Kind en beeldscherm

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Line, 15 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Een vraag aan jullie. Hoe gaan jullie om met beeldschermtijd?
    Ik heb zonet de IPad en de x-Box op zolder gezet na de zoveelste driftbui over een beeldscherm. Dit is natuurlijk geen lange termijnoplossing, alleen wil ik voor nu een grens aangeven.

Ik heb nu de regel 20 minuten iPad en einde van de middag soms x-box. Alleen dat gevraag om een beeldscherm en dat het nooit lang genoeg is. En die driftbuien.. Niets roept zoveel heftige emoties op als de iPad en minecraft. Ben er zo zat van.. En weet niet goed hoe hiermee om te gaan.

Hoe gaan jullie hier mee om? Nog tips?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is die tijd zeer beperkt. S ochtends als ze helemaal klaar voor school zijn nog even tv kijken tot we weggaan, maar ze zijn erg traag:) dus meer dan 5-10 minuten hebben ze niet😂.
    Om 5 uur kijken ze samen rox..dan nog spelen en eten.
    Spcomputers worden hier helemaal niet door de kinderen gebruikt. De tablet is bij hoge uitzondering hier. Zeker niet wekelijks.

Moet erbij zeggen dat ze er hier niet om vragen dus ik hoef niet te zeggen: 1x per maand tablet oid.
    Op wo of vr middag met slecht weer staat er wel eens een disney film of wat meerdere korte filmpjes op: paw patrol, casper en emma oid.

3. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Hier staat regelmatig een filmpje op van Jokie en Jet of van de Teletubbies.
    Ik heb ook wel eens een dag dat ik liever niet zo veel doe, dus waarom moet mijn zoon wel de hele dag en elke dag druk zijn?
    Soms staat hij zelfs, met een dvd, een uur lang op. Dan hobbelt hij van de tv naar zijn speelgoed. Hij kijkt niet eens een uur lang, maar komt af en toe even gluren en speelt dan na wat de daar op tv doen.

Met avondeten heb ik sowieso iets opstaan, want eind van de dag met spelen en rennen is hij best moe en als ik dan geen aandacht geef wil dat wel eens uitmonden in een driftbui. Ik sta dan gewoon niet lekker te koken.
    Als man er niet is gaat dan de gewone tv even aan, vaak een opgenomen aflevering van Zandkasteel. En dan weer speelt hij terwijl dat bezig is.

Geen tablet trouwens, want die is stuk.
    Maar toen hij die nog kon gebruiken mocht hij wel eens een duplospelletje doen. En dan was het weer klaar. Dat ding gebruikten we niet zo vaak en we zaten er altijd bij. Het was geen afleiding of zo :p

4. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Tips heb ik niet echt trouwens, want je moet doen wat jij het beste vindt. Het zijn jouw regels. Mijn zoon zeurt gelukkig niet om tv, hij wordt alleen moe en ik kies er dan zelf voor om hem daar even voor te zetten. Of ik denk dat hij het wel leuk zou vinden om een filmpje van teletubbies te zien.
    Maar als het bij jou wel echt zeuren is, dan zou ik het voorlopig niet doen. Je mag gewoon niet zeuren om tv, of snoep of wat dan ook.
    Of misschien kan je ze zelf laten kiezen wanneer ze op de ipad willen. Dan hebben ze het gevoel er toch wat zeggenschap over te hebben.

5. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    Wij hebben duidelijke regels afgesproken.

Ze heeft van haar eigen centjes minecraft mogen kopen en daar mag ze alleen op dinsdag, donderdag en in het weekend op. En als ze driftig wordt dan mag ze de keer erop niet spelen.

6. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik doe er niet zo moeilijk over, ik ben vroeger thuis ook heel makkelijk daarmee opgevoed. We hadden al een computer waar we spelletjes op mochten doen en de tv mocht ook vrijwel altijd aan als we daar om vroegen. Ik ben ook goed terecht gekomen en ik speelde ook altijd liever buiten dan binnen, en koos vaker voor een spelletje dan voor de tv.
    Hier laat ik het dus ook redelijk los. Ik zeg niet altijd ja als ze vraagt om een filmpje (ze is nu ook nog erg jong) en ze speelt nog steeds het allerliefste buiten. Zodra ze echt een hele dag achter een beeldscherm wil zitten wordt het een ander verhaal, dan ga ik wel regels maken samen. Maar ik ben ervan overtuigd dat het zichzelf wel regelt als er maar voldoende mogelijkheden zijn om te gaan doen.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Mee eens. Hier spelen ze nog altijd het liefste buiten, zolang dat zo blijft vind ik het prima en ga ik echt niet op de klok kijken de hele tijd.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik zou de tijd wat verlengen, 20 minuten vind ik wel wat kort. Dan zit je er net in en moet je het al uitzetten.
    en buiten de tijd, geef je zelf ook het goede voorbeeld? Met de smartphone, tablet?

