Voeden volgens regelmaat?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stephanie26, 4 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stephanie26

17 jul 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lactatiekundigen,

Onze kleine man is nu 14 weken oud en weegt circa 6500 gram. Vanaf zijn geboorte probeer ik zo goed mogelijk borstvoeding op verzoek te geven, al vind ik het soms moeilijk om de vroege hongersignalen te herkennen (zeker nu hij ook bij wijze van ontdekkingstocht op zijn vuistjes begint te sabbelen).

Mijn vraag is eigenlijk de volgende. Onze zoon is overdag een slechte slaper. Voornamelijk slapen in zijn eigen bedje gaat met veel moeite en protest. Om zijn gebrek aan slaap te compenseren laat ik hem regelmatig slapen in de draagdoek. In de doek herken ik heel gemakkelijk zijn slaapcycli, je kunt de klok er op gelijk zetten dat hij na 45 min weer wakker wordt. In de doek probeer ik hem na 45 min al wiebelend en wiegend weer in slaap te krijgen, en vaak lukt dit ook. In zijn eigen bedje kan ik hem natuurlijk niet wiebelen, met als gevolg dat hij na 45 minuten weer (huilend) wakker is en we hem ook niet meer in slaap krijgen.

Ik probeer vanaf het begin zoveel mogelijk regelmaat aan te houden, wat betekent: slapen, verschonen, voeden, knuffelen, zelf spelen in de box, slapen etc.... Inclusief het voeden is hij ongeveer 1,5 uur wakker voordat hij de eerste vermoeidheidssignalen laat zien. Als hij dan vervolgens 45 min in zijn bedje slaapt, zijn er dus nog maar 2 uur en 15 minuten verstreken. Volgens het bovenstaande ritme zou hij dan dus meteen weer moeten eten, maar is dit niet wat (te) snel? Ik zou hem dan nog wel even een half uurtje kunnen vermaken voordat hij weer begint te jengelen. in hoeverre kan ik hier het beste voeden op 'verzoek' of eerder op regelmaat( dus altijd na het wakker worden)?

kan het ook zijn dat door het relatief vele voeden zijn slaapcycli zo kort zijn , dat hij niet goed genoeg aan de achtermelk toekomt? ik geef steeds twee borsten, en hij mag zolang drinken als hij wil, wat neerkomt op meestal 10 minuutjes per borst.

Tot slot nog een laatste braag: Is het een goed idee om hem standaard aan de borst te nemen voor het slapengaan? ik heb het idee dat een troostborst hem tevreden en slaperig maakt, maar als ik dus zowel voor als na het slapengaan de borst geef zit er steeds dus maar heeeel kort tussen ( dat zou betekenen dat hij zowat elk uur even aan de borst ligt).

Bedankt alvast voor jullie adviezen!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Voeden op verzoek is voeden wanneer hij erom vraagt, al is dit alweer na 2,5 uur. Gewoon doen. Hij heeft toch hoogst waarschijnlijk trek.

Bied 1 borst per voeding aan en laat deze "leeg" drinken tot hij zelf los laat. (ongeacht de tijd) Bied de andere borst alleen aan, als hij niet genoeg heeft gehad aan 1 borst.
    Op deze manier krijgt hij ook de vettere achtermelk wat hem mogelijk langer verzadigd houd.

Standaard aan de borst voor het slapen gaan is iets wat je zelf moet beslissen. Het kan absoluut geen kwaad. Maar een mogelijk gevolg is dat hij misschien dan niet meer zonder kan slapen.

Groetjes Saskia

3. Stephanie26

17 jul 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Saskia

Hartelijk dank voor je reactie. Ik geef nu inderdaad twee borsten, en wissel van de ene naar de andere kant op het moment dat ons zoontje niet meer actief drinkt. Hij begint dan te tutten, of meerdere malen te zuigen zonder te slikken. Ik heb al eens geprobeerd om hem net zo lang als hij wil aan de borst te laten, maar hij laat dus niet los ... Voor mij is het geen probleem om om de 2.5 uur te voeden, maar ik vraag me meer af of ik hem zo niet 'overvoed.' Ons zoontje laat na 2.5 uur namelijk nog niet erg duidelijk zien dat hij honger heeft, het is puur dat hij ontwaakt uit zijn slaapje van 45 minuten. Natuurlijk kan ik dan besluiten om hem op dat moment geen voeding te geven, maar nadeel aan deze methode lijkt me dat stel dat ik nog een uurtje wacht met voeden (en er dus 3.5 uur verstreken is tov de vorige voeding) dat hij dan moe én honger tegelijk heeft en hij dus aan de borst in slaap zal vallen zonder al te veel gedronken te hebben. Ik merk namelijk dat hij nu in totaal zo'n 1.5 uur wakker kan zijn, incl voeding.

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Je zal hem niet overvoeden. Aan moedermelk zit geen maximum zoals bij kunstvoeding.

Welke manier je doet (wel of niet wachten met voeden na het ontwaken) is aan jou. Kijk wat werkt voor jullie.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina