Bij mijn kinderen zit een meisje in de klas die aan het einde van de maand nog 4 jaar moet worden. Ze gaat alleen de vrijdag niet naar school. Het kan blijkbaar wel.
Och dat laatste half jaar, hel op aarde Ik sprong ook een gat in de lucht toen de juf zei dat mijn jongste wel 2 keer per week mocht komen wennen ipv 1. Wat jammer dat ze op de opvang geen uitdaging kunnen bieden. Met verdieping voorkom je al een stuk frustratie. Hier op school start er soms ook wel eens 1 eerder, maar inderdaad eerder uitzondering dan regel.
Bij mijn neefje deden ze gewoon extra wendagen. De maand voordat hij 4 werd mocht hij een paar keer per week naar school onder het mom van wennen. Ik denk dat elke school er anders in is.
Hier 2 kinderen die eerder (3 cq 4 maanden) gestart zijn op de basisschool. Zij hadden beiden een erg duidelijke cognitieve en sociale voorsprong. Dochter van november mocht in augustus starten, dus een maand of 3 eerder. Dat was erg fijn, zo heeft ze toch nog een volledig jaar kunnen kleuteren. Met 4.9 jaar is ze toen naar groep 3 gegaan (op een school met voltijds hoogbegaafdenonderwijs). Zoon is na de herfstvakantie gestart, hij is eind januari daarna 4 geworden. Ook hij heeft een jaartje korter gekleuterd. De school hier was een klein schooltje, die ons al kende van de oudste (die ook voorliep en een klas oversloeg). De verzekeringskwestie speelt inderdaad, maar je kan daar gewoon samen met de school een overeenkomst over opstellen, dat je je kind op je eigen risico op school laat zijn. Verder waren zowel de school, onze begaafdheidsdeskundige als wij het er over eens dat je zoiets enkel moet doen bij kinderen bij wie de voorsprong zo groot is, dat ze zeer waarschijnlijk ook een klas zullen moeten versnellen. Je wilt doorgaans namelijk niet dat eerder starten zal betekenen dat het kind in totaal langer moet kleuteren. Natuurlijk is dat niet in alle gevallen zo. Sommige scholen hebben veel kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, waardoor ze wel goed aansluiting kunnen vinden, en een goed verrijkingsaanbod. Maar dat zijn de uitzonderingen. Maar... heeft je kind niet echt een forse voorsprong en is hij/zij "er gewoon aan toe", dan zou ik van je kind niet de uitzondering maken hoor. Want dat is voor je kind ook erg lastig. Andere kleuters zullen hem doodleuk vertellen dat hij met 3 jaar daar niet hoort. Daar moet hij dan ook mee om weten te gaan. Ook jij als ouder zal schuine blikken krijgen, want andere (met name) moeders hebben ook snel hun mening klaar. Als het niet echt hard nodig is, dan zou ik het niet doen. Ik hoop van harte dat mijn jongste gewoon met 4 jaar kan starten, dat is voor allemaal het fijnst!
Hier doet de basisschool het sinds een jaartje. Ze hebben nu een schoolgebouw waar de psz naast het groep1 lokaal zit, zo kunnen kinderen die 3,5 zijn al instromen wanneer ze er aan toe zijn maar toch nog terug kunnen vallen op de psz als het te lastig, vermoeiend oid is.
dat is hier ook gangbaar. Vaak als er ook al oudere broers of zussen op school zitten en het kind daardoor al erg gewend is in de school en zonder moeite de wendagen doorkomt.
weer wat geleerd! Wat je zegt is natuurlijk wel waar. Laat je ze eerder starten zullen de andere kleuters maar al te vaak benoemen dat je kind nog maar 3 en een peuter is. En dan krijg je dat als ze lang kleuteren ze op een bepaald punt weer heeeeel erg toe zijn aan groep 3 en die kleuterklas wel hebben gezien. nogmaals is denk dat 90% van de bijna 4 jarigen klaar is met de opvang / peuterspeelzaal. En graag naar de basisschool willen. Volgens mij is dat gewoon gezond gedrag wat erbij hoort, uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
En zijn ze dan op de dagen en tijden die ze normaal op de psz zitten in de kleuterklas of echt al de basisschool dagen en tijden? Dus draaien ze al echt mee of gaan ze wennen onder hun psz tijd?
