Kind erkennen en ouderlijk gezeg

Discussion in 'Zwangerschap' started by jolger, Mar 15, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marijntje

Marijntje Bekend lid

Nov 9, 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Wij gaan ook ons kindje erkennen binnenkort, althans mijn vriend en ik...alleen er zat wel even een addertje onder het gras..

Omdat ik 15 jaar in Engeland heb gewoont op huwbare leeftijd(wij zijn beiden nederlands verder) moet ik een ongehuwverklaring overhandigen! En niet alleen een NL exemplaar maar ook een uit Engeland. Lekker handig...

Dus ik hing al weer aan de telefoon met verschillende instanties in Engeland vanochtend. Als het goed is ontvang ik een officiele brief waarin zal staan dat ik in de tijd dat ik daar woonde, niet ben getrouwd.

Pffff....lekker al die stress.

En nog even een vraagje over wat een van jullie eerder schreef: erkennen voor de geboortje is toch gewoon erkennen voor de geboorte? Waarom is het na 5 maanden dan ineens te laat? Ik snap het niet helemaal. Het kan toch ook nog tijdens het aangeven na de geboorte? (wat overigens in mijn ziekenhuis kan aan een loket).

Groetjes, M

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik heb echt geen idee waarom het dan te laat is maar ze hebben mij toen ook verteld dat je dat binnen de eerste vier maanden van de zwangerschap moet doen.... Maar vraag me niet waarom sorry :oops:

3. Marijntje

Marijntje Bekend lid

Nov 9, 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Hoi,

Wel raar dat ze dat dan zeggen. Vanochtend bij de gemeente zei de dame tegen me dat het beter is het voor de geboorte te doen maar ze gaf niet een termijn of zo. Hieronder is wat er op www.postbus51.nl staat over erkenning dus ik neem aan dat het gewoon ok is als ik het over een paar weken doe. He wat een gedoe..hoor mijn ouders al zeggen: had je maar eerst moeten trouwen ;)

Wanneer en waar kan ik een kind erkennen?
    U kunt een kind erkennen voor de geboorte, tijdens de aangifte van geboorte en op een later moment.

erkenning van de ongeboren vrucht

De erkenning kan plaatsvinden tijdens de zwangerschap. Dit moet u doen in de gemeente waar u als ouders staat ingescheven in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA). Staat u als ouders in verschillende gemeenten ingeschreven, dan kunt u kiezen bij welke gemeente de erkenning plaatsvindt. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

na de geboorte tijdens de aangifte van de geboorte
    De erkenning kan plaatsvinden na de geboorte, tijdens de aangifte van de geboorte in de gemeente waar het kind is geboren. Als de moeder niet in persoon verschijnt, moet zij schriftelijke toestemming geven.

op een later moment
    De erkenning kan plaatsvinden tijdens het hele leven van het kind, ook indien dit kind inmiddels meerderjarig is. Dit moet u doen in de gemeente waar u als ouders en het kind staan ingeschreven in de GBA. Staat u als ouder(s) in een andere gemeente ingeschreven dan het kind, dan vindt erkenning plaats in de gemeente waar het kind staat ingeschreven. Is het kind twaalf jaar of ouder, dan moet het kind schriftelijke toestemming geven. Is het kind tussen de twaalf en zestien jaar, dan moet zowel het kind als de moeder schriftelijke toestemming geven.

Groetjes, M

4. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

Sep 6, 2006
    2,958
    0
    0
    bedankt voor de info Marijntje

5. jolger

jolger Actief lid

Mar 8, 2007
    124
    0
    0
    Allemaal bedankt voor jullie reactie ben al een stuk wijzer geworden.

Groetjes,
    Jol

6. ster

ster Fanatiek lid

Nov 1, 2005
    1,549
    0
    0
    Je kan ook geregistreerd partnerschap doen, dan is ook alles meteen geregeld. Je beeb moet je wel erkennen (kan tegelijkertijd) en dan hoef je na de bevalling niets verder te regelen.

Waar je altijd naar moet kijken is inderdaad het testament.

7. Judith75

Judith75 VIP lid

Oct 9, 2006
    5,623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom

Dat heeft ermee te maken dat áls je kindje vroegtijdig geboren wordt, of je krijgt een late miskraam met meer dan 20 weken, dan krijgt je kindje al een naam en dus ook een achternaam. Als je dan de erkenning nog niet geregeld hebt, wordt dit de naam van mama.

8. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    In een ander topic ging het over iets soort gelijks.
    Ik heb hier ff mijn antwoord van daar geplakt

Ik heb n.l met het kantongerecht gebeld om duidelijkheid te krijgen over wat er gebeurd met het kindje bij overlijden van de moeder.
    Het antwoord is dat de vader dan een verzoek in kan dienen om de voogdij te krijgen. Het is dus inderdaad niet zo dat het kindje na erkenning automatisch naar vader gaat. Je hebt dus geen garantie dat je kind naar vader gaat. Wil je dat wel, dan moet je of trouwen of een geregistreerd partnerschap met testament regelen voor de geboorte.

En wat ik zelf nog bedacht had.....de kans dat je tijdens de bevalling is aanwezig maar niet zo heel groot. De kans dat je een auto ongeluk krijgt is veel groter. En als jij dan komt te overlijden maar ze kunnen het kindje in je buik redden zit je in dezelfde situatie.

De vrouw bij het kantongerecht die mij te woord stond zei ook tegen mij dat heel veel mensen ook niks geregeld hebben voor hun kindjes die er al zijn als ze beide komen te overlijden. Misschien een tip voor anderen om je daar ook eens mee bezig te houden.
    Vind ik trouwens wel een goed onderwerp voor een nieuw topic, even gaan maken.
    http://www.zwangerschapspagina.....799#846799

Wil je het gewoon bij erkenning houden dan zou ik even de gemeente bellen om te vragen of je een afspraak moet maken, hier moet het wel, dan kunnen hun de akte vast maken enzo.
    En je kunt een kind altijd erkennen, ook na de geboorte, maar hier zitten risico's aan vast als de zwangerschap enzo niet volgens plan verloopt.
    Dus er zit niet echt een termijn aan waar je je verplicht aan moet houden.

Share This Page