooral bij jonge kinderen. En mocht de leerkracht het vooraf niet doorhebben vertelt het kind het achteraf zelf wel
Dit doen wij ook hoor. De oudste wordt eind december 5, over 2 weken gaan we nog een midweek naar Landal. Heerlijk!! De kids zijn al hard aan het aftellen! we zeggen het wel gewoon tegen de juf Ook een dagje thuis houden omdat ze moe is, wordt hier alleen maar gewaardeerd door de juffen. Gister nog gedaan, meld bij de juf dat ik ze een dagje thuis houd en krijg een berichtje van de juf terug: groot gelijk! Begrijp niet wat er bedoeld wordt dat je dan regels aan je laars lapt. Het is voor een kind best pittig hele dagen school, je mag ze tot 5 jaar nog thuis houden. Ik weet zeker dat ik er nog gebruik van gaat maken tot ze 5 is, dochter geniet zulke dagen ook extra lekker thuis!
Heb het nog nooit gedaan omdat de kinderen nog geen 5 zijn en daarvoor zijn ze niet leerplichtig. Maar zou het wel doen hoor. Zou eerlijk zijn tegen de juf zodat mijn kind niet hoeft te liegen , maar wel er een ziekmelding van maken. (Ziekmelden doe je hier via de administratie). Zeker op van die halve studiedagen die ze hier hebben (ze hebben vooral halve studiedagen, de enige hele is de dag voor de zomervakantie, geloof er niks van dat de juffen en meesters dan echt iets gaan leren of wat dan ook). Dan missen ze ook niks. Kunnen er eens een keer op een rustigere dag naar een pretpark. Doordat er geen hele studiedagen zijn en verder alleen schoolvakanties zijn die mogelijkheden er anders gewoon niet. En de inspectie gaat echt niet controleren als een kind 1x per jaar 3 uur school mist. 2 snipperdagen wat ik ergens hier boven las, lijkt me echt ideaal! Zouden ze bij ons ook moeten doen.
Toen ik zelf juf was had ik een leerling in de klas die er over moest liegen van zijn ouders. Maar dat kon hij helemaal niet Ik wist dat ze op vakantie waren want ze logen er altijd over. ‘Ik was op vakantie maar dat mag ik niet zeggen van m’n ouders’ zei die jongen dan. Echt niet ok toch als je je kind met een schuldgevoel opzadelt. Zelf alleen mijn zoon in groep 1/2 weleens dagje thuis gehouden of dagje weg geweest. Gaf ik altijd netjes door aan juf.
Bij ons op school is dat niet echt nodig, zoals hieronder staat is het bij ons geregeld (gekopieerd uit schoolgids): De laatste jaren merken wij dat er vaker verlof wordt aangevraagd dan in het verleden. De aanvragen zijn niet altijd gebaseerd op de juiste gronden. Ook kwam het wel eens voor dat op de ene school wel verlof werd verleend en bij de andere niet, Dit zorgde voor onduidelijkheid en daarom hebben scholengroep, stichting Akkoord en de leerplichtambtenaar besloten om voortaan één uniform formulier te gaan gebruiken voor verlofaanvragen. Dit verlofformulier is getoetst aan de Leerplichtwet. Alle scholen voor primair onderwijs in ... hebben (samen met de leerplichtambtenaar) afgesproken strenger te gaan controleren op de verlofaanvragen en ongeoorloofd ( vakantie) verlof direct te melden bij de leerplichtambtenaar die vervolgens de mogelijkheid heeft een proces verbaal op te maken. Met name de dag voor een vakantie zal strenger worden gecontroleerd ; de leerplichtambtenaar kan bij een ziekmelding een huisbezoek afleggen als blijkt dat een eerder verzoek tot verlof op de betreffende dag is afgewezen. Snipperdagen Op onze school heeft ieder gezin de mogelijkheid om 2 “snipperdagen” op te nemen op het moment dat dit passend is. Deze dagen dienen minimaal 3 weken vooraf te worden aangevraagd middels het verlofaanvraagformulier.
Echt helemaal top dit. Ik ga dit ook doorgeven bij ons aan de ouderraad , wie weet kan hier ook zoiets geregeld worden.