Kind drinkt jillz 0.0% alcohol

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bolletjewol, 17 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Wat is er vreemd aan de vergelijking? De actie " vloeibare substantie in je mond gieten" is iets wat ieder mens iedere dag doet. De actie "rook inhaleren uit een staafje waarin tabak wordt verbrand" is iets wat niemand ooit zou moeten doen.

Ik heb mijn 4-jarige niet aangemoedigd een drankje te nemen wat lijkt op bier. Hij vroeg wat ik had en of hij mocht proeven. Daarom mijn uitleg over alcohol, en dat hij met alcohol zeker niet mag proeven, en zonder alcohol wel.
    Mocht iemand denken dat Radler de smaak van bier heeft. Niet dus. Alleen de verpakking lijkt op bier. Daarom mijn uitdrukkelijke uitleg van de 0,0.
    Ik stel me de discussie voor die ik bij het antwoord "nee" had gekregen (obv jouw antwoord"

"Mag ik een slokje"
    "Nee"
    "Waarom niet?"
    "Dat vertel ik je als je 8 bent"

En dan komt oudste ertussen
    "Ik ben 9 dus ik mag het wel weten"
    "Ok.. omdat er andere drankjes zijn die uit net zo'n flesje komen en daar zit wel alcohol in"

Die logica gaan mijn kinderen echt niet snappen.

femkes vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier denken ze dat ieder blikje bier bevat, wij drinken zelf vrijwel geen alcohol - en al helemaal nooit bier - dus ik weet niet precies waar die associatie vandaan komt. Maar glazen flesjes associeren ze met appelsap.
    Ik wil alcohol verder ook geen taboe maken, dus we hebben het er wel eens over en ook bv als wij met Oud & Nieuw ons glaasje drinken - zo ongeveer het enige glaasje van het hele jaar. In mijn ogen gaat het meer om of ergens alcohol in zit of niet ipv of een 0.0-variant ook een variant met alcohol heeft. Alcohol mogen ze niet, 0.0 mogen ze best eens proeven - net zoals Fanta dus.

Athina vindt dit leuk.
  3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ik herken mezelf in beide kanten eigenlijk. De associatie met alcohol is al snel gemaakt, misschien ook door kinderen van die leeftijd. Maar feitelijk is het net zoiets als frisdrank met prik, dus net zo schadelijk ivm suikers enzo. Het heeft niks van alcohol in zich dus ik zou er voor één keer geen moeite mee hebben denk ik. Zelf zou ik het nooit aanbieden aan kinderen op een feestje. Ook geen fanta of cola trouwens. Hier wordt dat niet gedronken. Wijn en bier wel, maar alleen door ons ;).
    Dat van vroeger herken ik ook: de chocosigaretten met Sinterklaas. Wij kregen bij oma ook wel eens een eierdopje met advocaat en slagroom. Ik was toen een jaar of 6/7/8 denk ik. Ik verheugde me daar enorm op. En later wel eens een heel klein iniminie glaasje baileys. Nu realiseer ik me pas dat daar ook gewoon alcohol in zit. Ga toch mn ouders eens vragen hoe dat zit :D.

Athina vindt dit leuk.
  4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ga het echt niet nog een keer uitleggen, volgens mij ben ik best duidelijk geweest hoe ik er over dacht.

Jij denkt op jouw manier, met jouw kinderen.
    Ik op de mijne, met mijn kinderen :)

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    #165 Uuz, 19 jun 2018
    Laatst bewerkt: 19 jun 2018
    Why not, het is gewoon spappelsap toch (spa appelsap) ? Dl krijgt nu nog geen frisdrank, maar als ze eenmaal 6 is zal ze iets met prik vermoedelijk wel lekker gaan vinden.
    Alcohol drink ik dagelijks, dl weet dat ze dat pas mag als ze 18 is en, niet eerder omdat haar hersenen anders niet meer goed kunnen groeien. Bij twijfel vraagt ze zelf of ze iets mag.

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik vind jouw reacties en die van anderen met oudere kinderen altijd heel prettig, altijd wat genuanceerder, je ziet dan toch dat de ervaring je wat relaxter maakt ofzo.

On topic. Ik zou het niet verbieden als ze het al had gekregen, maar thuis krijgen ze het niet. Toch vanwege de associatie met alcohol, ook al zit die waarschijnlijk grotendeels tussen MIJN oren en niet die van mijn kind.
    Frisdrank krijgen mijn kinderen overigens ook nog niet (oudste is 6), ik vind het nog niet nodig.
    Alcohol drinken wij trouwens amper en ik hoop heel erg dat ons voorbeeldgedrag hierin op lange termijn zal leiden tot een soortgelijke houding bij mijn kinderen. Waarbij ik echt wel snap dat een tiener of (jong)volwassene een keer dronken kan worden hoor. Maar ik hoop dat ze in de basis goed om zullen kunnen gaan met drank in hun volwassen leven.