Hier mag hij er vaker op maar de laatste weken is het heel weinig. Ik krijg meneertje niet meer naar binnen. Is nu buiten van s'ochtends tot s'avonds. Hij eet zelfs buiten :D en met het avondeten moet ik echt de achterdeur sluiten of hij vliegt weer naar buiten :D

9. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Met 'gewoon' tv kijken ben ik niet moeilijk, ze kijkt nl niet heel de tijd en speelt en kleurt tussendoor.
    Ze heeft een eigen tablet en daar mag ze na het eten op. Nou ja, dan mag ze kiezen; of tv of haar tablet.

Hier nog geen games, maar als dat gaat komen vind ik 20 min ook wel kort. Ik zit zelf gerust 's avonds een uur (of langer) te candycrushen.

10. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kwartier voor het eten gaat de tv uit
    Weekend mogen ze lekker kijken maar zeker niet uren achter elkaar.

Spelcomputer: ze hebben een wii en spelen hier 1 keer in de week..soms 1 keer in de 2 weken even op. Ze vinden het niet zo leuk

We hebben een ipad en een gewone tablet maar ook die laten ze links liggen. Ze mogen er best op spelen maar ze hebben er zelf niet echt zin in. Terwijl ze op mijn oude telefoon wel vaak een spelletje willen spelen.

11. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik heb een wekker staan zodat ze kunnen zien hoelang ze nog mogen. Sindsdien hier geen boze buien meer. Wekker gaat af, ze slaan op, zetten de wiiu uit en gaan wat anders doen.

12. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Zo ervaar ik het ook. Er gaan ook dagen voorbij dat ze überhaupt niet kijken en soms kijken ze wat meer dan normaal.

Soms gebruiken ze hier de ipad ook om gewoon muziek te luisteren. Ze kunnen allebei overweg met YouTube en Spotify, de leukste muziek komt voorbij :D Muziek luisteren mag ook altijd wel, steeds beeldscherm staren niet.

13. lisanne1204

lisanne1204 Actief lid

19 jul 2008
    243
    5
    18
    Vrouw
    ik laat haar het idd zelf bepalen en ze heeft sinds dinsdag een eigen ipad en natuurlijk hou ik het wel een beetje in de gaten maar eigenlijk blijft het wel binnen de perken en juist omdat ik het loslaat merk ik dat ze er eigenlijk helemaal niet zo vaak op zit of veel tv kijkt tv staat hier wel vaak aan maar meestal kijkt ze even als ze wat eet of drinkt tussendoor en dan gaat ze weer verder waar ze mee bezig was

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Hier geen vaste tijden... de ene dag kijken ze meer dan de andere

Ze kunnen dit goed zelf reguleren... ik houd het wel iets in de gaten.

Maar ze wisselen genoeg af met spelen en vaak hebben ze ook niet heel veel tijd door de week omdat er van alles te doen is.

Wij zijn ook opgegroeid met veel gadgets ( mijn vader was er gek op en later ook mijn broertje) en mijn moeder liet ons ook erg vrij. Dat vond ik zelf altijd erg prettig.

Nu ik er zo over nadenk mis ik het spelen op de super Nintendo ineens:( Wat was dat altijd heerlijk...lekker met Mario en Luigi op avontuur :D

15. Jiska

Jiska Fanatiek lid

6 mrt 2007
    1.477
    3
    38
    Overijssel
    Mijn Kind Online geeft op hun website tips over het omgaan met 'schermtijd'. Ik verbaas me eerlijk gezegd over het gemak waarmee mensen hierboven aangeven het 'los te laten' en er 'niet zo moeilijk over te doen'. Het is juist belangrijk dat je goede afspraken maakt. Uit veel onderzoeken blijkt dat teveel schermtijd voor kinderen gewoon echt niet goed is.

Overigens, het kan aan mijn kinderen liggen maar die van mij zouden, als ze mochten, er hele dagen en uren achter zitten. De driftbuien herken ik ook, zeker van m'n jongste. Makkelijk is het zeker niet en ik kies ook wel eens voor het gemak. Maar ik ben dan wel eerlijk naar mezelf toe dat dit niet is wat ik als basis zou willen.

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.583
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    De oudste is 12 jaar is nogal van de ps4 maar daar hebben we nu toch echt regels voor gesteld.
    In schoolweken niet meer dan 2 uur en in het weekend 3 uur.
    Geeft wat strijd omdat die online wil spelen met vrienden maar het is ronduit het kweken van een verslaving.
    Bij die uren zit ook de iPad opgeteld.
    Hij heeft ook een telefoon maar daarmee verstuurd hij whats app en wil ik weleens een oogje dichtknijpen.
    Verder is hij genoeg buiten en sport veel maar hij kreeg toch wel echt trekjes van verslaving en hij wordt van al dat gamen ook niet vrolijker.
    De middelste van 10 jaar kijkt Netflix op de iPad en vind ik prima en de jongste kijkt er niet naar om.

17. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Bedankt voor jullie reacties. Heel verschillende reacties lees ik. De een laat het los en de ander is er strikter in. Het is aan mezelf om te bepalen hoe hiermee om te gaan, alleen denk ik af en toe dat ik te streng erin ben. En dat het door mijn gevoelige reactie ook meer een 'onderwerp' wordt.

