Weer werken als de kinderen naar school gaan: te doen?

Discussion in 'Mama en gezin' started by Eruanna, Dec 8, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    In een ander topic ("Hoogopgeleid en thuisblijfmoeder") kwam ter sprake dat thuisblijfmoeders van jonge kinderen vaak het idee hebben om weer (meer) te gaan werken als de kinderen naar school gaan. Dan hoeven de kinderen niet hele dagen naar de opvang, maar misschien een uurtje naar een bso of naar een vriendinnetje. Voor mij klinkt dat heel logisch, en ik hoop er zelf ook wel een beetje op dat het zo zal gaan ;)
    In dat topic kwamen echter ook een paar reacties dat dit in de praktijk erg tegenvalt, omdat school al vrij vroeg uit is 's middags, omdat kinderen na schooltijd vaak moe zijn en behoefte hebben aan rust thuis, en omdat er nog zoveel andere activiteiten bijkomen als sporten of muziekles.
    Onze oudste begint nu net op school, dus ik heb nog geen ervaring. Zijn er moeders die weer (meer) zijn gaan werken toen hun kids op school zaten? Of die dit van plan waren, maar waarbij het niet lukte? Hoe gaat dat in de praktijk met schoolgaande kinderen; wordt je rol als thuisblijfmoeder minder belangrijk of helemaal niet?

2. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik ben dan wel geen thuisblijfmoeder, maar ik verbaas me toch ook altijd over die stelling van meer werken als je kind naar school gaat.

Toen dochter nog klein was en ze naar de onthaalmoeder ging, vond ik alles makkelijk te combineren. Dochter daar om acht uur afzetten en om vijf uur weer oppikken, vrolijk en uitgerust en 's middags verse groenten achter de kiezen.

Nu is ze drie en vind ik het allemaal toch veel moeilijker combineerbaar. De school begint pas om kwart voor negen en stopt alweer om kwart voor vier. Niet te combineren met een werkdag. En ze is nog te klein voor voor- en naschoolse opvang, vind ik. Dus dan wordt minder werken toch opeens veel belangrijker. Vond ik.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

ben juist wat minder gaan werken nu de kids op school zitten

anders moeste ze 3 dagen naar de opvang en nu 1 dag, 1 gaan ze naar opa en oma en andere dag gaan ze naar vso en niet meer naar de bsi

geeft voor de kids ook meer rust

4. tuc

tuc Niet meer actief

Met shakes eens. Ik ben thuis...werk als go. Toen dochter nog niet naar school ging heb ik op een kdv gewerkt. Ik merk echt heel duidelijk dat kinderen je JUIST meer nodig hebben zodra ze op school zitten. Niet alleen qua schooltijden, maar idd moe zijn na school, afspraakjes maken, sportclubjes. Veel aandacht willen om dingen te kunnen vertellen.

5. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    Hmm, goed om zulke ervaringen te horen! Dat maakt de thuisblijf-periode voor moeders natuurlijk meteen een heel stuk langer. Maar het klinkt ook wel weer logisch zoals jullie het zeggen; je kinderen hebben dan qua uren misschien minder aandacht nodig, maar het belang van de uurtjes na schooltijd is wellicht juist groter...

Op dit moment werk ik thuis aan een buitenpromotie, en daar komt met twee kinderen onder de vier niet zo heel veel van terecht... zoiets is natuurlijk wel makkelijker als ze op school zitten. Maar dat zal niet voor iedereen even makkelijk te vinden zijn, werk dat je thuis kunt doen.

6. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,056
    2,191
    113
    Brabant
    Ik heb er nu twee op school en vind t niet echt rustiger worden.je hebt de zwemlessen. En dan later een sport, een clubje, een naschoolse activiteit.
    Dan nog kinderfeestjes, speelafspraakjes.
    Bij ons was er een tijd dat ik er twee op de fysio had en twee op de logo.