Grietjenb vindt dit leuk.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.225
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik moet zeggen dat ik vaak een topictitel lees en dan niet zeker weet hoe ik erover denk. Nav reacties die ik lees denk ik dan: ja, daar ben ik het mee eens, of juist niet. Maar ik weet in dit geval nog steeds niet wat ik ervan denk :roflmao:

Athina vindt dit leuk.
  8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Misschien kijken wat je belangrijker vindt: kijk je naar de locatie van waar jillz staat in de winkel of kijk je naar de ingrediënten. En dan op basis daarvan beslissen of je het gewoon frisdrank vindt of juist niet. :D

Bij mij was het makkelijk, toen ik voor het eerste jillz 0,0 ging kopen, heb ik me rot gezocht bij de frisdrank. Toen ik het navroeg, was ik hevig verbaasd dat het ergens helemaal onder op een plank stond bij het bier. :roflmao:

Athina, Syane, femkes en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.225
    23.299
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zit gelukkig nog niet in de fase van frisdrank geven, haha. Tegen die tijd zal ik deze overweging eens maken ja :D

autumn86 en Adje vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier in de supermarkt eerst het bier, dan alles 0,0% en dan frisdrank... dus wat is het dan?! :D

Athina, Syane en Adje vinden dit leuk.
  11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Goed punt :roflmao:! Ze hebben hier weer eens de boel omgegooid en het staat sinds kort tussen water en bier in
    Ik blijf dus bij ingrediënten: appelsap met koolzuur = frisdrank :D

Athina vindt dit leuk.
  12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben net gaan zoeken in de AH app waar het staat, maar kan het niet gewoon vinden, moet echt via zoekfunctie. Maar ik vermoed ergens bij de alcohol want ik krijg de nix18 reclame in beeld. Dat is toch juist het punt, dat het alcoholvrij is!?! Maar aan de tekst erbij te zien zet Heineken het wel echt in de markt als vervanging voor een alcoholversie.

Conclusie voor mij, mijn zoon mag nog steeds van mij af en toe een Jillz, maar ik zal opletten dat anderen het niet zien. Andermans kinderen Jillz geven zat sowieso niet in de planning, veel te duur.

Adje en Marchella vinden dit leuk.
  13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.921
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Waarom is dit anders dan cola of limonade???
    Kijk, voor mij hoeft het ook niet, maar strict bekeken is het niets meer dan dat.

14. Adrianna

Adrianna Niet meer actief

Ik vind het een lastig onderwerp...
    Tuurlijk is het feitelijk gewoon frisdrank, maar hier thuis drinken wij het niet als frisdrank.
    We schaffen niet 6-12 flesjes aan om dat vervolgens dagelijks te drinken, dus dat zegt ook iets denk ik.
    Ik vind het meer een alternatief voor mensen die geen alcohol drinken maar wel gezellig een ‘drankje’ mee willen doen tijdens een feestje of op een terrasje dan dat ik het iets vind voor kindjes

15. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    De kinderen in groep 7 waar mijn oudste zitten drinken Radler 0.0 omdat het Stoer is. Ze snappen nog niet dat het alcohol vrij is, maar maken wel de link naar alcohol. Want ze geven aan dat het er wel in zit. Mijn oudste was echt al overtuigd dat er alcohol in zat. Ik heb het hem uitgelegd en hij snapt het nu. Dus heel eerlijk snap ik de zorg van mensen om de link met alcohol. Want de kleine kids zullen de link niet maken. Maar de oudere dus blijkbaar wel.

Iedereen is vrij om hun kinderen dit soort drankjes te geven. Maar met een alcoholistische ex ben ik er dus zeer terughoudend in.

16. lies276

lies276 Niet meer actief

Behalve dat ik dat soort drankjes niet echt nodig vind om te serveren (duur!), zou ik er geen moeite mee hebben.
    Ik zie de associatie met alcohol nl niet. Qua smaak komt het totaal niet overheen met een alcoholische drank.

Onze oudste is 18 en drinkt sinds zijn 18e regelmatig alcohol. Thuis af en toe een biertje en in het weekend bij het uitgaan bier of een bacardi cola.
    En ja, dat is al 2 keer goed mis gegaan.
    Daar baal ik dan enorm van en op dat moment ga ik behoorlijk uit mijn stekker, maar hij mag zelf zijn rommel opruimen en ik denk dat het vrij normaal is op die leeftijd.
    Tot zijn 17e lustte hij alleen sinas en dubbelfris. Wij drinken zelf zelden alcohol en hebben nooit jilzz, radler oid in huis gehad. Of dat heeft bijgedragen aan het uitstellen tot zijn 18e? Geen idee, maar ik denk het niet.
    Ook bij zoon nr 2 van 16 jaar zijn wij heel streng; geen alcohol!
    Ik zeg niet dat ik zeker weet dat hij nooit alcohol drinkt, maar ik heb nog nooit iets aan hem gemerkt en thuis gebeurt het sowieso niet.
    Veel van zijn vrienden drinken elk weekend alcohol en zijn elk weekend al ladderzat.
    Vaak onder toeziend oog van de ouders. Die vinden het nl ok dat ze daar thuis eerst in gaan drinken voor het uitgaan.

Ik denk dat drankjes zoals Jilzz en Radler niet de boosdoener zijn, maar het gedogen van de ouders dat er op jonge puberleeftijd al echte alcohol gedronken wordt.

Deel Deze Pagina