Zelf ben ik een buitenmens en ik houd van lezen. Overdag kijk ik nooit televisie. Twee jaar geleden ben ik gestopt met Facebook omdat ik merkte dat het pakken van mijn telefoon een automatisme was geworden. Als ik m'n telefoon niet gebruik dan leg ik het uit het zicht. Juist, omdat ik die aantrekkingskracht ervaar en ik het belangrijk vind om aandacht te geven en te praten met elkaar, vind ik het lastig om beeldschermen in te passen in het leven van de kinderen.

Aan de moeders die het meer loslaten: Gisteren kwam m'n oudste uit school. Ze vroeg hoe laat we naar de verjaardag van een familielid gingen. Met de achterliggende gedachte of er nog tijd was voor de x-box. Het gebeurd vaak dat de eerste vraag na een schooldag is: Mag ik op de i-pad/x-box?
    Voor mij echt een grote allergie. Is dat bij jullie ook zo? Of is het dan mijn eigen gevoeligheid. Want ik vind het treurig dat de Xbox het eerste is waar ze aan denkt als ze thuis komt.

@Jiska, bedankt voor je tip over richtlijnen. Die ga ik nog doorlezen.
    De driftbuien zijn herkenbaar. En dan denk ik: Als ik daar al op 6 jarige leeftijd in mee ga, hoe gaat het dan als ze 12 of 13 zijn.

18. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Toevallig zei iemand vorige week dat toen zij jong was en de tv net uitkwam, iedereen dezelfde 'paniek' had als wij nu met de iPad, computer etc... Ook niet 'nieuwe' maakt dat we ook er anders mee omgaan. Echter wat ik wel een groot verschil vind met vroeger, is dat het nu overal aanwezig is. Het is niet alleen de tv, maar ook de tablet, spelcomputer, pc, telefoon... Dus het is vooral een overvloed aan beeldschermpjes, overal waar je (letterlijk) kijkt is het aanwezig.

Aan de andere kant, wat weten we over de exacte gevolgen van zoveel voor een beeldschermen zitten? We kunnen verslaafd worden, maar zeker niet voor iedereen gelden. En er zullen ongetwijfeld nog vele negatieve gevolgen zijn, maar is natuurlijk ook een deel van onze huidige maatschappij.

Maar om terug te komen op jouw vraag, ik herken wat je zegt en worstel hier ook mee. Wij zetten meestal een timer en ze hebben beide ongeveer een uur per dag om te computeren. Maar ook dat wordt steeds lastiger. Dochter moet nu wel wel eens wat school doen op de pc en tja, als ze muziek luisteren via de tablet, is dat dan ook computeren? (zeg ik die vroeger oneindig lang naar MTV kon kijken ;) ) en dat is buiten het kijken, dat wisselt per dag hoevaak en hoe lang dat is (denk aan buitenspelen of uitjes etc..)

De balans vinden is denk ik belangrijk en dat de dagen niet gevuld zijn met ruzies maken over een beeldschermpjes. En wat wij ook hebben is een 'anti-beeldschermdag' ;). En dan doen mama en papa ook mee, althans, totdat ze op bed liggen, dan komen alle beeldschermpjes weer tevoorschijn :D

Wat leuk is aan zo'n dag dat je andere leuke dingen gaat doen, spelletjes, speelgoed spelen :( (Kapitalen ligt er boven, maar spelen, ho maar....:( ) En we maken duidelijke afspraken over computeren, dat scheelt heel veel ruzies. Ze weten waar ze aan toe zijn, dus weinig discussies thuis.

19. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Dat is ook handig, een zichtbare wekker. Dan weten ze zelf hoe lang het nog duurt en kunnen ze zich voorbereiden.

De iPad en de Xbox liggen nu nog op zolder. Eerste een weekje afkicken en daarna wil ik opnieuw afspraken maken met ze. Zo'n wekker is handig.

20. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Ik ben van mening dat verbieden/te strict zijn het alleen maar interessanter maakt, dus hier hebben ze de vrijheid om te kijken wanneer ze willen. Met gevolg dat ze hun eigen patroon hebben ontwikkeld waar ik ook best tevreden mee ben: tv staat alleen tijdens het ontbijt aan (komt hier zelfs voor dat ik ze eraan moet herinneren dat we überhaupt een tv hebben, wanneer ik een disneyfilm wil zien ofzo :D ).
    Tablet wel wat vaker, in het weekend wanneer ik uitslaap, en na het avondeten ongeveer 3 kwartier. Het helpt hun daarmee tot rust te komen van het gestuiter van de dag, dus ik ben daar alleen maar een voorstander van.
    Scheelt ook dat ik degene ben die bepaalt welke apps daarop staan, en deze stiekem wat leerzamer zijn dan ze zelf doorhebben (denk aan galgje bijvoorbeeld, kinderen vinden het spelletje leuk, ik zie het als spellingsoefeningen) ;)

In totaal zitten ze dus op een uurtje per dag, vind ik prima.

Deel Deze Pagina