Dan heb je ook nog dingen op school waar je bij wil zijn en wat de kids ook echt fijn vinden
    En dan is er 1 ziek. Week later de ander.
    Dan jezelf nog.

Nee. Ik vind het niet rustiger worden.

7. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Je kunt dan toch afwisselen met je partner? Dus de ene haalt en de ander brengt. Als je vroeg kan beginnen dan kun je vaak wel een werkdag halen in de schooltijd. Er zijn genoeg bedrijven waar je geen 8 uur per dag hoeft te maken.

8. p1982

p1982 Niet meer actief

hier manlief voor 6 uur smorens de deur uit en pas rond 18 uur thuis dus dan komt het wel op mijn schouders

nu oudste klaar met zwemles maar dan sporten, jongste gaat nu weer op zwemles

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,195
    16,528
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier 3 kinderen.
    De oudste is 12 jaar, 10 jaar en 3 jaar.
    Toen we nog maar 2 kinderen hadden heb ik altijd 3 hele dagen gewerkt en dan 3 dagen VSO/overblijf en BSO.
    Toen nummer 3 werd geboren ben ik 2 dagen gaan werken.
    Momenteel werk ik weer 3 dagen waarvan 1 dag onder schooltijd en gaat de jongste 3 dagen naar het kdv.
    Gaat op zich prima maar is wel erg intensief.
    De middelste gaat nog naar de BSO voor 2 dagen en die andere dag gaat ze met een vriendin samen naar de handbal training.Daar heb ik verder geen omkijken naar en bij slecht weer wordt ze gebracht en dan haal ik vanuit mijn werk weer op maar gebeurt maar sporadisch. De oudste doet het alweer even zelf.
    Gaat zelf naar de sport etc.
    Volgend jaar ga ik weer terug naar 2 dagen want deze extra dag erbij is tijdelijk ivm een zieke collega en ik wil ook niet meer 3 dagen werken wanneer de jongste naar school gaat en is allemaal zo omslachtig met zwemlessen en sporten en dan nog maar te zwijgen wat je allemaal moet regelen wanneer er een kind ziek is.
    De oudste gaat volgend jaar naar het VO en dan wil ik er ook zijn om hem te helpen.
    Ik vind werken heerlijk en blijf het ook met plezier doen want haal er veel voldoening uit en ik kan mijn werk en prive ook heel goed scheiden.
    Maar het is inderdaad een fabel om te denken dat het makkelijker wordt wanneer ze naar school gaan want dan juist begint de drukte.
    Ik heb ook altijd heel erg moeten puzzelen met zwemlessen etc maar is wel altijd gelukt en heb er ook geen spijt van dat ik het zo heb gedaan maar ik ga het wel anders doen als de jongste naar school gaat.
    Ik word ook een dagje ouder en buiten dat sta ik er vaak alleen voor omdat mijn man vaak in het buitenland werkt gedurende langere periodes.

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Als ik geen 8 uur per dag werk, kom ik niet aan een 38 uren werkweek. En ik heb klantencontacten, dus ik moet op kantoor zijn tussen 9u en 17u.

Maar goed, het punt was dat wij het als gezin net logischer vinden om minder te werken eens de kinderen op school zitten. Niet als baby.

11. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Hangt af van je insteek. Ik wilde mijn baby de eerste jaren niet door anderen laten verzorgen/opvoeden.

Dl gaat straks naar een school waar opvang vanuit school geregeld kan worden (incl. balletles op school, muziekschool er tegenover etc). Ik heb daar dus geen moeite mee, als ze >5 jaar is kan ze zichzelf iig goed uitdrukken en kan dan zelf aangeven wat ze wil.