Een beetje een stomme vraag misschien, maar zijn de activiteiten op de opvang zo anders dan op de basisschool voor 3/4 jarigen? Ik lees hier overal dat kinderen die bijna 4 jaar zijn heeel erg toe zijn aan de basisschool. Als je kinderen niet naar de opvang gaan of alleen 2 ochtenden naar de psz kan ik me dat goed voorstellen, maar is dat ook zo voor kinderen die elke dag naar de opvang gaan? Hier in Zweden gaan kinderen pas naar school vanaf september van het jaar dat ze 6 worden (en echt leren lezen pas vanaf het jaar erna) en ik hoor eigenlijk nooit iemand over dat hun kind zo verschrikkelijk aan school toe is. De meeste kinderen gaan hier overigens wel 5 dagen per week naar de opvang. Mijn 3,5 jarige heeft het heel erg naar zijn zin op de opvang. Misschien dat het hier gewoon heel goed geregeld is (dat denk ik wel) maar het zou me toch verbazen als het in Zweden zoveel anders is dan in NL?
Voor mij valt dit meer onder wennen dan onder al instromen. Voor mij is instromen meer de definitie van echt al meedraaien met de klas, dus echt hele dagen en niet geheel vrijblijvend of het wel of niet gaat.
Hier scheelde het enorm dat de psz gewoon naast de kleuterklas zat, dus peuters die er behoefte aan hadden gingen gewoon even in groep 1/2 een werkje halen. En andersom ging een kleuter ook wel eens naar de psz om daar even te spelen. Officieel eerder starten bij de kleuters kon hier niet, maar er was toch heel veel mogelijk.
Bij onze middelste hadden ze wel de mogelijkheid om vanaf 3,5 jaar al 2 dagdelen naar groep 1 te gaan, dit was vanuit de peuterspeelzaal. Voor de jongste zaten we met een vergelijkbare situatie. Nu moet ze dus voor 7 weken naar het kdv, daarna gaat ze naar school en bso. Wel gevraagd of ze direct na de zomervakantie kon starten, maar dat kon niet. Ze is er nu ook echt aan toe, dagelijks drama omdat ze zo graag naar groep 1 wil..
Hier gaan eigenlijk weinig kinderen 5 dagen naar opvang of psz. Dus dat is al 1 verschil met school. Onze kinderen gingen altijd 2 dagen naar opvang, 1 dag opa en oma en 2 dagen thuis (1 dag bij man, 1 dag bij mij) Daarnaast merkte ik vooral dat mijn jongste (nu net 4) het heel erg mistte in het laatste half jaar dat al zijn leeftijdsgenoten uitstroomde. Op een gegeven moment was hij echt alleen nog de oudste op de opvang en dat vond hij niet meer leuk. Qua uitdaging moet ik zeggen dat onze opvang dat top deed. Ze volgen het voorbereidend onderwijs programma en best wat thema’s en uitdaging voor hem. Dat ging prima. Maar het is toch algemener en een opvang setting natuurlijk (daarmee bedoel ik dat school toch wat meer zelfredzaamheid wordt verwacht, meer samenwerken etc) en hij zat in een groep van 3-4 dus ook altijd kleinere kinderen om rekening mee te houden (en dan is dit nog een opvang zonder verticale groepen zoals je ook vaak hebt van 0-4 bijv) Ik zie in elk geval nu na 3/4 weken school echt ineens een groter jongetje dan mijn kleine peuter. Luistert ook veel beter