Vriend kan z'n tijd redelijk zelf indelen, ik voorheen ook dus verwacht wel flexibel te blijven.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Op zich mis je je kinderen (en andersom) minder als ze op school zitten. Lastig met sporten en afspreken, ja dat zou kunnen, maar je hoeft natuurlijk niet meteen 5 dagen te gaan werken. Mijn man en ik werken allebei 4 dagen (waarvan ik 1 kortere dag en ik begin nadat ik de kinderen naar school heb gebracht), de kinderen kunnen 4 dagen per week afspreken en gaan 1 dag naar de bso. Ze blijven 2 keer per week over. En 1 dag per week zijn opa en oma er. Sporten en zwemles is nu op woensdag en op zaterdag. Woensdag is mijn man vrij en het weekend wij allebei.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ja een beetje balans daarin is sowieso handig natuurlijk. Ik zou het met een baby ook niet zien zitten om 5 dagen te werken, en met schoolgaande kinderen ook niet. Maar met een baby zou dat vooral mijn gevoel zijn. Met schoolgaande kinderen denk ik dat je kinderen daar ook wel eens iets van zouden kunnen vinden. Tenminste, ik zie dat heel erg bij een vriendinnetje van mijn dochter.
    Ik denk dat het meest ideale is dat er wanneer ze naar school gaan. Minimaal 2 dagen per week een ouder niet werkt/thuis is. Dus beiden 4 dagen werken of iemand 3. Dat is denk ik te overzien. En dan scheelt dat nog per kind uiteraard.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Werken onder schooltijd is perfect...maar dat vindt bijna niet denk ik. Bij een ander vriendinnetje is mama 1 dag thuis echt vrij en op 2 lange schooldagen werkt papa thuis of is iig op tijd om op te halen om 15.15 en haalt die uurtjes s avonds in.

15. Berdientje28

Dec 28, 2014
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier werk ik 5 dagen per week vroeg in de ochtenden ik begin 4 uur snachts en ben uiterlijk 8 uur vrij in de praktijk vaak rond half 8. Vriendlief is er snachts natuurlijk gewoon, kleed sochtendsde kids aan ontbijt met ze etc ik ben dan net op tijd terug zodat vriendlief naar zijn werk kan en breng dan de oudste naar school...jongste is overdag gewoon thuis. Werk ik toch mooi zon 20 uur per week en hebben geen opvang nodig :)

16. Eruanna

Eruanna Fanatiek lid

May 13, 2013
    1,082
    1,073
    113
    Maar wanneer slaap je dan???
    In theorie zou ik zoiets ook kunnen doen, maar dan ben je na een paar dagen toch doodmoe?

17. julia80

julia80 Fanatiek lid

Jan 11, 2014
    4,611
    2,404
    113
    Wauw berdien dat vind ik echt knap!

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Dat vraag ik me ook af, van 20:00 tot 3:00 ofzo?

Ik ken iemand die werkt 4 dagen per week van 18:00 tot 22:00, ook ideaal en normale slaaptijden ;)

19. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    ik wil straks ook weer wat gaan werken...

Maar ik zal toch mijzelf aan moeten passen... man moet om 6.45 weg en is om 17.30 thuis...

Hij kan dus helemaal niet helpen wbt ophalen/wegbrengen oid.

School begint om half 9 en is om 15.30 klaar, zoontje zal dan moeten overblijven, 2 dagen.

Dus ik zal werk moeten vinden van 9.00 tot 15.00....

20. Berdientje28

Dec 28, 2014
    47
    0
    6
    NULL
    NULL
    #20 Berdientje28, Dec 8, 2015
    Last edited: Dec 8, 2015
    Haha idd ik ga de avonden dat ik werk rond 8 uur naar bed, de kleinste slaapt overdag nog een paar uurtjes dus als ik wil kan ik dan ook nog even gaan liggen ;) heb ook lang in een bakkerij gewekt en dat is natuurlijk ook altijd vroeg beginnen dus ja ben het wel gewend en je past je ritme daar ook wel aan aan! Ik vind het gewoon erg fijn dat de kids mij amper missen en ik niks van hun :)

Share This Page